Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Pilot Assist II

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Pilot Assist II

    Hei!

    Noen her som har erfaringer/triks med Pilot Assist II som leveres med XC90 2017, samt de nye V90? Jeg får min T8 i oktober og har kun prøvekjørt en med Pilot Assist II. En funksjon som etter min mening er GENIAL på langturer på gode veier. Testet på E18 mellom Oslo og Asker, og bilen kjørte helt selv hele veien uten min innvirking! Men det er et stort irritasjonsmoment; Noen med triks for å slippe å "vugge" i rattet hvert 15 sekund?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Hei! Testet en del, ingen triks for å slutte å berøre rattet da dette ikke er en selvkjørende bil


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  3. #3
    Registrerte brukere larswey sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2016
    Sted
    Enebakk
    VCCN medlemsnummer
    1740
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Prøv løsningen til Tesla-folket. Ta en flaske med litt vann i og klem denne fast i rattet. Ettersom vannet vugger frem og tilbake vil det kanskje utgjøre nok for å slippe å ta tak i rattet.

    (Jeg tar ikke ansvar for eventuelle ulykker som kan forekomme av at fører ikke klarer å få grep i rattet i en eventuell nødsituasjon! )

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. jan. 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Det vannflaske trikset har Tesla kjørere fra Mercedes sjåfører i Tyskland. Mercedes kom med Distronic Plus With Steering Assist i 2014 modellene sine (høsten 2013).
    Deres versjon 2 av parking pilot parkerer bilen selv og kjører frem og rygger selv uten at du må skifte gir.
    Nye Drive Pilot til Mercedes skifter også fil.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Jeg forsøkte med å holde hendene lett på rattet hele tiden så jeg skapte litt "mothold" til rattet, det funket greit. Noe av det samme som flasketrikset dere hadde... men blir litt dølt å kjøre rundt med en plaske tapet til rattet

    Aller helst vil jeg jo at bilen skal kjøre selv uten å måtte være borte i rattet! Etter hva jeg har forstått har Teslas modeller nå autopilot som kjører helt selv uten "våkenhetstest" hvert 15 sekund. Vet noen om Volvo vil åpne for dette etterhvert?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Volvo er veldig langt fremme med selvkjørende biler, mange år siden de begynte med dette. Men de vil teste, teste og teste før de lanserer. Så det kommer etterhvert.
    Kan jeg spørre hvilken type du har bestilt?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  7. #7
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Askerramp Vis post
    Jeg forsøkte med å holde hendene lett på rattet hele tiden så jeg skapte litt "mothold" til rattet, det funket greit. Noe av det samme som flasketrikset dere hadde... men blir litt dølt å kjøre rundt med en plaske tapet til rattet

    Aller helst vil jeg jo at bilen skal kjøre selv uten å måtte være borte i rattet! Etter hva jeg har forstått har Teslas modeller nå autopilot som kjører helt selv uten "våkenhetstest" hvert 15 sekund. Vet noen om Volvo vil åpne for dette etterhvert?
    Skal holde å henge noe i rattet visstnok. Skal kjøre S90 i helgen så kan prøve det ut selv da.

    Det de har sagt så langt er at det kommer, men kun på "store" veier, noe som vil si at volvo kun vil legge inn type motorvei o.l der det skal være mulig.

  8. #8
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Selvkjørende biler......GRØSS

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  9. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Selvkjørende biler......GRØSS

    Rcar
    Til dels enig, men det at folk i det hele tatt diskuterer hvordan man kan unngå å måtte holde i rattet på en ikke selvkjørende bil er verre.
    Sist endret av mrstfu; 05/01/18 kl 15:27
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. Takk locked takket for denne posten
  11. #10
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er så viktig å ikke holde i rattet så finnes det flere trygge alternativ for de som egentlig ikke vil kjøre bil: buss, taxi, tog/trikk, etc
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  12. Takk mrstfu, Svirre, Alfs80 takket for denne posten
  13. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Tuk-tuk.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  14. #12
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg prøvde ein 2017 V90 og kan sei det enkelt, teknologien er ikkje til å stole på. Du må følge med heile tida og i tillegg vingla bilen alt for mykje når den køyre sjølv...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Når jeg prøvde S90 synes jeg det virket ok på ny motorvei dagtid, men elendig på dårlig fylkesvei i mørke og høljregn.

    Det store problemet mener jeg er mangel på tydelig lydsignal når pilot assist gir opp. Mangelen på dette signaler gjør jo at man må følge med akkurat like mye som om man kjører uten PA. Om man ligger i 120 i en sving på en motorvei og PA bestemmer seg for å gi opp, har man ikke mye tid på seg. Da hadde det vært greit å få et signal og ikke bare merke at bilen skjener ut mot autovernet.
    Det blir ikke god stemning av slikt.

  16. #14
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Når jeg prøvde S90 synes jeg det virket ok på ny motorvei dagtid, men elendig på dårlig fylkesvei i mørke og høljregn.

    Det store problemet mener jeg er mangel på tydelig lydsignal når pilot assist gir opp. Mangelen på dette signaler gjør jo at man må følge med akkurat like mye som om man kjører uten PA. Om man ligger i 120 i en sving på en motorvei og PA bestemmer seg for å gi opp, har man ikke mye tid på seg. Da hadde det vært greit å få et signal og ikke bare merke at bilen skjener ut mot autovernet.
    Det blir ikke god stemning av slikt.
    Akkurat, eg blei sendt over i motgåande køyrefelt to gongar sjølv om vegmerkinga var god og PA indikerte at den hadde kontroll (med grønt ratt). Då gav eg opp. Kryssa av på lista over utstyr ein ikkje har bruk for...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #15
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Personlig har jeg ingen direkte erfaringer med assistert kjøring, men slike tilbakemeldinger tyder bare på at min teori stemmer. Er redd for at dette blir misbrukt i fremtiden, og i værstefall forårsake alvorlige ulykker med døden til følge.

    Dog igjen et interessant system som har begrenset funksjonalitet.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  18. #16
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Eg køyrde frå Gøteborg til Lærdal, og hadde Pilot Assist på 50% av tida. Synst det funka heilt greit på gode vegar. Men det er ein grunn til at Volvo seier ein ikkje skal sleppe rattet med PA.

    I hastigheiter over 120 kmt var det ikkje noko særleg, pga litt mykje vingling.

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2013
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Har erfaring med med både Pilot assist 1 og 2. Oppgraderete XC90'n til Pilot Assist 2, noe som kan abefales.

    PA1 egner seg kun for sakte køkjøring, men fungerer greit til det. (maks 50km/t begrenser bruken stort)

    PA2 er mer omfattende. For kjøring på motorvei fungerer det greit, men krever synlig veimerking (heldigvis ikke like kresen som bla. VAG).
    På 2-felts vei legger bilen seg litt for mye på venstre side av kjørebanen for min smak. Den er midt i kjørebanen, men mtp på feilmarginer til møtende trafikk vs grøfta, burde den ligget mer mot høyre.
    PA2 sliter også med krappe svinger. Den henger ikke med på "normale" veier (eks RV7), og vil dra bilen rett i grøfta/motgående fil om man ikke passer på.

    PA2 trenger forbedringer, men vil tro den blir bedre år for år.
    - 2016 Volvo XC90 D5, 2019 Tesla Model 3 LRD
    x 2008 Volvo V70 2.4D, 2000 Volvo V40 t4, 1994 Volvo 940
    x 2009 Honda Odyssey, 2007 BMW 335i, ++

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2016
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Jeg har hatt en V90CC i over ett år nå og denne har hatt Pilot Assistent 2.
    Greit nok men, men etter over ett år er det ikke noe jeg roper for mye hurra for.
    Egner overhodet seg ikke til å stole på da går det veldig fort ut i grøfta da man må følge med hele tiden og det er jo helt sikkert det som er meningen fra Volvo sin side. Å tro at dette er en begynnelse til at bilen skal bli selvkjørende er det milevis langt fra men ønsker du ikke å bli så sliten i armene på langtur så er den kjempebra. Da holder du liksom «overoppsikt» med rattet og lar hendene følge med bevegelsene i rattet og du må desverre korrigere til stadighet noe du selvfølgelig bør gjøre uansett. Så greit nok!

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Jeg digger PA'en. Men det er kanskje fordi jeg ikke hadde så store forventninger til den?
    Uansett, det å faktisk bruke den som en assisten, og la den få lov til å holde på med det den kan i de forholdene den er laget for, så er det skikkelig gull. Det er mye mindre slitsomt å kjøre de 30 milene til Gøteborg enn det var med V70'en. Først så gjør den mesteparten av styringen for meg langs E6'en, og etter det så tar den å kjører køene inni sentrum for meg.
    Føler meg jo like avslappet som jeg har sittet å sett på tv i et par timer.

  22. #20
    Registrerte brukere ragge1 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    300
    Antall takk

    Standard

    kandet vare att ikke lenge det kommer PA3 snart før fabrik installert PA

    https://accessories.volvocars.com/en...CC-513143/2019
    -V90 T8 R-design - 18
    -VW E-golf -19
    tidigare bil : https://www.garaget.org/ragge1
    -XC70II D5 -09 ; - V70N - 04 ; -97 - V70 ; Golf 1,6TDI -14
    -96 Opel vectra ; -95 Audi A6 ; -94 Opel vectra ; -86 mazda 626 ; - 80 Audi 80

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2016
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet om det er mulig å oppgradere fra Pilot Assist 1 til Pilot Assist 2?

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Jeg oppgraderte i alle fall min 2016-modell da PA2 kom. Men spør forhandler hvordan det er for akkurat din bil.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2016
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddaa Vis post
    Jeg oppgraderte i alle fall min 2016-modell da PA2 kom. Men spør forhandler hvordan det er for akkurat din bil.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Hvilken bil er det du har?

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av abedatt Vis post
    Hvilken bil er det du har?
    XC90 T8


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Lignende tråder

  1. Hvor ligger kontrollboksen til Collision warning system with brake assist
    By rohauge in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/16, 23:44
  2. Heico Volution 8x18" med Michelin Pilot Sport 3 (kan selges separat)
    By Lasse in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 9
    Siste post: 07/08/12, 19:36
  3. Michelin pilot super sport erfaringer?
    By Marius in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 16/05/12, 21:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •