Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Vibrasjon V70N

  1. #1

    Medlem siden
    15. mars 2016
    VCCN medlemsnummer
    1576
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Vibrasjon V70N

    Biltype:
    Volvo V70, 2.0T 180hk (B5204T) 2002 modell automat

    Har en vibrasjon, noen ganger bare i rattet og andre ganger i hele bilen i tillegg til rattet, som varierer veldig i styrke. Vibrasjonen har ingen sammenheng med kald/varm motor, rulling i nøytral, sving eller normalt gasspådrag. Noen gangen kommer den tydeligere frem ved hard kjøring, men ellers vanskelig å fremprovosere.

    Følgende har vært gjort:
    - Får samme vibrasjon på 2 ulike dekksett på samme 16" vinterfelger samt på sommerfelger. Dekk og felg er grundig sjekket og balansert av erfaren mann i bransjen. DEKK/FELG BØR VÆRE UTELUKKET.
    - Kontroll av forstilling og bakstilling hos svært erfaren mekaniker på autorisert verksted uten å finne noe uregelmessigheter.
    - Har ørlite mer vibrasjon ved bremsing (sikkert kast i en bremseskive), men denne vibrasjonen kommer i tillegg.

    Får en følelse av at vibrasjonen er fraværende i noen få hundrede meter etter å den har vært på løftebukk/oppjekket, men mulig dette bar ligger i hodet mitt. Lest om mange lignende tilfeller både på norske og utenlandske forum på V70 uten å bli helt klok. Samme forklaring på problem, men uendelige løsninger som ikke har ført frem til en bedring hos de jeg har lest om.

    Er det noen som har (hatt) samme tendenser og som vet spesifikt noe om dette? Har forstått på mange at det er et typisk Volvo problem også på nyere modeller, og da burde der være et svar også skulle man tro.

    Alle svar mottas med stor takk!!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Drivaksling? Hvis du har tilgang på bukk så kan du rulle rundt hjulene å se etter kast
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

  3. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde sliten indre drivknute på venstre drivaksel. Da var det vanligvis ikke noe risting, med mindre fronten løftet seg og leddet i drivakselen fikk større knekk.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. april 2013
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Har slitt med det samme på min V70 D5 -05. Bilen vibrerte mens jeg kjørte på jevnt underlag. Det ble kraftigere når jeg bremset hardt. Dårlig veiholdning var det også. En passasjer som satte i baksetet, mente at det måtte komme fra venstre bakhjul. Jeg tok av hjulet, caliperen og bremseskiva for å se om jeg kunne finne løsningen. Det viste seg at hjullageret var langt på vei gåent. Det var mye friksjon i selve lageret og rusten på hjullageret tydet på en god del varmgang.. Smooooth sailing etter bytte.. Det gamle hjullageret var under to år gammelt (SKF).

    Kim

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. juli 2011
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Hei. Opplever noe lignende med min 05 v70. Har fungert likt som beskrivelsen din. Men det er med 5mnd mellomrom. Men har blitt mye hyppigere nå i det siste. I dag opplevde jeg noe som ikke kan sammenlignes med tidligere. Når jeg ikke hadde et økende turtall ristet både bil å ratt. Tidligere har jeg kunne framprovosert problemet med å kjøre hardt, mens nå kommer det når jeg ligger i konstant turtall, eller bremser opp. Ser at innlegget er gammelt, så regner med det ble en løsning. Lurer på hva den ble. Jeg tror det er en drivknute, venstre foran, men for hver gang jeg skal sjekke (løfter opp bilen) skjer det jo ikke noe på lang tid.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Jeg har samme problem, bilen vibrerer og har nå begynt å slite dekk i ytterkantene på høyre side. Har mistenkt drivakselen men det viser seg at den ikke er å oppdrive på noen nettbutikker. Har sendt forespørsel til Volvo verksted lokalt for å høre om de kan skaffe. Håper noen har funnet løsningen og kan komme med svar selv om tråden er gammel.

  7. #7
    Registrerte brukere Terje Ek sin avatar
    Medlem siden
    14. april 2015
    Sted
    Råde
    VCCN medlemsnummer
    1860
    Innlegg
    322
    Antall takk

    Standard

    Hadde samme problem, men min vibrerte bare under gasspådrag ikke under rulling. Byttet begge fjærbeinene, bestilte komplette så forsvant det.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. okt. 2017
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Har samme symtom på min v70
    AWD
    at det rister bare noen ganger i ratt og noen ganger i hele bilen og noen ganger ingen ting, har mistanke om drivaksling bak på høyere side

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lignende tråder

  1. Volvo XC90 vibrasjon.
    By Gems in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 14/09/15, 11:53
  2. Vibrasjon i mellomaksel
    By Agrostar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 01/04/14, 05:38
  3. vibrasjon i mellomaksel 740
    By Team Tynner in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 26/03/11, 10:12
  4. XC70 Vibrasjon
    By evenruud in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 22/09/10, 10:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •