Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Dysemotstander i 240??

  1. #1
    Registrerte brukere Bandit142 sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2011
    Sted
    MAGNOR!!!
    VCCN medlemsnummer
    1696
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard Dysemotstander i 240??

    Hei

    Har leita litt rundt på forumet her, men er over middels klønete på datamaskiner, så er detta noe folk har tatt opp før ber jeg om unnskyldning for det

    Problemet er som følger : Har en 1980 245, hvor allt av ledninger(komlett el.nett) ble flyttet over fra en 1993 245. kjørte første året med F`en som satt i delebilen, men bygde turbomotor i fjor. Tenkte ikke stort over det som har med dyser å gjøre før jeg skulle sette inn 968 dyser. Finner ingen form for motstander noen plass, så måtte begynne å lese meg opp litt. originaldysene i FK`n heter 280 150 804, noe jeg får til å være 2,4ohm dyser. 968 er vel 12,2? har nå spretta opp omtrent allt som er av kabelstrømper i motorrom uten å se noe som kan minne om motstander. prøvde starte med 968 dyser, helt død. endte med å kjøpe ennå ett sett 968, da de første ble kjøpt brukt, kunne jo fort være der feilen lå... men neida, den andre 240`n ute her med FK (er lagt opp dysemotstand i den) fungerer gull med begge settene 968(UTEN motstander). Den går til daglig med samme dysene jeg hadde i 80 modellen før(og dysemotstander), aldri hatt problem med den. spørsmålet er da, har noen vært borti no slags "gjemte" motstander? Bilen nettet kommer fra er som sagt en 1993, som ble kjøpt fra svenske forsvaret, men kan altså ikke huske det så noe annerledes ut en et hvilket som helst LH2,4 nett... Har i verste fall ennå noen komplette nett, men er mest nyskjerrig på hvor disse motstandene som "ikke eksisterer" kan befinne seg....(hadde jo vært fint å slippe bytte)

    Takker på forhånd de som gidder lese denne smørja, men skal ha bilen klar til 29.april og gardermoen, så begynner bli stressa

    Mvh. P-G
    DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
    SKOGEN COWBOYS
    SC13
    Youtube`n :Skogen Cowboys

  2. #2
    Registrerte brukere Bandit142 sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2011
    Sted
    MAGNOR!!!
    VCCN medlemsnummer
    1696
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Må legge til at det eneste merkelige med el.nettet et at lambda kontakter sitter feil i forhold til alle andre. Dvs. kontakta som sitter på lambda normalt sett er den delen som sitter fast i el.nett på bilen. Ser absolutt ikke ut som no hjemmemekk, har spretta strømper helt inn uten å finne skjøt på ledninger...
    DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
    SKOGEN COWBOYS
    SC13
    Youtube`n :Skogen Cowboys

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Den starter altså ikke uansett hvilke dyser du prøver med? Eller går den normalt med vanlige dyser,men ikke inheletatt med grønndysene?

  4. #4
    Registrerte brukere Bandit142 sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2011
    Sted
    MAGNOR!!!
    VCCN medlemsnummer
    1696
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Den går kjempefint med originale dyser(804), helt død med 968..... da burde det vel finnes motstander til dysene noe sted? trodde kansje jeg hadde klart å ødelegge 968 dysene(2 sett), men de fungerer feilfritt i den andre bilen her hvor det er mulighet til å koble vekk dysemotstander
    DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
    SKOGEN COWBOYS
    SC13
    Youtube`n :Skogen Cowboys

  5. #5
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Standard dyser til en B230F motor er høy-ohmsdyser, mens dyser til en FT/FK er lav-ohmsdyser. Derfor må man montere inn en dysemotstand. Om -968 dyser er vel etter det jeg husker høyohmsdyser...?
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  6. #6
    Registrerte brukere Bandit142 sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2011
    Sted
    MAGNOR!!!
    VCCN medlemsnummer
    1696
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Standard dyser til en B230F motor er høy-ohmsdyser, mens dyser til en FT/FK er lav-ohmsdyser. Derfor må man montere inn en dysemotstand. Om -968 dyser er vel etter det jeg husker høyohmsdyser...?
    Var sånn jeg skjønte det også, men tenkte ikke over detta når FK`n ble satt på plass.. driver nå og roter fram innsuget som satt på F`en den ble kjørt med, for det må jo være lavohms dyser. problemstillinga er jo at jeg skikkelig ikke finner dissa berømte motstandene, og begynner bli lei av at folk ler av meg når jeg forteller at bilen starta på direkten med 804 dyser uten modifisering til motstander.. teknisk sett burde det jo være motsatt av det som er tilfelle, nemlig at den starter med 968 dyser på originalt el.system og IKKE 804?

    Edit :

    BOSCH ORGINAL NO: 0280155968. Ohm : 12,2.

    BOSCH ORGINAL NO: 0280150804. Ohm : 2,4

    er hva jeg klarer finne på interweb`en... Dvs. den MÅ ha motstander for at 804dysene skal åpne ikke sant?

    Stått og sett meg aldeles blind på detta nå, føler meg alvorlig dum egentlig.. Men går ut ifra at motstandene nødvendigvis ikke ser ut som de originale på 740/940?
    Sist endret av Bandit142; 21/03/17 kl 00:49 Begrunnelse: la til tekst..
    DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
    SKOGEN COWBOYS
    SC13
    Youtube`n :Skogen Cowboys

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Hvis du er sikker på at det faktisk er lavohmsdyser som er montert og "skjulte" motstander noe sted så er det nå fort gjort å legge opp ny/midlertidig legning ifra hjerne og ny strøm til dysene.

    Signalet ifra hjernen er vel bare en ledning(ifra hjernen)som går ut til alle 4 dysene like under innsuget.

  8. Takk Bandit142 takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    dysemotstandene til volvo sitter vel på en egen "modul" med kontakt. men det er bare turbo nettene som har dette (lh2.4)

  10. #9
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bandit142 Vis post
    Var sånn jeg skjønte det også, men tenkte ikke over detta når FK`n ble satt på plass.. driver nå og roter fram innsuget som satt på F`en den ble kjørt med, for det må jo være lavohms dyser. problemstillinga er jo at jeg skikkelig ikke finner dissa berømte motstandene, og begynner bli lei av at folk ler av meg når jeg forteller at bilen starta på direkten med 804 dyser uten modifisering til motstander.. teknisk sett burde det jo være motsatt av det som er tilfelle, nemlig at den starter med 968 dyser på originalt el.system og IKKE 804?

    Edit :

    BOSCH ORGINAL NO: 0280155968. Ohm : 12,2.

    BOSCH ORGINAL NO: 0280150804. Ohm : 2,4

    er hva jeg klarer finne på interweb`en... Dvs. den MÅ ha motstander for at 804dysene skal åpne ikke sant?

    Stått og sett meg aldeles blind på detta nå, føler meg alvorlig dum egentlig.. Men går ut ifra at motstandene nødvendigvis ikke ser ut som de originale på 740/940?
    Ta det helt med ro, du er ikke den første som føler deg dum. Står å klør meg i hodet hele tiden jeg


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1990 Volvo 240

  11. #10
    Registrerte brukere Bandit142 sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2011
    Sted
    MAGNOR!!!
    VCCN medlemsnummer
    1696
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Takker for gode input, løser det rett og slett ved å legge opp en ny ledning til dysene ☺ fant dysene jeg kjørte med på sugisen, de heter 280150762.
    DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
    SKOGEN COWBOYS
    SC13
    Youtube`n :Skogen Cowboys

  12. #11

    Medlem siden
    24. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    1591
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    har du ohmet nettet ditt og sett om det er motstand der eller ikke da?

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •