Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Problemer med kupétemperatur XC90 2003

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2017
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Problemer med kupétemperatur XC90 2003

    Hei

    Har en XC90 2003 mod hvor jeg i vinter opplevde at det etter en tids kjøring ble kaldt i kupeen. Motortemp osv er perfekt, men det sluttet å blåse varmluft inn i kupeen.
    Har hatt den hos to Volvo verksteder for rens av AC, kalibrering av sensorer etc, men problemet er ikke løst. Midtkonsollet blir relativt varm og det kan virke som om varmluften etter en stund hindres fra å komme ut. Kan det være en sensor i kupé som ikke virker, eller er det noe mekanisk tro?

    Var forøvrig på langtur forrige helg og da var det sol og varmt, samme skjedde da med kaldluft, som da ikke kom ut i kupéen. Etter litt fikling med å slå av/på AC, styre luft bare til gulv og bare til ansikt (pluss åpne vinduer) så begynte det plutselig å blåse kald luft igjen...

    Noen som har vært borti tilsvarende eller har noen tips?

    Mvh
    Haavard

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Sandefjord, Norway, Norway
    Innlegg
    367
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som et spjeld som har begynt å låse seg

    Sent fra min F8331 via Tapatalk
    ______________________________

    1999 S80 T6 rullende prosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Spretten66 Vis post
    kalibrering av sensorer etc
    Hvilke sensorer snakker vi om?

    Den i kupeen er gjenganger.

    Have you cleaned the temperature sensor in the
    CCM
    ? It is behind the 3 slots in the
    CCM
    grill. When the sensor gets covered with dust the fan blows cold air.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2017
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke eksakt hva de renset og kalibrerte, men skal ta en sjekk på sensor du har markert :-)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2017
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Spjeldene har de sjekket og funnet i orden, men det kan selvsagt være en feil som kommer og går.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Den temp saken skal vel dukke opp som feilkode hvis den er ødelagt, men prøv å ta vekk støv på den først med litt elektrorens og ørlite trykkluft. Gir ikke feilkode med støv på om jeg har forstått det rett.

    Når det gjelder kald luft som ikke kommer, vet jeg ikke om temp måleren er i stand til å forårsake det. Kanskje noen andre vet?
    Er kompressorclutchen i orden? Neste gang den ikke gir kald luft, sjekk om kompressoren går ordentlig rundt.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Har du/de sjekket temperaturen på evaporatoren/registret til ac når dette skjer. Hender den føleren på den går fløyten å da fryser evaporatoren. Tenkte siden du skriver at det plutselig funket igjen etter at du hadde latt ac være av litt. Føleren sitter inn oppi ved pedalene. Kan lese av tempen på den med Vida å se om det er helt på jordet

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2017
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    Den temp saken skal vel dukke opp som feilkode hvis den er ødelagt, men prøv å ta vekk støv på den først med litt elektrorens og ørlite trykkluft. Gir ikke feilkode med støv på om jeg har forstått det rett.

    Når det gjelder kald luft som ikke kommer, vet jeg ikke om temp måleren er i stand til å forårsake det. Kanskje noen andre vet?
    Er kompressorclutchen i orden? Neste gang den ikke gir kald luft, sjekk om kompressoren går ordentlig rundt.
    Det er ingen feilkoder å spore i flg. verkstedene. Skal sjekke om kompressor går når problemet oppstår neste gang.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2017
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gunnargt Vis post
    Har du/de sjekket temperaturen på evaporatoren/registret til ac når dette skjer. Hender den føleren på den går fløyten å da fryser evaporatoren. Tenkte siden du skriver at det plutselig funket igjen etter at du hadde latt ac være av litt. Føleren sitter inn oppi ved pedalene. Kan lese av tempen på den med Vida å se om det er helt på jordet
    Første gang jeg oppdaget at noe var feil var i fjor våres, da jeg registrerte at det var en del mere vann på garasjegulvet enn det pleier. Noe kondens/vann blir det gjerne når AC/Klima kjører på en varm dag, men ikke så mye. Første gang jeg hadde den på verksted for dette, så gjorde de ett eller annet og det problemet forsvant. Tror jeg må notere tipsene deres og overlevere de til verkstedet, da jeg nok ikke har nok kunnskap/utstyr til å sjekke en del av tipsene :-)

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2017
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    Den temp saken skal vel dukke opp som feilkode hvis den er ødelagt, men prøv å ta vekk støv på den først med litt elektrorens og ørlite trykkluft. Gir ikke feilkode med støv på om jeg har forstått det rett.

    Når det gjelder kald luft som ikke kommer, vet jeg ikke om temp måleren er i stand til å forårsake det. Kanskje noen andre vet?
    Er kompressorclutchen i orden? Neste gang den ikke gir kald luft, sjekk om kompressoren går ordentlig rundt.
    Kan se ut til at kaldluft nå blåser slik den skal etter rens av sensor, men jeg skåler ikke i champagnebrus før jeg har fått testet den over tid. Men uansett takk for tipset :-)

  11. #11
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Spretten66 Vis post
    Kan se ut til at kaldluft nå blåser slik den skal etter rens av sensor, men jeg skåler ikke i champagnebrus før jeg har fått testet den over tid. Men uansett takk for tipset :-)
    Hei. Hvordan har det gått så langt?

    Har du funnet frem champagnebrusen enda...?


  12. #12
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Funksjonaliteten til denne sensoren som sitter i
    CCM
    krever frie luftveier. Det sitter en liten vifte på baksiden som suger luft igjennom siden lyspærene i modulen genererer en del varme. Stopper denne opp eller kanalen blir tett av støv, vil ikke temp.føleren fungere. Da måler den tempen som blir inne i støvdotten.

    Det setter ingen feilkoder, men ved livevisning av verdier så kan den vises til å være noe høyere enn hva som er aktuell romtemparatur.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  13. Takk Vegard__ takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Vinkelgir til XC90 D5 2003 med automat
    By tore t in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 15/01/16, 06:40
  2. Problemer med lys på XC90
    By Tom K in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 26/01/14, 14:50
  3. problemer med dør på xc90
    By turbotico in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 23/02/13, 16:52
  4. Kupetemperatur med parkvarmer
    By Robert_AWD in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 22/10/11, 18:01

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •