Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Motor med dobbel VVT i S60 2.0T som orginalt har enkel VVT

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Motor med dobbel VVT i S60 2.0T som orginalt har enkel VVT

    Hei

    Håper på noen gode råd her!

    Motoren i vår 2004 S60 2.0T har hatt "ventil ras" da vannpumpen skar seg og register reima hoppet av. Det smalt, bøyde ventiler og merker i stempel....

    Fikk raskt tak i en komplett brukt motor fra en V70 med svært lav km stand. Gode greier tenkte jeg, men neida...
    Problemet er at den har dobbel VVT og kamføler, mens den motoren som står i kun har enkel VVT.

    Så nå er jeg veldig i tvil på hvordan jeg skal gå videre, har noen ideer, men er ikke sikker på noe:

    Alternativ 1:
    Sette inn V70 motoren slik den er å se hva som skjer? Ulempe: Her er det er mye jobb for noe som kan gå galt...Hvordan oppfører VVT'en seg når den ikke er koblet til elektrisk?
    Står den stille i en trygg posisjon? Hvor galt kan det gå?

    Alternativ 2:
    Flytte over den faste kammen fra den gamle motoren og bruke VVT ventilen som ikke er bruk som plugging av toppen: Ulempe:Vet ikke om det kommer til å passe. Burde jeg ev lage en blendeplate i stedet for å bruke ventilen?

    Alternativ 3:
    Ta topplokket og kammer fra den orginale motoren å sette på toppen på den nye motoren. Ulempe: Kan det være problemer med linjeborring av kamføringene? Ev andre ting med oljekanaler og lignende?

    Alternativ 4:
    Skaffe en annen motor, ev overhale den jeg har... Ulempe: Ut med enda mer penger, og enda lengre uten bil.. Planen var å komme seg på veien denne helga...

    På forhand takk for all hjelp!

  2. #2
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Få tak i rett motor.
    Så enkelt er det.

  3. Takk Volov_S60 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Ref det over så kom jeg akkurat over denne posten i ett annet forum om et tema som ligner.
    Her står det at det er "OK" å bare kjøre med den fremre VVT'en ukoblet...
    Det er ingen argumentsjon for hvorfor dette skal være OK, bare en statement om at det skal gå fint...

    "
    Hi and welcome to the forums.

    Might I suggest doing a bit of basic research on the subject before calling a tuner. Lucky specializes in
    ECU
    tuning and would be great to talk to once you have the motor installed.

    Lets start with a basic statement that yes the S60R engine is compatible with your car. The degree to which it is plug and play depends on the exact year of the R engine and what accessories you plan to swap. Basically 01-04' there are three different engines, LPT, HPT and R. They are all essentially the same turbocharged inline 5 cylinder but do have small differences like compression ratio, turbocharger sizing, boost psi, etc... You can drop any of them into your S60 and it will bolt up, but you need to match the accessories accordingly and will need to make sure the car is tuned for the engine that it ends up with. You can't just swap ECUs in these years so you are looking at getting a custom
    ECU
    flash.

    You can even use the 05-09 engines with dual VVT, you just leave the front VVT unplugged and it's good to go.[/U][/B] Safe to say you can run newer motors in the older cars much easier than running an older engine in a newer car."

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Update:
    Monterte V70 motoren med dobbel VVT. Den fremre (innsug) er ikke tilkoblet elektrisk. Motoren startet umiddelbart og uten noen problemer. Har brukt bilen noen dager nå og så langt ingen problemer av noe slag.

  6. Takk locked, mrstfu takket for denne posten

Lignende tråder

  1. s80 motor i 850 fjerning av vvt??
    By Folkvord in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 19/09/14, 16:17
  2. Ettermontere VVT på en topp som ikke i utgangspungtet har det.
    By Christian in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 14/05/14, 09:47
  3. vvt s80 t6 motor
    By turbohaugen in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 12/11/12, 19:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •