Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: 2003 XC70 (D5) Sliter med at spjeld lukker seg under drift av AC...flow forsvinner

  1. #1
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard 2003 XC70 (D5) Sliter med at spjeld lukker seg under drift av AC...flow forsvinner

    Som overskrivten tilsier har jeg et problem i min kjære XC70 som er litt irriterende nå. I sommer fremstod dette som litt krise når det var virkelig varmt, og jeg ikke fikk kald luftstrøm inn i kupeen. Anlegget kjøler som bare det, kupevifta suser og går men det blir liksom ingen flow ut av kanalene. Jeg kan manuelt styre dette slik at vifta går for full musikk (hører dette under dashbordet), men det virker som at systemet har lukket et viktig spjeld. Jeg hører at det "skramler" litt under oppstart av bilen og ved tvangskjøring av anlegget uten. Det høres ut som et spjeld er "ute av ballanse". Jeg har blåst ren tempsensoren under montering av XcarLink uten at det hjalp. Anlegget var merkelig før jeg monterte XcarLink'en, så det er ikke den operasjonen som kan være årsak.

    Merker det nå at jeg kan slite litt i kaldt regnevær at jeg ikke kan produsere tilstrekkelig varm luft opp i kanalen under fontruta mht dugg og sånn som kan forekomme på høsten med regnvåre under inn i bilen som damper av mot vinduene.

    Så - noen som kan si noe om dette? Må jeg inn på verksted for å fikse spjeld eller styring? Er det tempsensoren som har kveldet, eller er det annet som kan forårsake dette.

    På forhånd takk for alle tips :-)
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  2. #2
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Det med at du ikke får varm luft opp i frontruta, gjelder det også når du har trykket inn defrosterknappen?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  3. Takk 4-trekkeren takket for denne posten
  4. #3
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Det med at du ikke får varm luft opp i frontruta, gjelder det også når du har trykket inn defrosterknappen?
    Takk for svar. Ja, det ser ut til å funke bra. Forsøkte dette i dag under kjøring til jobb, og det blåste som bare det med defrostknappen. Når det er kaldt ute nå ( 5grader) så blir det liksom litt tamt når jeg gir på et par grader på tempbryteren uten at det liksom "fosser ut" varm luft fra kanalene etter en ca 20-25 minutter kjøring. Merker at det er ganske varm luft i kanalene, men det er ingen flow ut i kupeen. hvis jeg da tvangsstyrer vifta til max, så går den for full mundur mot et eller annet stengt spjeld :(
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  5. #4
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Hvis du dobbelttrykker på "Auto" i bryterpanelet, er det fortsatt ikke noe bedre da?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #5
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Hvis du dobbelttrykker på "Auto" i bryterpanelet, er det fortsatt ikke noe bedre da?
    Skal forsøke i morra tidlig. Er dette dobbelt-trykket noe quick-fix eller noe for disse anleggene?
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  7. #6
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Nei, men da setter du alt i Auto, og bilen skal selv regulere temperaturen i kupeen etter hva du har satt den som. Når du da får litt motortemp, vil du fort finne ut om det er noe humbug i systemet. Hvis du har litt temp på motor, og du setter begge sider på maks varme og auto, og den ikke begynner å spy ut varme, så er det noe galt ja. Høres jo ut som at spjeldet beveger seg i og med at du får effekt ved å bruke defrosterknappen.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  8. Takk 4-trekkeren takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4-trekkeren Vis post
    Som overskrivten tilsier har jeg et problem i min kjære XC70 som er litt irriterende nå. I sommer fremstod dette som litt krise når det var virkelig varmt, og jeg ikke fikk kald luftstrøm inn i kupeen. Anlegget kjøler som bare det, kupevifta suser og går men det blir liksom ingen flow ut av kanalene. Jeg kan manuelt styre dette slik at vifta går for full musikk (hører dette under dashbordet), men det virker som at systemet har lukket et viktig spjeld. Jeg hører at det "skramler" litt under oppstart av bilen og ved tvangskjøring av anlegget uten. Det høres ut som et spjeld er "ute av ballanse". Jeg har blåst ren tempsensoren under montering av XcarLink uten at det hjalp. Anlegget var merkelig før jeg monterte XcarLink'en, så det er ikke den operasjonen som kan være årsak.

    Merker det nå at jeg kan slite litt i kaldt regnevær at jeg ikke kan produsere tilstrekkelig varm luft opp i kanalen under fontruta mht dugg og sånn som kan forekomme på høsten med regnvåre under inn i bilen som damper av mot vinduene.

    Så - noen som kan si noe om dette? Må jeg inn på verksted for å fikse spjeld eller styring? Er det tempsensoren som har kveldet, eller er det annet som kan forårsake dette.

    På forhånd takk for alle tips :-)
    Dersom du slår av AC og ventar ei stund, kjem luftstrømmen sakte men sikkert tilbake?

    I så fall, kontroller evaporatorens isvaktfunksjon. (
    Evaporator
    rimar såpass ned at den tettar fullstendig, det kan skje dersom det er feil med styringa av AC-kompressoren og denne går kontinuerlig.)
    Sist endret av locked; 26/10/16 kl 08:41
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. Takk 4-trekkeren takket for denne posten
  11. #8
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Dersom du slår av AC og ventar ei stund, kjem luftstrømmen sakte men sikkert tilbake?

    I så fall, kontroller evaporatorens isvaktfunksjon. (Evaporatoren rimar såpass ned at den tettar fullstendig, det kan skje dersom det er feil med styringa av AC-kompressoren og denne går kontinuerlig.)
    Skal testes. Takk for tips :-)
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  12. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4-trekkeren Vis post
    Skal testes. Takk for tips :-)
    Undersøk og om kompressoren går sjølv om AC er slått av. Den skal aldri vere innkobla når AC er "off" eller under start av motoren. Ein defekt utgang (på styreenhet) eller brent rele kan føre til det.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Kjølevæske forsvinner og AWD spørsmål, XC70 D5
    By matsS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 25/04/17, 19:55
  2. V70 2.4 stv. 2003 automat - Sliter med å gire opp...
    By NKS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 23/11/15, 21:06
  3. sliter med sinnsyk fusking, gir seg på 3500-4000K omdr.
    By Bjerkelund in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 04/06/12, 21:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •