Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Hvem bærer ansvar/kostnad?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2015
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Hvem bærer ansvar/kostnad?

    Trenger litt råd og tilbakemelding på følgende sak;

    Har en bil med ett vanskelig partikkelfilter, som medfører at motor går i "limp mode" med redusert ytelse.
    Bilen blir levert til merkeverksted for feilsøking.
    Resultatet er at de finner hull i noen slanger som går til partikkelfilter. De må byttes, og det må tvinges i gang en regenerering av partikkelfilter er konklusjon.
    Deler må bestilles, så reparasjon kan ikke gjøres samme dag. Får beskjed at bilen kan trygt kjøres, såklart med redusert ytelse på motoren..

    Får ny time etter ca 8 dager.

    Dag 1: jeg tar selv kontakt mot slutten av dagen for å høre om bilen vil bli klar samme dag.
    Får tilbakemelding om at de har problemer med å tvinge i gang en regenerering, og at de må sjekke litt nærmere vedr dette.

    Dag 2 : Tar selv kontakt mot slutten av dagen.
    Får beskjed at de har klart å kjøre regenerering nå. MEN, det kan se ut til at i prosessen har 1, muligens flere dyser blitt ødelagt.
    Bilen vil ikke være kjørbar.

    Mekaniker forteller at det er en viss risiko for at dette kan skje ved en regenerering av filter..
    Jeg spør hvem som skal ta kostnaden her, og får til svar at det nok faller på kunden.
    Ber om å få snakke med sjefen på verksted avdeling, får beskjed at han vil ringe meg tilbake.

    10min senere ringer verkstedmester, og jeg opplyser at det er urimelige at jeg skal dekke kostnad på dyser.
    Får til svar at denne (de) dysen antakelig har sviktet før, og at regenerering ikke alene kan være årsak til at en eller flere dyser er defekte.
    Dette begrunnes med at mengden av diesel i motorolje (?, mulig jeg husker feil der) er såpass stor at det ikke kan ha oppstått kun i løpet av den tiden det tar og kjøre regenerering. Dette var tekniker også enig i fikk jeg beskjed om.

    Svarer med at dette ikke samsvarer med det mekaniker har akkurat fortalt, men han er sikker i sin sak!
    Blir imøtekommet, og fortalt at de får ordne først og se at det virker. Så skal vi se om vi kan komme til en grei ordning.

    Får opplyst at arbeid og 1 dyse vil koste ca 6-7000 kr, i verste fall er det 4 stk totalt.

    Så, hva mener dere her? Skal jeg sitte med kostnaden her?
    Ingen opplyste meg på forhånd om at det var en risiko for at noe slikt kunne skje..
    Og føler kanskje verksted skyver ansvar bort ved og hevde dyse må ha vært defekt før de startet arbeidet med bilen.

    Og burde ikke de ha evt funnet ut om defekt dyse/ mye diesel i oljen ved diagnostisering (Vida)/feilsøking både første og andre gang bilen var hos de?

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Tvungen regenerering er en hard påkjenning for motor, og er helt klart noe som ikke skjer uten belastning av motorens deler. Når det er sagt så har jeg aldri hørt om at en injektor kan ta skade av en regenerering, så dersom denne er defekt nå, var den nok også defekt før regenereringen. Når motoren er i limp-mode har den andre parametre for overvåking, slik at den ikke nødvendigvis har satt feil på injektoren, og den er da antatt at være i orden. En defekt injektor kombinert med defekte slanger til difftrykksensor er overveiende plausibelt at har ført til et tett partikkelfilter, med påfølgende limp-mode.

    Bilen var jo ikke i orden da den ble levert til verkstedet, og det er ofte sånn at når man reparerer en ting så avdekker man andre feil. Dette har jeg selv opplevd flere ganger, og det er til syvende og sist kunden som eier bilen og er "ansvarlig" for å dekke reparasjonen.

    Hvorvidt du skal betale fullpris eller ikke er jo en annen sak, jeg pleier å være grei med rabatter når en kunde har brukt tusenvis av kroner og fortsatt ikke er "i mål".
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2015
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemelding din.

    Filter var ikke tett, ble målt til 9g (?), Var det på 14 så ville det blitt regnet som på tide og bytte.

    Har fått bekreftet fra Frydenbø at de har opplevd før problemer med injektor etter tvunget regenerering!
    Dette er jo info kunde burde få før en avgjørelse.

    Men jeg forstår ikke, dersom da slanger til difftrykksensor og defekt injektor har forårsaket limp mode må vel dette kunne leses av i Vida?, At det er feil med injektor/ feil blandingsforhold

    Problem med partikkelfilter er jo en følgefeil..

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

Lignende tråder

  1. Kostnad for motorbytte?
    By Buoyen in forum Motor og gir
    Svar: 14
    Siste post: 30/05/12, 11:13
  2. hvem dempere er best?
    By b23f in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 17/04/12, 20:22
  3. Kostnad på 2 nye frontlykter til 93' 240?
    By Volvo 1983 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 01/02/12, 11:28
  4. bærer armer v70 tdi
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/09/11, 23:12

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •