Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Håndbrekk som kun virker på 1 hjul

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard Håndbrekk som kun virker på 1 hjul

    Hei nå holder jeg på og fikse manglene fra eu kontrollen og bilen har kun fungerende hånbrekk på venstre side
    men ikke høyre jeg mistenker om det kan være røket wire men kan det være noe annet?
    Er en 1998 mod v70.

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Enten er det en wire som henger eller så er ikke båndene lagt skikkelig etter i trommelen hvor det ikke er bremsevirkning.

    Beste er å åpne opp og sjekke om wire går fritt på begge sider. Hvis ikke, dusj på med rustløsner inn i wirestrømpa. Evt. kjøp ny(e).

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. Takk kimar takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Enten er det en wire som henger eller så er ikke båndene lagt skikkelig etter i trommelen hvor det ikke er bremsevirkning.

    Beste er å åpne opp og sjekke om wire går fritt på begge sider. Hvis ikke, dusj på med rustløsner inn i wirestrømpa. Evt. kjøp ny(e).

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Da skal jeg gjøre det. Vet du om det er vanskelig og skifte wire på disse?

  5. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Aldri bytta wire på disse, man kan ikke tenke meg at det er noe stort problem

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. Takk kimar takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Da får jeg se på dette i morgen haynes bok til denne er på vei i posten så får nok mye bra info om dette der også

  8. Takk Svirre takket for denne posten
  9. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Er ikke noe problem å bytte wire på de, selv om de kan sitte bra der hvor wiren går inn på tromlene bak. Lønner seg å ta bilde av hvordan ting sitter inni tromlen, til når ny wire skal inn. Utover det er det bare gummigjennomføringer i gulvet bak setene, og du må opp med gulvteppet bak setene, og midtkonsollen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. Takk kimar takket for denne posten
  11. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Takk mrstfu! Skal se på dette i dag

  12. #8
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    I prinsipp justeres brekket kun på hvert hjul, grunnen til at folk sliter litt med dette er fordi det kam være tricky å justere likt på begge sider, og man ender da opp med å kun brekke på ett hjul. Selve håndbrekkspaken er festet til wirene via en vippearm, som i prinsipp strammer den strammeste wiren først - om det er for skjevt justert får man kun brekk på det hjulet. Jeg hadde tatt av skivene bak, bekreftet at wiren ikke er røket, justert inn slik at se tar likt på begge sider, notert hvor mange knepp (på justeringa i brekktrommelen) du må slippe opp for å få på skiva igjen, strammet opp slik at de tar likt, og så tatt finjusteringa. I utgangspunktet skal du ha fullt brekk ved 3-5 knepp fra brekkspaken. Justeringa på selve spaken skal kun brukes til å justere hardheten på spaken.
    Sist endret av mrstfu; 25/04/17 kl 08:19
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. Takk kimar takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    I prinsipp justeres brekket kun på hvert hjul, grunnen til at folk sliter litt med dette er fordi det kam være tricky å justere likt på begge sider, og man ender da opp med å kun brekke på ett hjul. Selve håndbrekkspaken er festet til wirene via en vippearm, som i prinsipp strammer den strammeste wiren først - om det er for skjevt justert får man kun brekk på det hjulet. Jeg hadde tatt av skivene bak, bekreftet at wiren ikke er røket, justert inn slik at se tar likt på begge sider, notert hvor mange knepp (på justeringa i brekktrommelen) du må slippe opp for å få på skiva igjen, strammet opp slik at de tar likt, og så tatt finjusteringa. I utgangspunktet skal du ha fullt brekk ved 3-5 knepp fra brekkspaken. Justeringa på selve spaken skal kun brukes til å justere hardheten på spaken.
    Takker for en god beskrivelse av dette skal ut og begynne på dette nå og for se hvordan dette går har dårlige erfaringer fra før med hånbrekk og bremse tromler.

  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Har nå prøvd og fikse dette men får dette ikke til tror jeg skal be noen hjelpe meg.
    Er ikke flink til slike ting som krever nøyaktighet og tålmodighet er grunn til at jeg ikke tar ting som registerreimer selv.
    Men takk for gode svar!

  16. #11
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Har nå prøvd og fikse dette men får dette ikke til tror jeg skal be noen hjelpe meg.
    Er ikke flink til slike ting som krever nøyaktighet og tålmodighet er grunn til at jeg ikke tar ting som registerreimer selv.
    Men takk for gode svar!
    MERK;
    Skal man bytte håndbrekk wire - anbefaler man å bytte begge wirene samtidig.
    Ellers ender man opp med 2 kabler med "forskjellig" lengde (pga at wire strekker seg; og man får samme problemet fort vekk på nytt).

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  17. Takk kimar takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Noen som muligens vil bytte hjul?
    By JanSkolbekken in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 28/02/17, 01:37
  2. Tilleggsvarmer virker ikke på tidsur, kun ved tvangskjøring
    By RoarT5R in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 09/02/15, 22:42
  3. Svar: 10
    Siste post: 27/08/13, 13:06
  4. Svar: 0
    Siste post: 23/08/13, 21:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •