Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Virvelspjeld - xc60 09 D5

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard Virvelspjeld - xc60 09 D5

    Var på verksted i dag (Bilia) for noe annet og da fant dem ut at virvelspjeld var defekt . Var en pris på skifte som var heller høy - 12500 , skulle ha like mye hos gustavsson oslo . Ringte så jenssen i halden , der fikk jeg tipset om at stag kunne ha hoppet av kula og dem kunne sette på et nytt stag -arm for noen hundrelapper . Sjekket bilen nå ... og armen har hoppet av kula inn mot motor .. Da er spørsmålet ... er det noe lurt og sette på armen når bilen har gått 20 tkm minst med da mest trolig åpent spjeld -så meld på en diagnose for 1 år siden ? Vil et spjeld som er åpent kunne syns på en eu kontroll i form av for høyt utslipp ?

    Går og svare om du ikke har xc60 - motoren er en d5 244t4 som sitter i v70 -xc70 også
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  2. #2
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Er fullt mulig å skifte selv, ligger en tråd på det her inne om spjeldskivene sprekker så kommer de i motoren så jeg ville absolutt byttet det. Får rensa opp for koks i innsug og tilhørende rør samtidig.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Måtte vist av med dieselrør samtidig og skifte dem på disse motorene , volvo i halden mente at om armen var knekt eller hadde løsnet kunne dem bytte bare den ... beste er og få det skriftelig for frykter at det kan sitte masse dritt inni der som kan knekke spjeldskivene . Regner med at du har byttet slikt selv -hvor lang tid tar det om en da jobber effektivt ? bilia skulle ha 8000 for jobben ... er dette så mye som en 4 timers jobb ?
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Er fullt mulig å skifte selv, ligger en tråd på det her inne om spjeldskivene sprekker så kommer de i motoren så jeg ville absolutt byttet det. Får rensa opp for koks i innsug og tilhørende rør samtidig.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Så nå at du hadde en godt forklart tråd om skifte av virvelspjeld , men vet ikke helt om jeg vil kaste meg over en så stor jobb med et gårdsplass veksted
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  5. #5
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, TÃ¥sen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Så nå at du hadde en godt forklart tråd om skifte av virvelspjeld , men vet ikke helt om jeg vil kaste meg over en så stor jobb med et gårdsplass veksted
    Jeg gjorde samme jobben i kommunal gate i Oslo. null problem.
    Ikke nødvendig og bytte rørene heller, men det _kan_ bli lekkasje om du gjenbruker de. Det ser du fort uansett. Da er det bare og bytte.
    Jeg har hatt dyser ute gjentatte ganger og gjenbrukt rørene. ingen lekkasje sålangt!

    Jeg brukte ca 3t på jobben.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Men hva tanker har du om og bare sette på igjen armen til virvelspjeldet da det er den som har hoppet av .Må jo da sjekke at armen beveger seg først -og er det vanlig at disse hopper av? -så jo temmelig enkel og dårlig ut den konstruksjonen . Det jeg er sikker på er at denne feilmeld så jeg i vida like etter jeg kjøpte bilen -men tenkte ikke noe mer på det da bilen gikk normalt og tenkte at dette var noe gammelt av feil ... til i dag da bilia bemerket feilkoden , men mekanikkeren så ikke at det bare hadde hoppet av .. tar jeg da en stor sjanse om jeg kjøper en ny arm -evnt hekter den som sitter der inn på kula ? frykter et knas av knust plast når jeg da starter bilen etter det siden den har gått minst 20 tkm med spjeldet frakoblet . Får nok til og bytte ute , men frister ikke mye med ute verksted nå - gjorde slikt jeg også da jeg var like ung som deg
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  7. #7
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, TÃ¥sen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Men hva tanker har du om og bare sette på igjen armen til virvelspjeldet da det er den som har hoppet av .Må jo da sjekke at armen beveger seg først -og er det vanlig at disse hopper av? -så jo temmelig enkel og dårlig ut den konstruksjonen . Det jeg er sikker på er at denne feilmeld så jeg i vida like etter jeg kjøpte bilen -men tenkte ikke noe mer på det da bilen gikk normalt og tenkte at dette var noe gammelt av feil ... til i dag da bilia bemerket feilkoden , men mekanikkeren så ikke at det bare hadde hoppet av .. tar jeg da en stor sjanse om jeg kjøper en ny arm -evnt hekter den som sitter der inn på kula ? frykter et knas av knust plast når jeg da starter bilen etter det siden den har gått minst 20 tkm med spjeldet frakoblet . Får nok til og bytte ute , men frister ikke mye med ute verksted nå - gjorde slikt jeg også da jeg var like ung som deg
    Det kom en fix på det for V70N, en annen type arm som innebar en stålsplint og litt puslejobb, fordi den gamle hoppa av hele tiden.
    Når jeg byttet spjeld på min '07 så var det ny type arm. jeg ville satt på armen igjen, se hvor lenge den sitter på. er som regel en grunn for at den hopper av.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Skal på bilia i morgen og hente blinklys bryter , høre med han jeg snakket med i dag , kan hende dem har en fiks for armen på denne også
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Du kan jo prøve å bevege spjeldet manuelt, der armen skal sitte festet. Da finner du jo ut om alt beveger seg som det skal eller ikke.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Problemet er at jeg vet ikke hvor mye motstand det skal være når jeg beveger på delen som går inn i motor . Men hentet blinklysbryter og snakket med en på verkstedet , han tok bilen inn og kjente på staget -mente da at det lite trolig var knekt - koblet så på en ny arm ... koster 100 kr -og er ingen fiks med bedre arm på nyere en 07 mod .. koblet på vida -slettet feilkode ... tok en test tur med den og alt virket normalt -leste så av feilkoder igjen og ingen ny feil ... kom på den nette sum av 300 kr for jobb -pluss armen ... topp service av bilia . Virvelspjeld er fjernet på nyere volvo .. heldigvis .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  11. #11
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Det skal ikke være motstand når du beveger på spjeldakselen. Er det det så ville jeg latt det være. Men følg med at det ikke faller av, selv med nytt stag.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Skal nok se oftere i motorrommet nå en tidligere
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. aug. 2016
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Har oppdaget lignende problem på min XC60 i dag. Km154000.
    Armen hadde løsnet på spjeld siden. Fester eg armen på ramler den av etter en kort køyretur😦
    Når eg beveger på virvelspjeldet er der null motstand. Virker ikke som eg beveger noken spjeld..skal de være slik?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Var ikke motstand på min heller - men som bilia sa .. knakk spjeldet rette stedet innvendig kunne det sette seg fast eller ha riktig motstand , så derfor leste dem ut feilkoder før og etter dem satte på ny arm . Men går bilen din normalt ? og kula mot motor står den på omtrent kl 6 med armen av ? da skal spjeldet stå i åpen posisjon
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. aug. 2016
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Mener du kulen spjeldaskselen? Har ikke tenkt på om den står i noken spesiell posisjon med armen av. Har berre prøvd og bevege den med fingeren når lenkearmen var av. Har ikkje merket noke spesielt med motoren ellers. Ingen feilmelding. Ka
    va fant du ut ang. din? Virket spjeldet som de skulle?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Var kulen på spjeldakslingen jeg mente . Det var i orden på min - det fant dem ut med og slette feilkoder , sette på armen og så lese ut på nytt , men dem mente det var best og ikke sette på en ny arm igjen da disse spjeldene ryker veldig ofte , heller låse det i åpen posisjon når det virket -for om det ryker i stengt ville en bli nødt om og skifte . Jeg hadde ingen feilkode -meld i display på bilen -den lå som en aktiv feil i vida .
    Sist endret av holter; 23/09/16 kl 20:17
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. aug. 2016
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Oki. Får ta meg en prat med volvo over helgen:-)Kva er km. Stand på din bil? Er de noken mulighet for og teste om spjeldet fungerer? Vil en høre forskjell på motor visst en åpner/stenger ventilen manuelt på tomgang?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Den har gått 130 tkm - men er helt sikker på at den feilmeld lå i vida da jeg kjøpte den , så har kjørt minst 20 tkm uten spjeld . Jeg hører ingen forskjell på motor om jeg kobler det av eller har det på , men har ikke prøv og stå foran bilen og høre etter , fristet ikke mye når jeg dreiv der for var så trangt der med plastrøret som går over motoren og heller varmt
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

Lignende tråder

  1. Fjerne virvelspjeld?
    By otello in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 12/02/16, 14:19
  2. Virvelspjeld motor ødelagt?
    By peodudn in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 12
    Siste post: 14/08/15, 19:44
  3. Virvelspjeld aksling
    By Riverdale in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 12/10/14, 19:38
  4. Virvelspjeld 07 D5
    By gaupe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 01/09/13, 23:11
  5. Løst virvelspjeld XC90
    By kenass in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 02/03/13, 18:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •