Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 45 av 45

Tråd: Xc90 2007 D5 varmeregister

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2019
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Tenkte å spørre her i en eksisterende tråd.
    Hvordan er det å bytte varmeregister et i en V50? Er det omfattende jobb som jeg har hørt litt om?

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  2. #27
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mortymus Vis post
    Hei!
    Tenkte å spørre her i en eksisterende tråd.
    Hvordan er det å bytte varmeregister et i en V50? Er det omfattende jobb som jeg har hørt litt om?

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Då må du spør i Ford forumet (V50..)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #28
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HASW Vis post
    Hei!

    Låner en gammel tråd da dette er samme topic.

    Jeg har lik bil. XC 90, D5 2007 mod som jeg mistenker gåent varmeregister.

    Symptomer:
    - kald /lunken luft ut av dyser.
    - Webasto OK
    - Termostat OK
    - Temp i motor OK
    - God varme i slanger tur / retur ved torpedovegg og ellers i systemet.
    - Ruser jeg opp motor i N kommer det varme...

    Har i dag etter litt søking og tips prøvd på rens / flush av varmeregistert med radiatorrens / systemrens uten hell. Det kom ikke noe særlig dritt ut.

    Billia Drammen skal ha 15-16000,- for og bytte register
    Brandt Bil Strømstad skal ha 6500,- for samme jobb...

    Om noen har byttet selv, hvor stor jobb er dette?
    Har noen erfaring med kvalitetforskjell org Volvo del vs. del fra feks Bildeler.no? Er litt prisforskjell...
    https://www.bildeler.no/varmeapparat...T4/?Vare=65948


    Har også lest om resetting / kalibrering av spjeld med Tester som noen hatt hell med. Meninger om dette?

    Kan det være andre årsaker til kald luft ut ifra symptomene jeg beskriver over?


    Takker for flott forum og tips som gir oss farm bil og fornøyd kone igjen ;-)
    Omtrent samme som jeg opplever. med samme bil.
    Nå som det har blitt vesentlig kaldere her i Oslo merket jeg det først igår.
    Kom ut til bilen, dieselvarmeren hadde kjørt en time men blåste omtrent bare kald luft.
    Kjørte til jobb, 14min i maks 60km/t, blåste kaldt. (Uten dieselvarmer på)
    Parkerte på jobb, ga gass i park og da kom det noe mer varme.
    4t senere sjekket jeg kjølevæskenivået, det var på minimum. Tok av lokket på tanken, kom masse luft ut og nivået gikk til maks.
    Kjørte hjem, satte så på dieselvarmeren mens jeg var i butikken, etter 15min var det godt med varme.
    Varm bil idag tidlig med dieselvarmer, men ikke spesielt mye varme når jeg kjørte.
    Jeg har hatt mange diesel
    P2
    gjennom årene og aldri vært plaget av akkurat denne type problem.
    Må vel bite i det sure eplet og bytte registeret.

    Edit: jeg kjørte en kalibrering av spjeldene uten at det hjalp nevneverdig. Skal blåse rent i tempføleren etterpå, men har mine tvil om at det løser problemene.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Omtrent samme som jeg opplever. med samme bil.
    Nå som det har blitt vesentlig kaldere her i Oslo merket jeg det først igår.
    Kom ut til bilen, dieselvarmeren hadde kjørt en time men blåste omtrent bare kald luft.
    Kjørte til jobb, 14min i maks 60km/t, blåste kaldt. (Uten dieselvarmer på)
    Parkerte på jobb, ga gass i park og da kom det noe mer varme.
    4t senere sjekket jeg kjølevæskenivået, det var på minimum. Tok av lokket på tanken, kom masse luft ut og nivået gikk til maks.
    Kjørte hjem, satte så på dieselvarmeren mens jeg var i butikken, etter 15min var det godt med varme.
    Varm bil idag tidlig med dieselvarmer, men ikke spesielt mye varme når jeg kjørte.
    Jeg har hatt mange diesel
    P2
    gjennom årene og aldri vært plaget av akkurat denne type problem.
    Må vel bite i det sure eplet og bytte registeret.

    Edit: jeg kjørte en kalibrering av spjeldene uten at det hjalp nevneverdig. Skal blåse rent i tempføleren etterpå, men har mine tvil om at det løser problemene.
    Gi en status etter tempføler er blåst rent da!

    Jeg har bestilt registeret nå og bytter til uken. Måtte til Bilia og det koster... Veng og andre 2.marked leverandører får ikke tak i før mars ish... Det er dog 2 forskjellige typer av denne på 2.marked. En billig tynn og en lik original.

    Men som sagt blir det org Volvo del på meg og da må dette bli tipp topp igjen og kona holder varmen og blir fornøyd.

  5. #30
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HASW Vis post
    Gi en status etter tempføler er blåst rent da!

    Jeg har bestilt registeret nå og bytter til uken. Måtte til Bilia og det koster... Veng og andre 2.marked leverandører får ikke tak i før mars ish... Det er dog 2 forskjellige typer av denne på 2.marked. En billig tynn og en lik original.

    Men som sagt blir det org Volvo del på meg og da må dette bli tipp topp igjen og kona holder varmen og blir fornøyd.
    Ingen merkbar forskjell etter at jeg blåse rent.
    Fulgte med på kjølevannstemp idag, den holdt 78grader når jeg ankom jobb men blåste fortsatt 15 grader.
    Skal prøve å bytte registeret, men har lite lyst til å kjøpe nytt originalt dersom det ikke er problemet.
    Har funnet følgende:

    Nissens 73641:
    235x213x40

    Nissens 707102: (Denne er umulig å oppdrive pr. idag, bortsett fra Bilxtra som skal ha 7500kr)
    243x204x32

    Behr:
    239x207x40

    Ifg. det jeg klarer å lese meg frem til er Behr det som er der originalt, og hvis det stemmer så kan jeg ikke se problemet med å kjøpe Nissens 73641 istedenfor, er jo bare mm forskjeller.

    Edit: etter å ha lest enda mer så ser det ut som Behr og Nissens er samme produkt. Finner flere steder det står:

    "Genuine Volvo Behr product in a Nissens box."
    og de bruker varenummeret til Behr og Nissens omhverandre.

    Blir spennende å se.
    Jeg bestilte en Nissens nå, 461kr ink. frakt.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  6. #31
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg har brukt BEHR sin. Det er jo i utgangspunktet eit Hella produkt (?)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Byttet i går til Org Volvo del. Betalte 4538 for register 2x O-ringer og 2x klips inkl Vccn rabatt.

    Bil frisk og kone fornøyd!

    2019-01-31 15.47.47.jpg

  8. Takk FroBe, locked takket for denne posten
  9. #33
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    hadde akkurat samme symptom på min 07 XC70, der var det gummien på termostaten som var borte så termostaten lukket ikke skikkelig, byttet den å varmen var tilbake igjen

  10. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    Har samme feil. Rørene på varmeregistret er varme. Varmeregistret er nytt. Samme er termostat.
    Men bilen blir varm inni når jeg kjører i tunnel.
    Diesel varmer er demontert.
    Er helt tom for idéer på hva som kan være galt.



    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    05 Volvo xc90 D5
    13 Volvo V40 D2

  11. #35
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rozzy Vis post
    Har samme feil. Rørene på varmeregistret er varme. Varmeregistret er nytt. Samme er termostat.
    Men bilen blir varm inni når jeg kjører i tunnel.
    Diesel varmer er demontert.
    Er helt tom for idéer på hva som kan være galt.



    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
    Første som slo meg var at det var bytta om på varmespjeld og resirk spjeld (altså ledningane). For det einaste som forandrar seg når du køyrer i tunell er vel at varmeapparatet går på resirkulering når luftkvaliteten blir dårleg..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Blåser liv i gammel tråd igjen.

    Snart 5 år siden jeg hadde trøbbel med varmeregister på vår XC 90 ref tidligere innlegg i tråden. Nå er det trøbbel igjen og den blåser kjølig.

    Retur rør i torpedovegg i motorrom er er kjølig så mye tyder på tett eller defekt register?

    Spørsmål er, kan denne tette seg så fort etter ny org del ble byttet?
    Hva gjør at de event tetter seg kler blir defekt?

    Noe annet som kan fororsake at retur er kald og at det blåser kjølig i kupe?


    Kan legge til tilleggsinfo at dette kom etter en rep på tilleggsvarmer (Ardic) etter varmeregisterert på den fikk lekkasje eller sprekk slik at det kom kjølevann inn i brennkammer.

    Dette ble byttet uken før jul og varmer virker fint, men så oppstod da varmeproblemer i kupe.

    Tilfeldig eller følgefeil?


    Takker for tips og råd
    Sist endret av HASW; 29/12/23 kl 22:16

  13. #37
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Varmeapparatregistrene på disse bilene går så og si aldri tette, de får heller lekkasje innvendig mellom inn og utløp. (kjølevæsken tar snarveien)
    I ditt tilfelle vil jeg heller tro at du har luft i varmeapparatregistret, som kom seilende i slangene fra den tomme varmeveksleren i Ardic'en.

    Kjør varm motoren slik at det er fult trykk i kjølesystemet (eller trykksett det), på med verneutstyr, hansker og visir anbefales, klem av returslangen med en klemtang og løsne slangen fra varmeapparatet uten nøling. (arbeidet utføres på egen risiko)
    Dette burde sette så mye fart på vannet igjennom registeret at det drar med seg eventuell luft. Sett tilbake slangen, fjern tangen, etterfyll kjølevæske, tut og kjør.
    Sist endret av jiha1968; 30/12/23 kl 01:46

  14. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Ok. Tror dette er sannsynlig etter at bilen (ikke de inni) har fått kjørt seg god og varm tur/retur fjellet i romjulen?
    Trodde systemet var selvluftende?

  15. #39
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Jo, ofte vil man kunne få ut luften fra registret ved bruk, gjerne med maks turtall, men ikke alltid "proppen" vil ut.
    Det er iallfall ganske kjapt og billig å gjøre et forsøk på tvangslufting, et eller annet sted må man jo begynne å lete etter varmen...

  16. Takk HASW takket for denne posten
  17. #40
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Normalt så er det sjølvluftande, få på så mykje kjølevæske som mulig, knip litt på radiatorslangen og etterfyll til det renne over beholderen.

    Køyr så en kort tur, gjerne litt både opp og ned og litt svingar. Stopp motoren i god tid før den blir varm! Etterfyll så kjølevæske igjen, til det er smekk fullt.

    Deretter er det berre å køyre til motoren er god og varm (hugs at motortemperaturen viser rett opp allereie frå rundt 75grader) og du må få den skikkeleg varm og god. Det betyr at du bør køyre i alle fall eit kvarter på eit gir lavare enn normalt, før du avsluttar med eit aldri så lite motbakkerace. Senk gjerne kupetemperaturen litt for å varme motoren raskare.

    Deretter så kjem det viktige, la motoren bli heilt kald før du åpnar for å fylle meir kjølevæske. Må under ingen omstendigheter åpne loket på ekspansjonstanken når motoren er varm. Sjekk gjerne at slangen til radiatoren er hard når motoren er varm, for å sjekke at det er trykk i kjølesystemet. Uten trykk så får du problem med å bli kvitt lufta. Dersom det ikkje er noko særleg trykk i så må du kontrollere trykket eller berre kjøpe nytt lok til ekspansjonstanken.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. Takk HASW takket for denne posten
  19. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått søkt litt videre for å prøve å lokalisere feil.
    Mange symptomer tyder på varmeregister, men som skrevet over er dette byttet til med original del januar 2019. Synes det er rart det kan ryke så rakt igjen…?

    Symptomer er kjølig luft ut av dyser ved føtter og bak.
    Senter dyser og opp mot vindu virker ok.
    De blåser varmere om jeg «lader» opp registeret med å skru av vifte i 5-10min for så kjører fyll fart, men nedover er det fortatt kaldt.
    Er registeret delt inn slik at nedre del (som kanskje tetter seg raskest) fungerer for dyser mot føtter?

    Kjølevannslanger i motorrom, inn til torpedovegg er gode og varme. Litt mindre varme på retur, men dette er kanskje normalt?

    Kan det være noe problem med spjeldmotor?
    Kan dette testes på en ok måte og finnes det noen DIY videoer på nett?

    Takker for deres synspunkter

  20. #42
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Det er en egen spjeldmotor til dette, en til kvar side, når eg tenker meg om så skifta eg faktisk den på V70'en eg hadde fordi det plutseleg blei så jævla kaldt på beina på sjåførsida. Gir feilkode meina eg, så sjekk det først.

    Eit sant lite helvette å kome til, ikkje mykje å demontere men plasseringa gjere at det passar ikkje for eit menneske å skifte. Sitte på varmeapparatet på venstre side opp i området like bak gasspedalen.

    Dette er delen eg brukte, kom med vekkslipt Volvo logo så er sannsynlegvis like god som orginalen. https://www.eurodel.no/varmeapparat-...nal-aa-15-000p
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. Takk HASW takket for denne posten
  22. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Takker.

    Vil man kunne oppleve at luft er kaldere ut av en av dysene (mot føtter for min del) ved defekt på en eller flere spjeldmotorer?
    Jeg føler varme er ok, men avtar ved full viftespeed. Det blir ikke kaldt, men mer lunkent. Mulig jeg også blir lurt litt av de dysene som blåser kaldt mot de som er varmere?

    Synes det er rart om det er registeret siden det er så stor forskjell på luften ut fra forskjellige dyser?

    Har noen en delefilm over spjeldmotorer?
    Hvor mange er det?
    Hvem har hvilken funksjoner?

  23. #44
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Klimaanlegget har 5 spjeldmotorer i alt, lagde en tegning til et annet forum en gang i tiden, som på en veldig grov måte viser funksjonene:
    (på tegningen kan det se ut som at luftfordelsingsspjeldene har separate motorer for høyre/venstre, men det er kun temp-motorene som er adskilt slik)



    Plasseringen på spjeldmotorene ser du her:


    og her er et disig bilde av temp-spjeldmotor på førersiden





    For å ta bort litt synsing-påvirkning av temp-målingen:
    Varmkjør motor, sett varmen på fult for begge sider, medium fart på vifta, aktiver luft til alle tre retninger, og hold motoren på jevnt turtall rundt 1500-2000rpm.
    Ikke så enkelt å vurdere temperatur med fingrene, det blir veldig avhengig av lufthastighet m.m. da, så mål temperaturen i dysene med termometer.
    (stjel utetermometeret eller steketermometeret, eventuelt få lånt et fancy IR-kamera/termometer)
    Sist endret av jiha1968; 06/01/24 kl 17:13

  24. Takk HASW, locked, FroBe takket for denne posten
  25. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1939
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering - LØST - varme i bilen igjen.

    Litt feilsøking og testing viste seg at det var varmeregisteret igjen, snaue 5 år holdt dette side. Sist altså.
    Fikk byttet termostat også da en Volvo mekanikker var helt sikker på at denne også kunne være synder..
    Samtidig opplevde jeg tap av kjøleveske og fikk byttet lokk på kjøleveske tanken. Pakning så dårlig ut og må virker alt og være ok.

    Bytte av varmeregister for en lite erfaren mekanikker, ca 1 time så dette er overkommelig. :-)

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Ryggekamera xc90 2007
    By tor.ulfsnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 14/06/16, 22:52
  2. Ryggekamera xc90 2007
    By tor.ulfsnes in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 0
    Siste post: 10/06/16, 08:39
  3. XC90 pre og post 2007
    By Morgis in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 18/11/15, 19:26
  4. Kvitring på XC90 D5 2007 185hk
    By gaupe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 21/10/13, 21:55
  5. Hjullager XC90 2007
    By janto in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 01/05/12, 12:03

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •