Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  18
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 105

Tråd: DAB Countdown: Hva slags original eller ettermontert DAB-løsning har du valgt i bilen din?

  1. #51
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alfs80 Vis post
    Saga Per har du erfaringer med adaptere kanskje?
    Du får lese tråden min om Dension DAB+U som fungerer i de fleste Volvo-modeller med USB-inngang til audioanlegget.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  2. #52
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Da er slukking av FM i Møre og Romsdal (slukkeregion 2) neste steg for digitalisering av radionettet i Norge.

    Slukkeregion 2 består av Trøndelag og Møre og Romsdal. Første slukking av FM-kanaler skjer onsdag 08.02.2017 kl 11.11.11.

    Les mer om slukkeregionene og tidspunkt for slukking her: https://radio.no/countdown/

    Det er nå enormt trykk på alle distribusjonsledd for DAB-radioer i Norge og enkelte produkter har en del leveringstid.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  3. #53
    Registrerte brukere Mr-Piano sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Har ikke dab i bilen. Tenkte jeg skulle prøve nettradio i bilen med eget SIM-kort. Ønsker ikke å bruke mobilen som modem, er redd dette tar tid å koble opp.
    Har bestilt ekstra kort.

    Noen andre som har prøvd dette?

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    SagaPer. er det ikke typisk at nordmenn skal være ute i siste øyeblikk med alt? Min første bil med DAB hadde jeg for godt over ti år siden, og jeg har montert det i alle biler siden. Jeg har ikke bildebevis på det, for jeg fotograferte den ikke da. Men jeg har iallfall bildebevis på at jeg hadde den i oktober 2007! Det er en Sony DAB (ikke DAB+) som sitter i dashbordet der.

    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  5. Takk SagaPer takket for denne posten
  6. #55
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Jeg har valgt å ikke hive meg på DAB-hysteriet, og kommer til å benytte meg av nettradio på mobilen.
    Den kobles via en bluetooth-mottaker og inn til AUX.
    Jeg kommer også til å montere en 4G-router i bilen, slik at jeg har fast nett i bilen. Burde holde til mitt bruk.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  7. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Holern, det kommer an på hvor du skal kjøre. Jeg har kjørt veldig mye mellom Mandal og Risør (der jeg bodde før), og DAB dropper ut 2-3 ganger på veien etter at de fikk satt opp DAB i tunnelene. Mobilnettet dropper ut et tosifret antall ganger. Men alt kommer jo an på hva man skal høre på. Jeg hører selv 90 % på Alltid Nyheter når jeg kjører.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  8. #57
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg kommer nok til å "kule'n" litt framover, vente til det verste rushet har passert. Greit å ha litt tid til å vurdere andre løsninger enn dab også, selv om jeg tror det blir orginal dab i v70'n etterhvert. 740'n har allerede en billig dabradio fra clas

  9. #58
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Holern, det kommer an på hvor du skal kjøre. Jeg har kjørt veldig mye mellom Mandal og Risør (der jeg bodde før), og DAB dropper ut 2-3 ganger på veien etter at de fikk satt opp DAB i tunnelene. Mobilnettet dropper ut et tosifret antall ganger. Men alt kommer jo an på hva man skal høre på. Jeg hører selv 90 % på Alltid Nyheter når jeg kjører.
    Det er vel litt avhengig av hvilken mobiloperatør man har. Jeg har Telenor på mobilen og Telia på 4G-routeren.
    Vi får høste litt erfaringer utover våren, og gjøre opp status etterhvert. Foreløpig har jeg ikke hatt trøbbel.
    Er jo litt kjekt å faktisk kunne høre norsk radio når jeg kjører til/fra hytta i "øst-trøndelag" (Sverige)
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  10. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Det har vært samme resultat med Telenor, Telia og Ice.Net når jeg har prøvd. Jeg hadde Telenor før, nå har jeg Ice.Net, og datteren min har hatt Telia, og alle tre abonnementene har sviktet. Men blant de "vise" menn i Østen er det nok bedre med mobilstrømming, ja.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  11. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2017
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Siste nytt om DAB-ettermontering i Volvo fra kilde hos Bilia-konsernet (desember 2016):

    Da er pakke for DAB-montering for biler lagt inn i systemene og info har blitt sendt ut til forhandlerne. Pris blir kr 8.000 med uoriginal antenne og kr 12.000 med original antenne. Så alt er klart for montering for de som ønsker det. Eneste er at V60 får ikke brukt original antenne fordi de mangler trådene i høyre sideruta bak.

    Dette er en pakke Bilia i Norge har laget. Volvo i Göteborg jobber med å ta frem en tilsvarende løsning de også, men det kommer nok til å ta litt tid.

    Denne pakken inkluderer alt som trengs inkl montering. I utgangspunktet med uoriginal glassantenne, men med mulighet til å oppgradere til original antenne.

    Det er flere som har holdt på med dette, blant annet ansatte hos Volvo Norge og de som sitter på ettermarked her i Bilia er de som har ordnet dette. Jeg og en annen mekaniker i Bilia har vært med litt og tipset om hva som trengs og hvordan det kan gjøres.

    Regner med at flere forhandlere kommer til å gjøre noe av det samme.

    Jeg snakket med volvo norge på mandag 13.02.17 angående orginal ettermontering av dab i en 2014 v70 uten dab-prep.
    De kunne informere om at det ikke fantes noen som helst måte å ettermontere dab i min bil, og henviste til bruk at eksternt dab adapter. Så det er jo helt tydelig av volvo selv ikke er informert om denne muligheten til ombygging??

    8000kr for en orginal løsning hadde vert topp.

    Mvh JR

  12. #61
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Volvo Norge er informert og har også sent ut info om dette til alle forhandlere.
    Det er ikke Volvo selv som har kommet med denne løsningen, men forhandlere og brukere her på forumet.

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  13. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2017
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Min forhandler, frydenbø, kunne heller ikke hjelpe meg. Men hadde jeg hatt dab-prep, så kunne de montert for 3500 inkl arbeid.

    Så da er dette kun en jobb som Bilia-forhandlere påtar seg?
    Burde ikke Volvo Norge vert så seriøse at de ordnet opp slik at alle deres underforhandlere kan tilby samme service?
    Synes godt Volvo Norge kunne engasjert seg mer, da dette er en stor byll for alle oss som har såpass ny bil uten dab prep.
    (Jeg visste ikke at min var svenskimportert før etter jeg hadde hatt bilen en stund) 🙈

  14. #63
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Frydenbø Sandane og Frydenbø Minde har nylig montert i biler uten dab prep

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  15. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2017
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hmm, da får jeg ringe igjen å spørre en gang til!

  16. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2017
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått bekreftet at frydenbø minde kan oppgradere til orginalt dab.! Men såg i tilbudet at det låg inne connects2 dab antenne. Noen som har erfaring med at dette gir et tilfredstillende resultat mtp. signaldekning?

  17. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg kan anbefale denne istedenfor: http://www.autohifi.no/Produkter/Bil...00-p0000017537

    Etter en del fram og tilbake har jeg funnet ut at det bare er marginale forskjeller fra Volvos originalløsning hvis den plasseres riktig. Volvos DAB ser ut til å ha innebygd Phantom 12V, så det holder med den jeg lenket til, som bare er selve antennen.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  18. #67
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Jeg kan anbefale denne istedenfor: http://www.autohifi.no/Produkter/Bil...00-p0000017537

    Etter en del fram og tilbake har jeg funnet ut at det bare er marginale forskjeller fra Volvos originalløsning hvis den plasseres riktig. Volvos DAB ser ut til å ha innebygd Phantom 12V, så det holder med den jeg lenket til, som bare er selve antennen.
    Denne antenne er ifølge AutoHifi den klart beste DAB-antennen for bil. Den gir meget godt mottak. Må monteres stående.

    PS: Vet du sikkert at DABM i Volvo har 12 volt phantomstrøm? Jeg/vi fikk aldri noe klart svar på dette under mitt DAB-prosjekt.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  19. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg er omtrent 95 % sikker fordi signalet forsvant på den originale DAB-en i min XC60 da jeg koblet inn en 12V Phantom injector på den, men signalet var der uten injectoren.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  20. Takk SagaPer takket for denne posten
  21. #69
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Er ganske sikker på at det er SAD5 Minde bruker. Skal være en grei erstatning til Funke. SAD5 fungerer ihvertfall utrolig godt sammen med AutoDab Connect.

    http://www.autohifi.no/Produkter/Bil...D5-p0000017852

    Greit om noen kan bekrefte/avkrefte 100% om Volvo sin Dab sender ut phantomstrøm. Vi monterte med 12v adapter på Sandane.

    Vil også nevne at vår erfaring med Funke gir bedre signal enn originalt.

    Sent frå S7 Edge
    Sist endret av MadAss; 16/02/17 kl 16:57
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  22. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    De kaller jo Funke problemløseren. MadAss, mistet dere ikke signalet med 12V injector? For det forsvant øyeblikkelig hos meg.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  23. #71
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    De kaller jo Funke problemløseren. MadAss, mistet dere ikke signalet med 12V injector? For det forsvant øyeblikkelig hos meg.
    Ingen problem med signal med 12v adapter. Den bilen vi monterte i, får vi inn signal inne på verkstedet, noe vi ikke gjør med original antenne. Men har ikke prøvd uten 12v.
    Dersom dabmodulen ikke sender ut phantomstrøm, vil nok en kunne ta inn signal likevel uten 12v adapter - men signalet blir veldig dårlig.

    Har du godt signal i bilen din uten 12v?
    Er der lys i antenna? Om det er det, så kan jo en bekrefte at modulen sender ut phantomstrøm.

    Vi har vært bort i en del dårlig kvalitet på disse 12v adapterene (brudd o.l.).

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke den antennen på nå (jeg prøvde å få bedre inntak med den fordi jeg var misfornøyd med inntaket på radioen, men det viste seg at en DAB-sender i distriktet hadde en feil på Norgeskanalen - bare NRK funket ordentlig), men ja. Det er samme lys i dioden på den når den kobles til Volvo-modulen min som når jeg kobler den til en FIAMM jeg skal bruke på motorsykkelen og da bruker en 12V injector. Signalet ble omtrent som med originalantennen, kanskje litt dårligere. Men da satte jeg den i den ene sideruta bak, ikke i frontruta, som de egentlig skal settes. Jeg vet ikke om de mørkeste sotete rutene inneholder noe som blokkerer signalet, men jeg tviler på det.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  25. #73
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Jeg har satt inn en Tiny C6-adapter i konebilen. DAB-dekningen er omtrent like bra/dårlig som FM var før slukking, bortsett fra endel tunneler som ennå ikke ha DAB. Adaptere som dette er lite intuitive. Erfaringen etter to uker er dårlig.

    Så her om dagen fikk jeg tips om appen Bilradio. Den er ribbet for menyer og dill, kun store knapper for selvvalgte radiokanaler. Kobler seg rett på blåtann etter et par sekunder. Enklere blir det ikke. Har ikke blitt brutt av dekning en eneste gang. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å savne DAB.

    Føler for å komme med en tirade om mitt syn på innføringen av det grenseløst unødvendige DAB-nettet, men skal avstå. Streaming har kommet for å bli, for å si det sånn.
    Sist endret av stv4ever; 17/02/17 kl 13:06

  26. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg skulle ønske jeg også kunne det. Men i mitt område er det for det første et godt hakk bedre og mer stabil DAB-dekning enn mobildekning (uansett om man bruker Telenors eller Netcoms nett) og ikke minst har jeg ikke dataplan fra jobben (eller prioritert store mengder data i abonnementet fordi jeg 95 % av tiden er innenfor rekkevidde av det trådløse nettet mitt), så jeg nøyer meg med 1 gig i månden.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  27. #75
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stv4ever Vis post
    Jeg har satt inn en Tiny C6-adapter i konebilen. DAB-dekningen er omtrent like bra/dårlig som FM var før slukking, bortsett fra endel tunneler som ennå ikke ha DAB. Adaptere som dette er lite intuitive. Erfaringen etter to uker er dårlig.

    Så her om dagen fikk jeg tips om appen Bilradio. Den er ribbet for menyer og dill, kun store knapper for selvvalgte radiokanaler. Kobler seg rett på blåtann etter et par sekunder. Enklere blir det ikke. Har ikke blitt brutt av dekning en eneste gang. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å savne DAB.

    Føler for å komme med en tirade om mitt syn på innføringen av det grenseløst unødvendige DAB-nettet, men skal avstå. Streaming har kommet for å bli, for å si det sånn.
    Regner med du har montert antennen rett
    Ser ufattelig mange biler med feilmonterte antenner for tiden. Veldig mange som monterer de horisontalt og med jordingen inn mot senter av frontruta. Og så klager de på dårlig signal.

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 121
    Siste post: 24/02/18, 11:32
  2. Hva slags datahjerne er det jeg har
    By kimar in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 08/01/14, 18:59
  3. Hva slags aksling har jeg?
    By Roye in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 02/01/14, 13:35
  4. Hva slags bremseskiver har jeg?
    By boman in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/11/10, 19:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •