Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  18
Side 4 av 5 FørstFørst ... 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 105

Tråd: DAB Countdown: Hva slags original eller ettermontert DAB-løsning har du valgt i bilen din?

  1. #76
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Regner med du har montert antennen rett
    Joda, antenna er montert rett.

    Nå er det heller ikke slik at jeg klager på DAB-dekningen, den er ikke dårligere enn det FM var, bortsett fra i et titalls tunneler i nærområdet. Det som imidlertid blir for dumt er at titusenvis av biler i den norske bilparken nå møbleres med lite intuitive (og til dels trafikkfarlige) eksterne adaptere, og ikke minst selve ideen om å etablere et helt nytt system for kringkasting av radiosignaler, til mrd av kroner. Et helt unødvendig mellomsteg mellom FM og streaming.

    Beklager politisk miks her, men det er vanskelig å holde igjen.

    Fin fredag alle...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #77
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Har antennekabel for bil (metervare) samt en del Fakraplugger og kabelsko for sikringsboks etter eget DAB-prosjekt.

    Send evt PM med spørsmål om produkt/pris. Se annonse her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...87#post1040587
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  3. #78
    Registrerte brukere Mr-Piano sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr-Piano Vis post
    Har ikke dab i bilen. Tenkte jeg skulle prøve nettradio i bilen med eget SIM-kort. Ønsker ikke å bruke mobilen som modem, er redd dette tar tid å koble opp.
    Har bestilt ekstra kort.

    Noen andre som har prøvd dette?
    Har nå prøvd dette en liten stund.
    Bruker innebygget app for nettradio. Denne bruker langt tid på starte opp. Såpass treig at man skulle tro software'n var 10-15 år gammel. Radioen faller ut med jevne mellomrom, spesielt i vestlandstunnellene. Lyden er dog OK når den er der. Dataforbruk ser ikke ut til å være noe stort problem. Har kjøpt 1 Gb ekstra, og med min beskjedne bilbruk skulle det holde bra.
    Men problemet er altså meget treg respons. Ikke til å leve med i lengden.

  4. #79
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr-Piano Vis post
    Har nå prøvd dette en liten stund.
    Bruker innebygget app for nettradio. Denne bruker langt tid på starte opp. Såpass treig at man skulle tro software'n var 10-15 år gammel. Radioen faller ut med jevne mellomrom, spesielt i vestlandstunnellene. Lyden er dog OK når den er der. Dataforbruk ser ikke ut til å være noe stort problem. Har kjøpt 1 Gb ekstra, og med min beskjedne bilbruk skulle det holde bra.
    Men problemet er altså meget treg respons. Ikke til å leve med i lengden.
    Hva slags bil og årsmodell har du? Er det USB-tilkopling i bilen? I tilfelle du har USB-tilkopling så kan du se nærmere på løsning med Dension DAB+U.

    Link tråd Dension DAB+U: http://forum.vccn.no/showthread.php?...hlight=Dension

    Link produkt Dension DAB+U Gen3: https://bilradiospes.no/produkter/bi...dapter-dbu3gen

    Husk at antenne er viktig. Anbefalt antenne for denne løsningen er Funke ADSC700 med ekstra adapter for 12 volt phantomstrøm.

    Link antenne Funke ADSC700: https://bilradiospes.no/produkter/bi...ntenne-adsc700

    Link strømadapter Connects2 CT27AA111: https://bilradiospes.no/produkter/bi...kere/ct27aa111
    Sist endret av SagaPer; 26/02/17 kl 12:23
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  5. #80
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr-Piano Vis post
    Har nå prøvd dette en liten stund.
    Bruker innebygget app for nettradio. Denne bruker langt tid på starte opp. Såpass treig at man skulle tro software'n var 10-15 år gammel. Radioen faller ut med jevne mellomrom, spesielt i vestlandstunnellene. Lyden er dog OK når den er der. Dataforbruk ser ikke ut til å være noe stort problem. Har kjøpt 1 Gb ekstra, og med min beskjedne bilbruk skulle det holde bra.
    Men problemet er altså meget treg respons. Ikke til å leve med i lengden.
    TuneIn sin app kan stilles opp til at du automatisk bufrer 30 sekund før du begynner å lytte. Den lagrer også opp til 30 min, slik at du evt kan pause appen før du setter deg i bilen.
    Har testet litt selv og vurdere å sette inn eget modem i bilen med eksterne antenner i siderutene.
    Ved å få bufre opp ca 2 min, er det ikke noe problem å kjøre igjennom tunneler på vestlandet.

    I TuneIn appen kan du også velge lydkvalitet. Opp mot 192k MP3/AAC på de fleste kanalene.

    Dette gjelder da TuneIn app via mobil.

    Sent frå S7 Edge
    Sist endret av MadAss; 26/02/17 kl 14:53
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  6. #81
    Registrerte brukere Mr-Piano sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Hva slags bil og årsmodell har du? Er det USB-tilkopling i bilen? I tilfelle du har USB-tilkopling så kan du se nærmere på løsning med Dension DAB+U.

    Link tråd Dension DAB+U: http://forum.vccn.no/showthread.php?...hlight=Dension

    Link produkt Dension DAB+U Gen3: https://bilradiospes.no/produkter/bi...dapter-dbu3gen

    Husk at antenne er viktig. Anbefalt antenne for denne løsningen er Funke ADSC700 med ekstra adapter for 12 volt phantomstrøm.

    Link antenne Funke ADSC700: https://bilradiospes.no/produkter/bi...ntenne-adsc700

    Link strømadapter Connects2 CT27AA111: https://bilradiospes.no/produkter/bi...kere/ct27aa111
    Hei Saga Per, takker for svar.
    Jeg har en V60 2015 hybrid (se fotnote) med sensus connect. Full pupp med Harmon Kardon og greier. USB kobling er det. Bilen er importert fra Sverige, altså ikke klargjort for DAB. Er dog skeptisk til USB kobler enheter, med mindre de kan styres helt fra ratt / betjening etc. Skal sjekke ut linjene dine.

  7. #82
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr-Piano Vis post
    Hei Saga Per, takker for svar.
    Jeg har en V60 2015 hybrid (se fotnote) med sensus connect. Full pupp med Harmon Kardon og greier. USB kobling er det. Bilen er importert fra Sverige, altså ikke klargjort for DAB. Er dog skeptisk til USB kobler enheter, med mindre de kan styres helt fra ratt / betjening etc. Skal sjekke ut linjene dine.
    Dension DAB+U koples til som en mP3-spiller via USB-kontakten i bilen og viser radiostasjonene med øvrig info i radiodisplay. Du veksler mellom stasjonene med kontroller på radio og på ratt.

    På din bil er optimal konfigurasjon av Dension DAB+U ved bruk av konfigfil k26 med buffertid (bytte av kanal) på 13-14 sekunder. Det kan godt hende at de nyeste konfigfilene fra Dension også gir raskere buffertid. Det kan forhandler hjelpe deg med (f.eks. Bilradiospesialisten eller BassBrothers i Fosnavåg).

    Den eneste forskjellen på original DAB-radio i bilen og denne løsningen er at du ikke kan lagre radiokanalene på faste knapper på radioen. Merk også at du må ha skikkelig antenne.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  8. #83
    Registrerte brukere Mr-Piano sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Dension DAB+U koples til som en mP3-spiller via USB-kontakten i bilen og viser radiostasjonene med øvrig info i radiodisplay. Du veksler mellom stasjonene med kontroller på radio og på ratt.

    På din bil er optimal konfigurasjon av Dension DAB+U ved bruk av konfigfil k26 med buffertid (bytte av kanal) på 13-14 sekunder. Det kan godt hende at de nyeste konfigfilene fra Dension også gir raskere buffertid. Det kan forhandler hjelpe deg med (f.eks. Bilradiospesialisten eller BassBrothers i Fosnavåg).

    Den eneste forskjellen på original DAB-radio i bilen og denne løsningen er at du ikke kan lagre radiokanalene på faste knapper på radioen. Merk også at du må ha skikkelig antenne.
    Hei igjen.
    13-14 sekunder bufring har jeg nok ikke tålmodighet til. Det er det samme som i dag med nettradio'n. Men der skal det legges til at ved oppstart sjekket app'en etter oppdateringer og kan dermed bruke en del tid på å fyre i gang.
    Jeg har henvendt meg til Frydenbø Minde for eventuell ettermontering av DAB (som jeg har lest andre har gjort her på forumet). Får høre hva de kommer frem til og vurdere dette opp mot dagens løsning.
    Takker for meget bra innspill. All honnør til dere som har brukt så mye tid på å finne løsninger på DAB problematikken. Dette burde selvfølgelig Volvo ha løst selv.
    Men sånn er det når lille Norge skal være først ute med ny (gammel) teknologi uten å ha den minste kontroll på industrien som skal bruke dette.

  9. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr-Piano Vis post
    Hei igjen.
    13-14 sekunder bufring har jeg nok ikke tålmodighet til. Det er det samme som i dag med nettradio'n. Men der skal det legges til at ved oppstart sjekket app'en etter oppdateringer og kan dermed bruke en del tid på å fyre i gang.
    Jeg har henvendt meg til Frydenbø Minde for eventuell ettermontering av DAB (som jeg har lest andre har gjort her på forumet). Får høre hva de kommer frem til og vurdere dette opp mot dagens løsning.
    Takker for meget bra innspill. All honnør til dere som har brukt så mye tid på å finne løsninger på DAB problematikken. Dette burde selvfølgelig Volvo ha løst selv.
    Men sånn er det når lille Norge skal være først ute med ny (gammel) teknologi uten å ha den minste kontroll på industrien som skal bruke dette.
    Ikke noe problem å ettermontere org DAB i den. Hvis de ikke får det til på Vestlandet så gjør alle bilia-forhandlere det for 9000kr

  10. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2013
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av svima Vis post
    Har hørt at nardo bil i Trondheim også bygger om biler uten prep. Hør med de.
    Eller ta en liten tur ned til det sentrale Østlandet og en Bilia-forhandler
    Jeg har nylig vært i kontakt med Nardo bil i trondheim angående ettermontering av dab+ i en V70 (2010) uten prep. Det stemmer at de har en løsning for dette. De installerer den orginale dab+ modulen, monterer glassantenne i frontruten og laster inn software for DAB. Dette koster 5200kr (fastpris etter det jeg forsto). Dette blir en fullintegrert løsning, det eneste som synes etter installasjonen er glassantenna i frontruten.

    PS
    Gjelder hvis du har V70II (2008-2016 modell)
    Sist endret av jeniv; 27/02/17 kl 19:30

  11. #86
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jeniv Vis post
    Jeg har nylig vært i kontakt med Nardo bil i trondheim angående ettermontering av dab+ i en V70 (2010) uten prep. Det stemmer at de har en løsning for dette. De installerer den orginale dab+ modulen, monterer glassantenne i frontruten og laster inn software for DAB. Dette koster 5200kr (fastpris etter det jeg forsto). Dette blir en fullintegrert løsning, det eneste som synes etter installasjonen er glassantenna i frontruten.

    PS
    Gjelder hvis du har V70II (2008-2016 modell)
    Det er en meget akseptabel pris for denne jobben som også innebærer opplegg av fiberkabel fra forsterker under passasjersetet foran og bak til DABM. Har man original
    SUB
    så ligger det allerede fiber bak til området ved DABM.

    Det har tidligere vært omtalt en ettermonteringsløsning hos Bilia tilsvarende denne løsningen til ca kr 8.000.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  12. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Det er en meget akseptabel pris for denne jobben som også innebærer opplegg av fiberkabel fra forsterker under passasjersetet foran og bak til DABM. Har man original
    SUB
    så ligger det allerede fiber bak til området ved DABM.

    Det har tidligere vært omtalt en ettermonteringsløsning hos Bilia tilsvarende denne løsningen til ca kr 8.000.
    Har blitt en prisjustering der. Koster 9000kr nå.

  13. #88
    Registrerte brukere Mr-Piano sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Har nå fått ettermontert DAB. Det kom på kr 8000 hos Frydenbø i Bergen.

    Når de la kablene fant de en vannlekkasje, så da måtte de bytte en audio enhet som ligger under setet (tror jeg). Fikk da løst en del problemer med sensus systemet også.

    DAB fungerer utmerket. Kommer umiddelbart på, maks 1-2 sekund når man bytter stasjon. Knall lyd.

    Angrer ikke et sekund. Alle andre løsninger virker ikke like sømløst (etter det jeg har prøvd og lest). Anbefales.

  14. Takk SagaPer takket for denne posten
  15. #89
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr-Piano Vis post
    Har nå fått ettermontert DAB. Det kom på kr 8000 hos Frydenbø i Bergen.

    Når de la kablene fant de en vannlekkasje, så da måtte de bytte en audio enhet som ligger under setet (tror jeg). Fikk da løst en del problemer med sensus systemet også.

    DAB fungerer utmerket. Kommer umiddelbart på, maks 1-2 sekund når man bytter stasjon. Knall lyd.

    Angrer ikke et sekund. Alle andre løsninger virker ikke like sømløst (etter det jeg har prøvd og lest). Anbefales.
    Kjekt å høre at du har fått skikkelig radioløsning i bilen.

    Jeg gleder meg over radiolytting på hver eneste kjøretur med min XC60.

    Radio med enkel betjening. Og super lyd i Premium-anlegget. Helmaks.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  16. #90
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Skjønner ikke det der med "super lyd" og "kanon lyd" all den tid Dab-signalene sendes ut med en elendig bit-rate.....typisk 40-80 kb/s. Dette er jo laaangt unna det FM-signalene ble sendt ut med, og laaangt i fra det en CD leverer.
    Er det "kanon lyd" bare fordi det ikke er noe støy i bakgrunnen?
    Lydmessig er Dab ren søppel sammenlignet med det vi hadde før, eller sammenlignet med CD/Nettradio f.eks.
    Folk har blitt misledet til å tro at radio-Norge har gjort et fremskritt, mens det i realiteten er et kvantesprang bakover i lytteopplevelsen....

    Sorry om jeg tråkker på noen Dab-tær, men jeg er ingen tilhenger av dette medie-skiftet, snarere tvert om.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  17. Takk Vegard__, TommyG, stv4ever, mrstfu, Rockeren takket for denne posten
  18. #91
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Har montert inn «pappegøye» i min (Pure Highway400) utelukkende fordi jeg vil ha en bedre løsning med flere ben på. Til min V70 kan jeg montere inn løsningen til BluePower. Bare spent på hvordan den faktisk er før bestilling..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  19. #92
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Holern, jeg er redd for at du taper i et samfunn som syns Spotify-streaming på 96 kbit/s er greit nok, fordi da bruker de ikke så mye data... DAB er jo for øvrig veldig langt fra nytt, jeg har hatt det i bil siden 2006 eller 2007. Allerede da var det mye bedre inntak de fleste steder enn FM (selvsagt krevde det da en antenne av mye bedre kvalitet enn man klarer seg med nå, en vindusantenne var bare en spøk, det måtte stikke 20-30 cm opp over taket). Da jeg kjørte fra Mandal til Lillehammer og tilbake igjen for noen uker siden, tror jeg at jeg mistet DAB et par ganger i tunneler, ellers funket det ypperlig, mens mobiloholikeren i baksetetet stadig klagde på at mobilnettet forsvant. Så jeg tror ikke nettradio er noe veldig aktuelt alternativ med det første.

    Selv hører jeg aldri musikk på radioen (hvis jeg ikke blir tvunget til det - det er ingen kanaler som spiller noe jeg liker, bortsett fra et par programmer på
    P1
    3 og en låt eller to innimellom alt det liksom-opprørske kommersmølet til Nirvana og Metallica på Radio Rock), og kvaliteten på DAB funker ypperlig til Alltid Nyheter og NRK Sport. Det er ellers samme kvalitet på nettradio Alltid Nyheter og DAB, og det virker som om det gjelder alle NRKs kanaler, så det hjelper ikke med nettradio kontra DAB i lydkvalitet der. Det er mulig at noen av barnekanalene (Topp 40, Kiss osv.) har bedre lydkvalitet, det har jeg av helsemessige grunner (kraftig allergi for musikk som ikke omfatter fuzzgitarer og helst growling) ikke testet. Hjemme kjører jeg nå mest lossless FLAC i surroundanlegget med Yamaha RX-A3070, 11.4 (2 12" og 2 15" subber) (eller 7.4.4 når jeg ser Atmos-film).
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  20. #93
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Holern, jeg er redd for at du taper i et samfunn som syns Spotify-streaming på 96 kbit/s er greit nok, fordi da bruker de ikke så mye data... DAB er jo for øvrig veldig langt fra nytt, jeg har hatt det i bil siden 2006 eller 2007. Allerede da var det mye bedre inntak de fleste steder enn FM (selvsagt krevde det da en antenne av mye bedre kvalitet enn man klarer seg med nå, en vindusantenne var bare en spøk, det måtte stikke 20-30 cm opp over taket). Da jeg kjørte fra Mandal til Lillehammer og tilbake igjen for noen uker siden, tror jeg at jeg mistet DAB et par ganger i tunneler, ellers funket det ypperlig, mens mobiloholikeren i baksetetet stadig klagde på at mobilnettet forsvant. Så jeg tror ikke nettradio er noe veldig aktuelt alternativ med det første.

    Selv hører jeg aldri musikk på radioen (hvis jeg ikke blir tvunget til det - det er ingen kanaler som spiller noe jeg liker, bortsett fra et par programmer på
    P1
    3 og en låt eller to innimellom alt det liksom-opprørske kommersmølet til Nirvana og Metallica på Radio Rock), og kvaliteten på DAB funker ypperlig til Alltid Nyheter og NRK Sport. Det er ellers samme kvalitet på nettradio Alltid Nyheter og DAB, og det virker som om det gjelder alle NRKs kanaler, så det hjelper ikke med nettradio kontra DAB i lydkvalitet der. Det er mulig at noen av barnekanalene (Topp 40, Kiss osv.) har bedre lydkvalitet, det har jeg av helsemessige grunner (kraftig allergi for musikk som ikke omfatter fuzzgitarer og helst growling) ikke testet. Hjemme kjører jeg nå mest lossless FLAC i surroundanlegget med Yamaha RX-A3070, 11.4 (2 12" og 2 15" subber) (eller 7.4.4 når jeg ser Atmos-film).
    Tror du må sjekke Spotify-kontoen din. Jeg streamer musikk med 320 kb/s, så det knuser Dab så det suser etter. Det samme med nettradio, det overgår Dab så det synger....Dab er en gammel teknologi, som du selv sier, og pga at de skal presse inn alle nisjekanalene må de gå ned på bit-rate, og dermed blir lydkvaliteten deretter.

    Hva gjelder dekning har jeg ikke uttalt meg om, det har jeg ingen erfaring med. Bortsett fra at jeg har lånt min brors gamle Passat, mens jeg venter på T8'en, og den har en ettermontert Kenwood med Dab.
    Jeg har kun kjørt i Trondheimsområdet, og en tur til Sverige, og har ikke hatt nevneverdige utfall.

    Det er ikke for musikken jeg hører radio (A-lista til NRK suger virkelig, i tillegg til repetisjonslista på reklamekanalene), kun for innholdet i radioprogrammene.
    Musikk kommer fra Spotify og CD'er, men CD faller bort når nybilen kommer (kan ikke levere CD-spiller i T8).
    Men jeg tror det skal bli greit å høre musikken min i B&W-anlegget.

    Folk får høre på hva de vil, men jeg blir bare så oppgitt over alle som synes lydkvaliteten på Dab er så bra...derfor mitt "oppgulp" om Dab.
    Dere får ha meg unnskyldt.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  21. Takk TommyG takket for denne posten
  22. #94
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Dette blir vel snart slaktet av en ivrig moderator, men jeg sa ikke at man ikke kan få bedre lyd i Spotify (jeg finner omtrent ingenting jeg liker der, så jeg har det ikke selv, de er dårlige på nekro black og funeral doom), men at de fleste ungdommer syns det er grei nok lyd av å kjøre på dårligste kvalitet. Og ikke noe å unnskylde, det ville vært dritkjedelig hvis alle syntes det samme!
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  23. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av svima Vis post
    Har blitt en prisjustering der. Koster 9000kr nå.

    Koster 7000,- for montering uten prep og 4990,- for montering med prep hos oss på Kvernelandbil Volvo i Stavanger
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  24. #96
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Hadde innstilt meg på å klare meg uten DAB inntil ny firmabil lander, da jeg uansett Ikke hører særlig på radio i Volvoen. Men, ble bedt om å svinge innom NetOnNet på Alnabru og plukke med meg en DAB-radio til fattern, og da fant jeg en sak til 199,- som er utgående vare. Den utgående har kun utgang på AUX, den erstattende har også FM-sender, og koster 499,-. Felles for begge er at de er litt større enn en kortstokk, og styres av app på telefon, via Bluetooth. Ekstremt plassvennlig sak uten masse dingser på dashbord, spesielt om man velger FM-sender og legger 12V skjult. Jeg har AUX-input i hanskerommet, så jrg stappa den der.

    Med FM-sender til NOK499: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b...m/240440.8096/

    Kun via AUX til 199,-, utgående vare og kan kun kjøped i butikk: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b...x/240438.8096/

    For moro skyld, før jeg la kabling permanent, gjennomførte jeg den mest jalla DAB-installasjonen på lenge, trur jeg. Plugga i og slang antenna på dashbordet - funker som faen.

    20180509_145630.jpg

    Akkurat så klar og kald lyd jeg forventer at DAB skal ha, og har god dekning nedi Oslosuppa, også på steder jeg har opplevd at DAB detter ut tidligere. Knall løsning om man er som meg, setter på P3 og rører sjelden kanalen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  25. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg har modellen før den uten FM-sender i den ene sidekofferten på min Honda Blackbird (med bluetooth-sendere til Sena håndfrisettet i hjelmen), og den funker absolutt. Men jeg liker ikke lyden på min, jeg måtte sette equalizer på den. Altfor hard og skarp for min smak. Mobilen gir mye mer behagelig lyd, faktisk. Selv setter jeg på Alltid nyheter og lar den står der.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  26. #98
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Synes all DAB låter litt bæsj, men nå har jeg gått så lei det masete kvinnfolk på The Beat at jeg måtte ha variasjon
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  27. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg tar heller litt skarp lyd som kan justeres framfor FM-sus, men så hører jeg jo ikke musikk på radio. Det er ingen stasjoner som spiller det jeg liker. Hvis ikke det har dukket opp en "Alltid ekstremmetal" i det siste, da? Karmøygeddon, here I come! En viss svart volvo XC60 med personlig skilt MASTIFF skal vestover i morgen!
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  28. #100
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. feb. 2017
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    God dag! Jeg har en 2014 V70, sverigeimport uten dab prep. Var innom hos Frydenbø i Bergen nylig og fikk de til å ettermontere orginal DAB. (7999kr august 2018).
    Jeg merket umiddelbart på vei hjem fra verkstedet at det var noe muffens med radioen, for hver gang jeg trykket på bremsepedalen så mister bilen dab signal.
    Dette skjer kun når motoren går, ingen problem hvis bare tenninga er på.
    Leverte bilen tilbake og ba de sjekke systemet. Fikk bilen igjen og da hadde de sjekket kabler og montert ny antenne, og skrevet testet ok i rapport. Men jeg har fremdeles problemer med at signal forsvinner ved bremsing. Har selv sjekket antennekabel og routet denne utenom bilens kabelnett, og pusset av lakk der anntennejording skal til karosseri, da dette ikke var gjort hos Frydenbø.

    Det er hovedsaklig NRK-kanalene som forsvinner, men hvis det er generell dårlig dekning så forsvinner alle kanaler ved bremsing.
    Og her en dag satt jeg med DAB-hørselvern inni bilen, og tilogmed de mister signal når jeg bremser. Så alt tyder vel på massivt el-støy fra bremsesystem?

    Lurer på om noen andre har vert borti tlsvarende problem?? Litt frustrerende å bruke 8k på dab anlegg som ikke virker, og som Frydenbø mener virker helt ok...

    Mvh JR

Side 4 av 5 FørstFørst ... 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

  1. LØSNING: DAB-radio i Volvo V70/XC70/S80/XC90 via USB med Dension DAB+U Gen3
    By SagaPer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 121
    Siste post: 24/02/18, 11:32
  2. Hva slags datahjerne er det jeg har
    By kimar in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 08/01/14, 18:59
  3. Hva slags aksling har jeg?
    By Roye in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 02/01/14, 13:35
  4. Hva slags bremseskiver har jeg?
    By boman in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/11/10, 19:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •