Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Vakumklokke på lh 2.4?

  1. #1
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard Vakumklokke på lh 2.4?

    Har et par fordelere liggende, blant annet en av dem en fra b19 tror jeg med stor vakumklokke og 2 nippler på og en rund dings på siden som sikkert betyr fordeleren er gammel, da den er der i motsetning til den svarte pluggen som har 3 pinner/ledninger på nyere modell.
    Bosch nummer: 0231 176 108

    Den andre fordeleren har like stor vakumklokke men med 1 nippel, og svart 3 pin plugg. Bosch nummer: 0237 023 025

    Den siste har liten vakumklokke som er mer kjegleformet med 1 nippel. Svart 3pin kontakt og bosch nummer: 0237 024 013.

    Etter min oppfattning er disse brukt på gasser motorer der tenningen styres kombinert med vakum og med de 3 ledningene som sikkert går fra/via tenningsmodul og coil. Stemmer det?

    Og F motor har derimot ingen vakumklokke og styres via hjerne, tenningsmodul og coil?

    Har fordeler med vakumklokke ingen hensikt på en fk motor f.eks?
    Går ut i fra det men spør fordi jeg ikke er sikker.

    Og om noen har en liten forklaring på hvordan vakumstyring fungerer så kunne jeg blitt litt mer klokere på det, finner ikke mye info om dette annet en på engelsk og amcar biler med gassere og fordelere

    Kan ta noen bilder av de



    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  2. #2
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Her er bilder

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Om vakumklokke har noen hensikt på en motor med lh2.4 kommer an på om du bare setter den dit eller om du kobler ut ezk tenninga og kjører med vakumstyrt tenning istedet.

    Å sette den dit med kun med tilkoblet slange har liten hensikt(ingen)
    Men monterer du vakum/trykkstyrt fordeler med tilhørende tenningsmodul samt kobler ut ezk tenninga og kjører signal ifra den nye tenninga inn på lh 2.4 hjernen så er det fullt mulig.

    Blir jo veldig gammeldags ettersom du ikke har bankesensor osv lengre,men man kan samtidig trike og mikse med tenninga lettere.

  4. #4
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    979
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Ja, det kan jeg skjønne.
    Ble sånn som jeg innbillte meg.

    For å sette den der vil nok bare bli som en vanlig fordeler.

    Da ble det litt mer komplisert en bare vanlig fordeler med tut og kjør, men det forundret meg ikke da de gamle systemene er kanskje hakket mer komplisert enn bare vanlig fordeler som blir styrt selv av hjerna.

    Da blir det litt mer jobb, og noe som ikke passer meg helt med både motor og tidspunkt. Tenkte allerede for meg at disse fordelerene med vakum passer best på forgasser motorer, og da gjerne noen som har lyst å leke og triske med tenninga. Potensiell gasser turbo prosjekt f.eks., på 19, 21, 23 ET /AT, FT. sats osv..

    Slår mer eller mindre fra meg tanken om vakumfordeler på FK motor da det ikke har noe hensikt

    Takk for oppklaringen

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    En stor fordel på f.eks et budsjettbygge er jo at man slipper å bytte svinghjul om man har en eldre motor uten 60-2 svinghjul.

    Er fort gjort å bygge om ifra gasser til innsprøytning om man kjører elektronisk tenning(i fordeler) istedet.

Lignende tråder

  1. Fordeler med vakumklokke og hallgiver ØK ASAP!
    By Espen Hveding Nordgård in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 10/02/12, 19:41
  2. Hvordan skifte vakumklokke på varmeapperat?
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 07/09/10, 17:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •