Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: 740 med 305 bhp. responshjelp?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2012
    Sted
    Torpa / Snertingdal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard 740 med 305 bhp. responshjelp?

    Hei. I jakten på mer hester, så spør jeg innpå her. Kjøpte meg nylig en 740 med 305 hester på bakhjula, men med noget ketchup, vises her :

    Her er oppsettet:

    Delene jeg er mest skeptisk til er:
    Kammen. Denne var visstnok noe KL-greier. Erfaring tilsier lite positivt.
    Grenrør. Hjemmelagde greier, mulig det originale er like greit.
    Turboen. Stoor precision turbo, usikker på a/r, men hvertfall godt over 0.63
    Mappet. Går ikke så smooth som en bil med skikkelig map skal gjøre. Er mappa på 95 blyfri å, dette skal endres.

    Lurer på hvor mye som eventuelt kan hentes ved å smikke på en T5 race kam, org fk grenrør, passende stor turbo, 3071R? Og evt. Ett e-innsug. Muligens større dyser, da jeg er usikker på hvor mye 48 lb/hr er, hehe.

    Like interessant som fine tall er respons! Kom gjerne med innspill.
    Sist endret av Tommy Skaug; 13/06/16 kl 21:11
    [O]2009 Toyota Hilux SR5 4x4 | Hverdagsbil
    [O]1969 Volvo 144 | Sommercruuuuisebil
    [O]1988 Volvo 245 | Kommandobil Sugis
    [X] 1995 Volvo 940 Turbo 300 oppsett | Står med skakk nasa
    [X] Volvo 740 1988 | Vraket - Team Low Cost Motorsport -

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Praktisk erfaring gjennom mange år har avslørt at veldig få egentlig er fornøyd med mindre enn 290 hk på 4000 o/min. Med kun 180 hk på 4000 o/min så blir eierene vanligvis misfornøyd. Med 95 blyfri pumpebensin som drivstoff så mener jeg at kompresjonsforholdet MÅ ned på 7 tallet en plass før motoren kan produsere en dreiemomentkurve som gir bilen en akselerasjonsevne som oppleves som tilfredsstillende. Stempeldreiing må anbefales vurdert for husk, INGEN stempelfabrikanter designer og leverer stempler som er beregnet for å turbotrimme på ett drivstoff som Norsk 95 oktan blyfri bensin som holder ca. 85 (åttifem) oktan på MON skalaen. Dette er hovedgrunnen til at E85 og E98 gir så imponerende store forbedringer av resultatet.

    Først når dette er gjort kan du montere en turbo som gir deg så høyt ladetrykk så tidlig at du får det sluttresultatet du ønsker.

    48 lb/hr dyser = 500 ccm dyser som er ALT for lite.
    Jeg mener at 630 ccm dyser er et minimum for ett 400 hk oppsett.

    Det finnes mange forskjellige utgaver av Garrett GT3071R turboen og det er lett å rote seg bort, velge feil og kaste bort penger. Den korrekte GT3071R er en god turbo, men jeg vil anbefale at du sjekker ut EFR7064 og EFR7670. Disse har ALT, inkludert en seriøs antisurge kompressorkåpe.
    Sist endret av Batland; 13/06/16 kl 22:37

  3. #3

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Se i bremsetråden så får du en pekepinn på hvor det kan ende hvis du endrer til t5 kam osv.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2012
    Sted
    Torpa / Snertingdal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Praktisk erfaring gjennom mange år har avslørt at veldig få egentlig er fornøyd med mindre enn 290 hk på 4000 o/min. Med kun 180 hk på 4000 o/min så blir eierene vanligvis misfornøyd. Med 95 blyfri pumpebensin som drivstoff så mener jeg at kompresjonsforholdet MÅ ned på 7 tallet en plass før motoren kan produsere en dreiemomentkurve som gir bilen en akselerasjonsevne som oppleves som tilfredsstillende. Stempeldreiing må anbefales vurdert for husk, INGEN stempelfabrikanter designer og leverer stempler som er beregnet for å turbotrimme på ett drivstoff som Norsk 95 oktan blyfri bensin som holder ca. 85 (åttifem) oktan på MON skalaen. Dette er hovedgrunnen til at E85 og E98 gir så imponerende store forbedringer av resultatet.

    Først når dette er gjort kan du montere en turbo som gir deg så høyt ladetrykk så tidlig at du får det sluttresultatet du ønsker.

    48 lb/hr dyser = 500 ccm dyser som er ALT for lite.
    Jeg mener at 630 ccm dyser er et minimum for ett 400 hk oppsett.

    Det finnes mange forskjellige utgaver av Garrett GT3071R turboen og det er lett å rote seg bort, velge feil og kaste bort penger. Den korrekte GT3071R er en god turbo, men jeg vil anbefale at du sjekker ut EFR7064 og EFR7670. Disse har ALT, inkludert en seriøs antisurge kompressorkåpe.
    Okei. Usikker på stemplene om de er høy eller lavkomp. Lettvin måte å finne ut av dette? Vet også at forbrenningskammeret er lagt ut noe, hjelper vel litt. Må investere i nye dyser da, skjønner jeg! Angående turbo, kunne tenkt meg kjapp spool, men gjerne i 400 hesterssjiktet. Er ikke de efr turboene svindyre? Hehe
    [O]2009 Toyota Hilux SR5 4x4 | Hverdagsbil
    [O]1969 Volvo 144 | Sommercruuuuisebil
    [O]1988 Volvo 245 | Kommandobil Sugis
    [X] 1995 Volvo 940 Turbo 300 oppsett | Står med skakk nasa
    [X] Volvo 740 1988 | Vraket - Team Low Cost Motorsport -

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Skaug Vis post
    Okei. Usikker på stemplene om de er høy eller lavkomp. Lettvin måte å finne ut av dette? Vet også at forbrenningskammeret er lagt ut noe, hjelper vel litt. Må investere i nye dyser da, skjønner jeg! Angående turbo, kunne tenkt meg kjapp spool, men gjerne i 400 hesterssjiktet. Er ikke de efr turboene svindyre? Hehe
    Med elendige 375 NM og kun 1,4 BAR ladetrykk så kan du være trygg på at kompresjonsforholdet er ALT for høyt for drivstoffet og oppsettet.

    Du må nok ha større dyser ja.

    Pris på turbo, vel...

    Ta det du har da.
    1. Selve turboen.
    2. Wastegate
    3. Dumpventil.
    4. Boost solenoid.
    5. Grenrør.

    Så må du tenke på hva det hadde kostet å oppgradere turboen du har med billet kompressorhjul, skikkelig antisurge kompressorkåpe, kulelager og rustfritt turbinhus.

    EFR har ALT dette inkludert (fordi den brukes med 940 manifold) og i tillegg er det enda flere fordeler, så tja.. EFR koster mye i innkjøp, men så får man også veldig mye for de pengene også. Når det er sagt så finnes det kjipere alternativer som er betydelig rimeligere, ja.
    Sist endret av Batland; 14/06/16 kl 21:53

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2012
    Sted
    Torpa / Snertingdal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med elendige 375 NM og kun 1,4 BAR ladetrykk så kan du være trygg på at kompresjonsforholdet er ALT for høyt for drivstoffet og oppsettet.

    Du må nok ha større dyser ja.

    Pris på turbo, vel...

    Ta det du har da.
    1. Selve turboen.
    2. Wastegate
    3. Dumpventil.
    4. Boost solenoid.
    5. Grenrør.

    Så må du tenke på hva det hadde kostet å oppgradere turboen du har med billet kompressorhjul, skikkelig antisurge kompressorkåpe, kulelager og rustfritt turbinhus.

    EFR har ALT dette inkludert (fordi den brukes med 940 manifold) og i tillegg er det enda flere fordeler, så tja.. EFR koster mye i innkjøp, men så får man også veldig mye for de pengene også. Når det er sagt så finnes det kjipere alternativer som er betydelig rimeligere, ja.
    Hmm, ser ut som jeg må handle litt da. Si jeg bytter til efr turboen, og 940 manifold, store nok dyser og rett kompforhold.. Har du noen kamanbefalinger da? Kommer også til å bli en 530-topp med større ventiler. Forresten, hvor stort eksoshus er anbefalt? Ser ut som det minste 0.83 singel-entry.
    Sist endret av Tommy Skaug; 15/06/16 kl 20:18
    [O]2009 Toyota Hilux SR5 4x4 | Hverdagsbil
    [O]1969 Volvo 144 | Sommercruuuuisebil
    [O]1988 Volvo 245 | Kommandobil Sugis
    [X] 1995 Volvo 940 Turbo 300 oppsett | Står med skakk nasa
    [X] Volvo 740 1988 | Vraket - Team Low Cost Motorsport -

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Skaug Vis post
    Hmm, ser ut som jeg må handle litt da. Si jeg bytter til efr turboen, og 940 manifold, store nok dyser og rett kompforhold.. Har du noen kamanbefalinger da? Kommer også til å bli en 530-topp med større ventiler. Forresten, hvor stort eksoshus er anbefalt? Ser ut som det minste 0.83 singel-entry.
    Ja, jeg ville valgt T5-Race, STS237/116 eller KMcams 270/116 eller 117.

    530 topp med større ventiler er det riktige valget til turbomotorer.

    Med 940 manifold har du bare èn mulighet og det er A/R 0,83 som er helt perfekt.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2012
    Sted
    Torpa / Snertingdal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Høres bra ut.
    Du nevner at 630cc dyser er ett minimum for 400hk. Er det noen bakdeler med å velge litt større, f.eks Deka 840cc dyser?

    Hørte på pris for EFR 7064 å, 16 lapper
    Sist endret av Tommy Skaug; 23/06/16 kl 14:22
    [O]2009 Toyota Hilux SR5 4x4 | Hverdagsbil
    [O]1969 Volvo 144 | Sommercruuuuisebil
    [O]1988 Volvo 245 | Kommandobil Sugis
    [X] 1995 Volvo 940 Turbo 300 oppsett | Står med skakk nasa
    [X] Volvo 740 1988 | Vraket - Team Low Cost Motorsport -

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Det avhenger av hvilke 840 dyser du ender opp med. Det finnes minst to utgaver av 840 dysene. Noen har en blå ring og noen, dessverre korte dyser, har en rød ring. De med blå ring har en forferdelig elendig forstøving som jeg ville styrt unna. Rundtom her er det flere som kjører 1000 ccm dyser med ubetinget suksess så noen 840 ccm dyser med god forstøving vil også gi godt resultat.

    https://www.fiveomotorsport.com/6247...s-80lb-compact
    https://www.fiveomotorsport.com/24mm...omestic-us-fit

    Godt. Du får mye turbo for pengene.
    Sist endret av Batland; 23/06/16 kl 15:59

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hvor får man kjøpt den turboen til den prisen?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2012
    Sted
    Torpa / Snertingdal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det avhenger av hvilke 840 dyser du ender opp med. Det finnes minst to utgaver av 840 dysene. Noen har en blå ring og noen, dessverre korte dyser, har en rød ring. De med blå ring har en forferdelig elendig forstøving som jeg ville styrt unna. Rundtom her er det flere som kjører 1000 ccm dyser med ubetinget suksess så noen 840 ccm dyser med god forstøving vil også gi godt resultat.

    https://www.fiveomotorsport.com/6247...s-80lb-compact
    https://www.fiveomotorsport.com/24mm...omestic-us-fit

    Godt. Du får mye turbo for pengene.
    Okei, da får vi se hvordan det blir med dysevalget.
    [O]2009 Toyota Hilux SR5 4x4 | Hverdagsbil
    [O]1969 Volvo 144 | Sommercruuuuisebil
    [O]1988 Volvo 245 | Kommandobil Sugis
    [X] 1995 Volvo 940 Turbo 300 oppsett | Står med skakk nasa
    [X] Volvo 740 1988 | Vraket - Team Low Cost Motorsport -

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2012
    Sted
    Torpa / Snertingdal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Hvor får man kjøpt den turboen til den prisen?
    Jeg sendte en mail til turboservice.no Ble litt overraska selv, når den ligger på over 2k dollar i statene.
    [O]2009 Toyota Hilux SR5 4x4 | Hverdagsbil
    [O]1969 Volvo 144 | Sommercruuuuisebil
    [O]1988 Volvo 245 | Kommandobil Sugis
    [X] 1995 Volvo 940 Turbo 300 oppsett | Står med skakk nasa
    [X] Volvo 740 1988 | Vraket - Team Low Cost Motorsport -

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Da kan det hende jeg skal sende i vegen en mail også, om jeg ikke blir fornøyd med neticsen jeg har nå.

Lignende tråder

  1. bygge inn chev. 305 i 740 turbo
    By BjørnOve in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 01/03/10, 16:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •