Jeg laget en post her inne tidligere, der jeg nevnte at jeg har vært plaget med det jeg trodde var lamdba sonden, på grunn av at motoren lever sitt eget liv og ligger på mellom 1000 og 2000 omdreininger ved kjøring uten gass.

Ønsker å komme med et lite tips til de som kanskje har samme problemet:

"Som alle vet er det blitt endel kaldere i luften ute nå, men har oppdaget noe nytt med bilen som jeg ikke har registrert ved bruk tidligere.

Når jeg startet opp bilen tidligere i dag, brukte den endel tid for å hente seg opp turtall til motoren gikk normalt. Ved start har den et lavere turtall, som høres noe ut som en sjark når den går, ikke den "rene" motorlyden som vanligvis kommer fra en bilmotor.
Lamda-lampen tente også under en annen anledning når jeg startet motoren, men hender ikke ellers, og den lyser ikke under kjøring.

En annen ting som skjer, er at etter kjøring, bruker motoren å henge litt igjen. Det vil si at den ligger på litt over 1000-omdreininger når bilen står i ro, ruser jeg motoren går turtallet ned, og ligger på normalt turtall ved tomgang.

Er det noen som har en Idè på hva dette kan være? Har lest litt på nett om diverse ting, der det kan være både lambda, tenn-plugger, coil og diverse.
Håper derfor at det er noen der ute som har vært borti noe av det samme

Takker for svar

EDIT: Lambdalampen lyser nå konstant, og motoren går på høyt turtall ved start.

Dersom jeg kjører på 1.giret, holder motoren 1500-1600 omdreininger uten noe gass.
Motoren "lugger" også en del ved kjøring. Er det lambda sonden som er gåen? Eller kan det være noe annet?"


Jeg fikk en bilkyndig kompis av meg til å se på bilen, sjekket også feilkode på selvdiagnosen og fikk 1-1-3 (Fel i bränselinsprutare).

Dette viste seg å være veldig mye enklere enn jeg trodde.

For det man burde sjekke når man får denne feilen er følgende: Lambdasonde, luftmassemåler (sitter rett bak luftfilteret), gasspjeldsensor og dyser.
Han fant ut at han skulle sjekke tennpluggene for skader og eventuelle blandingsforhold (fet og mager blanding).

Her viste det seg at den ene "Låseringen" i tennplugghetta nermest torpedoveggen var ødelagt, og satt ikke på tenn-pluggen, så bilen har bare gått på 3-sylindere.
Bilen får de samme symptomene som på feil ved lambda-sonde, den drar opp turtallet for å kompensere for det som den tror er en mager blanding ved kaldstart.

De fleste av dere der ute som har holdt en del på med bil vet sikkert alt dette fra før, men kan være greit å informere om det, i fall det skulle være noen andre som ikke vet hva disse symptomene kan komme av