Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 27

Tråd: vibrasjoner/resonans etter clutchbytte

  1. #1
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard vibrasjoner/resonans etter clutchbytte

    har sett meg litt lei en bil som bare blir mindre kjørbar for hver dag som går, så nå må det rettes opp i noen feil... sliter med en helt ekstrem resonans/vibrasjon i hele bilen. det er uten tvil verst på motorbrems mellom 2 og 3000 rpm, men det er også noe ved pådrag. vibrasjonene ved pådrag kommer sikkert av mye moment på lavt turtall som gir voldsomme svingninger, så det løses lettest ved å holde litt turtall, men en bil som nesten detter fra hverandre hver gang man går av gassen mellom 2 og 3000 rpm derimot er ikke veldig greit å kjøre med. vibrasjonene kom forøvrig etter clutchbytte, hvor det også ble byttet til letta enkeltmasse-svinghjul og 712-trykkplate, å ble enda tydeligere når jeg bytta ut originale momentstag med momentstag fra bakaxeldelar... oppsettet består akkurat nå av:
    • standard fk, chippa og skrudd trykk
    • letta enkeltmasse-svinghjul, stum lamell og hardere trykkplate
    • org. bakstilling med unntak av momentstag fra bakaxeldelar

    basert på at vibrasjonene kom etter clutchbytte kan jeg ikke skjønne annet enn at det er fordi både svinghjul og lamell er stumt, men tenkte å høre om andre hadde noen meninger før jeg bruker mer tid og penger på problemet kan nevne at hardy skal byttes bare fordi den er gammel, og girkasseolje fordi jeg vet jeg har feil.

    forslag til andre mulige feil/ting jeg bør sjekke?

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke bare klart å glemme/snudd foringa til girkassa? jeg klarte å snu min opp-ned en gang i tida, og det låter slik du beskriver.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    har sett meg litt lei en bil som bare blir mindre kjørbar for hver dag som går, så nå må det rettes opp i noen feil... sliter med en helt ekstrem resonans/vibrasjon i hele bilen. det er uten tvil verst på motorbrems mellom 2 og 3000 rpm, men det er også noe ved pådrag. vibrasjonene ved pådrag kommer sikkert av mye moment på lavt turtall som gir voldsomme svingninger, så det løses lettest ved å holde litt turtall, men en bil som nesten detter fra hverandre hver gang man går av gassen mellom 2 og 3000 rpm derimot er ikke veldig greit å kjøre med. vibrasjonene kom forøvrig etter clutchbytte, hvor det også ble byttet til letta enkeltmasse-svinghjul og 712-trykkplate, å ble enda tydeligere når jeg bytta ut originale momentstag med momentstag fra bakaxeldelar... oppsettet består akkurat nå av:
    • standard fk, chippa og skrudd trykk
    • letta enkeltmasse-svinghjul, stum lamell og hardere trykkplate
    • org. bakstilling med unntak av momentstag fra bakaxeldelar

    basert på at vibrasjonene kom etter clutchbytte kan jeg ikke skjønne annet enn at det er fordi både svinghjul og lamell er stumt, men tenkte å høre om andre hadde noen meninger før jeg bruker mer tid og penger på problemet kan nevne at hardy skal byttes bare fordi den er gammel, og girkasseolje fordi jeg vet jeg har feil.

    forslag til andre mulige feil/ting jeg bør sjekke?
    Har du montert lager i svinghjulet som kubbeakselen rekker i ?
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  4. #4
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Du har ikke bare klart å glemme/snudd foringa til girkassa? jeg klarte å snu min opp-ned en gang i tida, og det låter slik du beskriver.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    Gummiputa på traversen mener du? Er ei stund sia jeg gjorde dette, så noen mindre detaljer er glemt, men jeg er ganske sikker på at den er på plass
    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Har du montert lager i svinghjulet som kubbeakselen rekker i ?
    Ble bare montert svinghjul, trykkplate og lamell, akkurat som originalt. Er dette noe man faktisk får tak i, eller må det lages? Har hørt om det, men aldri noen som faktisk gjør noe med det...

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Gummiputa på traversen mener du? Er ei stund sia jeg gjorde dette, så noen mindre detaljer er glemt, men jeg er ganske sikker på at den er på plass

    Ble bare montert svinghjul, trykkplate og lamell, akkurat som originalt. Er dette noe man faktisk får tak i, eller må det lages? Har hørt om det, men aldri noen som faktisk gjør noe med det...

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
    Er gummiputa ja Min var på plass, men var snudd opp-ned. Riktignok bytyet jeg girkasse da dette skjedde, men det er jo verdt en sjekk.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Er gummiputa ja Min var på plass, men var snudd opp-ned. Riktignok bytyet jeg girkasse da dette skjedde, men det er jo verdt en sjekk.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    har mine tvil, men skal sjekke så fort jeg orker er det åpenbart/lett å se hvilken vei den skal forresten?
    gikk forøvrig utom bilen istad for å etterfylle litt olje siden jeg vet den bruker litt, å oppdaget olje mellom toppen og blokka... artig med gammal bil sier dem

  7. #7
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    har mine tvil, men skal sjekke så fort jeg orker er det åpenbart/lett å se hvilken vei den skal forresten?
    gikk forøvrig utom bilen istad for å etterfylle litt olje siden jeg vet den bruker litt, å oppdaget olje mellom toppen og blokka... artig med gammal bil sier dem
    Akkurat hvordan den skulle ligge, husker jeg ikke. Er 4 år siden jeg snudde på den
    Men jeg husker at den så like logisk ut begge veier, men den gjorde jobben sin den ene veien.



    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #8
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Akkurat hvordan den skulle ligge, husker jeg ikke. Er 4 år siden jeg snudde på den
    Men jeg husker at den så like logisk ut begge veier, men den gjorde jobben sin den ene veien.



    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    Huff da, hørtes ut som noe vi kunne gjort ved montering... Jaja, får se på den sammen med noe eksosanlegg imorra

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  9. Takk Svirre takket for denne posten
  10. #9
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Gummiputa på traversen mener du? Er ei stund sia jeg gjorde dette, så noen mindre detaljer er glemt, men jeg er ganske sikker på at den er på plass

    Ble bare montert svinghjul, trykkplate og lamell, akkurat som originalt. Er dette noe man faktisk får tak i, eller må det lages? Har hørt om det, men aldri noen som faktisk gjør noe med det...

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
    Jeg gjorde det på min, jeg dreide en tapp for å forlenge kubbeakselen kanskje jeg skrev målene i 245 tråden min. har også sett noen svensker gjør det litt annerledes og dreier en lagerholder som flytter lageret ut av veiva mot kassen (mener jeg fikk målene på en slik en gang av en her på forumet)
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  11. #10
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Jeg gjorde det på min, jeg dreide en tapp for å forlenge kubbeakselen kanskje jeg skrev målene i 245 tråden min. har også sett noen svensker gjør det litt annerledes og dreier en lagerholder som flytter lageret ut av veiva mot kassen (mener jeg fikk målene på en slik en gang av en her på forumet)
    høres ikke ut som noe jeg kommer til å gjøre med det første men det skal jo egentlig ikke være nødvendig, selv om det sparer kassa endel.

  12. #11
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Fikk hengt opp eksosen og sjekka gummiputa til girkassa istad, var nok ikke den... Den var riktig nok morken og dårlig, men den sitter riktig.
    Kan forresten et utløserlager lage så sterke ulyder og resonans at man kjenner det i karosseri? Jeg vet mitt er feilmontert siden kameraten min som hjalp meg å skru insisterte på at de 2 tappene på lageret skulle sitte foran gaffelen, så det har vel fri vandring mellom gaffelen og trykkplata... Men jeg kan ikke se for meg at det blir så jævlig ille?!

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  13. Takk Svirre takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Ingen flere forslag fra noen?

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  15. #13
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    I og med at det følger turtall og ikke hastighet ville jeg sjekket lamell og inngående aksel på girboks. Og vurdert om det er nødvendig med lager i svinghjulet.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  16. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  17. #14
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Der ja, nå er vi inne på noe tror du det ville hjulpet å fått inn fjøra lamell i samma slengen? Har det noe særlig for seg i forhold til vibrasjonsdemping, eller er fjørene i en lamell for stive til å gjøre noe nytte der? At girkassa liker det bedre er greit nok, men jeg gir litt faen i den i første omgang så lenge bilen blir kjørbar

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  18. #15
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    En lamell med fjæret senter vil ta av for vibrasjoner. Jeg er mere spent å høre om det har blitt slakke i girboksakselen, om lamellen er i ubalanse så vil vibrasjonen den skaper bli større på lavere turtall enn høyere.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  19. #16
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Sikker på att svinghjulet ditt er helt friskt?

  20. #17
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    En lamell med fjæret senter vil ta av for vibrasjoner. Jeg er mere spent å høre om det har blitt slakke i girboksakselen, om lamellen er i ubalanse så vil vibrasjonen den skaper bli større på lavere turtall enn høyere.

    Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
    da spørs det om jeg skal lete etter en ny lamell samt sjekke girkassa... noen som vet om fjøra 240 mm? organisk, sinter frister ikke
    Sitat Opprinnelig postet av LaSSiss Vis post
    Sikker på att svinghjulet ditt er helt friskt?
    jeg håper da det, du har jo det gamle, så... ellers var det jo nytt i januar, så jeg vil tro det men jeg lurer på om jeg skal prøve å få starta bilen uten girkasse og clutch bare for å se at svinghjulet er rett og fint.

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    I og med at det følger turtall og ikke hastighet ville jeg sjekket lamell og inngående aksel på girboks. Og vurdert om det er nødvendig med lager i svinghjulet.
    Støttelageret bak på veiva er vel der for å sentrere inngående aksel, og dermed også lemellplata. Uten, vil den vel garantert havne ute av senter.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  22. #19
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flarssen Vis post
    Støttelageret bak på veiva er vel der for å sentrere inngående aksel, og dermed også lemellplata. Uten, vil den vel garantert havne ute av senter.
    ikke på M90... M90 har dobbelt lager(?) i girkassa istedet.

  23. #20
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    ikke på M90... M90 har dobbelt lager(?) i girkassa istedet.
    Ville likevel ha tatt bryderiet å lage til en tapp eller en lagerholder i veiva for å få støttet opp inngående aksel i kombinasjon med enkelmasse. Har sett sprengte trykkplater før på kasser dette ikke har vært gjort på
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  24. #21
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Ville likevel ha tatt bryderiet å lage til en tapp eller en lagerholder i veiva for å få støttet opp inngående aksel i kombinasjon med enkelmasse. Har sett sprengte trykkplater før på kasser dette ikke har vært gjort på
    Skulle gjerne gjort det, men tilgangen på både verksted og mulighet for maskinering er begrenset, så jeg er avhengig av å få ut og inn girkasse samme dag, med ferdige deler

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Enkelmasse svinhjul og stum lamell er nok en dårlig løsning,iallefall i visse tilfeller.
    Har en m90 med utslitte splines på inngående aksel pga denne løsningen.

  26. #23
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Enkelmasse svinhjul og stum lamell er nok en dårlig løsning,iallefall i visse tilfeller.
    Har en m90 med utslitte splines på inngående aksel pga denne løsningen.
    Har fått høre det noen ganger nå, men det er jo helt umulig å finne fjøra 240 mm lamell vurderer "diesellamell", men vil ikke egentlig ned på 228 mm...

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  27. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Har fått høre det noen ganger nå, men det er jo helt umulig å finne fjøra 240 mm lamell vurderer "diesellamell", men vil ikke egentlig ned på 228 mm...

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
    Du har m90 vel? Det er jo plenty 850 motorer som har 240mm lamell som er fjæra.
    Hvilket enkelmassehjul har du som har 240mm lamell? Noe custom greier eller et sveisa dobbelmassehjul?

  28. #25
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Du har m90 vel? Det er jo plenty 850 motorer som har 240mm lamell som er fjæra.
    Hvilket enkelmassehjul har du som har 240mm lamell? Noe custom greier eller et sveisa dobbelmassehjul?
    samma svinghjulet som blant annet pedersen selger... letta erstatning for dobbeltmasse vet du om aktuell lamell må du gjerne dele

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Resonans/during Volvo Xc60?
    By lhsolvaag in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 13
    Siste post: 20/08/16, 21:23
  2. Resonans- / vibrasjonslyd fra motorrummet
    By orfaman68 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 16/05/15, 10:07
  3. "Haster" - b230fk starter ikke etter clutchbytte
    By Andreas89 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 37
    Siste post: 16/09/12, 08:39
  4. Vibrasjoner etter verkstedbesøk
    By Kleving in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 30/06/11, 16:37
  5. Svar: 5
    Siste post: 12/03/11, 17:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •