Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Bruker noen USB-harddisk på Sensus?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard Bruker noen USB-harddisk på Sensus?

    Jeg har en musikksamling på drøyt 100 000 låter, drøyt 1 TB (stort sett LAME HQ VBR MP3), og jeg tenkte å legge den over i min V60 2012, på 4 USB-disker, delt opp etter sjanger. Men selv om jeg har prøvd alle muligheter jeg kan tenke meg, får jeg det ikke til å funke. Det er ikke strømforsyningen, for jeg prøvde en SSD (på bare 128 GB) med en ekstern 220V strømforsyning, og det hjalp ikke. Jeg har formatert Fat32 med programmet active@ partition manager, som jeg så anbefalt på Volvoforums.UK, men kommer fremdelews ingen vei. De samme filene funker selvsagt uten problemer på en liten tass av en 32 GB minnepinne, men ifølge det jeg har funnet ut, skal ikke størrelsen være så begrenset at ikke en 128 GB SSD iallfall skal funke. Så er det noen som har fått til noe tilsvarende og har noen tips?

  2. #2
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde en lignende situasjon på min XC70 2009 med Premium Sound. Og med USB. Koplet til en minnepinne med opp imot 1000 mP3-filer. Radioen brukte så lang tid på å lese innholdet at jeg rakk å kjøre på butikken før det dukket opp musikk fra USB. Kan dette handle om at systemet ikke klarer å lese og indeksere opp innholdet og går på en timeout? Da jeg testet med ca 100 filer på samme minnepinne så kom musikken raskt i gang.

    Har også tilkopling til iPod der jeg bruker en iPod Classic 160 Gb med tusenvis av filer. Der kommer musikken nesten umiddelbart. Har satt den på random avspilling.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror ikke det er det problemet, nei. Jeg hadde 32 gig minnepinnen stappfull med filer (første innlesing tok et par minutter, senere funket det bare), mens på USB-disken var det bare to kataloger under testen (.38 Special - .38 Special og Bon Jovi - Bon Jovi). Kanskje Volvo ikke likte den usikre hentydningen til våpen i det første bandets navn! Eller så har de et stygt tilfelle av allergi mot 80-tallsrock..

    Jeg vet jo at man kan montere en SSD på opptil en terrrabyte i en iPod Classic, og det er jo en reserveløsning, selv om jeg egentlig helst ville hatt mer enn 1 TB tilgjengelig.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Dumme meg, jeg glemte å si at den bare sier "Plugg in USB" eller noe lignende. Så den oppfatter ikke at det er noe koblet til den engang.

  5. #5
    Registrerte brukere Tommen sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    "Systemet støtter flyttbare medier som følger
    USB 2.0 og filsystemet FAT32 og kan
    håndtere 1000 mapper med maksimalt 254
    undermapper/filer i hver mappe. Et unntak
    er det øverste nivået, som håndterer opptil
    1000 undermapper/filer."

    Ta en titt i side rund 230 i instruksjonsboken her:
    http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/8...NO_tp14217.pdf

    Edit: Hadde linket til feil bil.
    Sist endret av Tommen; 07/07/16 kl 14:52
    ---
    2008 V70 SUMMMUM 2,4D 163hk
    [RIP] 2005 S60 ADDITON 2,0T [RIP]

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Å, f...! Det med USB 2.0 tenkte jeg ikke på, alt pleier jo å være bakoverkompatibelt. Men kanskje det er akkurat det. Jeg får se om jeg kan finne et gammelt kabinett med 2.0 fra lageret og teste med det, takk!

  7. #7
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Å, f...! Det med USB 2.0 tenkte jeg ikke på, alt pleier jo å være bakoverkompatibelt. Men kanskje det er akkurat det. Jeg får se om jeg kan finne et gammelt kabinett med 2.0 fra lageret og teste med det, takk!
    Om du kobler en USB 3.0 disk til en port som bare støtter 2.0 så er det sjelden et problem. Sjekk heller filsystemet du, blir fort til NTFS på moderne disker...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Sjekk første innlegg i denne tråden. (Pc-bruker/supportmedarbeider/dataansvarlig/data-altmuligmann siden ca. 1985, så jeg gjør mange tabber men sjelden med datamaskiner...) Jeg har som sagt brukt active partition manager for å formatere, jeg har også prøvd med Partition Master og Paragon Partition Manager, uten å komme noen vei.

  9. #9
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Jammen da er det greit

    Prøv å lage en mindre partisjon på den store disken for å eliminere hw-utfordringer?
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Ja, greit bortsett fra at det ikke funker. Og jepp, det har jeg også. Flere ulike størrelser, og med bare én katalog på, så jeg var sikker på at det ikke var noe problem der. Kanskje jeg blir nødt til å kjøpe meg en terabyte iPod classic...

  11. #11
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Mulig det kan ha noe å si om lagringsenheten registrerer seg med OS/driver som "removable" eller bare "mass storage"? Siden de skriver spesifikt "flyttbare medier" i manualen?
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Det kan jo tenkes, ja. Jeg får forske litt på om det går an å tvinge disken til å dukke opp som removable.

  13. #13
    Registrerte brukere Tommen sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2011
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    Noen av bilene tar ikke større en 32GB. Og det funker jo hos deg. Men jeg så ikke at det stod nevnt i instruksjonsboken til denne bilen at den ikke måtte være større. Kan det være det? ?

    Jeg vet at når man oppdaterer bilen til kartoppdatering via USB i stedet for DVD-plater så må man ha 32GB. Større takler den ikke og mindre har ikke nok plass til kartene.
    ---
    2008 V70 SUMMMUM 2,4D 163hk
    [RIP] 2005 S60 ADDITON 2,0T [RIP]

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Nei, det så ikke sånn ut i instruksjonsboka. Men det kan jo være at den ikke gjør det likevel. Det vil i så fall bli ufattelig mange partisjoner på en disk! Jeg får prøve å formatere en disk med en 32 gig partisjon og se hva som skjer. Takk for ideen!

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Endelig fant jeg ut av det! Partisjonsprogrammet laget automatisk en utvidet partisjon på disken og la de partisjonene jeg opprettet inn som logiske partisjoner, så eldre Windows skulle klare å lese dem... Så et tillegg til instruksjonsboka burde vært "Støtter bare primærpartisjoner"! Så nå blir det bare å finne ut hvordan jeg best kan dele opp disken. Jeg må nok bruke flere disker, men jeg har en hel haug med gamle disker til bærbare, så med en USB-hub og fire 320-disker delt opp i partisjoner bør jeg komme langt.

  16. Takk SagaPer, hgnubel takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Det tar litt tid å lese inn 50 000 låter fra en partisjon, men ikke mer enn 15 sekunder. Det irriterende er at første gang jeg skal bla gjennom det, står den på jobbesymbolet, og så forsvinner bare jobbesymbolet uten at den begynner å bla. Da må jeg bla på nytt, og denne gangen kommer det uten venting. Også synd at man ikke kan lage en spilleliste/kø av låter ved å klikke på noen måte. Eller kan man det? Jeg har ikke funnet det ut.

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Og for å fortsette enetalen, så har Sensus noe felles med Bjørn Beltø (Tom Egelans "Dan Brown"-bøker): Den er en sær jævel. Den samme disken funker med et kabinett fra en Seagate Backup Plus, men et annet USB 3.0-kabinett jeg hadde liggende (billig Hongkong-greie som funker med alt jeg har av pc-er) var det ikke snakk om. Så nå har jeg bestilt to forskjellige typer på eBay for å finne ut om det er noe annet billigkabinett jeg kan bruke (sånn omtrent en femtilapp). Det blir litt for dumt å kjøpe fire Seagate Backup Plus når jeg bare trenger kabinettet og en gammel harddisk av en type som jeg vasser i.

  19. #18
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    mener å huske det må være FAT32 filformat?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Det stemmer. Hvis du hadde lest litt mer av tråden, ville du sett at jeg er langt forbi det. Det har jeg visst hele tiden, problemet har vært hvilke kabinetter som funker og det at en formatering av en stor disk med FAT32 ofte gjør at formateringsprogrammet prøver å legge den som logisk stasjon på en utvidet partisjon, så det skal kunne være flere på samme disk. Og det likte ikke Volvoen i det hele tatt. Så nå får jeg se hvilket av de kabinetttene som funker. Så bestiller jeg noen til av dem. Det burde være passe med ca. 25 000 låter på hver disk, med USB-hub under armlenet.

  21. Takk Morgis takket for denne posten
  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Har du testa med forskjellige disker?
    Litt mye gizmo prat over men er planen å kjøre med ett sånt eksternt kabinett med 4 disker elns og en form for usb til sata controller?
    Det første som dukka opp i hodet mitt var en sur erfaring med en iomega disk for noen år siden, den fungerte kun på win7 eller xp (husker ikke helt) og var ikke kompatibel med neste versjon windows.
    Kan det være noe av problematikken du opplever?
    For å utelukke at det er tilsvarende problem du har kunne du jo testa med f.eks en ny wd disk eller tilsvarende, koster jo ikke mange hundrelappene lenger.

    Bare ett tips; Kanskje bedre å heller ha en 32 eller 64gb minnepenn med deler av musikkarkivet ditt på og heller bytte litt på med noen ukers mellomrom?
    Jeg hadde selv en haug med mp3 filer på en minnepenn i bilen og synes egentlig det ble ganske slitsomt å sitte og bla gjennom 10 halvråttene låter for å finne en bra.
    Kult med masse musikk og dingsebomser men det enkle er ofte det beste, sitter jo som regel ikke å kjører i maaange timer så greit at den musikken som er der faktisk er bra.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    For å svare på det siste først og si det på ny-norsk: "What's the fun in that?" Dette drev jeg med for ti år siden:

    http://www.tek.no/artikler/mastiff_b..._-_del_3/44250

    Da hadde jeg hele musikksamlingen (som riktignok nå er en god del større), pluss filmer og diverse i en Chevrolet Suburban 1995-modell. Så da syns jeg absolutt at jeg bør finne en metode for å ha iallfall musikksamlingen i en nesten 20 år nyere bil! Jeg gidder ikke montere skjermer i baksetet igjen, ungene er 19 og 20 år gamle og har flyttet ut, og når vi er på en kjøretur iblant, er det ikke fullt så ofte masing om "er vi snart framme?" hvis de ikke får se på "Barbies hesteeventyr" og "Transformers" i bilen!

    Men jeg oppdaget noe urovekkende: Jeg trodde den leste hele opplegget, men det gjorde den ikke. Det er begrensninger mye tidligere enn Volvo påstår, tror jeg. Jeg har lagt inn 45 000 filer delt i kategoriene rock, punk, progrock og metal, hvorav metal utgjør en stor overvekt. Hver av disse igjen er delt etter forbokstav på artist/band, og dermed er det altså for eksempel sånn: Hardrock og Heavy Metal\D\Dimmu Borgir - Stormblåst. Men allerede på H under Hardrock og Heavy Metal stopper det omtrent midt i bokstaven med kataloger, og underkatalogene er "ingen støttede filer". I og ut inneholder "ingen støttede filer", der syns ikke katalogene engang. Kan jeg ha misforstått dette? Hardrock og Heavy Metal\H inneholder 104 mapper, med til sammen 1100 filer. Men det stopper lenge før det er oppe i 1000 filer i den mappen. Til sammen i Hardrock og Heavy Metal er det rundt 3500 mapper (fordelt på 27 undermapper siden det er lite metal på æ, ø og å) og 39 000 filer. Sånn som jeg forstår instruksjonsboka, burde den takle 254 000 filer/mapper til sammen, kanskje mer, siden rotkatalogen kan inneholde 1000 i seg selv. Lurer på om jeg må dele opp enda mer, med Heavy A-F, Heavy G-M osv?

Lignende tråder

  1. Ettermontere DAB-radio i Volvo-modeller med Sensus eller Sensus Connect
    By SagaPer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 16/12/15, 18:06
  2. Noen som har oppgrader til Sensus V3? Fikser det ipod-problemet?
    By lyskespark in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 25/11/12, 13:57
  3. elm323 usb diagnose, noen prøvd?
    By Tekoker in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 15/09/11, 13:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •