Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Ulik dimensjoner på dekk foran og bak på 240

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Question Ulik dimensjoner på dekk foran og bak på 240

    Er det noen her inne som har fått godkjent og notert i vognkortet ulik dekk/felg foran og bak på Volvo 240? Jeg sendte en søknad til Statens vegvesen om bytte til 225/40R18 foran og 255/35R18 bak. Tilbakemeldingen var negativ, se svar under.
    Sitat: Ved bytte av felger og dekk til forskjellige dimensjoner foran og bak, er det krav til dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium. Kravet er Kjøretøyforskriften §13-1 punkt 6.
    Videre: Ut fra det vi vet har ikke Volvo gitt noen retningslinjer angående ulik dekk/felg foran og bak på Volvo 240 serien. Det må derfor legges frem dokumentasjon fra kompetent uavhengig laboratorium (eks. TÜV, DEKRA) på at omsøkt felg dekk dimensjon er testet og godkjent på Volvo 240 serien.

    Hvis det er noen her inne som har fått dette godkjent og notert i vognkortet som jeg kan referere til hadde det vært til stor hjelp.

    Info: Felgene jeg har er Compomotive, MO1881 fremme med dimensjonene 8x18 med ET15 og MO1890 bak med dimensjonene 9x18 med ET15.
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  2. Takk Arnt takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Hjelper ikke om andre har fått det godkjent, du må fortsatt ha TÜV på at akkurat dine felger/dekkdimensjoner er godkjent.

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. sep. 2010
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Det er langt fra unikt å ha ulike dimensjoner på dekk og felg foran og bak på Volvo 240, jeg vet jeg ikke akkurat er alene om å kjøre med dekk og felg dimensjoner som ikke er godkjent og notert i vognkortet. Så litt av grunnen til at jeg ville lufte dette temaet var for å sjekke om det er noen her inne som i det hele tatt har fått godkjent ulike dimensjoner på dekk foran og bak på Volvo 240. Eller om det er noen som har erfaringer (ikke bare tror eller har hørt av en kompis) med om det er håpløst å få godkjent og notert i vognkortet.

    Jeg er klar over at jeg ikke kan referere til dekk og felg dimensjonene i en søknad til Statens vegvesen hvis de ikke er samme som nevnt i første post. Hvorfor skulle en ikke kunne referere til en bil (reg.nummer) som har samme dekk dimensjoner, samme felg dimensjoner samt samme fabrikant og merke/modell på felg?
    Volvo 242 '78 prosjekt
    Volvo XC70 '07 bruksbil

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    De er vel ikke kjent for å være smidige i den etaten, så de krever et eget dokument for hver bil. Men dette er jo som kjent forskjellig fra stasjon til stasjon, og selvfølgelig person til person. Noen har mer hell enn andre, snakker kun om mine egne erfaringer her. (Som forespurt) =)

  6. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Ta kontakt med ombyggingsgruppa på Biltilsynet på Rud/Billingstad utenfor Sanvika. Det skal være et par karer som reiser rundt og godkjenner t.o.m nyoppbygde biler, så de burde kunne svare på om det finnes noen muligheter

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Har ikke fått dette godkjent selv men mener svaret du har fått ifra bt er riktig.

    På bmw er dette veldig vanlig og visse utgaver er levert med bredere felg bak enn foran.Men alikevel er det vanlig å måtte dokumentere dette om man skal montere slikt oppsett på bil som er levert med like foran vs bak ifra fabrikk.
    Bmw sender ut slik dokumentasjon fordi de har levert slike felger som ekstrautstyr osv.

    Volvo har etter det jeg vet aldrig levert et slikt felgsett,så derfor har de ingen dokumentasjon å sende ut.
    Det er jo mye rart som er har blitt godkjent rundt omkring,spesielt om man ser helt tilbake til 90 talle.

    Blir spennende å se om du finner noen som har fått dette godkjent,evt om det går å få igjennom på noe vis.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Må rette meg selv litt her..

    Etter å ha lest litt i ktk boka så er det forøvring ingenting konkret som legger begrensning på ulik felgbredde foran vs bak såfremt de har samme dekk og at dekk passer til felg i henhold til stro normen.

    Det viktige er plass,tillatt innpress og like dekk foran og bak(eller tuv papirer)

  9. #8
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal inn å vise nye bilen min (242) med ulik bredde på felg og dekk. Dette er stemplet i svenske vognkortet. Kan bli spennende

    Sist endret av Lasse R; 15/11/16 kl 14:16 Begrunnelse: Lagt til bilde

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LaSSiss Vis post
    Jeg skal inn å vise nye bilen min (242) med ulik bredde på felg og dekk. Dette er stemplet i svenske vognkortet. Kan bli spennende



    Spennende

    Det kan nok gå fint ettersom noen har "godkjent" dette tidligere og ført det inn i vognkortet.
    Det veier ganske tungt når det er ført inn i vognkortet

  11. #10
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Håper det

Lignende tråder

  1. Nye dimensjoner på felger og dekk til 940
    By Lennart in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 02/10/11, 17:48
  2. dekk dimensjoner
    By HWM in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 15/04/11, 16:27
  3. ulik høyde bak?
    By tennpluggen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 30/09/10, 07:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •