Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Justering av 2 x enkle Strømberg/Pierburg på B230A

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard Justering av 2 x enkle Strømberg/Pierburg på B230A

    Monterte igår 2 enkle Pierburg på AQ140 innsug på ein B230A.

    Motoren starta med ein gong, men når eg er ute å køyrer så får eg jamnt drag til ca 4000 omdr. så er det heilt stopp. Den putrar på delbelastning og går relativt dårleg på tomgang.

    Eg har tidlegare gjordt følgjande med motoren:
    - Hona sylindrar og skifta stempelfjører.
    - Nye lager i botndel.
    - Plana toppen 2mm.
    - Ky7 cam og stivere enkle fjører frå grinden.
    - justerbart camdrev.
    - Glatta ut støypekantar i innsug/eksoskanalar.
    - 6,2 kg svinghjul ny clutch.
    Resten er originalt, har køyrd bilen eit år slik med original A innsug og enkel Pierburg og har fungert heilt fint.

    Er det nokon som har gjordt dette før som kan gje meg nokre tips angåande justering og andre viktige moment?

    Mvh
    Frank Egil
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Glimrende! Det er slikt som er kjekt å høre selv om en urørt gulkork Pierburg er ikke den beste forgasseren til dette bruket.
    Hvis du monterer AFR måler så får du nok se at motoren din går for magert. Dette MÅ korrigeres for å få suksess. Du bør/kan/må korte fjærene og slipe nålene tynnere. Vær forsiktig, én eneste tabbe og nålen er ødelagt.

    Strømberg er bedre og spesielt hvis du bruker forgassernål og forgasserfjær til B20 motorer, helst B20B.

    "Ett bilde sier mer enn 1000 ord", så det bør du legge ut.

    Tomgangen blir nok bedre dersom du øker CO ved å justere setene i forgasserene 1/8 - 1/4 omdreining lenger ned. Justeringskruen står under forgasseren midt i flottørhuset. 8 mm pipe som du vrir fra ca. kl. 6 til ca. kl 8 i første omgang.

    Du kan også forsøke å koble fordelerens vakumklokke direkte til manifoldvakum.

    For banebruk setter man i rene racenåler som er syltynne og tillater at man fjerner fjærene for maksimal respons, dreiemoment og effekt.

    Det er også slik at motorer med heftig trimkam MÅ ha high flow luftfilter og eksosanlegg som gir lavt mottrykk. 2,5" med "rett-i-gjennom" potter er ett minimum.
    Sist endret av Batland; 12/11/16 kl 14:06

  3. Takk Frank Egil takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar

    Bilen er kun til hobbybruk og går med M47 kasse og bakaksel 3,54:1. Brukast kun når eg har lyst og til og frå treff og slikt.
    Gløymde å skriva at eg har grenrøyr typ2 frå pedersen og 2,5" eksos med "se rett gjennom potter".

    Forstår eg det slik at eg bør skifte til Strømberg istadenfor?

    Er AFR målar eit "must"? Er det nokre typar eg bør styre unna?Kva anbefalast?

    Når det gjeld sliping av nåler så har eg ingen erfaring med det. Kven gjer slikt og kva må eg betale for å få gjordt det?

    Då får eg starte med å justere co.

    Eg har ikkje kopla til vakum på fordelaren, vil det skapa noko problemer for meg?
    Sist endret av Frank Egil; 12/11/16 kl 16:49

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Takk for svar

    Bilen er kun til hobbybruk og går med M47 kasse og bakaksel 3,54:1. Brukast kun når eg har lyst og til og frå treff og slikt.
    Gløymde å skriva at eg har grenrøyr typ2 frå pedersen og 2,5" eksos med "se rett gjennom potter".

    Forstår eg det slik at eg bør skifte til Strømberg istadenfor?

    Er AFR målar eit "must"? Er det nokre typar eg bør styre unna?Kva anbefalast?

    Når det gjeld sliping av nåler så har eg ingen erfaring med det. Kven gjer slikt og kva må eg betale for å få gjordt det?

    Då får eg starte med å justere co.

    Eg har ikkje kopla til vakum på fordelaren, vil det skapa noko problemer for meg?
    Værsågod.

    Uten BMW kasse med 1:1 på 5. gear er 3,54:1 totalt ubrukelig på en bil med sugemotor under 5000 ccm eller deromkring slik jeg ser det. Det oppsettet du har oppgitt trenger 3,91 - 4,10 diff. med så godt som alle normale gearkasser.

    Good, da er eksosanlegget plenti godt nok.

    Jeg foretrekker alltid Strømbergforgasserne iallefall. Gulkorkforgasserene er nyere og klart mer miljøvennlig satt opp enn det gode gamle Strømberg og SU er. Gulkorkforgasserene har derfor ALT for tykk og kraftig fjær over demperstempelet og de har ALT for tykke nåler. Dette fungerer elendig på en sugetrimmet motor.

    En motor er en motor og bryr seg kun om AFR, ikke om drivstoffet er levert av forgasser(e) eller innsprut styrt av en datahjerne. AFR måler er derfor ikke mer nødvendig når man skal mappe en bil med datasprut enn når man skal justere inn en forgasser. Da kan man spørre seg, hvor mange mapper inn en motor med datasprut uten å bruke AFR måler??

    Hvis du oppretter en tråd her inne og spør her inne hvilken AFR måler som anbefales så får du nok mange svar og mye nyttig info. Vi har alle våre favoritter og mange er ekstremt opptatt av utseende på selve intrumentet og mener at det er det i særklasse viktigste. :(

    Kompetanse rundt forgassere er en utdøende kunst. Datasprut er veldig mye enklere. Forgassere er for menn. Det er vanskelig, det utfordrende, det er tidkrevende og det er kostbart. Forgassere bør, på akkurat samme måte som ett datasprut, "mappes" inn i bremsebenk med AFR måler før man VET at de er korrekt justert. Du kan sende meg en PM.

    Uten tilkoblet vakumklokke så øker forbruket på normal landeveiskjøring. Forutsatt at fordeleren har en god tenningskurve så er det ingen ulemper utover det. Pass på motoren får ca. 35 grader tenning på full gass etter 4000 o/min og pass GODT på at 0-merket på reimskivern er korrekt, ikke anta, SJEKK det.
    Sist endret av Batland; 12/11/16 kl 17:36

  6. Takk Frank Egil takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen

    Takkar for gode tips, var ute og justerte co på begge forgassere - no går den fint på tomgang; takk for tipset.
    Fekk ikkje prøvekøyrd bilen då det kom 5cm med snø.....

    Då skal eg ut på jakt etter 2 stk strømberg forgassere og AFR måler er det eit poeng å få tak eldre utgåver av 175CD?

    Balte med å få lagt ut bilder på tråden, kva skriv eg når det blir spurt om url når eg skal leggja ut bilder?
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Hei igjen

    Takkar for gode tips, var ute og justerte co på begge forgassere - no går den fint på tomgang; takk for tipset.
    Fekk ikkje prøvekøyrd bilen då det kom 5cm med snø.....

    Då skal eg ut på jakt etter 2 stk strømberg forgassere og AFR måler er det eit poeng å få tak eldre utgåver av 175CD?

    Balte med å få lagt ut bilder på tråden, kva skriv eg når det blir spurt om url når eg skal leggja ut bilder?
    Flott.

    Værsågod.

    Eldre forgassere har svakere fjærer og tynnerer nåler og det er dette motoren din bør ha.

    Du legger bare ut linken til bildet her i tråden, som f.eks slik: http://www.aemelectronics.com/sites/...andgauge_0.jpg

    Evt. slik:

    Sist endret av Batland; 14/11/16 kl 13:25

  9. Takk Frank Egil takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2013
    Sted
    Gaupne
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard



    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater





    Er det då slik at Pierburg forgassarane blir like bra som strømberg med slipte nåler og fjør i frå gamal Strømberg?



    Fekk ikkje til å leggja ut bilder frå min maskin...... la ut nokre blider VCCN si FB side.
    1983 242 B230AT
    1984 245 B21A/M45

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frank Egil Vis post
    Er det då slik at Pierburg forgassarane blir like bra som strømberg med slipte nåler og fjør i frå gamal Strømberg?
    Forutsatt at nålen blir slipt slik at AFR blir korrekt med fjær fra en gammel Strømbergforgasser, så er Pierburgforgasseren minst like god.

Lignende tråder

  1. CO justering på -85 B230A
    By Frank Egil in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 30/08/15, 11:11
  2. dobbel strømberg 175 cd på b23/b230
    By raybjoern in forum Motor og gir
    Svar: 20
    Siste post: 26/01/15, 17:43
  3. To enkle su forgassere
    By mortenhog72 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 02/04/12, 22:07
  4. Trenger hjelp med Strømberg forgasser!
    By Gneizten in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 17/02/10, 12:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •