Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Lakkforsegling - av ny bil? Anbefalt av Volvo?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. mars 2017
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Lakkforsegling - av ny bil? Anbefalt av Volvo?

    Hei!

    Jeg håper dere kan gi meg noen gode råd når det kommer til Lakkforsegling av en sort metallic Volvo XC60 som jeg får levert helt ny om et par uker.

    Har dere noen gang opplevd at det har blitt skader på lakken av selve lakkforseglingen?

    Bakgrunnen til spørsmålet er at i Volvos instruksjonsbok så står det:

    Bare lakkbehandling som er anbefalt av Volvo skal brukes. Andre behandlinger, som konservering, forsegling, beskyttelse, glansforsegling og lignende kan skade lakken. Lakkskader som skyldes slik behandling, dekkes ikke av Volvos garanti.

    Volvo anbefaler en lakkforsegling som heter ToughGuard.

    Etter å ha hørt meg litt rundt så har jeg forstått at ToughGuard for så vidt var OK på sin tid, men at det nå har kommet mye bedre lakkforseglinger.

    Jeg vurderer per i dag følgende lakkforsegliger:

    Ditec vanlig: 5000,-
    Ditec ceramic: 8000,-
    ToughGuard 6400,-
    1K- NANO Lakkforsegler by Koch Chemic 3800,-
    880-XX FRA POMPONAZZI – Worlds No.1 Real Quartz 6500,-
    IGL Kenzo 10 000,-


    Så om jeg behandler bilen med ToughGuard så vil Volvos garanti gjelde også for skader som evt. oppstår på grunn av selve behandlingen.

    Dersom jeg bruker en annen Lakkforsegling, så vil ikke Volvos garanti gjelde for evt. skader som oppstår av selve lakkforseglingen. Det er ikke slik at hele lakkgarantien blir borte - kun skader som kan ha oppstått av selve forseglingen.

    Dette gjør jo at man syns det er litt skummelt å bruke en annan lakkforsegling enn den som Volvo anbefaler - uerfaren som jeg er.

    Så jeg lurer på hva dere tenker om dette? Har dere noen gang opplevd at det har blitt skader på lakken av selve lakkforseglingen?

    Tar jeg en unødvendig risk ved å bruke en annen lakkforseglig enn ToughGuard på bilen med tanke på dette?

    Hvordan er det for øvrig med lakkforseglig av helt nye biler - bør man gjøre det med en gang (da det er minst mulig riper/slitasje etc) eller bør man vente litt på grunn av lakken er mer ømfintlig når den er ny? På grunn av det evt. kan bli skader?

    Jeg leste en gang noe om at lakken skal puste klart innen forsegling, men det kanskje bare er om man nylig har lakkert bilen selv (dvs, ikke ved nybil fra fabrikk)?


    Ur Volvos instruksjonsbok:
    De første månedene bør bilen bare vaskes forhånd. Lakken er nemlig mer ømfintlig når den er ny.

    Hva sier dere?


    Har dere forøvrig innspill på hvilken av ovenstående lakkforseglinger som er den beste? Om dere mener at jeg ikke bør gå for ToughGuard.

    Jeg har forstått at kermaisk er den beste, stemmer det?

    I så fall er det vel disse som det står mellom:



    Ditec ceramic: 8000,-
    880-XX FRA POMPONAZZI – Worlds No.1 Real Quartz 6500,-
    IGL Kenzo 10 000,-


    På forhand tusen takk for hjelp!

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    1. bud: Bilen skal alltid vaskes for hånd.
    2. bud: Uansett hvilken lakkforsegling du går for så må denne ansees som kortvarig, mange gir opptil 5 års varighet og dette er bare tull.

    Når det er sagt så har jeg aldri hørt om et tilfelle hvor man har mistet noen form for garanti fra produsenten pga en "ikke-godkjent" lakkbehandling.
    Skulle det by på problemer så har du jo også reklamasjonsrett ovenfor de som har utført behandlingen.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. Takk Øyvind G takket for denne posten
  4. #3
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Jeg har aldri brukt lakkforsegling selv, men hadde en S80 som var Ditecbehandlet for noen år siden. Har ikke annet å si enn for noe møkk, juks og fanteri. Bilen så ikke ut, og den var nærmest umulig å maskinpolere på grunn av Ditecen. Nei, jeg trives mye bedre med å polere og vokse bilene mine to ganger i året enn å dytte de fulle av superduper 5 års fantastiske lakkforseglinger.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

Lignende tråder

  1. Anbefalt oppsett B230 2,5L
    By Riff in forum Avansert trimming
    Svar: 2
    Siste post: 10/12/14, 21:29
  2. b230ft - anbefalt ladetrykk?
    By 164 in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 07/08/14, 10:48
  3. Denne oljen anbefalt?
    By nyborg in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 26/05/14, 09:22
  4. Anbefalt poleringsfirma i Trondheim?
    By Robert_AWD in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 18/06/11, 13:41
  5. Anbefalt størrelse på dump
    By ChrML in forum Motor og gir
    Svar: 26
    Siste post: 11/06/10, 13:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •