Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Volvo B20 Turbo Datasprut?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Cool Volvo B20 Turbo Datasprut?

    Hei, Har en B20 med forgasserturbo som eg har kjørt med nå i 3 år. Har egentlig fungert veldig bra men ønsker nå og oppgradere til datasprut for og få mere kontroll på tenning og lettere justere motoren.

    Oppsette per idag er,

    Std borring med B19 stempel som er dreia av 3mm.
    M-råder
    KG Steg 3 topp, 46/38,5 ventiler. Komp 8,1-1
    Std Volvo K-kam
    1 stk weber dcoe 45
    Adapter grenrør på orginal manifold
    T3 Kina turbo med 51in og 56ut
    Ukjent ekstern wastegate med 37mm ventil. Står eskiltuna i på den.
    Crane Fireball coil og hallgiver i fordeler. Stor vacumklokke som senker tenning fra 40 til 25 grader ved ladetrykk. BP6HS plugger.


    Ønsker nå og ta dette et steg videre.

    Har et B20E innsug, som eg kan få sveist inn dyseholdere i. Men er spjellet i innsuget stort nok for 300-350hk?

    Hvilket datasprut er greiest og forholde seg til? Ønsker ikke en haug me unødvendige ledninger.

    Hvilke dyser må eg ha? hørt at Siemens Deka 630 skal være fine?

    Trigger på veiv?

    Skal ha ny turbo, og har lurt litt på en større turbonetics, evt Holset HX 35 med 14* eksoshus. Tips?




  2. #2
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Første spørsmål med valg av sprut er, hvem skal mappe det og hvilket foretrekker han?

    Hvis det ikke er så nøye ville jeg absolutt ha tatt en titt på dre-ecu (Dreracing her inne på forumet)
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Om forgasseren fungerer fint kan du jo eventuelt ta ombyggingen i flere steg.
    F.eks begyne med å styre tenningen og bensinpumpen med sprutet.
    Jeg ville montert ett triggerhjul på veiva, som f.eks 60-2 eller 36-1, og brukt fordeleren til å fordele gnist, og eventuelt som kamsensor om sprutet skal kjøres sekvensielt.
    Kan hende du blir fornøyd med å bare kontrollere tenningen elektronisk
    Om du ikke har erfaring med datasprut fra før av så blir det litt mindre å sette seg inn i av gangen om du tar det i flere steg.
    For bare tenningskontroll ville jeg selv brukt en MS2 pcb. v3.0. Og oppgradert til MS3X om jeg senere hadde sett behov for sekvensiell innsprøytning.
    Og Simens 60lb/hr dyser er kjent for å være gode ja.
    Men før du eventuelt tar de i bruk, mål kapasiteten på alle for å sjekke at de matcher, og mål dødtiden om du blir å bruke ett sprut som har det som konstant.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JarleB20Turbo Vis post
    Hei, Har en B20 med forgasserturbo som eg har kjørt med nå i 3 år.
    Det er kjekt å høre.

    Har et B20E innsug, som eg kan få sveist inn dyseholdere i. Men er spjellet i innsuget stort nok for 300-350hk?
    Ja det er det.

    Hvilket datasprut er greiest og forholde seg til? Ønsker ikke en haug med unødvendige ledninger.
    Alle "entry level" sprut med komplett ledningnett fra "de store" fabrikantene er enkle og greie å forholde seg til. De ledningene du ikke vil bruke klipper du bort. (eller kveiler sammen.)
    Kjøpt ett lite sprut som er designet for en 4 syl. motor, og ikke til en helsekvensiel V12 motor ala MAXXECU og slikt. Her ett eks. på hva jeg mener. http://www.haltech.com/universal-ecu-kits/
    Hvilke dyser må eg ha? hørt at Siemens Deka 630 skal være fine? Genuine Siemens 630 ccm dyser med delenummer 961 er ett godt kjøp. Se opp for kopiene til kinamannen.

    Trigger på veiv?
    Ja, gjerne.
    Skal ha ny turbo, og har lurt litt på en større turbonetics, evt Holset HX 35 med 14* eksoshus. Tips?
    51 mm inducer kan bli litt knapt nå når du vil videre ja. Turbonetics sin nye TNX30/56 ser meget interessant ut. Katalogside 16: http://www.turboneticsinc.com/perfor...ALOG_FINAL.pdf
    Sist endret av Batland; 28/03/17 kl 16:25

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Har nå kjøpt et Link G4 storm.

    Noen som kan sende link til eller fortelle meg hvilke følere eg trenger? og hvordan man skal styre tenningen? skal man gå immelom org fordeler eller ha 4 seperate coiler?

    Hvilken fuelrail kan man bruke? må kansje lage en custom sia delingen mellom sylinderene er litt eget på B20?

    Takker for svar da eg bare er vant med motorer me 3 ledninger, og ikkje 30+

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Fått tak i siemens deka 630cc dyser!

    Kan man kjøre 4 stk coil on plug vw coiler?

    eller kjøre med wastespark?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JarleB20Turbo Vis post
    Fått tak i siemens deka 630cc dyser!

    Kan man kjøre 4 stk coil on plug vw coiler?

    eller kjøre med wastespark?
    Hvis det er genuine Siemens dyser så flott, det er ett godt valg.

    Du kan sette på VW coiler, men hvorfor vil du det? De får ikke støtte av toppdekselet og vil kun henge løst på tennpluggen. De er også designet for helsekvensielle triggersystemer.

    Hvorfor vil du ikke bruke fordeleren? Fordeler tillater bruk av den enkleste trigger, to stk tapper på svinghjul eller reimhjul, 180 grader fra hverandre.

    2 stk. Accel WS coiler er en interessant løsning, men det krever f.eks 36-1 triggerhjul på veiven.
    Sist endret av Batland; 24/04/17 kl 16:59

  8. Takk Truckdriver, JarleB20Turbo takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil anbefalt enklere enn ws eller cop til å begyne med. Mange som har brent seg ved å gå rett på det kompliserte, og ikke nødvendigvis brae. Det blir generelt dyrere jo flere coiler du har, vist målet er å få best mulig gnist for pengene.
    En av favorittene mine er nå utgått Accel ultra 60kv coil med fordeler for å fordele gnist, kombinert med 36-1 eller 60-2 triggerhjul på veiva.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  10. Takk Batland, JarleB20Turbo takket for denne posten
  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Kan gått bruke fordeler. Har jo den me halgiver i nå, kan eg hente ut signal fra denne? Må ta bort fjørene i fordeleren da og lage den stam?

    Hvordan blir dette koblet opp?

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Noen som har mål til å lage sveise hylser til dyser i innsuget? Ser de selger på KL men kan like greit lage de sjøl.

    Er det noen fasit på vinkel på dysa iforhold til innsugskanalen? og hvor langt dysa skal ned i innsuget?

    Kommer frese de ned i innsuget og sveise, for og få riktig og samme vinkel på alle 4.

    Hadde og vært fint me ein oppskrift på hvordan man skal frese opp i fuelrailen. Får bestille et emne og gjøre et forsøk på å lage en selv.

    Spjellet i B20 innsuget er litt mindre en det i B23 Batland, skal få måle det nøyaktig men tror det er rundt 50-55mm. Støtter dette effektmålet??

    Har litt lyst til og sveise på ein flens og få tak i et større spjellhus ferdig med TPS.

    Tanker rundt dette?

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JarleB20Turbo Vis post
    Kan gått bruke fordeler. Har jo den me halgiver i nå, kan eg hente ut signal fra denne? Må ta bort fjørene i fordeleren da og lage den stam?

    Hvordan blir dette koblet opp?
    GOOD!
    Jeg mener at det suverent viktigste er å komme i gang og bli ferdig. Det klart enkleste er å koble
    ECU
    inn mellom en urørt fordeler og tenningsmodulen. Du setter hele tenningskartet til 1 grad og kjører på tenningskurven i fordeleren, men du utvikler bensinstyringen. Du har tross alt kjørt i 3 år med det du har. Når bilen går og funker som den skal med EFI, da kan du begynne å arbeide med å oppgradere styring av tenningstidspunktet til datatenning.

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JarleB20Turbo Vis post
    Noen som har mål til å lage sveise hylser til dyser i innsuget? Ser de selger på KL men kan like greit lage de sjøl.

    Er det noen fasit på vinkel på dysa iforhold til innsugskanalen? og hvor langt dysa skal ned i innsuget?

    Kommer frese de ned i innsuget og sveise, for og få riktig og samme vinkel på alle 4.

    Hadde og vært fint me ein oppskrift på hvordan man skal frese opp i fuelrailen. Får bestille et emne og gjøre et forsøk på å lage en selv.

    Spjellet i B20 innsuget er litt mindre en det i B23 Batland, skal få måle det nøyaktig men tror det er rundt 50-55mm. Støtter dette effektmålet??

    Har litt lyst til og sveise på ein flens og få tak i et større spjellhus ferdig med TPS.

    Tanker rundt dette?
    Nei-å-nei.

    Dysene bør stå i toppen slik Volvo B20E har orginalt. Poenget er at dysen spyler rett på baksiden av innsugsventilene og ikke pisser bensin på gulv og vegger i kanalene:



    Det er ganske stor arealforskjell på 50 mm og 55 mm gasspjeld. Jeg synes at 50 mm er i minste laget og vil foreslå at du velger 55 - 56 mm.

    Det straffer seg å overdrive når man setter opp motor. Det gjelder størrelsen på gasspjeldet også.

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ja fuelonly modus kan være greit i starten for å gjøre det enklere
    Kan ikke så mye om Link, men vist du har mulighet for å skru av pullup på hallgiverinngangen, så skal det holde å koble deg til ledningen med singal fra hallgiver i fordeler til sluttrinn, uten å kutte ledningen. Du stiller da tenningsinnstillingene i sprutet til basic fordeler, veivhjul med 2 knaster, kamhjul med 4 knaster eller lignende.
    Ingen andre tenningsinnstillinger trenger foreløpig å røres før du går over til kontroll av tenning.
    Når du kobler opp ledningsnett kan det være like greit å gjøre klart for fremtidige forandringer av trigger, slik at du slipper å splitte opp hele ledningsnettet da.

    For enklest mulig mapping bør dysene monteres slik Batland skriver. Dette pga. at det blir enklere å justere akselerasjon og dekselerasjoninnstillingene. Kaldstart vil også påvirkes, ettersom innsuget ikke trenger å mettes med bensin.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Har ikkje b20e topp, og vil ikkje borre i den Steg3 toppen min.

    Ok, så vis eg velger og kjøre gjennom fordeleren i starten, så får eg ikkje stilt tenninga med sprutet? Hadde tenkt og montere 60-2 trigger framme på reimhjulet og enten kjøre 4 coiler,eller wastedspark. da link sprutet ikkje har innebygd sluttrinn.

    Skal avgårde og mappe dette når alt er ferdig installert, så ville egentlig fått til tenning og bensin med engang.

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Spjellet måler 55mm, da burde det holde og bare tilpasse en TPS da?

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Korrekt meg gjerne vis eg har missforstått, er helt ny i det her med datasprut.

    Blir og sette dysene i innsuget, dreia hylser igår. får bare sette di så på skrå som det går og satse på at det blir en grei vinkel inn mot ventilen.
    Dysa skal vel ikke være nedi innsugskanalen? Helst ligge flush oppi taket av innsuget vil eg tro? For og ikkje ødlegge flødet.

    K-kammen holder vell litt til? Siden motor fungerer slik den gjør nå vil eg bygge rundt den bare. Vurderer en ny bunndel når alt fungerer som det skal.

Lignende tråder

  1. Håkon's 1987 Volvo 240 Turbo. Datasprut, ZF kasse.
    By Håkon.o in forum 200 -serien
    Svar: 74
    Siste post: 05/03/17, 01:21
  2. B20 R-sport turbo i Volvo 145 - 1974
    By ramp41 in forum Avansert trimming
    Svar: 4
    Siste post: 24/03/13, 22:01
  3. Svar: 102
    Siste post: 07/03/13, 18:59
  4. Snikversjon av datasprut på B20
    By Tinnsoldaten in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 10/01/10, 22:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •