Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Oljefilm i turboslanger/throttle body - 2.0D

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard Oljefilm i turboslanger/throttle body - 2.0D

    Hei,

    Jeg demonterte Throttle body(usikker på norsk navn..) og rengjorde rør,spjeld og sensor pga en vakumslange som hadde hoppet av slik at jeg mistet turbotrykk. I den forbindelse stusser jeg over at det er litt oljefilm i slangene. Trodde det bare skulle være soting her? Jeg har såvidt jeg kan se ikke noe oljeforbruk eller hvit eksos. Motoren er en 20.D som sitter på en Volvo C30 2007 med knappe 200 000 km.

    Er dette vanlig eller er det tegn på starten av ett større problem(lekasje i Turbo)? Er det noe jeg kan evt gjøre for å sjekke evt minske øljesølet? Kan dette være returdamp fra motor som tilbakeføres ett sted i manifold som slår litt tilbake inn i Throttle body(mao ikke olje fra Turbo med fra motor)?

    Leste ett sted at man burde bytte olje oftere enn angitt serviceintervall på nyere biler for å øke levetiden på turboen.

    Tror jeg skal prøve å kjøre en motorens med billig olje og tilsetning av noe slikt; http://www.relekta.no/Default.aspx?I...uctID=PROD1604 eller noe fra Tunap.


    20160920_220258.jpg
    20160920_220145.jpg
    20160920_220220.jpg
    Sist endret av RHN; 22/09/16 kl 09:49


    Volvo C30 2.0D 2007 Summum

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Ordet du er ute etter er "gasspjeld"

    Sålenge du ikke har nevneverdig oljeforbruk, hadde ikke jeg stressa det. Som du sier, veivhusventilasjonen slipper oljedampen fra veivhuset ut av motor, via en oljefelle, og inn i innsuget igjen, slik at det skal bli med i forbrenninga og ikke gå rett ut i atmosfæren. Litt oljefilm i trykkrør og gasspjeld er helt normalt, sålenge du ikke har oljeforbruk, selvfølgelig. Du kan for ordens skyld ta en "glove test" på veivhusventilasjonen. Google uttrykket, så skjønner du greia fort. Fin måte å sjekke hvorvidt veivhusventilasjonen er tett eller ikke på.

    Velkommen til VCCN
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. Takk RHN takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Supert! Takk for godt svar

    Skal ta en slik "Glove test"! Så enkelt ut.


    Volvo C30 2.0D 2007 Summum

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Jeg går utifra at å rense motoren med Tunap samt en billig olje som denne er greit(eller må den være helsyntetisk?)? https://www.bildeler.no/olje-motor/v...4T/?Vare=60407

    Så fyller jeg på med skikkelig olje ala denne etterpå; https://www.bildeler.no/olje-motor/v...4T/?Vare=60919


    Volvo C30 2.0D 2007 Summum

  6. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    De nerde strides om det, og du vil aldri få konsensus på hva som er greit. Noen mener det øker risikoen for å løsne gammel drit som kan tette oljekanaler, andre mener det løsner gammel drit som åpner tette oljekanaler. Jeg har brukt QMI sin motorrens på en bensinmotor med hyggelig resultat, og kommer sikkert til å gjøre det igjen - men det er min mening
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. Takk RHN takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Holder lenge med den oljen -skal være på motoren omtrent 5 min , er ikke noe en skal kjøre med tunapen ... Ville vært forsiktig med og bruke 1 hel flaske tunap - jeg gjorde det og dro med seg veldig mye dritt ut , kan tette oljekannaler .. ellers får biltema sin renseolje veldig skryt på forumet , selv billigste 10 -40 biltema kan du bruke til selve rensen ... kan bruke biltema olje ellers også -selv om mange mener noe annet
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  9. Takk RHN takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    De nerde strides om det, og du vil aldri få konsensus på hva som er greit. Noen mener det øker risikoen for å løsne gammel drit som kan tette oljekanaler, andre mener det løsner gammel drit som åpner tette oljekanaler. Jeg har brukt QMI sin motorrens på en bensinmotor med hyggelig resultat, og kommer sikkert til å gjøre det igjen - men det er min mening
    Skjønner. Takker for tips! Da skal jeg prøve meg på motorrens + egr ventil, kjøler samt evt turbo(mr-fix på youtube har noen kjekke videoer for volvo/PSA motor 2.0D egr og turbo rens)

    https://www.youtube.com/watch?v=G0cX...fIrHeqoL7rIV1x

    https://www.youtube.com/watch?v=joVJ...fIrHeqoL7rIV1x


    Volvo C30 2.0D 2007 Summum

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Da er Glove test utført med mindre bra resultat såvidt jeg kan forstå. Hansken blafrer skikkelig men dog blåser den seg ikke opp mer/videre enn det man ser på videoen linket under.

    https://youtu.be/mia82lDV0fQ

  12. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Hvis du får en tett pakning mellom oljepåfyllinga og hansken, og den ikke blåser seg opp, er ikke veivhusventilasjonen tett. Ideelt sett skulle man hatt vakuum der, men jeg kjenner ikke motoren din og kan ikke uttale meg mer enn på generell basis.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Ok. Jeg tok motorens i dag og tenkte neste steg var egr ventil rengjøring. Dette trodde jeg var eksos retur for ny forbrenning mtp miljø og ikke stort mere. Men nå er jeg i tvil om det som som refereres til pcv ventil er det samme som egr? Eller snakker vi 2 forskjellige ting som går i retur til manifold for "rebrenning"? Hvis pcv ventil er en egen ventil tror jeg at jeg skal se på denne før egr for ikke å få overtrykksproblemer.

  14. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke det samme. Exhaust Gas Recycling og Positive Crankcase Ventilation, altså veivhusventilasjon.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Takker nok en gang

  16. Takk mrstfu takket for denne posten
  17. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Den hansketesten din ser fin ut. Blafrer i takt med stempelgang, helt normalt.

    Litt oljefilm i slanger og rør er ikke noe å bekymre seg for, det kommer med lufta fra veivventilasjon og er også helt normalt.
    Rundt EGR ventil kan du forvente sotoppbygging og det kan være greit å rengjøre iblant.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  18. Takk RHN takket for denne posten
  19. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2015
    VCCN medlemsnummer
    1777
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Den hansketesten din ser fin ut. Blafrer i takt med stempelgang, helt normalt.

    Litt oljefilm i slanger og rør er ikke noe å bekymre seg for, det kommer med lufta fra veivventilasjon og er også helt normalt.
    Rundt EGR ventil kan du forvente sotoppbygging og det kan være greit å rengjøre iblant.
    Ok. Supert. Da kan jeg kanskje gå tilbake til planen min om å rense egr først likevel Hadde i tillegg vansker med å finne info ang pcv ventil på nettet. Fikk litt forskjellige resultater. Men jeg kunne få inntrykk av at pcv ventilen står under/sammenkoblet med selve oljefilteret/oljefilterhuset. Vet ikke om det stemmer. I såfall så ser den da slik ut(bilde fra en S40, så kanskje ikke identisk med min) og dem kaller den for "oil breather". Denne ser såpass solid ut, at jeg skulle tro at det ville være greit å rense denne(såfremt man får den ut..) i stedet for å kjøpe ny.

    S40_oil_breather.JPG


    Volvo C30 2.0D 2007 Summum

  20. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det er oljefella ja, PCV ventilen er en membran på toppen i plasthuset. Denne skal det ikke være nødvendig å rense. Selve membranen kan knapt tas ut uten at du ødelegger den. Er bilen kjørt med regulære oljeskift er rens av oljefella samt PCV ventil unødvendig.

    Hele den saken kommer som en enhet og om jeg ikke husker feil så er det 3-4 høvdinger for en ny.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Lignende tråder

  1. Electronic Throttle modul V70 1999
    By tvåförti in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 03/03/16, 21:36
  2. Problem med at "Swirl throttle" arma ramler av. (XC70 - D5)
    By xc70_awd in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 26/11/14, 16:37
  3. Svar: 12
    Siste post: 22/07/11, 19:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •