Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: srs-cfff styrenhet intern feil 2008 V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Question srs-cfff styrenhet intern feil 2008 V50

    Hei.

    Noen som har noen smarte løsninger på denne. I følge Volvo så må styreenhet byttes og så installere ny software noe som de tar ganske greit betalt for...

    Airbag lampa lyser. I følge
    VIDA
    så er feilkoden srs-cfff styrenhet intern feil

    Dette problemet startet når det var kaldt, var det over -5 så begynte den å lyse og så fort det ble varmere så stoppet den igjen, trodde kanskje det var noe dårlig kontakt/overledning.
    Nå lyser den hele tiden, klarer heller ikke å få slettet den med
    VIDA
    .

    Er det noe smarte triks jeg kan gjøre selv eller må jeg rett og slett ha en ny styreenhet?

    Tom

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Tipper det er noen loddinger som er dårlig. Metall utvider seg jo som kjent når det blir varmt, og da mulig gir den kontakten som trengtes. Men nå etter en viss tid så er loddingen rett og slett for dårlig.
    Så er jo alltids mulig å ta opp styreenheten å se over loddingene.
    Evt. så kan du jo sjekke med opphøgger om du finner en brukt styreenhet kanskje?
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Hei. Takk for tilbakemeldingen. Det skader jo ikke å prøve. Noen som vet hvor i
    VIDA
    , man faktisk kan finne ut hvor denne sitter og noen anvisninger på å komme til den?
    Prøvd å "lete" litt, men klarer ikke helt å finne ut av det. Er dette noe som er dokumentert i
    VIDA
    ? Type plassering og/eller montering/demonteringsanvisning?

    Tom

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Til info så måtte styreenhet byttes samt noe de kalte "Krocksensor reserveenergienhet". Ny programvare og feil fikset.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Til info så måtte styreenhet byttes samt noe de kalte "Krocksensor reserveenergienhet". Ny programvare og feil fikset.
    Har fått samme feilkoder på min bil. Antar at det er samme problem. Hvor mye betalte du for reparasjon hos Volvo?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Volvo Sverige tok 7500 for jobben. Volvo i Norge skull ha en del mer husker jeg. Selve styreenheten ligger på 4800 ...

    Tom

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Volvo Sverige tok 7500 for jobben. Volvo i Norge skull ha en del mer husker jeg. Selve styreenheten ligger på 4800 ...

    Tom
    Takk for svar. Å reise helt til Sverige er ingen løsning for meg, bor på sør-landet. Det er heller ikke nødvendig lenger. Fant en annonse på Finn fra ett firma som reparerte den gamle, noe som Volvo sa ikke var mulig... Istedenfor fikk jeg ett pristilbud på 9000 kr her i Kristiansand. Totalen endte på drøyt 2500 kr så nå er både jeg og bilen glad

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Hei, hvilket firma var dette? Kjekt å vite det til senere, men du er sikker på at de faktisk fikset dette og ikke bare loddet på noe motstand slik at lampen slukket...

    Tom

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Hei, hvilket firma var dette? Kjekt å vite det til senere, men du er sikker på at de faktisk fikset dette og ikke bare loddet på noe motstand slik at lampen slukket...

    Tom
    Ecu-eksperten, Ligger i Oslo. På faktura står det følgende:
    SRS
    styre-enhet kontrollert i testbenk, CFFF feil funnet. Crash-data fjernet. Testet og funnet i orden.


    Vet ikke i detalj hva det innebærer men enheten har vært montert nå i snart 2 uker og alt fungerer normalt, ingen lamper som lyser

  10. Takk TCU takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Ok. Takk for tilbakemelding, da vet jeg det til fremtidige røde lamper som lyser.

    Fikk nemlig også samme beskjed fra Volvo både i Norge og Sverige om at "crash data" ikke kunne slettes, men vet at også det er del "jalla" verksteder som kun lodder på noe motstand et eller annet sted som gjør at lampen slukker, men da har man jo likevel fortsatt problemet ....

    Tom

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TCU Vis post
    Ok. Takk for tilbakemelding, da vet jeg det til fremtidige røde lamper som lyser.

    Fikk nemlig også samme beskjed fra Volvo både i Norge og Sverige om at "crash data" ikke kunne slettes, men vet at også det er del "jalla" verksteder som kun lodder på noe motstand et eller annet sted som gjør at lampen slukker, men da har man jo likevel fortsatt problemet ....

    Tom
    Det låter jo ikke bra i så fall, og kan jo ikke akkurat kalles en reparasjon. skal ringe tilbake i morgen og be om en litt mer detaljert beskrivelse på hva som faktisk ble gjort...fortsetttelse følger

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. mai 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bescarrelius Vis post
    Det låter jo ikke bra i så fall, og kan jo ikke akkurat kalles en reparasjon. skal ringe tilbake i morgen og be om en litt mer detaljert beskrivelse på hva som faktisk ble gjort...fortsetttelse følger

    Glemte jo helt bort å følge opp dette her jeg. Fikk svar på hva som hadde blitt gjort. Copy-paster det her så det kan leses uredigert av meg

    "Hei, takk for henvendelse. Det vi gjør er først å kontrollere om det er snakk om en software eller hardware feil. I de aller fleste tilfeller er det snakk om software-feil, at bilen feilaktig har registrert at bilen har vært i en kollisjon. Dette skjer av og til i sammenheng med at enten startbatteri eller generator i bilen byttes, men det fins også andre omstendigheter som gjør at CFFF feil kan settes.

    Når dette er avklart sikkerhetskopieres flash og Eeprom fra styre-enheten før disse bearbeides i ett program som nullstiller alle interne feilkoder i enheten. Styre-enheten monteres deretter sammen og settes i testbenk for funksjonstest før den sendes tilbake til kunde."



    Høres seriøst ut nok for meg, for øvrig så fungerer min bil fortsatt feilfritt.

  14. Takk TCU takket for denne posten
  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2014
    Sted
    Jørpeland
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bescarrelius Vis post
    Takk for svar. Å reise helt til Sverige er ingen løsning for meg, bor på sør-landet. Det er heller ikke nødvendig lenger. Fant en annonse på Finn fra ett firma som reparerte den gamle, noe som Volvo sa ikke var mulig... Istedenfor fikk jeg ett pristilbud på 9000 kr her i Kristiansand. Totalen endte på drøyt 2500 kr så nå er både jeg og bilen glad
    Hei!
    Har samme feilmelding, koblet til
    VIDA
    , men var ikke mulig å nullstille modul. Sjekket om modulen fungerte og den fungerer ifølge
    VIDA
    , men tydeligvis har den blitt merket med internfeil, som gjør at varsel lampa lyser konstant uansett.

    Demonterte du enheten og sendte den via posten selv? koble batteri av å demontering av mittkonsoll og koble fra de to kontaktene? Kan evt. bilen brukes mens enheten er på verksted? Forstår selfølgelig da at bilen ikke har airbag systemet aktivt så lenge modulen ikke er tilkoblet kjøretøyet.
    Sist endret av lationlars; 21/06/17 kl 07:49

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2014
    Sted
    Jørpeland
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lationlars Vis post
    Hei!
    Har samme feilmelding, koblet til
    VIDA
    , men var ikke mulig å nullstille modul. Sjekket om modulen fungerte og den fungerer ifølge
    VIDA
    , men tydeligvis har den blitt merket med internfeil, som gjør at varsel lampa lyser konstant uansett.

    Demonterte du enheten og sendte den via posten selv? koble batteri av å demontering av mittkonsoll og koble fra de to kontaktene? Kan evt. bilen brukes mens enheten er på verksted? Forstår selfølgelig da at bilen ikke har airbag systemet aktivt så lenge modulen ikke er tilkoblet kjøretøyet.
    Fikk pris nå på 2000,- for rep. av styre enhet skal hive den i posten på mandag. Spent på om de greier å fjerne feil mld. på denne også.

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2014
    Sted
    Jørpeland
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Da var enheten mottatt etter en tur til ecu-eksperten, ingen feilmeldinger lenger alt er nå i skjønneste orden. Gikk veldig kort tid fra den ble sendt til jeg mottok den. 4 virkedager.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Lignende tråder

  1. Volvo V50 1,6 D 2008
    By eirik_89 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 19/05/16, 18:25
  2. Feil på SRS / Airbag (modul)
    By dieseldyret in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 08/05/16, 22:00
  3. SRS-feil V70 2.0T -02
    By GLTOslo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 19/09/14, 18:44
  4. Volvo v50 srs prob.
    By Cobra in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 5
    Siste post: 08/04/14, 14:27
  5. Vanlig feil lager flere feil på V50
    By Hardangermannen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 08/08/11, 00:58

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •