Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Volvo 850 T Hva bør AFR ca ligge på ?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard Volvo 850 T Hva bør AFR ca ligge på ?

    850 T5 Med større turbo og 1,6 bar i ladetrykk. Hva er optimal AFR verdi ved kjøring på full gass ? slik at den ikke går magert.
    Takker for alle svar!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Om den ikke har redusert komp ville jeg latt den gå rimelig feit på fult trykk. 11.9 maks, men heller rundt 11.5 om tenningsanlegget takler det.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Om den ikke har redusert komp ville jeg latt den gå rimelig feit på fult trykk. 11.9 maks, men heller rundt 11.5 om tenningsanlegget takler det.
    Ok så under 11.9 er jeg trygg ? Kjører med vanlig komp og oppgraderte tenning MSD coil og perormance pluggledninger og performance plugger og red topp batteri .
    Er det bra nok tenningsanlegg eller har du forslag til noen oppgraderinger?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    At du er trygg kan jeg ikke garantere for. Rundt AFR 12 bruker jeg mappe motorer som har mer eller mindre korrekt komp til. Er komp for høy for ladetrykk må man kompansere med for sein tenning som fører til varmeoppbygging i motor og turbo. Feitere blanding enn det som er optimalt for effekt har i hovedsak 2 funksjoner. Hjelpe til med å til en viss grad kjøle ned motoren innvendig og sørge for minimalt med oksygen igjen, og senke forbrenningshastighet.
    Ble kanskje 3 det da.
    Oppgradert tenning er ett stort pluss Bare synd at Accel 60kv ultracoilen har gått ut av profuksjon.
    Følg nøye med under mapping og kjøring og lytt etter tenningsbank. Sjekk pluggene jevnlig for både jevn farge og tegn til tenningsbank.
    Til sammenligning er mange av turbomotorene til Subaru vanlig å mappe til under 11:1 i AFR for å sikre holdbarhet.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    At du er trygg kan jeg ikke garantere for. Rundt AFR 12 bruker jeg mappe motorer som har mer eller mindre korrekt komp til. Er komp for høy for ladetrykk må man kompansere med for sein tenning som fører til varmeoppbygging i motor og turbo. Feitere blanding enn det som er optimalt for effekt har i hovedsak 2 funksjoner. Hjelpe til med å til en viss grad kjøle ned motoren innvendig og sørge for minimalt med oksygen igjen, og senke forbrenningshastighet.
    Ble kanskje 3 det da.
    Oppgradert tenning er ett stort pluss Bare synd at Accel 60kv ultracoilen har gått ut av profuksjon.
    Følg nøye med under mapping og kjøring og lytt etter tenningsbank. Sjekk pluggene jevnlig for både jevn farge og tegn til tenningsbank.
    Til sammenligning er mange av turbomotorene til Subaru vanlig å mappe til under 11:1 i AFR for å sikre holdbarhet.
    takker for opplysningene nå ble jeg mye klokere ! Det er som du sier det er denne tenningsbanken jeg må for all del unngå.
    Ja jeg har lest at WRX -STI ligger på 11 tallet orginalt. så ja jeg må ha en fett blanding får å unngå tenningsbank.
    Sist endret av DRømmevovo; 04/12/16 kl 12:13

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Og på fult ladetrykk liker jeg å heller begyne for feit og så justere magrere, enn å begyne for magert og justere feitere. Med for mager blanding og varmeoppbygging, så er havari ett faktum i løpet av få sekunder på maks effektuttak. Med nok varme så får overskuddsoksygen en skjærbrennereffekt, spesielt rundt stempelringer.
    Bensinen brenner varmest på lambda 1, altså AFR 14.7:1.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Og på fult ladetrykk liker jeg å heller begyne for feit og så justere magrere, enn å begyne for magert og justere feitere. Med for mager blanding og varmeoppbygging, så er havari ett faktum i løpet av få sekunder på maks effektuttak. Med nok varme så får overskuddsoksygen en skjærbrennereffekt, spesielt rundt stempelringer.
    Bensinen brenner varmest på lambda 1, altså AFR 14.7:1.
    Jeg har snakket med han som skal tune bilen min , og han mente at han siktet mot AFR på 11.5-11.9 så dette blir nok bra.

Lignende tråder

  1. 400 hk i 850 t5, hva bør gjøres?
    By viddiboy in forum Avansert trimming
    Svar: 3
    Siste post: 17/06/15, 17:19
  2. 400 hk i 850 t5, hva bør gjøres?
    By viddiboy in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 12/06/15, 20:12
  3. Hvor bør forbruket på en 230F ligge???
    By Lasse B in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 28/03/13, 22:19
  4. Hva skal en 740 tic ligge på i temperatur?
    By Andreas750 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 08/10/10, 21:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •