Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Kost/Nytte ved å understellsbehandle eldre 940?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. aug. 2016
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    1759
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Post Kost/Nytte ved å understellsbehandle eldre 940?

    Hei,

    Har ein 940 Sedan frå 1995 i relativt god kosmetisk og teknisk stand. Nesten ikkje noko rust på bilen pr dags dato - derav då forrige (og første) eigar tok vare på bilen svært godt.
    Han fikk bilen rustbehandla profesjonelt i 2012 med Mercasol. Eg kjøpte bilen i 2014.

    Mykje av Mercasolen sit endå fint på plass, men ser det er fleire stader det begynner å sleppe frå understellet.

    No er dette snart 5 år sidan og eg vurderer å gjere det samme og - profesjonelt på verkstad, for å forebygge - slik at ein kan glede seg over bilen i mange år framover.

    Andre som har gjort liknande med sine bilar- då via verkstad ? Eller er det ikkje verdt pengane - med ein gammal bil ?
    Evt. gjere det sjølv ? ( eg har null erfaring innan understellsbehandling)


    Takkar for alle gode svar og erfaringar
    Sist endret av nilsjha; 03/01/17 kl 21:58

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Dette klarer du fint selv vent til våren/sommeren når det er varmt ute og vask bilen skikkelig under helst med høytrykk spyler
    la bilen stå og tørke over natta og sjekk nøye at den er tør så er det bare og legge på tektyl under.
    Er viktig at bilen er ren og tør før du legger på tektyl da tektyl kan forsegle inne salt rester og fuktighet.
    Tektyl på sprayboks er det greieste biltema sitt er noe griseri og bruker lang tid på og tørke jeg har
    god erfaring med hagmans carasol f40 (fås kjøpt på eks bilxtra) den tørker raskt og er slitesterk koster mer
    en biltemas men er verdt det. Vær nøye vær vår og vask bilen skikkelig under og i hjulhus og fjærtårn så du får vekk saltet.
    Du burde absolutt ta godt vare på 940 en den kan fint vare resten av ditt liv og lengre vis den får skikkelig vedlikehold.

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Har god erfaring med oljebehandling. Fordelen er at den oljegrøten kommer til steder der tectyl ikke gjør, men krever hyppigere behandlinger. Gjøres dog på vesentlig kortere tid enn ved tectylering.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Men så er det likesåviktig å få behandlet hulrom i dører kanaler osv - nytter ikke å ha på tectyl på underside av bil så det ser fint ut og så ruster det innenifra pga ingen behandling i hulrom.
    Selv har jeg hørt mange som sverger til fluid film - har tenkt å prøve dette selv på min 940 snart :

    http://www.bilkontroll.no/fluid-film
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Sted
    Napp, Lofoten
    Innlegg
    137
    Antall takk

    Standard

    Jeg har brukt linolje (og sprøyta derfra) med godt resultat. Linolje kryper veldig godt.
    Men det lukter ull av bilen en stund etterpå, og den bør ikke stå utpå de pene brosteinene på gårdsplassen den første stunden.

    Sprayer hele bilen under, inni hulrom, inni ramma (Patrol jeg har gjort det på).
    - 2006 V70 2,4D
    - 1990 200SX S13
    - 2009 V50 1,6D DRIVe Ice White - SOLGT-
    - 1996 855 T5 Italia -SOLGT-

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Siden linolje er nevnt her; har noen her meninger om hvorvidt en kan benytte kokt linolje for understellsbehandling? Eller er det rå linolje som gjelder?

  7. #7
    Registrerte brukere kenta68 sin avatar
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Åmotfors eda kommun sverge
    Innlegg
    572
    Antall takk

    Standard

    Det finns många sätt att oljebehandla bilen .
    Kan varmt rekommendera krom behandling , Kolla på kortlanda potatis. Han drev med potatis förut, Nu underredsbehandling
    Han gör fina jobb. Lägger ner mycket jobb
    Har ett bra jobb han gör
    http://www.kortlanda.se/krom.html
    Med vänlig hälsning kenta

  8. Takk Julie G takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere kenta68 sin avatar
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Åmotfors eda kommun sverge
    Innlegg
    572
    Antall takk

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Hei ! jeg har veldig god erfaring med Lanolin olje. Den kryper veldig bra,opp mot 10cm og den fester seg bra,noe drypp må en kansje regne med i begynnelsen. Den er overlegen allt annet på påbegynt rust da den treker veldig godt inn i allt av porer.Du trenger kun å behandle hvert 2år.Sitter det igjen rester med mercasol,tectyl så trekker det godt inn i sprekker og mykgjør tectylen. Å understellsbehandle en bil med mercasol,tectyl på flater som ikke er 100prs rustfrie er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste,det ruster jo like jævlig under.

    Lanolinprodukter samt "lakksprøyte" kan du kjøpe rimelig på ebay ellers så finnes det en rekke "proffe" som driver med dette. Jeg betalte 2300 for full behandling og 10års garanti mot gjennomrust.

    http://www.antirust.no/

    Håper dette var til hjelp.

    Mvh Andre`
    Sist endret av javist; 04/09/17 kl 19:55

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av javist Vis post
    Hei ! jeg har veldig god erfaring med Lanolin olje. Den kryper veldig bra,opp mot 10cm og den fester seg bra,noe drypp må en kansje regne med i begynnelsen. Den er overlegen allt annet på påbegynt rust da den treker veldig godt inn i allt av porer.Du trenger kun å behandle hvert 2år.Sitter det igjen rester med mercasol,tectyl så trekker det godt inn i sprekker og mykgjør tectylen. Å understellsbehandle en bil med mercasol,tectyl på flater som ikke er 100prs rustfrie er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste,det ruster jo like jævlig under.

    Lanolinprodukter samt "lakksprøyte" kan du kjøpe rimelig på ebay ellers så finnes det en rekke "proffe" som driver med dette. Jeg betalte 2300 for full behandling og 10års garanti mot gjennomrust.

    http://www.antirust.no/

    Håper dette var til hjelp.

    Mvh Andre`
    Hei,
    Jeg klarte ikke å forstå - er lanolin det samme som linolje?...

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Nei,linolje er presset fra liolje frø.Lanolin er sauefett . Lanolin er overlegn allt annet da det kommer til påbegynt rust og rustbeskyttelse.jeg fikk behandlet min bil i fjor og det ligger like fint enda.Min svoger driver karosseriverksted og har bare lovord om produktet.Det er også rimeligere en andre produkter ala mercasol.ser du på linken jeg gav deg og skroller litt ned så ser du nrk har lagt et innslag om produktet.

  13. #12
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard

    Tenker sjøl å prøve la nøling behandling av 740 etterhvert. Fattern hadde bil nr.4 på behandling nå og han er kjempefornøyd med la nøling behandlinga. Eneste ulempa er vel at bilen må stå ute siden det drypper litt ei ukes tid etter behandling.

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Da kommer jeg tilbake til den lanolin greien. Jeg bestemte å bruke denne på bruksbilen min (som ikke er en Volvo). Arbeidet er utført på et autorisert verksted.
    Du store Gud hvor vondt bilen lykter etter behandlingen (personlig mening)! De på verkstedet har sagt at lykten blir der i ca. to uker.
    En annen ulempe (i mine øyer) er beskrevet i brosjyren en får, når bilen er ferdig behandlet, nemlig at det ikke skal brukes høytrykkspyleren til rengjøring av understellet og hjulhuset. Hageslange anbefales; og det blir jo sikker praktisk å gjøre det når det er -20 ute og hageslangen er tømt for vann og ligger i uthuset
    OBS! Verkstedet advarte på det sterkeste at lanolin ikke skal havne på dørpakningene - de vil i så fall svelle.
    Fordelene pleier å bli veid selvfølgelig mot ulempene, så jeg får fortelle i sommer hvordan bilen klarer seg med den behandlingen.

Lignende tråder

  1. Svar: 17
    Siste post: 28/09/13, 14:56
  2. ØK: Eldre blinklys 74-80
    By 2førr10 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 26/09/13, 23:30
  3. bytte 940 front på eldre 740, må dette godkjennes?
    By kompi in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 30/09/12, 22:35
  4. 92' modell 740 med eldre fanger og 940 lykter/grill/lister?
    By stresslessen in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 7
    Siste post: 20/06/12, 15:27
  5. eldre v70 stoler i 940 ?
    By kalstad92 in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 7
    Siste post: 06/08/11, 08:47

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •