Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: bygging av forgasser motor!?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard bygging av forgasser motor!?

    Jeg og gamlingen har kjøpt oss en 83mod 242 som vi har endel planer for, derav bytte/fikse opp motor.
    så har vi vel en tanke om og kjøpe en B230F motor og overhale den, sette på forgasser innsug, bytte kam og litt sånn
    ønsker og ende opp mellom 120-150hk

    noen som har formening hva man BØR gjøre, konkret, tips, og hva man ikke bør gjøre!?

    sitter nå en b21A i denne.

    takk for innspill
    Volvo 242 83 Modell, Prosjekt
    Volvo V70N 05 modell, Bruksbil
    Volvo 240 92 modell, Classic, solgt http://forum.vccn.no/showthread.php?t=338

  2. #2
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dagge91 Vis post
    Jeg og gamlingen har kjøpt oss en 83mod 242 som vi har endel planer for, derav bytte/fikse opp motor.
    så har vi vel en tanke om og kjøpe en B230F motor og overhale den, sette på forgasser innsug, bytte kam og litt sånn
    ønsker og ende opp mellom 120-150hk

    noen som har formening hva man BØR gjøre, konkret, tips, og hva man ikke bør gjøre!?

    sitter nå en b21A i denne.

    takk for innspill
    Hvor høyt motorbudsjett har dere og hva skal bilen brukes til?

    Forøvrig kan det trekkes noen konklusjoner herfra: https://www.youtube.com/watch?v=4L358YXYAEU
    Sist endret av Batland; 09/01/17 kl 17:29

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post

    Sett den og lest endel men føler ikke den gir noe konkret på den måten
    Volvo 242 83 Modell, Prosjekt
    Volvo V70N 05 modell, Bruksbil
    Volvo 240 92 modell, Classic, solgt http://forum.vccn.no/showthread.php?t=338

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvor høyt motorbudsjett har dere og hva skal bilen brukes til?

    Forøvrig kan det trekkes noen konklusjoner herfra: https://www.youtube.com/watch?v=4L358YXYAEU
    Budsjett er "fornuftig" har mest sansynlig fått tak på en b230A motor, så dette blir utgangspunktet. Tanken er å sjekke at blokka er grei, mest sansynlig sende inn toppen til overhaling, så hvor mye bør man frese toppen, porte innsug osv?? Bytte kam, K-kam?? bytte forgasser. ?? Tanken er enkel forgasser da ingen av oss er motor eksperter og lettere og justere inn enkel enn dobbel!?
    Så kansje gå over til dobbel med tiden.

    Planen med bilen er totalrenovering, men kan brukes på volvo track day på rudskogen og og ikke sitte og irritere seg over 100 hk men nermere 150 så det er litt gøy. Men skal ikke være noe banebil i den forstand men en bruksveteran som er stas og kjøre med.
    Volvo 242 83 Modell, Prosjekt
    Volvo V70N 05 modell, Bruksbil
    Volvo 240 92 modell, Classic, solgt http://forum.vccn.no/showthread.php?t=338

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dagge91 Vis post
    Budsjett er "fornuftig" har mest sansynlig fått tak på en b230A motor, så dette blir utgangspunktet. Tanken er å sjekke at blokka er grei, mest sansynlig sende inn toppen til overhaling, så hvor mye bør man frese toppen, porte innsug osv?? Bytte kam, K-kam?? bytte forgasser. ?? Tanken er enkel forgasser da ingen av oss er motor eksperter og lettere og justere inn enkel enn dobbel!?
    Så kansje gå over til dobbel med tiden.

    Planen med bilen er totalrenovering, men kan brukes på volvo track day på rudskogen og og ikke sitte og irritere seg over 100 hk men nermere 150 så det er litt gøy. Men skal ikke være noe banebil i den forstand men en bruksveteran som er stas og kjøre med.
    Dere vil trimme på én stk. enkel forgasser ja?

    Da begrenser det seg kraftig og jeg synes at det er en grusomt dårlig idé. Bare se denne fra 2:13. Man mister utrolige 41 hk!!! med å bytte ut F-innsuget med ett A-innsug med forgasser!! https://www.youtube.com/watch?v=xkPv3IHxdM8

    Dere kan ikke sugetrimme med A-manifolden og A-forgasseren. K-manifolden er ett absolutt minimum, men Trim-manifolden til Volvo Penta motorene er det rette valget til sugetrimming på én forgasser p.g.a. lange, fine kanaler.




    http://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-...tVpEe~&vxp=mtr

    Hvis dere absolutt vil bruke én stk. enkel forgasser så er det orginale Volvo Penta innsuget eneste realistiske muligheten:


    http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-...pnlubg&vxp=mtr

    Her en annen mulighet med 2 stk. enkle forgassere: http://www.mamotorsport.se/sv/trimni...nsug-dubbla-su

    I forhold til kamaksling ville jeg selv valgt KG sin 002 kam som selges av Pedersens racing. Husk også oppgraderte ventilfjærer.
    Til orientering er 003 og 004 kammene er for veike til trimming slik jeg ser det.

    Motorblokken planes. Toppen planes og portes, får nyslipte ventilseter, oppgraderte ventilfjærer og en ny, kald og fin termostat.

    Det siste på listen til ett "fornuftig budsjett" oppsett er ett nytt eksosanlegg i turbo utgave.
    Sist endret av Batland; 10/01/17 kl 19:46

  7. Takk Dagge91 takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    se der ja! ja, så da blir vel planen enn så lenge: hvertfall volvo penta innsug som minimumm! en KG 002 kam.

    må blokka planes? og hvorfor? er dette for og få bedre komp? samme med planing på toppen?
    kald termostat??? bare på vannet mener du??

    noe formening om hvor mye det CIRKA kan koste for og plane, blokka, samt ta en overhaling på toppen? er det 7-8.000,-? eller snakker vi 20.000,-`?

    eksos er det vel fint med 2,5" hele veien?
    Volvo 242 83 Modell, Prosjekt
    Volvo V70N 05 modell, Bruksbil
    Volvo 240 92 modell, Classic, solgt http://forum.vccn.no/showthread.php?t=338

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Har tenkt selv og bygge en slik motor til 240 min og tenker da og kjøpe alt av deler og penta innsug og ferdig bestykket weber forgasser fra pedersen racing.
    Du burde kanskje ta kontakt med sylinder service i kristiansand og få en pris av de på motor arbeidet.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Tips; fajs gasser, kina kopi av weber. En 32/36 koster typ 1500kr.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dagge91 Vis post
    se der ja! ja, så da blir vel planen enn så lenge: hvertfall volvo penta innsug som minimumm! en KG 002 kam.

    må blokka planes? og hvorfor? er dette for og få bedre komp? samme med planing på toppen?
    kald termostat??? bare på vannet mener du??

    noe formening om hvor mye det CIRKA kan koste for og plane, blokka, samt ta en overhaling på toppen? er det 7-8.000,-? eller snakker vi 20.000,-`?

    eksos er det vel fint med 2,5" hele veien?
    Dere vil få en riktig fin forbedring av resultatet.

    Nei, blokken MÅ ikke planes, men i dette tilfellet er det en klar fordel å redusere avstanden mellom stempel og topp når stempelet står i øvre dødpunkt.

    Ja, kaldere termostat på kjølevannet. 70 - 82 grader er flott.

    Ingen idé ang. kostnader. Vi her i Bergen hadde ett firma som (True story) var verdensledende på PRIS, så alt motorarbeid er ok priset for oss.

    2,5" rør og høykvalitet potter er fint ja.

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Har tenkt selv og bygge en slik motor til 240 min og tenker da og kjøpe alt av deler og penta innsug og ferdig bestykket weber forgasser fra pedersen racing.
    Det er forskjellige muligheter, men min soleklare favoritt er den løsningen som Professor Dremel her inne gikk for. Vet dessverre ikke hvordan fremdriften på prosjektet er....

    Her ett inntrykk:


    Volvo Penta B21 AQ140 innsuget:



    Og Mikuni HSR forgassere: http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg kommer nok til og gå for 1 weber da det er enklest og få alt fra pedersen racing da jeg ikke har kunskap nok om dette.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Jeg kommer nok til og gå for 1 weber da det er enklest og få alt fra pedersen racing da jeg ikke har kunnskap nok om dette.
    "Det enkleste er ofte det beste." er ett uttrykk som har ført til at mange har fått meget gode resultater.

    Det Penta/Weber oppsettet ser skikkelig bra ut på alle måter. Nesten pinlig at ikke Volvo selv valgte dette originalt.
    Sist endret av Batland; 11/01/17 kl 20:39

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    "Det enkleste er ofte det beste." er ett uttrykk som har ført til at mange har fått meget gode resultater.

    Det Penta/Weber oppsettet ser skikkelig bra ut på alle måter. Nesten pinlig at ikke Volvo selv valgte dette originalt.
    Låner denne tråden litt. Va tenker du om dette? 2,5 simons eksos og typ 1 genrør og kg002 kam og porting av topp og nye ventilfjærer
    og penta innsuget og weber er dette noe og satse på? Er litt usiker på hvilken weber kansje 32/36dgv5a? må høre med de.
    Også må jeg finne ut hvordan dette blir med eu kotrollen og om jeg må vise bilen for biltilsynet etter på.
    Jeg har også det problemet at bilen står med b21a i vognkortet mens det står i bilen nå en b230a som jeg ikke har papirer på.
    Og har et spørsmål til vet du hvor høylytt disse blir med 2,5 eksos kontra 2 tommer og orginalt eksos anlegg.
    Sist endret av kimar; 12/01/17 kl 08:30

  16. #15
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Låner denne tråden litt. Va tenker du om dette? 2,5 simons eksos og typ 1 genrør og kg002 kam og porting av topp og nye ventilfjærer
    og penta innsuget og weber er dette noe og satse på? Er litt usiker på hvilken weber kansje 32/36dgv5a? må høre med de.
    Også må jeg finne ut hvordan dette blir med eu kotrollen og om jeg må vise bilen for biltilsynet etter på.
    Jeg har også det problemet at bilen står med b21a i vognkortet mens det står i bilen nå en b230a som jeg ikke har papirer på.
    Og har et spørsmål til vet du hvor høylytt disse blir med 2,5 eksos kontra 2 tommer og orginalt eksos anlegg.
    Blir jo veldig vanskelig å vise bilen på biltilsynet vis du ikke har papirer på motoren som står i bilen nå.

    Men det må vel være relativt grei prosess og få godkjent en b230a med weber ettersom det er en gasser motor (tenker jeg da oppe i hodet mitt ). Hadde du bare fått tak i noen papirer på motoren.

    Har selv 2x45mm fajs og 2,5" (2 lyddempere). Ganske høylytt bil dette igrunn. Men med 3" diesel stuss på enden så er lyden veldig grom, og ikke skarp.

  17. Takk kimar takket for denne posten
  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar! Har prøvd og få tak i papirer på den motoren men det ser ut til og være umulig.
    Så jeg tenker og kjøpe en b230a til med papirer og si at det er denne som står i bilen min.
    Har en b21a liggende i låven men vet ikke noe om tilstanden på denne så den trenger nok full overhaling.
    Jeg skrev en epost til vrangsynet om va slags papirer en må ha vis en kjøper brukt motor og fikk dette svaret rart at han ikke nevner noe om motor nr

    Vi forstår at du ønsker veiledning angående:
    Papirer på kjøpt motor

    Da ville jeg fått en kvittering fra tidligere eier av motor, i hvilken bil denne kommer fra, hvem som selger den, pris. Dette burde holde.

    Med hilsen

    Reidar
    Inspektør
    Statens vegvesens svartjeneste
    Telefon: 02030

  19. #17
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Takker for svar! Har prøvd og få tak i papirer på den motoren men det ser ut til og være umulig.
    Så jeg tenker og kjøpe en b230a til med papirer og si at det er denne som står i bilen min.
    Har en b21a liggende i låven men vet ikke noe om tilstanden på denne så den trenger nok full overhaling.
    Jeg skrev en epost til vrangsynet om va slags papirer en må ha vis en kjøper brukt motor og fikk dette svaret rart at han ikke nevner noe om motor nr

    Vi forstår at du ønsker veiledning angående:
    Papirer på kjøpt motor

    Da ville jeg fått en kvittering fra tidligere eier av motor, i hvilken bil denne kommer fra, hvem som selger den, pris. Dette burde holde.

    Med hilsen

    Reidar
    Inspektør
    Statens vegvesens svartjeneste
    Telefon: 02030
    Høres ut som en bra plan Har du sjekka den lokale bilhøggern ? En kvittering / salgsavtale fra de på en b230a burde holde. Da sparer du en del penger også

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Har lurt på det men ser at b230a motorer ligger på 1000-2000kr så det er ikke mye.
    Blir fint med små trimma forgasser motor i 240 en gleder meg

  21. Takk Benjamin takket for denne posten
  22. #19
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Har lurt på det men ser at b230a motorer ligger på 1000-2000kr så det er ikke mye.
    Blir fint med små trimma forgasser motor i 240 en gleder meg
    Ja sant det, de koster jo ikke rare greiene.

    Trimma sugis som tingen ja

Lignende tråder

  1. Bygge om fra K-forgasser til LH2.4 (F-motor)
    By qrius in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 07/10/15, 23:28
  2. Komplett forgasser motor kjøpes!!
    By Talv in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 28/12/11, 00:13
  3. Maximuz667's 745 Turbo motor bygging 02.09.11
    By maximuz667 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 17/09/11, 14:23
  4. Bygging av motor
    By maximuz667 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 05/01/11, 00:10
  5. forgasser motor som går i 240 ØK
    By anders_jacobsen in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 27/10/10, 12:43

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •