Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 62

Tråd: fjærer og dempere på multilink?

  1. #1
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard fjærer og dempere på multilink?

    hei!

    skal bygge om 945'n til multilink, samt 960 hjuloppheng foran.
    vil ikke ha nivåmat, men vanlige fjører og dempere, passer det rett fra 945, eller må man modifisere?
    ev.t finnes det bra sett som matcher framme og bak, gjerne høydejusterbart og mulighet til å få det godkjent?
    finnes det også poly-foringer til 960?
    like greit å gå igjennom skikkelig før man monterer

    hvor stor er forskjellen på eksosen på 965 og 945? har 2,5 toms rustfritt fra simons, har skjønt at bakpotta har annen vinkel på innløpssiden, nærmest akslingen?
    og passer armaturet fra 940 tanken i 960 tanken? har begge, men lurer fordet

    takker for svar!

  2. #2
    Registrerte brukere Mysemannen sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Rogaland
    Innlegg
    427
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Regner med det er 960II det er snakk om siden du skal ha hjulopphenget framme også!
    Men hvis det er MK1 bakaksling det er snakk om (fra 960I) finnes egentlig ikke noe annet enn standard nivomat og senke nivomat (15mm kortere elns.), MEN-
    Den avlange innfestnings hylsa i bunn av nivomat demperen kan presses inn i foringen på den demperen du evt bytter til,og brukes på bil. merk deg at du trenger ganske jævla grove fjører for å holde ræva oppe.
    Har du MK2 aksling mener det er tilnærmet lik innfestning på dempere som på 940,
    men der er det en komposittfjør som går tvers over som står for fjøringa.

    Polyforinger til 960 har ikke jeg funnet.

  3. #3
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    er den fjøra tversover et problem om man skulle satt på vanlige fjører og dempere?
    er mk2, ja, aluramme som holder hele riggen.
    har sett etsted at man kan bore ut busningen på en vanlig demper, så passer den på (grøvre bolt?) innfestningen på bærearmen. oppe skal det passe rett på. samme sted så jeg at man kan bruke fjørene også, men må kappe unna innsnveringa på fjøra nederst for at den skal passe i skåla på multilinken? hvordan vil det da ta seg ut på bt?
    skal ha godkjent hele bilen med nytt hjuloppheng og ca 200hk når jeg er ferdig, så må få det skikkelig. trimminga er jo kurant,men har en utfordring på hjulopphenget.

  4. #4
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    noen som har erfaring med å dreie polyforinger sjøl, btw?

  5. #5
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Ligger ganske mange tråder ang MK2 her på forumet

  6. #6
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luigi Vis post
    Ligger ganske mange tråder ang MK2 her på forumet
    jo, har sett over endel, men de fleste som jeg har sett har løsninger på fjørproblematikken jeg tviler på at jeg får godkjent.
    er en familiebil som jeg kjører langt over 30.000km med i året,så det er ikke et alternativ med kapp og hærj-løsninger på denne bilen.
    så noen som henviste til amotek.se, er dette noe man får med papirer på?
    får ikke opp sida heller, så får ikke sjekka. er firmaet fortsatt i live?
    ev.t finnes det løsninger fra leverandører der man kan tuv-papirer på?
    hva finnes på hyllene hos volvo f.eks?

    mvh eirik

  7. #7
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skarderud Vis post
    jo, har sett over endel, men de fleste som jeg har sett har løsninger på fjørproblematikken jeg tviler på at jeg får godkjent.
    er en familiebil som jeg kjører langt over 30.000km med i året,så det er ikke et alternativ med kapp og hærj-løsninger på denne bilen.
    så noen som henviste til amotek.se, er dette noe man får med papirer på?
    får ikke opp sida heller, så får ikke sjekka. er firmaet fortsatt i live?
    ev.t finnes det løsninger fra leverandører der man kan tuv-papirer på?
    hva finnes på hyllene hos volvo f.eks?

    mvh eirik
    Hvorfor ikke kjøpe senke bladfjær fra Volvo da? Bladfjæra er mye bedre med tanke på kjøreegenskaper. Mindre uavfjæret vekt. (eller støype ei selv om du har lyst til det, dog MASSE arbeid)

    På både fortillinga og bakstillinga omfatter det endel sveising i ramme/chassis for å få delene til å passe over. Framme er det vel lettest å kjøpe nye braketter hos Volvo, isteden for å borre/kappe ut den fra 960... Framme er det ei foring (den store) som ikke kan byttes mot poly da den må være vulkanisert fast i ytterringen (ellers vil det vri seg og du får ei HELT føkka spissing) Bake er vel noen av foringene "faste" og de kan heller ikke byttes ut med poly, resten kan du vel dreie til selv om du har benk tilgjengelig. Du får poly "stang" hos pedersens racing bla.a. Letteste måten å dreie de på (spess den mykeste sorten) er å fryse dem ned først, da blir de hardere og lettere å maskinere.
    Sånnsett så er det egentlig minimale mengder gummi (tenker på tykkelse først og fremst) i stillinga både bake og framme, så ser ikke helt det store problemet med nye originalforinger.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #8
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    takk!

    skal svinge innom billia i morra og ta en prat med de.
    veit jo veldig lite om morsomme ting, dessverre, men de finner sikkert ut av det læll

  9. #9
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skarderud Vis post
    takk!

    skal svinge innom billia i morra og ta en prat med de.
    veit jo veldig lite om morsomme ting, dessverre, men de finner sikkert ut av det læll

    Visst du i det hele tatt kommer over noe som kan senke MKII så skal jeg hoppe høyt oppunder kontortaket.

    Er totalt umulig å oppdrive noe som helst til MKII.....
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  10. #10
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hvorfor ikke kjøpe senke bladfjær fra Volvo da? Bladfjæra er mye bedre med tanke på kjøreegenskaper. Mindre uavfjæret vekt. (eller støype ei selv om du har lyst til det, dog MASSE arbeid)
    Senkebladfjør og Bilstein gjør bilen JÆVLIG lav. Ligger nesten på putene hele tia.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  11. #11
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Visst du i det hele tatt kommer over noe som kan senke MKII så skal jeg hoppe høyt oppunder kontortaket.

    Er totalt umulig å oppdrive noe som helst til MKII.....
    Volvo selger jo senkefjær til MkII...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Senkebladfjør og Bilstein gjør bilen JÆVLIG lav. Ligger nesten på putene hele tia.
    Da må det i såfall være at demperne er mye kortere, og da vil den bli like lav med original fjær og bilstein som med senkefjær...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #13
    Registrerte brukere Volvo_960_1995 sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Stavanger området.
    Innlegg
    442
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Volvo selger jo senkefjær til MkII...
    Takk, men hva med resten da ?.

    Ikke noe senkning av bilen framme....

    Har ringt, søkt, lett over alt får å kunne få bilen "ned" på ett passelig nivå, men nei...

    Har du ett delenummer ?.

    Takk.
    Sunt pueri pueri puerilia tractant Dat sensus honores Homo sum humani nil a me alienum puto Nec scire fas est omnia

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Volvo selger jo senkefjær til MkII...
    Nei, ikke til uten nivåmat. Kun med nivåmat. Har hørt mange rykter om senkebladfjær til bil uten nivåmat, men ingen har klart å oppdrive et delenr enda, så tror rett og slett at det ikke finnes. Finner den heller ikke i noen tilbehørskataloger til disse bilene eller på Vadis. De har heller ikke hørt om det på Volvo.




    Til trådstarter:

    Alternativ 1:
    - Kjøp ny senkebladfjær fra Volvo til nivåmat og kjør med originale senkenivåmatdempere. Nye senkedempere er ikke å oppdrive hos Volvo lenger visstnok, men det er sikkert mulig å få tak i andre steder på nettet kanskje. Du skal ha veldig flaks for å få tak i noe av dette brukt i god stand.

    Dette er det eneste 100% lovlige alternativet. Eneste ulempa er at nivåmat ikke har så gode kjøregenskaper.



    Alternativ 2:

    Bruke original bladfjær til bil uten nivåmat med original høyde. Kappe et stort hull i nedre lenkearmene bak før du bygger om til multilinken og sveis på noe stål nedover sånn som TeamBørnOut har gjordt her:

    http://i652.photobucket.com/albums/u...0720103798.jpg
    http://i652.photobucket.com/albums/u...0720103801.jpg

    Eventuellt gjeng opp noen hull til skruer i bunn for justering. Da får du fordelene med lite uavfjæret vekt som det er originalt (blir bare litt tyngre mtp stålet du sveiser inn). Samt fjæra får den karakteristikken den skal ha. Da kan du kjøre med Bilstein gassdempere som du bøyer litt i toppen og dreier ny foring til i bunn som dempere.

    Dette er igrunn den beste løsningen. Sikkert ikke helt lovlig, men gjør du en god jobb så tviler jeg på at det blir lagt merke til.



    Alternativ 3:

    Coilovere fra Myranes Bil og Olje.
    http://www.finn.no/finn/torget/butik...1279647846106y

    Passer rett på MK2 bakstilling og har justerbar høyde. Ulempe er at Gas demperene ikke er like bra som Bilstein, men greie nok. Justerbar høyde som normale coilovere.

    Foringen som er montert i bunn av disse er veldig dårlige. De er av gummi som det blir altfor stor belastning på, så ny må dreies i Superflex. Han som selger de skulle prøve å skaffe ferdig til meg, hvis ikke må det dreies.

    Jeg har dette montert på min for øyeblikket. Fungerer greit nok det . Litt mer uavfjæret vekt enn en bladfjær. Får ikke godkjent dette.



    Alternativ 4:

    Kappe inn den originale bladfjæra litt i endene (den til uten nivåmat). Maskinere til en trekant i aluminium som bladfjæra kan skli på og fjerne gummiputene som fjæra ligger an mot. Blir lavere og stivere av dette.

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Angående polyforinger til denne bakstillinga så er det ikke å oppdrive. Det er heller ikke så lett å lage. Er veldig mange spesielle foringer baki her. Med mye rare innfestinger og som skal virke på flere måter. Noen skal flekse mer noen veier enn andre veier osv... Så det er nesten bare å glemme å lage foringer selv med mindre du har tilgang på en del utstyr og kan en del om det.

    Nye foringer hos Volvo er dyrt. Men billig hos SwedishAutoParts, men dessverre dyr dyyyr frakt (bestiller gjerne sammen med noen!). Men blir vel billigere totalt selv om frakta er megadyr. Dette er originalforinger (som må byttes, de er somregel spist opp!).


    Eksosen er veldig forskjellig. Helt andre vinkler på kardangbøyen. Kardangbøyen på 960 går mer rett opp, så rett bort et lite stykke (over multilink ramma) og ned igjen på andre siden, kontra en bue over som på stiv aksel. Det er ganske akkurat plass til 3.5" i min mening (selv om TBO mener man får plass til 5" / 6" ).



    Vanlige fjærer er det ikke nedre skåler til på MK2 forresten. Armaturet passer ikke over. Er bare å flytte over bensinpumpa til 960 armaturet. Passer rett i.

  16. #16
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Nei, ikke til uten nivåmat. Kun med nivåmat. Har hørt mange rykter om senkebladfjær til bil uten nivåmat, men ingen har klart å oppdrive et delenr enda, så tror rett og slett at det ikke finnes. Finner den heller ikke i noen tilbehørskataloger til disse bilene eller på Vadis. De har heller ikke hørt om det på Volvo.




    Til trådstarter:

    Alternativ 1:
    - Kjøp ny senkebladfjær fra Volvo til nivåmat og kjør med originale senkenivåmatdempere. Nye senkedempere er ikke å oppdrive hos Volvo lenger visstnok, men det er sikkert mulig å få tak i andre steder på nettet kanskje. Du skal ha veldig flaks for å få tak i noe av dette brukt i god stand.

    Dette er det eneste 100% lovlige alternativet. Eneste ulempa er at nivåmat ikke har så gode kjøregenskaper.



    Alternativ 2:

    Bruke original bladfjær til bil uten nivåmat med original høyde. Kappe et stort hull i nedre lenkearmene bak før du bygger om til multilinken og sveis på noe stål nedover sånn som TeamBørnOut har gjordt her:

    http://i652.photobucket.com/albums/u...0720103798.jpg
    http://i652.photobucket.com/albums/u...0720103801.jpg

    Eventuellt gjeng opp noen hull til skruer i bunn for justering. Da får du fordelene med lite uavfjæret vekt som det er originalt (blir bare litt tyngre mtp stålet du sveiser inn). Samt fjæra får den karakteristikken den skal ha. Da kan du kjøre med Bilstein gassdempere som du bøyer litt i toppen og dreier ny foring til i bunn som dempere.

    Dette er igrunn den beste løsningen. Sikkert ikke helt lovlig, men gjør du en god jobb så tviler jeg på at det blir lagt merke til.



    Alternativ 3:

    Coilovere fra Myranes Bil og Olje.
    http://www.finn.no/finn/torget/butik...1279647846106y

    Passer rett på MK2 bakstilling og har justerbar høyde. Ulempe er at Gas demperene ikke er like bra som Bilstein, men greie nok. Justerbar høyde som normale coilovere.

    Foringen som er montert i bunn av disse er veldig dårlige. De er av gummi som det blir altfor stor belastning på, så ny må dreies i Superflex. Han som selger de skulle prøve å skaffe ferdig til meg, hvis ikke må det dreies.

    Jeg har dette montert på min for øyeblikket. Fungerer greit nok det . Litt mer uavfjæret vekt enn en bladfjær. Får ikke godkjent dette.



    Alternativ 4:

    Kappe inn den originale bladfjæra litt i endene (den til uten nivåmat). Maskinere til en trekant i aluminium som bladfjæra kan skli på og fjerne gummiputene som fjæra ligger an mot. Blir lavere og stivere av dette.

    Ok, jeg har uten nivomat. Så hva er forskjellen på de fjærene egentlig? spennet? bare lurer, for kunne tenkt meg å senke min. BTW er med på å kjøpe foringer om du har tenkt til det! De foringene man faktisk kan lage selv er vel de som holder hele "riggen" fast skulle jeg tro... ikke mye hokkus-pokkus dær iaffal...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #17
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo_960_1995 Vis post
    Takk, men hva med resten da ?.

    Ikke noe senkning av bilen framme....

    Har ringt, søkt, lett over alt får å kunne få bilen "ned" på ett passelig nivå, men nei...

    Har du ett delenummer ?.

    Takk.
    Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

    Volvo senkesett framme 960 1995-->

    Man. kasse:
    1394862 (kit)
    3529441 kun fjær
    3529370 kun demper

    Autolat:
    9134930 (kit)
    9134931 kun fjær
    3529370 kun demper
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ok, jeg har uten nivomat. Så hva er forskjellen på de fjærene egentlig? spennet? bare lurer, for kunne tenkt meg å senke min. BTW er med på å kjøpe foringer om du har tenkt til det! De foringene man faktisk kan lage selv er vel de som holder hele "riggen" fast skulle jeg tro... ikke mye hokkus-pokkus dær iaffal...
    Er hvor sterk fjæra er. Nivåmatfjærene er veldig slappe og synker helt til bunns omtrent hvis du bruker normale gassdempere på de.

    Bladfjær til nivåmat (standard): Bred og tynn
    Bladfjær til nivåmat (senk): Smal og tykk
    Bladfjær til uten nivåmat (standard): Bred og tykk

    Hadde man splittet en bladfjær til senk på langs litt for å få plass og montert sammen med en annen bladfjær til senk så kanskje .


    Foringene som holder hele riggen fast er veldig harde originalt. Og blir aldri slitt. Så er igrunn ikke noe poeng å bytte de. Nesten alt resten er ukurante foringer, bortsett fra øvre feste til krengehemmeren, der passer øvre kyllingbein foringer foran (Superflex), de er like.


    Oki! Skal si ifra når det blir sett på det med bestilling. Kanskje i mårra. Ganske ukurant å bestille derfra fordi de må ha verified addresse og alt sånnt. Kommer tilbake med fraktpriser, skal se om jeg får brukt Jetcarrier. TeamBørnOut skulle også ha foringer derfra.

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vel du får iaffal senkesett framme... Med eller uten Nivomat.

    Volvo senkesett framme 960 1995-->

    Man. kasse:
    1394862 (kit)
    3529441 kun fjær
    3529370 kun demper

    Autolat:
    9134930 (kit)
    9134931 kun fjær
    3529370 kun demper
    Yep, foran er ikke noe problem. Men er nok ikke så gode de originale demperene vil jeg tro, er jo ganske gamle deler. Men fjærene er jo kjekke å ha mtp godkjenning (sikkert dyre). Nivåmat eller ei har ikke noe å si foran.

  20. #20
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Yep, foran er ikke noe problem. Men er nok ikke så gode de originale demperene vil jeg tro, er jo ganske gamle deler. Men fjærene er jo kjekke å ha mtp godkjenning (sikkert dyre). Nivåmat eller ei har ikke noe å si foran.
    vel får vel ikke annet enn originaldempere framme til 960 1995-->... de har ikke løse demperinnsatser som på de gammle, de har dessuten mye tykkere stempelstang enn std. 700/900 dempere. Men vet du om noen som selger dempere til den nye typen forstilling så ROP ut

    Edit: kanskje de fra 850 passer hvis man har flaks! men tviler...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #21
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    veldig mye interessant her, ja! har litt kontakter både i sverige og på grensa (kompis i tollvesenet) så skal få saker over uten toll og tull. skal sjekke med volvo i sverige, har erfart at det er en del mer enn de 20% du får på valutaen å hente på det.

    litt artig ang den myranes bil og olja, ligger jo i billingsfors, der har jeg bodd i 2 år, så kan få kompiser til å plukke det opp og sende det over via tollkompisen om jeg skal ha noe. eksisterte nok ikke når jeg bodde der, da hadde jeg visst om de. er riktignok 6 år sia jeg flytta derfra.
    ev.t tar fattern seg glatt en tur til chattaberg og henter på postkontoret der, poste restante er vanlig brukt på sånt. jeg er opprinnelig fra kongsvinger, og fattern og muttern bor jo der fortsatt, så er jo bare en svipptur for de.

    så da finns de delene jeg vil ha på volvo, mao!
    skal ringe volvo lillehammer og volvo bengtsfors i morra, så kan jeg sammenligne prisene.

    takk for tilbakemelding!

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    vel får vel ikke annet enn originaldempere framme til 960 1995-->... de har ikke løse demperinnsatser som på de gammle, de har dessuten mye tykkere stempelstang enn std. 700/900 dempere. Men vet du om noen som selger dempere til den nye typen forstilling så ROP ut

    Edit: kanskje de fra 850 passer hvis man har flaks! men tviler...
    Kan bruke 850/V70 coilover på 960 1995-> forstilling har jeg hørt noen har sagt.

  23. #23
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    er nye(og enklere!) regler på gang fra årsskiftet, de vil at seriøse bygger skal bli enklere å få godkjent med forskjellige motorkonstellasjoner og endrede hjuloppheng og bremser!
    en kompis av meg som bygger opp en -90 bmw 750 IL har jevnlig kontakt med avdelingen på risløkka, der sitter kompetansen på dette. de har finpussen på regelverket inne nå, og det ser svært lovende ut. veldig positivt for oss som faktisk vil bygge skikkelig og seriøst!

    da kan det jo faktisk være mulig med coiloversog seriøse ombygginger av både hjuloppheng og bremser.

    mvh eirik

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skarderud Vis post
    er nye(og enklere!) regler på gang fra årsskiftet, de vil at seriøse bygger skal bli enklere å få godkjent med forskjellige motorkonstellasjoner og endrede hjuloppheng og bremser!
    en kompis av meg som bygger opp en -90 bmw 750 IL har jevnlig kontakt med avdelingen på risløkka, der sitter kompetansen på dette. de har finpussen på regelverket inne nå, og det ser svært lovende ut. veldig positivt for oss som faktisk vil bygge skikkelig og seriøst!

    da kan det jo faktisk være mulig med coiloversog seriøse ombygginger av både hjuloppheng og bremser.

    mvh eirik
    Hvor kan jeg lese mer om dette? Høres interessant ut .

  25. #25
    Registrerte brukere skarderud sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2010
    Sted
    gausdal
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    vet ikke hvor offisiellt det er enda, om du kan finne noe på noen nettsider.
    men søk på statens vegvesen.no så bør det kanskje stå noe der.
    kompisen fikk det muntlig fra fyren på risløkkaavdelingen på bt i oslo, er de som er spesialinnstansen på ombygginger av biler idag, så de bør iallefall vite

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •