Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Motorbytte på Volvo V50 1,8L Bensin ( b4184s11 ) - alternativer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2016
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Motorbytte på Volvo V50 1,8L Bensin ( b4184s11 ) - alternativer

    Hei, jeg lurer på om det er noen som har erfaring med denne motortypen.
    Den har slitt med høyt oljeforbruk en stund og nå har den mistet kompresjon poå syl 3 pga feil med eksosventilen.
    Ved div nettsøk ser det ut som at flere har lignende problemer med denne motoren, og det "enkleste" er nok å bytte den.
    Bilen er en 2005mod som har gått 160.000 så det begrenset hvor mye jeg kan koste på den, men den er fin ellers så skulle gjerne holdt liv i den litt til.

    Motoren er egentlig en Ford Duratec motor, konstruert av Mazda(!) og finnes i 1,8 og 2 liter. Motorene skal være like utvendig men ha ulik boring.
    2 literen skal visstnok ha litt mindre problemer med oljeforbruk,så jeg har noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt hjelp til å svare på fra noen lyse hoder her:

    1. Er det noen som vet om man kan skifte ut denne 1,8L motoren med en 2liter(B4204S3) som også har vært levert til V50, og hvor mye ekstra må byttes i så fall? Kan man bruke samme motorstyring, eller drar det med seg mye ekstra? I følge noen delesider har
    ECU
    'en samme delenummer, men jer er usikker på om det er rett.

    2.Siden det opprinnelig er en ford motor, er det noen som har erfaring med å sette inn motor fra en Focus eller Mondeo i en V50 (eller S40/C30)? Det skal være samme motor, men jeg vet ikke om det er små forskjeller som vil skape problemer.
    I alle fall hadde bunnpannen på 1,8literen i V50'n samme nummer støpt inn som på en 2L ford motor jeg sammenlignet med, men det er viktigere deler som også skal passe.

    3.Dersom forslagene over ikke fungerer, har noen overhalt en slik 1,8l motor, og løste det oljeproblemene? Det står noen plasser at enkelte av disse motorene har medfødt oljeforbruk, og jeg er usikker på om det kommer av dårlige toleranser eller stempelringer og tetninger.
    Hvis jeg ender med å overhale, er det ikke stas om den bruker like mye olje etterpå.

    Takker for alle tips!

    Mvh Anders

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Slenger meg med på denne.
    Jeg har en Volvo S40 2006mod med samme motoren, og den også har problemer med ett høyt oljeforbruk. Jeg fikk overhalt toppen for 1års tid siden men det løste ikke problemet mitt, samme som du nevner her så var det eksosventilen på syl 3 som skapte problemer. Siden oljeforbruket fortsatt er skyhøyt og jeg registrerer en viss grad av effekt tap så mistenker jeg at den har slitte stempelringer(vet ikke om det bare er 1 eller flere). Jeg for min del er ute etter å kvitte meg med bilen fordi jeg ikke har tid, penger eller fasiliteter til å få gjennomført overhaling eller bytte av motor. Jeg har også snakket med ett autorisert volvo verksted og det nevnte at denne motoren er en gjenganger på dette med oljeforbruk og tidlig slitasje, de rådet meg til å bare fylle på en tjukkere olje for å redusere oljeforbruket, men det er jo bare en midlertidig løsning og fungerer ikke i lengden. Veldig synd dette her synes jeg for bilen ellers er bra, god å kjøre og den ser bra ut.

    Mvh Tor-Arne

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Noen som har vært borti dette før? Er det bare å skifte motor eller holder det å skifte stempelringer?

  4. #4
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Har sett flere av disse motorene i mazda, ford og volvo med akkurat de samme problemene. De probleme ser ut til å heller være regelen enn unntaket. Så å få tak i e en ny brukt motor vil nok gjøre at det samme kommer til og skje før eller senere, hvis dere da i det hele tatt klarer å finne en motor med såpass lav km-stand og vært såpass nøye med servicene at det er lønt å bytte motor.

    Det er rett og slett en dårlig motor med en del feil, høyt oljeforbruk og brente ventiler er gjengangere
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.

    Det er altså ingen som faktisk har funnet ut hva feilen med disse motorene er, og reparert/overhalt?

    En annen ting, er blokken fra b4184s8 lik? Den kan vell gå på e85 bl.a. Men om selve blokka er lik kunne det vært en mulighet å kjøpt ei slik blokk for så å flytte over ledningsnett og alt rundt fra s11 motoren til s8.
    Noen som har prøvd dette eller har noen meninger om det?

  6. #6
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Maggnum Vis post
    Takk for svar.

    Det er altså ingen som faktisk har funnet ut hva feilen med disse motorene er, og reparert/overhalt?

    En annen ting, er blokken fra b4184s8 lik? Den kan vell gå på e85 bl.a. Men om selve blokka er lik kunne det vært en mulighet å kjøpt ei slik blokk for så å flytte over ledningsnett og alt rundt fra s11 motoren til s8.
    Noen som har prøvd dette eller har noen meninger om det?
    De motorene er ikke noe bedre.....
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Ok, men om man finner tak i en motor som er gått få kilometer vil den sannsynligvis holde en del år iallefall.

    Vet du om blokkene er lik?

  8. #8
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Maggnum Vis post
    Ok, men om man finner tak i en motor som er gått få kilometer vil den sannsynligvis holde en del år iallefall.

    Vet du om blokkene er lik?
    Kanskje på verkstedet jeg jobbet før ble vi anbefalt av huggeriene å lete etter motorer som var gådd mindre enn 50000km og enda da kunne vi ikke være sikre på at det ble bra :/ vi stod da inne med både en v50 og mazda 6 som trengte nye motorer, og kun ett huggeri i norge hadde en slik motor med en km stand over 200000km så det endte opp med at 2 stk helt greie biler ble høgd istedet for reparert :/

    Blokkene ser tilsynelatende fysisk like ut, men om de er det tør jeg ikke svare på
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2016
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Hei, jeg ser det har vært litt aktivitet her siden sist jeg var innom. Jeg kan i alle fall si litt om hva jeg gjorde og fant ut.

    -ang etanol-motoren b4184s8, var jeg også i kontakt med Bilia om hva de mente om å sette inn en slik, men fikk til svart til at de var det om mulig enda mer problemer med så det var best å holde seg unna.
    -ang å bruke 2Liter, ble jeg også frarådet det fra flere hold, siden man høyst sannsynlig må skifte styreenhet med påfølgende plunder med startsperre og slikt.

    -Ved hjlep av gode kamerater, facebook og flaks, kom vi over en billig 1,8 Mondeo-motor som var overhalt for ikke altfor lenge siden, og tok en sjanse på å sette inn den. Den har gått fint siden desember i alle fall, men den var ikke bare å sette rett inn. Motoren var en CHBA fra tidlig 2000-tall og det var til slutt nesten bare blokka og toppen vi brukte, og flyttet resten fra gamlemotoren. Blokka var lik unntatt ett festehull for dynamoen, men dette kan improviseres da det kun får trykk-krefter.
    Deler flyttet fra gamlemotoren:
    -Toppdeksel og enkeltcoiler (forden hadde aluminunsdeksel og fordeler )
    -innsug (for å ikke risikere problemer med spjeldene fra forden)
    -Bunnpanne - og "oljesugerør"
    -Registerkjededeksel (må ikke, men har et par festeører i bunnen ekstra, samt at kjedestrammer ble byttet)
    -oljefilterhus (forden hadde innsatsfilter)
    -den elektriske servopumpa ble sittende (forden hadde servoen drevet av viftereima)

    + byttet clutch da ting var ute.

    Så alt i alt ikke veldig lettvint. Men bilen fungerer igjen og bruker ikke olje!

    Prolemet med brent eksosventil er visttnok en følgefeil av at bilen brenner mye olje, så hvis man er glad i å bytte stempelringer kan det kanskje være lurt å gjøre det før eksosventilen går.
    Ford selger visstnok av en eller annen grunn ikke stempelringer til disse bilene, da de er laget av en type ost. Men jeg var i kontakt med Cylmo i trondheim da jeg lurte på hva jeg skulle gjøre, og de skal ha stempelringer hvis man velger å gå den veien. Men jeg kjenner ingen som har gjort dette.

    Vet ikke hvor mye, dette var til hjelp men sånn endte i alle fall min historie foreløpig.

    Lykke til for resten med samme problem!

    Mvh

    Anders

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2018
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hei. Ser denne tråden er gammel, men prøver likevel. Hva gjorde du med dynamoen på denne bilen? Jeg har også satt inn motor fra Mondeo, men sliter med at reimhjulet kommer for langt ut.

Lignende tråder

  1. Motorbytte V50 1.6d
    By danhau in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 20/06/16, 13:32
  2. V50 1,6 Bensin
    By Aleks_ in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 2
    Siste post: 16/02/15, 06:53
  3. mer guffe i v50 1.8 bensin 2006
    By thomasjojo in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 09/10/12, 16:25
  4. Startproblemer på 2005 mod V50 1,8 bensin
    By andemors in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 11/05/12, 15:40
  5. Alternativer til ventilerte bremseskiver forran på Volvo 360?
    By 92preben5 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/02/12, 12:11

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •