Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  50
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 118

Tråd: PROSJEKT! 850 T5R skal steg 4 chippes! Samler alle tråder her da det blir mye rot på forumet ellers

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard PROSJEKT! 850 T5R skal steg 4 chippes! Samler alle tråder her da det blir mye rot på forumet ellers

    Jeg har en 850 T5R 1994 mod med 1996 mod motor.Den har orginalt 240 HK . Målet med steg 4 chippingen er å klare å ta ut minst 350 HK,BIL og Motor skal over grensen til Sverige får å bli totalt renovert/overhalt , forsterket. Det er første steget.Med Steg 4 Chippet skal det monteres 19T større dyser lyseblå fra V40 T4, Big pack IC kit med RIP rørførsel og et open air filter. Det som står om chippet er 19 t turbo ,større dyser og et bra luftfilter. Jeg har fått mange forslag her på forumet om ting som bør gjøres for å få bedre effekt , og kommer til å følge di fleste av tipsene . Jeg er helt grønn når det gjelder Volvo med hvit motor og har ellers liten peiling på turbo. Men bruker Google og finner ut mye om disse bilene /motorene der , og ikke minst dette forumet. Håper dere kan fortsette å gi meg tips/forslag og forklaringer det setter jeg veldig stor pris på ! Jeg har tenkt å legge ned ca 100 000 i motor/girkasse. så blir det oppgradering av bremser, dekk/felger og andre ting som trengs for at jeg skal kunne kjøre trykt og få mest mulig power ned i bakken . Steg 4 Chippet jeg skal bruke er beregnet får bruk av enten hvite R dyser eller lyseblå V40 T4 dyser, Her er det noe jeg ikke har begrep på , ta for eksempel di lyseblå T4 dysene som er 375 cc , hvor mye bensin klarer di å levere? Er det noe formel man kan bruke for å regne ut hva dysene klarer av HK? Hvor mang HK vil 375 cc dysene holde til? Jeg har tenkt å kjøre med 1,4 i ladetrykk , med h-profil råder. Takker får alle som gir meg svar!

  2. #2
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye bensin en 375 cc dyse klarer å levere? Ca 375 cc/min

    Når det gjelder dyser vs hk må noen andre svare, jeg har sett tall som å gange med 0,77 for å finne teoretisk maks hk en dyse kan bidra til, men aner ikke om det er riktig.

    Hvis du likevel skal sette ut jobben med å bygge motoren tror jeg kanskje jeg ville bestilt et realistisk resultat og la proffene velge og bygge detaljene (da har du også noen andre å klage til om resultatet ikke blir bra). Men det er nå bare meg
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  3. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Det står stor respekt av slike planer når du har lite erfaring med denne formen for trimming / motorbygging. Det står enda større respekt av det om du klarer å gjennomføre. Det er synd hvis de tilbakemeldingene du får på forumet skulle ta motet fra deg. Jeg tenker at tipset fra hgnubel er verdt å lytte til; ...... 1. Gå i dialog med en aktør som virkelig KAN denne motoren. 2. Gi dem et budsjett og ..... 3. la motorbyggeren foreslå hva som er best å gjøre på det aktuelle budsjettet. Om du bruker pengene slik vil du virkelig få noe igjen for pengene. Om du selv gjetter deg fram til ei oppskrift ut i fra hva du har lest på nettet, risikerer du å bomme kraftig ........ / bruke mye penger med dårlig resultat. Stå på, dette kan bli morro !!!
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  5. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    kjekt med et solid fundament.. :-)
    http://www.ebbt.no/volvo-5-syl-blokk...g-500-hk-bygg/
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  7. Takk Professor Dremel, DRømmevovo takket for denne posten
  8. #5
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    375cc dyser holder til 375hk på en 6'er, så da holder det til 375/6*5=312hk på en 5'er

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  9. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  10. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard PROSJEKT! 850 T5R skal steg 4 chippes! Samler alle tråder her da det blir mye rot på forumet ellers

    Hei! Da skjønner jeg mindre , selger av chip , som mener jeg skal bruke di lyseblå V40 T4 dysene , må jo ta feil. Han hevder jeg kan få opptil 350 HK med dette chippet, hvordan skal det la seg gjøre når dysene ikke klarer å leverer bensin til så mange HK? Er det noen som vet om noen i Sverige /Norge som kan lage et custom chip? Slik at jeg får best mulig resultat ? Takker får alle svarene jeg har fått! dette prosjektet skal gjennomføres. Kan det være at det chippet øker bensintrykket slik at dysen kan levere 350 HK ?

  11. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Nei. Sprutet har ikke noe med bensintrykket å gjøre.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  13. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    For 100 k bygger du motoren etter spec + datasprut og mapper deretter. Bare tull å "chippe" om du først skal tømme banken.
    Hva mener de egentlig med steg 4 og hvem er det som leverer denne?

    Gjetter på at det er du som har lagt ut spørsmål på kost for lodding av steg 4 chippen hos Autotech i Sverige.
    Med det budsjettet, ville jeg begynt på ny og revurdert hele prosjektet. Ikke faen om du får en OTS tune med 19T, spredere og litteranne større FMIC til å levere 350whp. Hva om du ombestemmer deg underveis, annen turbo eller noe, hva da med Steg 4 chippen din?

    Autotech er blant de flinke men for all del, ta kontakt med dem og presenter målet ditt og hvordan du ønsker å komme dit. Evnt kontakt andre motorbyggere, du er ikke førstemann til å skremme flere ponnier utav 5ern.

    Litt grunnleggende turbotech kan også være nyttig.
    Sist endret av gswede; 26/05/16 kl 20:15
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  14. Takk Professor Dremel, DRømmevovo takket for denne posten
  15. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke snakk om 350 WHP. Det skjønner jo jeg som er helt grønn på dette 350 HK svinghjulet. Jeg fikk e post fra Autotech nå i stad , jeg skrev en e post til dem tidligere i dag hvor jeg forklarte hva jeg har tenkt å gjøre med motor , å sa jeg ikke ville bruke steg 4 chippet da jeg er redd for at det ikke blir noe greie på , fordi så mange her på forumet skriver masse negativt om den planen . Jeg skrev nøyaktig hvilken komponenter/modifiseringer som blir gjort med motor å spurte om di kunne lave en custom map
    til meg med det oppsettet , jeg fikk til svar å bruke steg 4 chippet å kjøre med 1,4 i ladetrykk. så her er det tydeligvis mange som har personlige meninger. dette er e posten fra Autotech :Hej!

    Jag hade kört ett Steg 4-program och höjt ladd till 1,4 bar. Håll koll med bredbandslambda bara så den inte går magert.

    Sen i framtiden köpte ett VEMS-sprut och större turbo/spridare för 400hk.

    Mvh/Best Regards,

    Michael Karlsson

    Autotech Motor AB
    Grundbergsvägen 18
    461 39 Trollhättan
    Sweden
    Tel. 0520-480521

    Er det rart jeg klør meg i hodet?
    Jeg starter med å levere bilen til Maskin & Bil Ludvika, så skal di få overhale og forsterke motor jeg lar dem gjøre det dem har tipset meg om av oppgraderinger på motoren, til en pris på 57 000 SEK . så når det er gjort blir det montering av steg 4 chip og det oppsettet som hører til det + modifiseringer som jeg har blitt anbefalt av dere her på forumet. blir det problemer med steg 4 chippet til Autotech så får jeg kontakte dem på nytt å forklare problemene , så får jeg se hva det blir til. KOM GJERNE MED INNSPILL!!! Jeg setter veldig stor pris på at dere kommer med kommentarer til meg!
    Sist endret av DRømmevovo; 27/05/16 kl 18:25

  16. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Du kunne jo bare sagt at det var autotech steg 4, har hatt inntrykk av at det var noe bakgårdsmix chip du skulle bruke... da bruker du bare de delene de anbefaler.

    Syns 57000 hørtes voldsomt ut. Trenger da strengt talt ikke mer enn h-råder og bedre clutch for at det skal funke. En liten portejobb og andre kammer hadde ikke vært trist det heller.

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  17. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Made in Sweden H-profil råder, clutch, porttet topp,spesial kammer, V70 R veiv og nyere kasse. Trodde du mente at det ikke ville funke med Autotech chippen jeg da.
    Beklager på det sterkeste, min feil det! Jeg har en liste hvor det er ramset opp alt som blir overhalt/forsterket/byttet/målt på motor når jeg ser den listen skjønner jeg at dette tar tid og da koster det penger. Motor skal kunne takle 500 HK, sjektt å ha litt å gå på når jeg blir lei steg 4 og 19T turbon. Bruker delene Autotech anbefaler + di jeg har blitt anbefalt her,slik som GLT innsug med 3" gasspjell og en spacer, er en nett side som har laget et kit med dette, og Japan manifold osv, det skal fungere i følge autotech, så jeg må stole på dem å håpe på at prosjektet blir bra til slutt slik at jeg kan skremme flere ponnier utav 5ern.

  18. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    hmm tror nok fremdeles jeg ville angrepet dette noe annerledes..

    En flaskehals du bør vurdere er hvilken turbo du skal ha, flere skyr td04hl-19t da eksoshuset fort blir i minste laget, da hjelper det fint lite med alt det andre. Det mange gjør, er å bruke 19t simpelthen pga av enkelthet, tilgjengelighet og pris.
    Ikke dermed sagt at dette er beste veien å gå, spesielt ikke med lommeboka di.
    Sist endret av gswede; 27/05/16 kl 20:58
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  19. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  20. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2013
    Sted
    Dale, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    258
    Antall takk

    Standard

    Råd på veien Autotech ,Tm Racing, PacMan Racing de kan 5 Volvo og trimm 19T er bare glemme skal du klemme ut effekt av den bilen over steg 3-4.En holdbar 5 med 400-500 koster deg fort 100.000,- Skr

  21. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  22. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Laloba Vis post
    Råd på veien Autotech ,Tm Racing, PacMan Racing de kan 5 Volvo og trimm 19T er bare glemme skal du klemme ut effekt av den bilen over steg 3-4.En holdbar 5 med 400-500 koster deg fort 100.000,- Skr
    Jeg er ute etter 350 HK med steg 4 chippet til Autotech, å ja budsjettet på motor gir er på 100 000 NOK , men jeg ser nå at jeg kommer til å havne litt i overkant.

  23. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Da begynner ting å falle på plass med hvem, hva og hvor Jeg skal få Kjøpt/Overhalt/modifisert/forsterket motoren å bilen , jeg tro det bare gjenstår å finne ut hvem som kan montere en bredbåndslambda på 850 prosjektet ? Jeg har send mail til mang firmaer/verksteder , men det er tydeligvis ingen som har noe lyst til å ta på seg denne jobben ,
    ikke vet jeg hvorfor! Noen som har noen forslag til verksted som driver med slikt? Sverige/Norge? Det følger jo med bruksanvisning til disse kittene som bli solgt , men den er på Engelsk og jeg har ikke tenkt å montere dette selv da jeg ikke kan noe om det, og som jeg skjønner er det veldig viktig hvordan dette blir montert. spesielt hvor langt fra turbo du monterer selve sensoren.Kom gjerne med tips!!!

  24. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Dette kan jo autotech til fingerspissene.. jeg mener, når du først skal innom..

    Hva skal du for øvrig med en bredbåndslambda, er chippen tunbar?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  25. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  26. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal ha bredbåndslambda fordi Autotech mener jeg bør ha det får å være sikker på at den ikke går magert , ved kjøring med 1,4 bar i ladetykk. Så da må jeg få det montert slik at jeg ikke risikerer at motoren går får magert , og dermed full motorhavari! Å det er ikke noe morro da jeg legger ned hele lommeboka i dette prosjektet.
    Får ca 20 år siden hadde jeg en amazon med trimmet motor , jeg satt bort alt sammen, smidd innmat og hele pakka ca 200 HK , fikk ikke kjørt 200 mil før det ble brå stopp å to stempler som skar seg . dette pga får mager blanding. Så har lært en lekse der , å sørge for at motor får nok suppe. Jeg får sende Autotech en e post å høre om dem kan montere bredbåndslamada får meg. På hjemme siden deres har dem ikke noe bredbåndslambada kit som jeg finner , bare en enkel bosch sak som ikke har alle delene som trengs, Det virker som den skal kobles opp mot en annen artikell dem har som er ganske dyr , når jeg ser på andre hjemmesider hva dem tar for komplette kit.

  27. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg blitt betalende medlem! Jeg synes forumet her er så bra , mange hyggelige folk som svarer på både det ene å andre. Jeg benytter sjansen til å Kritisere VACN som jeg har vært medlem på før, forumet der kan ikke måle seg mot Volvo forumet. Lenge leve VOLVO!

  28. Takk Professor Dremel takket for denne posten
  29. #19
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DRømmevovo Vis post
    Da har jeg blitt betalende medlem! Jeg synes forumet her er så bra , mange hyggelige folk som svarer på både det ene å andre. Jeg benytter sjansen til å Kritisere VACN som jeg har vært medlem på før, forumet der kan ikke måle seg mot Volvo forumet. Lenge leve VOLVO!
    Gratulerer !!! Velkommen !!!
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  30. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Professor Dremel Vis post
    Gratulerer !!! Velkommen !!!
    Takker!

  31. #21
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Hei, DRømmevovo. Hvordan går det med prosjektet ???
    Volvo S70 1998, Volvo 850R 1996 Steg 0, Volvo PV "Extrem - Sport".

  32. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard Hvorfor steg 4 og 19 T

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    hmm tror nok fremdeles jeg ville angrepet dette noe annerledes..

    En flaskehals du bør vurdere er hvilken turbo du skal ha, flere skyr td04hl-19t da eksoshuset fort blir i minste laget, da hjelper det fint lite med alt det andre. Det mange gjør, er å bruke 19t simpelthen pga av enkelthet, tilgjengelighet og pris.
    Ikke dermed sagt at dette er beste veien å gå, spesielt ikke med lommeboka di.
    Jeg bruker steg 4 chip oppsett av en enkel grunn! det er at det blir lite synlig at motor er trimmet for folk som ikke har så veldig peil på motorer, slik som mine fiender med blå lys!!! Er fullstendig klar over det store problemet med at det er veldig lite eksoshus på T19. men det blir dette oppsettet i første omgang .

  33. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Merkelig argumentasjon.. Du har ikke problem med politi om du kjører som man skal.
    Er du en gærning i trafikken er det vel samma faen om du har 20g eller 19 t turbo.. eller uten turbo for den saks skyld, da hører du ikke hjemme på veien.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  34. Takk hgnubel, DRømmevovo, mrstfu, oar83 takket for denne posten
  35. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Merkelig argumentasjon.. Du har ikke problem med politi om du kjører som man skal.
    Er du en gærning i trafikken er det vel samma faen om du har 20g eller 19 t turbo.. eller uten turbo for den saks skyld, da hører du ikke hjemme på veien.
    Kjøre som normale folk jeg! Har heller ingen problemer med Politi. Det er nå sånn jeg tenker da, folk må vell kunne ha sinne egne meninger?

  36. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard Fargekode Vovo 850 T5R 1994 mod. Hvor står fargekoden?

    jeg tenkte å bytte bakluke på bilen ,å den er i annen farge så jeg må lakkere den. Hvor på bilen finner jeg fargekoden? og hor mange tall bokstaver skal det være? Noen som vet det? Takker på forhånd på alle som svarer

Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 4
    Siste post: 17/05/16, 18:11
  2. Svar: 2
    Siste post: 14/05/16, 12:42
  3. Volvo 245 prosjekt! blir mye bilder
    By virre91 in forum 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/05/11, 15:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •