Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: B230ET klakkelyder - årsak?

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard B230ET klakkelyder - årsak?

    Heisann!

    Har en 1986-modell Volvo 740 med B230ET motoren. Denne motoren var på overhaling hos et proffesjonelt verksted for halvannet år siden ca. Den har per i dag gått ca 20.000km. Etter overhalingen så har jeg slitt med noen irriterende klakkelyder, spesielt når den er kald. Lyden har ikke blitt mildere eller værre. Lyden kan høres i dette klippet: www.youtube.com/watch?v=RjIHGwojPkk Denne ulyden var ikke der før overhalingen. Har blitt fortalt av andre personer at den høres ut som en 2-sylinder diesel motor, som den ikke skal gjøre. Jeg var riktignok innom verkstedet rett etter jeg hentet bilen for å vise bekymring for ulyden, som jeg ble fortalt var ventilklakking. Måtte vente en stund og gjøre ventiljustering. Etter tredje ventiljusteringen på ett år, uten forbedring, så er det åpenbart at det ikke er problemet.

    Jeg var innom verkstedet igjen sist måned. Denne gang begynte dem å feilsøke litt med et stetoskop og konkluderte med at en aksling var utslitt i motoren og er synderen. Se bildet under, er tegnet inn pil på del nr. 15. Fikk servert en ansvarsfraskrivelse, så fikk inntrykk av at verkstedet ikke er interessert i å reparere ulyden i motoren min. Prøver derfor å skaffe litt håndfaste bevis for å få det gjort. Har tross alt betalt en liten formue for at motoren skulle bli å ansé som fabrikkny.

    Noen her som har erfaring med disse motorene og har noen idé om årsaken til ulyden? Vil gjerne få dette fikset snarest siden jeg har snart kjørt slik i 2 år.


  2. #2

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Høres litt ut som skjørtebank syns jeg. Men er vanskelig å høre på klippet. Har lyden blitt verre med tiden eller er den lik som den var fra dag 1 ?

  3. #3
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hører lyden best før panseret blir åpnet, da det er mye annet som kveler lyden i motorrommet. Som nevnt, ulyden er ikke blitt værre eller bedre. Helt likt som når jeg vridde om nøkkelen etter jeg fikk den tilbake etter overhalingen.

    Kan legge til at lyden er værst når den er kald, så blir den nesten borte når motoren er varm. Kan fortsatt høre det, men er ikke like fremtredende.

    Hvis det er såkalt skjørtebank, hva må eventuelt utbedres?

    Jeg synes det er litt utrolig hvis den akslingen til oljepumpen lager så mye lyd. Ble forklart at kilesporet blir utslitt. Har sett et par stykk fra andre motorer som har gått 400.000km ca, og var ikke nevneverdig slittasje på dem. Uansett er det litt utrolig om den ble utslitt under overhalingen, var tross alt ikke slik før. Kom etter overhalingen, dag 1.

    Kan også legge til at det har vært trøbbel med kjølesystemet etter overhalingen. Vet ikke om det har noen sammenheng, men for en 2-3 måneder siden gikk alle pakningene til vannpumpen, sån det måtte byttes. Nå rett før helgen løsnet en av frostpluggene. Har også byttet radiator i løpet av perioden da den ble plutselig litt oval og begynte å lekke.
    Sist endret av samaron; 05/09/16 kl 13:44

  4. #4

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Skjørtebank vil vel i normale fall si at skjørte på stemplet slår inn i sylinder veggen.
    Ble blokka borret og satt i nye stempler under overhaling? Hvilke stempler ble eventuelt brukt?

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Den ble borret opp som en del av overhalingen. Ikke snakk om noe trimming her, så den nye dimensjonen er minimal. Vedlikeholdsborring. Vet ikke spesifikt dimensjonene, men skal være "ett hakk større". Husker verkstedet hadde trøbbel med å finne stempel, men fant noen til slutt. Hvilken dimensjon, type eller merke stemplene er, vet jeg ikke.

    Så hvis dette er såkalt skjørtebank, og skal repareres 100% igjen, så bør motoren borres og stemplene byttes enda en gang?
    Sist endret av samaron; 05/09/16 kl 17:38

  6. Takk regeli takket for denne posten
  7. #6

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Den ble borret opp som en del av overhalingen. Ikke snakk om noe trimming her, så den nye dimensjonen er minimal. Vedlikeholdsborring. Vet ikke spesifikt dimensjonene, men skal være "ett hakk større". Husker verkstedet hadde trøbbel med å finne stempel, men fant noen til slutt. Hvilken dimensjon, type eller merke stemplene er, vet jeg ikke.

    Så hvis dette er såkalt skjørtebank, og skal repareres 100% igjen, så bør motoren borres og stemplene byttes enda en gang?
    Poenget er ihvertfall hvis det er brukt smidde stempler så er klaringene mellom stempel og sylinder større som ofte kan gi skjørtebank. Blir bare en antagelse fra min del. Hadde nok vært greit å fått ut motor igjen og tatt en gjennomgang for å være sikker mener jeg.

  8. #7
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har forsøkt å foreslå det tidligere, men virker som det sitter veldig langt inne for verkstedet å ta ut motoren igjen. Disse såkalte smidde stemplene, er det standard/vanlige greier? Er jo utrolig hvis det skal rakkle så mye. Fant papirarbeidet nå, står bare 4stk stempel 0,30mm. Usikker på om dette er noe meningsfull informasjon. Som sagt var det ikke sån ulyd FØR overhalingen.

  9. #8

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Har forsøkt å foreslå det tidligere, men virker som det sitter veldig langt inne for verkstedet å ta ut motoren igjen. Disse såkalte smidde stemplene, er det standard/vanlige greier? Er jo utrolig hvis det skal rakkle så mye. Fant papirarbeidet nå, står bare 4stk stempel 0,30mm. Usikker på om dette er noe meningsfull informasjon. Som sagt var det ikke sån ulyd FØR overhalingen.
    Noen motorer har smidde stempler originalt, B23ET blant annet. 0,30 mm er standard 1 overdim på volvo rød motor. Men tenkte på en ting, hvis verksted mener at det er akslingen til oljepumpa som skal være grunnen til lyden, hvorfor er ikke den bytta? Hvis jeg husker riktig kan den byttes uten at hele motoren må ut.

  10. #9
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Det var en del av ansvarsfraskrivelsen jeg fikk servert. Ble forklart dem bare satte inn det dem tok ut. Var det slitt så er det mitt problem. Føler det er litt urimelig etter å ha betalt en liten formue, for så å måtte fikse på motoren selv i etterkant. Har snakket litt med Volvo, og denne delen er visstnok utgått. Usikker på hvilke andre som kan selge disse motordelene. Sån det ser ut, så er ikke dette en slitedel etter jeg har sett på et par andre akslinger fra motorer med tilsvarende kjørelengde. Jeg er fryktelig skeptisk til å bytte den ut med en brukt del. Muligens denne delen kan maskineres?

  11. #10

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Det var en del av ansvarsfraskrivelsen jeg fikk servert. Ble forklart dem bare satte inn det dem tok ut. Var det slitt så er det mitt problem. Føler det er litt urimelig etter å ha betalt en liten formue, for så å måtte fikse på motoren selv i etterkant. Har snakket litt med Volvo, og denne delen er visstnok utgått. Usikker på hvilke andre som kan selge disse motordelene. Sån det ser ut, så er ikke dette en slitedel etter jeg har sett på et par andre akslinger fra motorer med tilsvarende kjørelengde. Jeg er fryktelig skeptisk til å bytte den ut med en brukt del. Muligens denne delen kan maskineres?
    Dere har nok hatt litt dårlig kommunikasjon virker det som for meg. Om de har forklart dårlig eller du kan ha misforstått det de har sagt legger jeg meg ikke opp i. Skal se om jeg finner den delen til deg så du eventuelt kan kjøpe inn den.

  12. #11
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har en ny aksling uten rust liggende så kan jeg gjerne kjøpe den. Forsøk verdt å bytte den.

  13. #12

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Hvis du har en ny aksling uten rust liggende så kan jeg gjerne kjøpe den. Forsøk verdt å bytte den.
    Har ikke det liggende dessverre. Tenkte mer på å prøve å finne hvor du kan kjøpe nytt. Men kan eventuelt legge ut på kjøp/salg siden her på forumet, er sikkert noen som har en ekstra liggende som de kan selge.

  14. #13
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Kjipt! Opprettet en ønskes kjøpt annonse, så får krysse fingrene... Skal også høre med verkstedet om dem klarer å oppdrive en aksling.

  15. #14

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samaron Vis post
    Kjipt! Opprettet en ønskes kjøpt annonse, så får krysse fingrene... Skal også høre med verkstedet om dem klarer å oppdrive en aksling.
    Good

  16. #15
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    828
    Antall takk

    Standard

    Delenr er: 463365 på akslingen.

    Her skal det vistnok finnes?:
    http://www.volvowholesalepartsdirect...18/463365.html
    Brukt:
    http://www.bildelsbasen.se/se-sv/
    OEM
    /463365/


    Ellers er det et par stk på e-bay.
    Finnes foresten i Volvo Penta motorene (båt)
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Den akslingen nevnt over ser ut til å være utgått her til lands iallefall.(hos volvo)

    B230et har jo skjørtebank ifra fabrikk,vel og merke ikke før de har ruslet en del km.

  18. #17
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt så får jeg ikke bestilt den akslingen hos Volvo. Er også svært skeptisk til å kjøpe en brukt aksling. Da vil jeg i såfall personlig høre lyden fra motoren den kommer fra.

    Skjørtebank, sån jeg har forstått det, kommer av slittasje. Det var ikke ulyd som dette før overhalingen. Hvis tallene fra Statens Vegvesen stemmer, så var motoren kjørt noe med 400.000km (telleren er fusket med) før overhalingen. Rakklelyden er såpass høy at folk reagerer på det, og jeg har aldri hørt tilsvarende selv. Har hørt motorlyden i noen eldre Volvo biler, ingen hadde i nærheten av slik rakklelyd. Motoren skal med andre ord IKKE lage slik ulyd.

    Har tatt kontakt med motorverkstedet igjen angående akslingen. Dem skulle forsøke å skaffe denne fra en annen leverandør. Skal også høre med noen maskinverksteder om det er mulig å maskinere en brukt aksling sån den er å anse som ny.

    Synes bare det er svært rart at motoren ikke laget sån lyd før overhalingen, men kommer av en utslitt aksling. Hvordan har den i løpet av overhalingsprosessen gått fra lydløs til så utslitt at den lager masse ulyder? Mulig det har vært mye gugge i kilesporet som har dempet lyden, så i løpet av overhalingen har dette blitt renset?
    Sist endret av samaron; 07/09/16 kl 22:53

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Skal akslingen maskineres må det jo spesiallages en ny foring i blokka.
    Nå er det jo mulig jeg tar feil,men det er nok større sannsynlighet for å vinne på lotto 2 helger på rad enn at en aksling som er under kontinuerlig belastning plutselig lager en lett hørbar ulyd.

  20. #19
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    høres veldig ut som skjørtbank.. tipper de har borret og honet blokka til litt for stor klaring siden lyden var dær fra dag 1.. (skal bare noen hundredels mm til) men umulig å si uten å åpne den.

    tviler på at den akslingen klarer å lage sånn lyd.. oljepumpa er forholdsvis tung å drive så den akslingen ligger i konstant kontakt i en retning, dessuten så har jeg aldri hørt om noen som har slitt ut en sånn del ;P
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  21. #20
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    ligner det på denna? se fra ca 1 min og utover.


    probleme her var H-profil rådene som ikke passet med stempel. råden skal jo bli "styrt" endten av stempel eller veiv.
    klaringa til stempla var for liten.
    slik at klakkelyden skyldes at råden slår mot stempel ,råde, veiv, stempel , råde, veiv, stempel osv. løsningen her ble å fresa av noen mm på stemplene i topp.
    var brukt org volvo stempler på H-profil råder.

    borte nå, var vel like frustrert over dette som du er.
    Sist endret av PVT; 17/09/16 kl 00:08

  22. #21
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Nok så sikker på at lydene forsvinner når jeg ruser motoren litt, for så å komme tilbake på tomgang. Ulydene er det hovedsaklig bare når den er kald, mer eller mindre borte ved varm motor. Kan høre det litt av og til ved varm, men ikke noe i nærheten sån som den er kald. Som sagt ikke noe trimming og slikt her, så har litt tvil at råden slår mot stempelet.

    Motorverkstedet hadde ringt rundt for å anskaffe ny aksling. Butikken dem ringte til nevnte at det er 2 typer veivhusventilasjoner. Muligens hvis feil type er installert at det kan forårsake ulyd?

  23. #22
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    stor stempel klaring høres best ved kald motor, blir trangere når den blir varm
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  24. #23
    Registrerte brukere Nilsson sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Tretten
    Innlegg
    943
    Antall takk

    Standard

    Har samme lyden i 240n min, fruen sin og en på jobb har den også. Vært moro å visst hva feilen er.
    Volvo 240GL 1990
    Volvo V70 D5 AWD 2005
    Opel Kadett 1970

    X Volvo 940 1998

  25. #24
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Syns også det høres ut som skjørtebank. Syns også det høres ut som på det du skriver at de har montert sammen med de samme stemplene?

    Helt normalt med skjørtebank på en B230ET som har gått så langt, men hvis de har honet sylinderne og brukt de samme stemplene så kan det kanskje hende de har gjort det værre enn det var. Å sette bort motoroverhaling på en så gammel motor er nok uforholdsmessig dyrt i forhold til hva man får siden det går en del arbeidstimer, så det kan gjerne være like greit å få borret blokka og sette inn overdim stempler i samme slengen.

    Det rimeligste er nok allikevel å bruke en B230FT/FK blokk som ikke bruker få skjørtebank og har bedre råder.

    Er vanskelig å lokalisere lyder i bunndelen med stetoskop syns jeg iallfall, har prøvd det samme på en motor som viste seg å ha krysspinnebank. Ikke sjans til å høre hvor den var, hørtes like godt overalt. Jeg bytta relativt mye før jeg fant feilen når jeg senere tok av toppen. Men de har sikkert bedre erfaring med sånt enn meg, eller bare bedre hørsel
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

Lignende tråder

  1. Ulyd fra forbrems ved igangsetting - årsak funnet
    By Knut Ø in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 18/01/14, 00:49
  2. Potensielt dynamo problem - årsak?
    By samaron in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 21/10/12, 12:21
  3. S60 rister som F*#% av ukjent årsak!
    By dsmninja in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 28/11/11, 01:17
  4. Mulig årsak til oljelekkasje?
    By v70dude in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 20/08/10, 16:35
  5. Hvordan finne årsak til oljeforbruk? B5202S
    By hgnubel in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 28/06/10, 21:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •