Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Manuellkonvertering Volvo S80 D5

  1. #1
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard Manuellkonvertering Volvo S80 D5

    Er det noen her som vet om det er noen forskjell på drivakslingene til en D5 med manuell eller automat drivverk?

    Har fått pris på alle deler jeg er blitt opplyst om er nødvendige men drivakslingene er jeg skikkelig usikker på om jeg vil trenge...
    Jeg skal konvertere fra automat til manuell, så greit å ikke hive ut mer penger enn nødvendig.

    Er også nysjerrig på oljekjølern til girkassen, angivelig skal det være en på den manuelle også, men de ser veldig like ut, så der skal jeg vel bare kunne bruke den som allerede er på bilen?

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk
    Sist endret av th3-1nonly; 13/06/16 kl 16:37

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    dette bør du være 100% sikker på at vil fungere før du gjør det.
    Jeg valgte å ikke bygge om til manuell da automaten havarerte på min 2009 v70.
    Volvo har ikke mulighet til å legge inn software for manuell på en automatbil, og da må mest sannsynlig
    ECU
    kjøpes NY for å programmeres fra bunn hos forhandler.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    har også fått tilbud på motorstyring som kommer fra en D5 manuell, der skal det bare være plug n play i teorien. Men vi har jo alle hørt skrekkhistorier om hvordan programmeringen til diverse styringsenheter fucker over folk fordi Volvo skal være proprietære, men alt dette har jeg i bakhodet


    Sent from my STV100-4 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    men motorstyring alene vil ikke fungere med resten av bilen uten videre?
    Canbus anlegg med mye adressering og låsing mot andre styreenheter for å forhindre tyveri?!
    Ved første oppstart med annen
    ECU
    vil rattlåsen feks gå i lås, og den må du til forhandler for å låse opp igjen etter å ha fått alle komponenter til å snakke sammen med riktig programmeering
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    nei nei, men den alene vil gjøre opp for at volvo påstår at denne ikke kan omprogrammeres.
    Å bytte
    ECU
    er jo relativt vanlig vil jeg si, så det er bare et spørsmål om å endre på parametere I teorien. Egentlig skal alt kunne omprogrammeres, slik at det blir riktig og slik at bilen ikke går i lås.
    Jeg leter etter et kompetent verksted som vil ordne dette, men kan ingen så får det bare være, akkurat nå setter jeg bare opp budsjettet basert på prisene jeg har fått Dvs. alt utenom jobben Volvo må gjøre.

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Hør med Lars Haug på Gustavsson og sønner i Oslo. Er det noen som har peiling så er det han
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  7. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  8. #7
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    nei nei, men den alene vil gjøre opp for at volvo påstår at denne ikke kan omprogrammeres.
    Å bytte
    ECU
    er jo relativt vanlig vil jeg si, så det er bare et spørsmål om å endre på parametere I teorien. Egentlig skal alt kunne omprogrammeres, slik at det blir riktig og slik at bilen ikke går i lås.
    Jeg leter etter et kompetent verksted som vil ordne dette, men kan ingen så får det bare være, akkurat nå setter jeg bare opp budsjettet basert på prisene jeg har fått Dvs. alt utenom jobben Volvo må gjøre.

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk
    Ikke noe problem å bytte ecu men uansett så må ecuen kodes til bilen.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  9. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Snakket med Volvo i Haugesund, og der var det vel egentlig ikke annet svar enn hva jeg hadde forventet. "Det er umulig" Jeg får jo ikke mindre lyst til å gjøre dette dersom folk sier at det ikke kan bli gjort, jeg har gjort nok ting i min levetid mange ellers ville sett på som umulig. Så det er bare snakk om perspektiv egentlig, ingenting er umulig, og om jeg så må bryte jeg gjennom CANBUS'en med packetsniffing og styre bilen med en arduino. Så skal denne bilen konverteres til en manuell, det er ikke snakk om annet! Den større hindringen her er kvinnfolket.

    Nå sitter jeg og går gjennom kabel og modulskjemaet til hele bilen, så nå må jeg i hovedsak bare finne de enhetene som jeg bilen KAN klare seg uten. Så lenge den starter og går så er det en god start. Resten kan komme etterhvert.

    Jeg bare fortsetter med findings i min prosjekt tråd, så kan jeg holde alt på samme sted.

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  11. #9
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Du skal ha for pågangsmotet. Det blir spennende å se Selv hadde jeg bare kjøpt en som allerede er manuell, som både blir lettere og billigere
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  12. Takk th3-1nonly takket for denne posten
  13. #10
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Jeg oppdaterer denne tråden i håp om at noen har litt ekstra input som ikke går gjennom prosjekt tråder.

    Nå har jeg gått over sensorene som er i bilen nå, både de jeg har og de jeg ikke har, hvilke jeg etter erfaring og spekulasjon (for øyeblikket) kan utelate uten at bilen ikke starter, et bilde over oversikten ligger under:

    Modul Navn Behov Tanke Div
    ACM Alternator Control Module Usikker Dette virker som en Modul man kan omprogrammere som ikke nødvendigvis trenger å matche
    ECM
    og
    CEM
    Tråd fra Swedespeed
    AQS
    Air Quality Sensor Ikke Nødvendig Navnet tilsier at denne er en del av Klimakontroll, Bilen går knirkefritt uten denne, det er også bare en sensor, har ikke opplevd at disse må programmeres Tråd fra Volvo Forums UK
    AUD
    Audio Module Ikke Nødvendig Navnet tilsier at denne er del av Infotainment i bilen, bilen går fint uten denne Tråd Volvo-Forums.Com
    BCM
    Brake Control Module Ikke Nødvendig Ikke Nødvendig, men grei å ha, denne styrer
    ABS
    og
    DSTC
    , kun software bør være nødvendig her. Fun fact, kan sende feilmeldinger om
    DEM
    ikke fungerer
    Tråd fra Swedespeed
    BPM Bluetooth Phone Module Ikke Nødvendig Denne har jeg ikke i bilen nå engang, kan garantert kjøre uten, kan kanskje være artig å legge til i fremtiden Youtube Video som viser hvordan en legger til denne
    BSC Body Sensor Cluster Stability Sensor Ikke Nødvendig Virker som denne hører sammen med
    BCM
    for antiskrens o.l. Bør derfor kunne omprogrammeres, men det virker mer bare som en enkel sensor, derfor kanskje ikke nødvendig
    Youtube video var alt jeg fant om denne
    CCM
    Climate Control Module Ikke Nødvendig Bilen vil starte og gå uten klimakontrollen, må gjerne omprogrammeres, men er ikke nødvendig for start og kjør. Finner ikke definitiv info om denne Tråd om
    P2
    Volvo fra Matthews Volvo Site
    CEM
    Central Electronic Module Viktig Denne modulen er viktig for bilens funksjon, dette er sentral enheten, sjekker fremdeles opp i hvordan det er å omprogrammere denne med annet VIN nummer i fremtiden slik at det matcher bilen. XeMoDeX Mener at modulen kan omprogrammeres Tråd fra Swedespeed,
    P2
    modell, bør funke som pekepinn
    CPM Combustion Preheater Module Ikke Nødvendig Styremodulen til Dieselvarmern, ikke vødvendig for drift, men jævlig kurrant om vintern. Tråd fra Jag Rullar om dette Liten Bonus
    DDM
    Drivers Door Module Ikke Nødvendig Ikke nødvendig, men jeg har sett andre tråder hvor disse ikke lar seg omprogrammeres, det finnes derimot ingenting som ikke kan omprogrammeres, må bare finne rett ROM og wipe den om ikke annet. Skal snakke med Volvo om denne. Finner ikke noe som er relevant til min årsmodell i givende stund
    DEM
    Differential Electronic Module Ikke Nødvendig Jeg har ikke denne modulen da den bare er relevant for
    AWD
    modellene, vil heller ikke være et alternativ å installere.
    DIM
    Driver Information Module Usikker Antakeligvis ikke viktig for bilens drift, men denne klarer jeg meg ikke uten. Har hørt at man kan bruke en hvilken som helst, men da
    ECU
    og
    CEM
    kommer fra engelsk donorbil er jeg usikker på hva som skjer med denne. Hva sier Volvo mon tro.
    DMM Damper Motor Module Ikke Nødvendig Hører sammen med klimakontroll, bilen vil fungere uten denne, men som med alt annet på denne bilen trenger den vel software sammen med klimakontrollen. Skal konsultere Volvo om denne Tråd fra Swedespeed om denne.
    ECM
    Engine Control Module Viktig Denne sier seg vel egentlig litt selv at er viktig, men det er også viktig at denne kommer fra samme bil som
    CEM
    . Ingen
    ECM
    , ingen drift.
    Tråd fra Volvoforums.com
    FLR Forward Aimed Radar Ikke Nødendig Har ikke radar eller lignende på min, derfor ikke nødvendig. Men vurderer muligheten.
    FSM Forward Sensing Module Ikke Nødvendig Denne enheten hører til radaren, den har jeg heller ikke, så ikke nødvendig.
    GSM Gear Selector Module Ikke Nødvendig Dette omtaler automatkasse girvelgern, og vil sågar ikke være nødvendig for en manuell konvertering.
    HCM
    Headlamp Control Module Ikke Nødvendig Nødvendig for å få lov til å kjøre bilen, men ikke for å starte og kjøre den. Usikker på hvordan det er med programvare til disse.
    HLDF High Level Display Front Module Ikke Nødvendig Denne modulen har jeg ikke heller da jeg ikke har utstyrspakken med
    GPS
    , så denne kan ignoreres.
    IAM
    Integrated Audio Module ikke Nødvendig Bilen har fungert uten denne konsollen koblet til, derfor ikke nødvendig for vanlig drift. Men må definitivt ha en form for dette ellers blir jeg gærn på lengre turer. Må sjekke opp i programmering med Volvo
    ICM
    Infotainment Control Module Ikke Nødvendig Bilen har fungert uten denne konsollen koblet til, derfor ikke nødvendig for vanlig drift. Men må definitivt ha en form for dette ellers blir jeg gærn på lengre turer. Må sjekke opp i programmering med Volvo
    KVM
    Keyless Vehicle Module Ikke Nødvendig Jeg har ikke denne modulen i bilen for øyelikket, og vil heller ikke få bruk for den, bare en gimmick. Tråd fra Swedespeed om en som er trøblete.
    LCM
    Left Camera Module Ikke Nødvendig Har ikke blindsone kamera på min bil, så dette er ikke en nødvendig modul å ha. Selv om den er fristende i fremtiden.
    LDM Left Rear Door Module Ikke Nødvendig Ikke nødvendig, men jeg har sett andre tråder hvor disse ikke lar seg omprogrammeres, det finnes derimot ingenting som ikke kan omprogrammeres, må bare finne rett ROM og wipe den om ikke annet. Skal snakke med Volvo om denne.
    LSM
    Light Switch Module Ikke Nødvendig Denne er til å styre lysene og åpne tanklokket, ikke nødvendig for drift, men er definitivt et behov for fremtiden for å være lovlig.
    MMM
    Multimedia Module Ikke Nødvendig Jeg har ikke denne modulen for øyeblikket, men den er aktuell med en oppgradering. Derfor ikke nødvendig.
    OWS Occupant Weight Sensor Ikke Nødvendig Denne er ikke nødvendig for drift, men trenger den for airbag, uten tvil. Ser ikke ut som det skal være noe problem med en brukt stol, så mulig det ikke trengs noen omprogrammering heller. Må bekrefte dette med Volvo. Tråd fra Swedespeed om dette.
    PAM
    Parking Assist Module Ikke Nødvendig Denne er ikke nødvendig for drift, ryggesensoser er godt å ha og de har reddet meg en del ganger. Men for øyeblikket trenger vi ikke å tenke på denne, må sjekke om den kan omprogrammeres. Tråd fra Swedespeed om denne
    PBM
    Parking Brake Module Ikke Nødvendig Virker som dette er en modul esklusiv til de bilene med elektronisk håndbrekk, så denne trenger vi heller ikke. Da jeg heller ikke har dette. Tråd fra Volvo Forums UK om dette.
    PDM Passenger Door Module Ikke Nødvendig Ikke nødvendig, men jeg har sett andre tråder hvor disse ikke lar seg omprogrammeres, det finnes derimot ingenting som ikke kan omprogrammeres, må bare finne rett ROM og wipe den om ikke annet. Skal snakke med Volvo om denne
    PHM
    Phone Module Ikke Nødvendig Bilen har vært igang uten denne modulen uten feilmeldinger eller andre problemer utenom at telefonen ikke fungerer.
    PSM
    Power Seat Module Ikke Nødvendig Denne er for å justere setet elektronisk fremme, virker som den ikke skal være noe problem å skifte mellom biler, men har fremdeles igjen å få bekreftet dette.
    RCM
    Righthand Camera Module Ikke Nødvendig Har ikke denne modulen, så denne spiller det ingen rolle med. Men den er aktuell for fremtiden!
    RDM Right Rear Door Module Ikke Nødvendig Ikke nødvendig, men jeg har sett andre tråder hvor disse ikke lar seg omprogrammeres, det finnes derimot ingenting som ikke kan omprogrammeres, må bare finne rett ROM og wipe den om ikke annet. Skal snakke med Volvo om denne
    RKE/RRX Remote Keyless Entry/Remote Reciever Module Ikke Nødvendig Keyless entry modul, har den ikke, heller ikke behov for.
    RSM Rain Sensor Modul Ikke Nødvendig Modulen til regnsensoren, om jeg ikke har helt feil sitter denne i selve frontruten. Det kan bli et problem om den ikke lar seg omprogrammere. Rykter sier dog at denne kan byttes og ikke trenger å omprogrammeres. Tråd fra Swedespeed om dette.
    RTI
    Road Traffic Information Module Ikke Nødvendig Ser ut som denne er integrert Infotainment modulen, isåfall snakker vi bare software.
    SAS
    Steering Wheel Angle Sensor Usikker Spekulerer i at denne hører sammen med
    DSTC
    systemet, men kan også høre til rettlåsen. Må bekrefte dette, foreløpig usikkert hvordan denne skal forholdes til
    SCL Steering Column Lock Module Viktig Denne er viktig, ifølge Morgis er det viktig at denne matcher
    ECM
    og
    CEM
    , jeg må sjekke opp i hvordan jeg skal forholde meg til denne med nøklene og immobilizern.
    Tråd fra Matthews Volvosite om dette.
    SCM Siren Control Module Ikke Nødvnedig Min er defekt, lysene blinker, men ikke noen hørbar alarm, så ikke nødvendig, men den skal fikses, så der trenger jeg en helt ny uansett.
    SCU Start Control Unit Usikker Høres viktig ut, men det virker mer som denne kan byttes uten programmering da SCL holder på nøkkelinformasjonen. Men det må verifiseres med Volvo først. tråd fra Just answer, taes med en klype salt.
    SHM Seat Heating Module Drivers side Ikke Nødvendig Denne modulen ser ut til å være en del av stolen, disse har jeg hørt rykter om kan byttes uten programmering. Men akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal tro, og Volvo sine proprietære programvare shenanigans holder på å gi meg en hodepine.
    SRM
    Sun Roof Module Ikke Nødvendig Har ikke soltak dessverre, kunne godt tenkt meg, men da må jeg til med andre ting.
    SRS
    Supplemental Restraint System Usikker Airbag er viktig, bilen går gjerne uten denne, men den er nok overhodet ikke sikker i en kollisjon. Så denne må jeg finne om jeg kan omprogrammere eller ikke.
    SUM
    Suspension Module Ikke Nødvendig Har ikke denne enheten, vil nok ikke få et behov for den heller, kan bare utelates.
    SWM
    Steering Wheel Module Usikker Det ser ikke ut som denne skal være nødvendig for drift av bilen, men den er definitivt nødvendig for knapper og spaker ved rattet. Må finne ut om denne kan omprogrammeres.
    TCM
    Transmission Control Module Ikke Nødvendig Denne skal ut sammen med automatkassen, ikke lenger nødvendig da sensoren fra den manuelle girkassen kobles rett i
    CEM
    TMC Traffic Message Channel Module Ikke Nødvendig Virker som en annen variasjon av
    RTI
    , og derfor en del av
    ICM
    , bilen kan kjøres uten denne, men programvare må nok rettes. Om modulen i det hele finnes på min bil.
    TRM
    Trailer Module Ikke Nødvendig Vil ikke være nødvendig så lenge jeg ikke har noen henger slik jeg forstår det. Kan derfor utelates, men skal kikke opp i programmering av denne mot nye
    CEM
    WMM Wiper Motor Module Ikke Nødvendig Denne er ikke nødvendig, men jeg må kikke opp i hvordan det er med omprogrammering, viskerne må jeg ha.

    Dette er det beste jeg kommer opp med, nå må jeg bare finne ut mer konkret fra Volvo om hva som kan omprogrammeres mot annen
    CEM
    og
    ECM
    . Alternativt om det er lettere å kjøpe helt ny
    CEM
    , eller hva som enn må til. Dette er fremdeles Work in Progress, men jeg har ikke tenkt å gi meg enda, selv om alle historiene man hører om Volvo er hvordan de er håpløse med brukte moduler. Skjønner at mye har med sikkerhet å gjøre, men alt er overskrivbart, det er bare et spørsmål om å wipe det først.

    Hadde jeg bare kunnet beholdt
    CEM
    og
    ECM
    uten å måtte bytte disse, og fjernet
    TCM
    og GSM, så hadde mange problemer vært løst, da de samme komponentene blir brukt i alle andre modeller på samme platform.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  14. #11
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Hør med Lars Haug på Gustavsson og sønner i Oslo. Er det noen som har peiling så er det han
    Jeg har sett at navnet hans har dukket opp litt her og der, så jeg skal gi han en lyd!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  15. Takk orfaman68 takket for denne posten
  16. #12
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Kan godt være jeg har oversett noe veldig fundamentalt, men hva er egentlig poenget med manuellkonverteringen? Jeg ser jo at du har 41 moduler du sier du ikke trenger. Mitt spørsmål blir da, er det virkelig verdt det å bygge om en velutstyrt S80 fra automat til manuell, når konsekvensen blir at du blir kjørende uten
    ABS
    , uten stereo og en haug med andre ting. Hvordan skal du komme deg gjennom EU og alt det der med en 2007 modell Volvo uten
    ABS
    , antiskrens eller noe annet?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  17. #13
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Kan godt være jeg har oversett noe veldig fundamentalt, men hva er egentlig poenget med manuellkonverteringen? Jeg ser jo at du har 41 moduler du sier du ikke trenger. Mitt spørsmål blir da, er det virkelig verdt det å bygge om en velutstyrt S80 fra automat til manuell, når konsekvensen blir at du blir kjørende uten
    ABS
    , uten stereo og en haug med andre ting. Hvordan skal du komme deg gjennom EU og alt det der med en 2007 modell Volvo uten
    ABS
    , antiskrens eller noe annet?

    Det går helt enkelt ikke. Og det får man ikke gjort noe med uansett hvor mye man prøver.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  18. #14
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    nøkkelordet er vel egentlig, ikke nødvendig for å starte bilen, i all hovedsak er det første prioritet. Deretter kommer vi til hvilke moduler som kan omprogrammeres fra å være second hand til å matche
    CEM
    . Mange av modulene listet er kune inkluddert i høyere utstyrsnivå som
    DEM
    ,
    SUM
    etc.
    Det endelige tallet er jo litt uklart, men alt skal fungere igjen før bilen skal på veien, idetminste systemer for sikkerhet,
    ABS
    ,
    SRS
    ,
    DSTC
    Etc.

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  19. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    For meg (merk, KUN min subjektive mening) så fremstår prosjektet som litt meningsløst.

    Du tar en utrolig ålreit bil med masse utstyr og automat, bygger den om til manuell som du ikke får godkjent, og det er ikke sikkert du får start engang Du fjerner også 90% av utstyret i den sånn at du må sitte med mobil og høretelefoner for å høre på musikk!

    Altså, jeg skjønner at tanken er kul, men er det virkelig verdt det? For meg blir det som å kjøpe og bygge om denne:



    Til denne:
    Sist endret av Daniel V; 16/06/16 kl 12:35
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  20. #16
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    For å være enda tydligere, slik at vi er på samme side.

    ALT, fra telefon til
    ABS
    skal fungere i bilen når jeg er ferdig, hva jeg feilet på å gjøre klart og tydelig i selve listen, og jeg beklager det, er at definisjonen av "Ikke nødvendig" er hvorvidt det er viktig at disse enhetene matcher bilen de kommer fra. eks. Modul A er "ikke nødvendig" fordi denne kan omprogrammeres til å fungere med Modul B, trenger derfor ikke en fra donorbilen. I den eventen at det ikke er mulig med Re-load / Omprogrammering så blir det som følger: Modul A er viktig fordi den ikke kan omprogrammeres, og den må matche med modul B fra donorbilen.
    Så denne listen er vel for å kartlegge det, men ordleggingen suger, det skal jeg innrømme, men er det mer forståelig da?

    Det er mange grunner til at jeg vil gjøre dette, noen legitime, noen svært subjektive, ikke noe galt i det. Hadde derimot resultatet i sluttenden vært slik du beskriver, headset med håndsveiv på vinduene fordi stereo og AC ikke funker, og ikke få godkjent den fordi fundamentale systemer som
    ABS
    og
    SRS
    ikke fungerer. Da hadde jeg virkelig ikke kjempet så hardt for å få dette til xD

    Men det bringer meg til et annet punkt,
    ECM
    er nødvendig for motorstyring, og det er viktig at denne matcher med
    CEM
    pga girkasseconfig, timing, etc. etc. Men hva med de som er såpass uheldige at selve
    CEM
    går til helvete, det må jo være en løsning for de? Er
    CEM
    gåen og må skiftes, så kan man ikke forvente at alle 52 andre moduler i bilen også med skiftes. Det bør vel være mye lettere å få dette prosjektet til å matche med en helt ny
    CEM
    enn å få brukte moduler til å passe med en brukt
    CEM
    ?

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  21. #17
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Da henger jeg litt mer med. Tolket "ikke nødvendig" som at du ikke anså det som nødvendig, og at du derfor ville klare deg uten Da hadde det nok blitt verdens mest tungsolgte S80!

    Blir spennende å følge med på prosjektet ditt!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  22. #18
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly Vis post
    Men det bringer meg til et annet punkt,
    ECM
    er nødvendig for motorstyring, og det er viktig at denne matcher med
    CEM
    pga girkasseconfig, timing, etc. etc. Men hva med de som er såpass uheldige at selve
    CEM
    går til helvete, det må jo være en løsning for de? Er
    CEM
    gåen og må skiftes, så kan man ikke forvente at alle 52 andre moduler i bilen også med skiftes. Det bør vel være mye lettere å få dette prosjektet til å matche med en helt ny
    CEM
    enn å få brukte moduler til å passe med en brukt
    CEM
    ?
    Når man bytter kun èn modul legger man inn software som er laget til den aktuelle applikasjonen, altså volvo har en ferdig sw som passer oppsettet, laster den inn på modulen, og så enkelt er det.

    Hele denne jobben du skal gjøre henger på SW. Selvfølgelig er det ikke noe problem å bytte til manuell girkasse og få det til å virke, men det krever omfattende programmering, noe av det vil være potensielt umulig av sikkerhetsårsaker.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  23. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Kan hende jeg tenker litt feil, siden jeg bare kan elektrik, men ikke elektronikk...
    Hadde det ikke vært mye enklere og billigere å kjøpe en manuell delebil et sted i europa hvor det er billigere enn her i Norge for å så bygge og bytte alt du trenger og så programmere resten ? Jeg bare lure på...
    Uansett skjønner jeg ikke så helt vitsen med å bygge om en S80 automat på manuell... Vill gjette at minst 95% av disse ble solgt med automat. Så med tanke på å selge bilen etterhvert tviler jeg på denne stunten...
    Har mye respekt for det du gjør og har gjort, og har lært en del av det.
    Men, en bil handler man ikke hvert år. Hvorfor har du ikke valgt manuell før du kjøpte ? Mener jeg bytter jo ikke kjæresten min fordi søstera hennes liker jeg bedre nå...
    I tillegg tid og penger. Har hatt prosjekter selv når jeg var yngre og har derfor skjønt at du aldrig får tilbake di penger du bruker...
    En S80 er uten tvil en fin bil, men ingen sjelden bil, ingen oldtimer osv.
    Så at du får problemer med samboeren din ang dette skjønner jeg faktisk godt...
    Tror samboeren min hadde drept meg
    Men dette er ikke ment som kritikk, dette er kun MIN mening
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  24. #20
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    På sett og vis er jeg enig, dette er ikke for alle, og alle er frie til å ha sine meninger om dette Jeg ser galskapen i det selv, men jeg har aldri vært en til å se på oppgave som for stor.
    Så hvorfor kjøpte jeg en automat? Jeg som ellers er blodfan av manuell? Vel, på tidspunktet jeg kjøpte bilen var det den eneste jeg fikk lån til, jeg hadde vurdert S60, men når jeg kunne få en av flaggskip modellene billigere, så var valget enkelt.
    Den eneste manuelle S80 D5'en kostet over 30 000 mer enn den jeg alt hadde sett meg ut, og den summen over var ikke banken i villige til å gå med på. Utålmodig som jeg er, og med en 850 som sang på siste verset så bet jeg meg i det, og kjøpte en automat. Erfaringene jeg hadde med gamlingenes 2.5 TDI V70 med automat fra 98 gjorde at jeg så lyst på det.
    Jeg hadde bilen i en stund, men savnet for manuell ble for stort.
    etter hvert begynte jeg å tenke over hvor mye den slurte, hvor mye av kraftpotensialet som forsvant i overføringe, og den lite eksisterende involveringen med bilen.
    Jeg prøvde å selge den, bytte den osv. men som du selv sa, S80'en med automat er en vanlig bil, og min hadde også gått et stykke. null respons.
    etter hvert begynte jeg å skru mer og mer på den, ble mer og mer knyttet til den, men har aldri klart å legge fra meg tankene på å konvertere eller selge bilen. Hvorav sistnevnte jeg ønsker mindre og mindre. Fordi dette er en bil jeg ellers elsker, og jeg kjører den til den skrotes, og deretter enda litt til.
    Så selge og bytte? Ikke lenger et alternativ, dog skal jeg innrømme at når alle jeg snakker med, sier at jeg må bare selge den og kjøpe en annen så skrubber det litt av på meg. Men jeg er også så vandt til det nå at nå er det mer en prinsipp sak, vilje til å gjøre det, og fordi, vel, det er min bil. Og for meg er det mer enn en bil.
    Men som sagt, på dette tidspunktet har jeg lagt så mye tid, svette, penger, tårer og glede, at en ny bil. For å fylle et tomrom jeg kan få fra den jeg har med litt arbeid, det er rett og slett det som ikke er verdt det for meg
    Må skifte girkasse snart, den har sine problemer som kun en ny kasse kan fikse, samt reg rem o.l. Folk kan skrive under på hvor dyrt dette er, så helt ærlig, istedenfor å bruke nærmere 70 000 på preventativt vedlikhold for at et verksted skal gjøre det, når muligheten eksisterer der for at jeg kan gjøre det selv, OG bytte til manuell gir og modifisere bilen etter ønske når motor likevel er ute. Det er i mitt hode det smarteste valget som er, det er min mening.

    Så jeg håper bare at dere får noen glede utav dette vedsiden av min stahet. Vi har gullprosjekter av en grunn, mange ekstremt dedikerte sjeler her på forumet. Go big or go home right?

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  25. Takk orfaman68 takket for denne posten
  26. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Som han Daniel skrev: Respekt for pågangsmotet ditt
    Det er alltid farlig når man liker/elsker noen/noe for mye- for begge lommeboka og sjelen...
    Og når vi snakker pris, så har jeg nettopp fått ny motor pga flere hull og sprek i gamle blokken som resulterte i at all vann ble borte etter kun 20 minutt kjøring. Var bare 92.000,- Heldigvis har jeg kasko med motorskade forsikring , men likevel måtte jeg ut med 46.000,- Gjenstår nok litt småting og justering, så er bilen klar.
    Dette er sure penger, vill si jeg betaler for noe jeg ikke ser. Mye mer moro å betale litt for felger osv.
    Men 70.000,- for en girkasse ?? Det finnes vel mye rimeligere i feks Sverige hos JB.
    Skjønner at du er sta og litt sær, dette er positiv ment
    Men husk også en ting: Jo mer du gjør med bilen din jo større sjanse er det for feil.
    Spesiell på en bil med såpass mye elektronikk, styrenheter osv.
    Eller, du som er så flink til å lodde led's, hvor mange tusen led kan du kjøpe for det hva hele kassa og ombygging koster ?
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  27. #22
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    i sverige fikk jeg pris på girkasse for 50 000, dette inkludderte da ikke andre ting som arbeid eller andre nødvendige deler, så man får ta det med en klype salt
    Mange liker jo i slike hobbyer å regne hva tiden deres er verdt, men gjør man noe man liker, så har den ikke noen monetær verdi.
    Jeg hører den titt og stadig den siste der, men du har jo flere varianter. Jeg liker å bare hoppe i det, forholder meg optimistisk, selv om det går til helvete....kremt.
    Men hvor mange tusen ja, en pakken med 100 SMD dioder ligger vel på 35kr ish. Da snakker vi 200 000 dioder. Får gjort litt dashbord mods med dette.
    Pris jeg har fått på majoriteten av delene jeg trenger til ombygging er for øyeblikket bare på 16000 + -

    Sent from my STV100-4 using Tapatalk

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  28. Takk orfaman68 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. larsverm - 04 S80 2,0T (Erfaringer med S80)
    By larsverm in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 195
    Siste post: 12/04/19, 09:33
  2. S: 2000mod s80 bakhjulstrekk prosjekt. Evt s80 deler.
    By Shaiko in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 27/06/13, 23:57
  3. volvo s80 ø.k
    By sveimyrv in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 17/01/12, 21:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •