Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Virvelspjeld V70 2.4D

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. nov. 2013
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Virvelspjeld V70 2.4D

    Under cruising på E18 fikk jeg "motorservice erfordras" og bil i nødmodus som ikke ville over 3000rpm. Kom meg greit hjem.

    Ved sjekk hos Bilia tok de av motordekselet og konstaterte på ca. 2,5 sekund at virvelspjeldet måtte byttes. Pris: over 8000.

    Det er plastikkarmen som har hoppet av, noe jeg skjønner er en veldig vanlig feil på disse motorene.

    Har sendt prisforespørsel rundt til forskjellige bilverksteder, og det ene verkstedet anbefalte faktisk å fjerne hele greia! Ved nærmere sjekk av dette firmaet virker det useriøst.

    Spørsmålet er om jeg bare må bite i det sure eplet og betale en vanvittig pris for noe Volvo VET ryker, eller om det finnes andre løsninger?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Første bud er å montere armen igjen. Det er en fiks for det fra Volvo som består i en liten metallpinne og låseskive som skal hindre at armen løsner. Koster ca 17,- eller no.. =p Hva de skal ha for å montere den aner jeg ikke da jeg gjorde det selv.
    Klart, om de har sett noe mer enn en løs arm kan det jo være at den må byttes, det kan jeg ikke uttale meg om.

  3. Takk ole94 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    På BMW så er det veldig vanlig at man fjerner virvelspjeld , så at et verksted forslår det er nok ikke useriøst....jeg hadde en 06 mod BMW 525td hvor dette var gjort å den funka helt fint.

  5. Takk ole94 takket for denne posten
  6. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Standard feil dette her. Hvis bare armen har hoppet av, så er det ingen automatikk i å måtte bytte spjeldet.
    Hvis vippearmen, som er en del av spjeldet, er veldig løs (altså du merker at resten ikke følger med), så bør/må denne byttes. Spesielt hvis spjeldet står i lukket posisjon.

    Om dette fysisk kan fjernes, vet jeg ikke, men regner med at SW må tukles med for at
    ECU
    skal overse det.

    Resultatet kan i værste fall havari, da spjeldlokkene kan løsne.

    Bilia skal ha over 6000kr bare i deler med dyserørene, bare for å ha et estimat Om du trenger å bytte sistnevnte, kommer an på demonteringen/monteringen.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. Takk ole94 takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. nov. 2013
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar Jeg må nok bare få byttet dette ja. Kunne få det litt billigere på Mekonomen på grunn av timesprisen, men delene måtte de uansett kjøpe på Bilia.

  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. nov. 2013
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tom K Vis post
    På BMW så er det veldig vanlig at man fjerner virvelspjeld , så at et verksted forslår det er nok ikke useriøst....jeg hadde en 06 mod BMW 525td hvor dette var gjort å den funka helt fint.
    Mente egentlig at selve verkstedet er useriøst / har et dårlig rykte når jeg Googlet dem

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Hva skulle mekonomen ha for og bytte spjeldet? - er ikke lenge siden jeg innhentet pristilbud på samme jobb hos div volvo verksteder og lå fra 11000 -13000 , da med forbehold om at ikke dysene satt fast ... da ble det pluss -pluss .... På min bil -xc60 dro dem konklusjonen om at spjeldet var knekt hos bilia med og se at armen hadde hoppet av , noe som viste seg og ikke stemme -byttet arm .. kostet 100 kr , er ingen fiks for bedre feste av arm på 08-10 mod , vet ikke hvor langt ned en må i mod siden jeg ikke spurte om det . Det jeg har gjort er og ta av armen på spjeldet på begge biler nå - brukt tynn ståltråd rundt kula på delen mot motor og festet den i et av festene til plastlokk over motor -fungerer helt topp . Så ville fått sjekket litt bedre at det virkelig er knekt og at armen ikke har hoppet av i stengt posisjon .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

Lignende tråder

  1. Virvelspjeld - xc60 09 D5
    By holter in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 17
    Siste post: 23/09/16, 21:12
  2. Nestneb: 06' V70 D5 185HK AWD - Bytte virvelspjeld tok bare 14 dager...
    By Nestneb in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 73
    Siste post: 21/03/16, 08:29
  3. Fjerne virvelspjeld?
    By otello in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 12/02/16, 14:19
  4. Virvelspjeld aksling
    By Riverdale in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 12/10/14, 19:38
  5. Virvelspjeld 07 D5
    By gaupe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 01/09/13, 23:11

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •