Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Motorproblemer V70XC

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard Motorproblemer V70XC

    Hei Volvofolk

    Forrige lørdag fikk jeg opp "ingen oljetrykk, stans motoren" på dashbordet. Stoppet på nærmeste bensinstasjon for å fylle litt olje. Bilen bruker ikke olje og dette kom som en overraskelse. Da jeg fylte på litt etter litt uten å se noe tegn til at oljen kommer til riktig nivå, tok jeg titt under bilen for å finne ut at all oljen jeg hadde fylt på hadde rent rett gjennom.

    Jeg fikk satt bilen på henger og kjørt den til verkstedet på jobben. Etter mye feilsøking, fant jeg (en del av) kilden. Pakningen til innsugskammen var løs. Jeg byttet denne, samt pakningen på baksiden da jeg allerede måtte åpne baksiden for å time reg-reima riktig da motoren har vvt på eksos-kammen. Jeg anslo at problemet var oljefella som hadde tetta seg. Jeg byttet også denne i tillegg til noen slanger.

    Når jeg nå prøvde å starte motoren igjen, så hørtes den helt jævlig ut. Nesten som om jeg hadde et 100 år gammelt eksosrør og motoren sleit med å holde tomgangsturtall. Jeg skrudde den derfor av ganske fort av og tok en ny feilsøkingsrunde.
    Det lakk fortsatt olje i reg-reimområdet og det ser ut som det kommer fra veiva.

    Det er her jeg trenger deres hjelp. Er det oljepumpa eller er pakningen/simring så dårlig at den ikke klarer å veive riktig? Jeg begynner å grine snart og har sakte men sikkert begynt å danne et hatforhold til motoren jeg elsket så høyt.

    Det er en Volvo V70XC 2001 2,4 turbo med motorkode B5244T3 som har gått ca 275,000km.
    Håper på svar, på forhånd takk!
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Oljepumpa di er nok defekt, eller tett sil/lekkasje mellom oljeoppsug og pumpe. Uten oljetrykk høyrest dei heilt jævlige ut (pga. hydrauliske ventilløftarar, som og fører til dårleg ytelse)

    Men, at defekt oljepumpe skal få oljen du fylle på til å renne ut slit eg litt med å forstå, oljen du helle på i toppen renn jo ned i bunnpanna og derifra kjem oljen ingen veg før du startar motoren.

    Eg fekk og inntrykket av at du hadde køyrt vel langt til "nærmaste bensinstasjon". Den advarselen om oljetrykk er der for at du umiddelbart skal sløkke motoren, på med nødblink akkurat der. Altså uten å køyre en meter...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil tro oljen jeg helte oppi kom gjennom pakningen bak veivhjulet. kjørte 250 meter til nærmeste stasjon.

    Lite gira på å ta av bunnpanna kjenner jeg.
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  4. #4
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nasse Vis post
    Jeg vil tro oljen jeg helte oppi kom gjennom pakningen bak veivhjulet. kjørte 250 meter til nærmeste stasjon.

    Lite gira på å ta av bunnpanna kjenner jeg.
    Tvilar, olja renn i fritt fall i bunnpanna. Skal mykje til for at den skal renne ut ein anna plass på vegen ned dit. Viss du slår nedpå 4liter olje så må du no greie å sjå kor det kjem ut?

    250m ja.. det vil eg påstå va i lengste laget, tatt i betraktning at det kan vere for seint allerede når du får varsel.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Jeg har motorpå lager fra en v70 2.4 t. 2003 mod. Med kmst 168 tusen

    Mvh stig

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2016
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Motor lever!!! (med løsning)

    Hei igjen.
    Nå går motoren normalt igjen og turtallet er stabilt.
    For dere som må skifte oljefelle en gang i fremtiden, følg med!

    Etter at problemet oppsto, (les hovedinnlegg) så begynte jeg med å bytte oljefelle og tilhørende slanger. Jeg tok notater av alt jeg gjorde og markerte slanger med markeringsteip samt dyttet fast skruer og bolter ned i papp med notater slik at alt går tilbake til sin respektive plass ved påmontering.
    -Innsprøytingbraketten og kabler ble koblet av
    -Innsugsmanifold måtte ut og alle slanger påkoplet denne.
    -Koblet av bensinrøret.
    -Skrudde ut oljefella og satte på ny og nye slanger. før dette renset jeg ut all størkna olje fra blokka.

    Alt dette gikk tilbake i samme rekkefølge som det ble tatt ut, inkludert festet på høyre side øverst på toppen som holder vakumslanger på plass, som originalt var satt mellom pakning og innsugsmanifold.
    Etter påmontering gjorde dette festet at innsugsmanifold ikke var helt på, det var akkurat nok plass til å dytte et lite ark i mellom. Det viste seg at den nye pakningen (kjøpt fra Bilia), var tynnere enn den som satt på.
    Skrudde ut manifoldet og flyttet festet til utsiden, så var problemet løst.

    Motor har ikke tatt skade av de 250 meterene bilen har gått samtidig som olja rant ut. Lager nede i veiv høres fine ut og det er ingen tikking.
    Jeg har dog fortsatt problemer med oljelekkasje. Jeg renset området rundt regreim og startet motor igjen. Oljen kommer fra innsugskammen på undersiden av reg-reimhjulet. Jeg har byttet pakning, men oljen siver fortsatt ut.
    What to do?



    Stig, motoren du har er av interesse, da jeg har et prosjekt på gang. følger det med styreenhet og kabler?
    S80 V8 prosjekt
    V70 T5
    960 T6
    144 T5 prosjekt

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Lednings matta er ikke lik som din og motorstyring er prog til bilen og kan ikke flyttes i enn anna bil

    Ta av bunnpanna di og gjør rent det firkant hullet som går i bunnpanna og i blokka opp til den sorte lufte boksen på blokka i forkant under insuget og skift div oringer. Viktig og gjøre olje silen rein og kanaler i bunnpanna. Derfor har du trykk i motorn og da trykkes olje ut div plasser.

Lignende tråder

  1. Motorproblemer på 850 2.0 t5
    By 850SlEEPER in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 23/01/14, 01:07
  2. Motorproblemer
    By Janajoh in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 30/12/13, 01:55
  3. Motorproblemer 98 V70 2.0
    By bZerk in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 27/07/11, 13:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •