Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  41
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 93

Tråd: Spec Volvo X kam b230k

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Her er det jeg har funnet ut ved å legge inn tallene i EApro om noen av volvos alfabetkammer:
    Garanterer ikke for at tallene ved 0.050" løft er korrekte.
    Det ser ut til at ALLE 0.050 tallene er helt FEIL. Anbefales vurdert fjernet for å unngå forvirring.

  2. Takk Holck takket for denne posten
  3. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Tja, kunne jo vært en tanke.

    Men med det samme vi er inne på dette, en M-kam finner man jo overalt man titter, og som regel koster de ikke noe heller. Prøv med en da? Om jeg ikke har regnet meg helt bort, så fant jeg ut at ved å flytte kamdrevet en tann så avanserer eller retarderes kammen med ca. 9,3*. Så om du flytter den fram 1 tann, så er du mer i retning de vanlige kammene. Og med 117* LCA trenger du ikke bekymre deg for at eksosventilene åpner for tidlig heller.
    I praksis kan man ikke flytte kamdrevet 1 tann. I praksis blir det alltid 2 tenner og det blir alltid alt for mye til at dette kan gjøres med suksess. Bare til orientering.

  4. #28
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det ser ut til at ALLE 0.050 tallene er helt FEIL. Anbefales vurdert fjernet for å unngå forvirring.
    Ok, kan fjerne de inntil mer korrekte tall kan legges til. Har du forslag til mer rette tall forresten? Vil du si at tallene på .050" er for høye eller lave da?

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    I praksis kan man ikke flytte kamdrevet 1 tann. I praksis blir det alltid 2 tenner og det blir alltid alt for mye til at dette kan gjøres med suksess. Bare til orientering.
    Ja, du har sannsynligvis rett i det om man tenker veivtenner/grader, 18/19* isåfall blir aaalt for mye ja.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  5. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Ok, kan fjerne de inntil mer korrekte tall kan legges til. Har du forslag til mer rette tall forresten? Vil du si at tallene på .050" er for høye eller lave da?
    Ja, du har sannsynligvis rett i det om man tenker veivtenner/grader, 18/19* isåfall blir aaalt for mye ja.
    Jeg mener at SWR og jeg kranglet om dette for en tid tilbake, men ble etterhvert såpass enig at tallene i linken til Skårholden virker helt korrekte. De andre er derfor ALT for lave.

    Det er akkurat det som skjer, man flytter reimen over 1 tann på kamhjulet, men så må man vri veiven hel tann for å kompensere og da blir det i praksis 1 tann på der nede i stedet.

  6. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Litt synd ja, hadde trua ei lita stund.
    Har du sett på M-kammen? 112,5 LCA og mer durasjon på eksos enn på innsug slik KG sin turbokam.

  7. #31

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Har du sett på M-kammen? 112,5 LCA og mer durasjon på eksos enn på innsug slik KG sin turbokam.
    Ja, vi har diskutert den i denne tråden
    . Men syns det var litt lite løft på innsug

  8. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ja, vi har diskutert den i denne tråden
    Men syns det var litt lite løft på innsug
    Det viktige er LCA på 112,5. KM cams kan nok slipe A-kam profil på innsug ved behov.

  9. #33
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Hvordan kommer du fram til 112,5 LCA Batland? Med tallene IVO 6*ATDC og 242* dur og EVO 44*BBDC og 234* durifra denne lista kommer jeg fram til 117*:



    Mulig jeg gjør noe feil.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  10. #34

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det viktige er LCA på 112,5. KM cams kan nok slipe A-kam profil på innsug ved behov.
    Sant nok. Men hadde nok valgt mer løft en A hvis man først skal få en custom kam til noe ræl Som dette

  11. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Hvordan kommer du fram til 112,5 LCA Batland? Med tallene IVO 6*ATDC og 242* dur og EVO 44*BBDC og 234* durifra denne lista kommer jeg fram til 117*:



    Mulig jeg gjør noe feil.
    Jeg brukte denne http://www.k-jet.org/articles/archiv...-and-b23-cams/ hvor M-kammen er oppgitt til 108 timing på innsug og 117 på eksos. (108+117)/2 = 112,5 grader LCA.

  12. #36

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hva tåler forøvrig original løfter av løftehøyde fra kam? Mellom 12-13 mm et sted?

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Sant nok. Men hadde nok valgt mer løft en A hvis man først skal få en custom kam til noe ræl Som dette
    Njaaa, jooo, men 226 grader på 0,050 er i grunnen plenti når baktrykket er så høyt som det er. Velger du mer løft så øker du sannsynligvis durasjon og overlappet også og det er det siste motoren trenger. Lagom er best og så handler det også om pris. Hvor god forbedring for hvor lav sum opplegg.

    Jeg liker og har alltid likt A-kammen, men 108 grader LCA er ugunstig tett i 13C tilfellet slik jeg ser det.

  14. Takk ArneR takket for denne posten
  15. #38
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Rart, må vel nesten montere den med gradskive og måle den ut om man skal være 100% sikker.
    Ifølge EAPro så kommer jeg fram til lobe centerline på 127* på innsug og 107* på eksos, som igjen fører til 117* og 10* retard.

    M-kam.jpg

    Se bort fra tallene på .050".
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  16. #39

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Njaaa, jooo, men 226 grader på 0,050 er i grunnen plenti når baktrykket er så høyt som det er. Velger du mer løft så øker du sannsynligvis durasjon og overlappet også og det er det siste motoren trenger. Lagom er best og så handler det også om pris. Hvor god forbedring for hvor lav sum opplegg.

    Jeg liker og har alltid likt A-kammen, men 108 grader LCA er ugunstig tett i 13C tilfellet slik jeg ser det.
    Ok. Hvis man f.eks endrer løftet på T-kammen med 1mm på innsug og eksos, hvor mange grader mer over lapp får man ?

  17. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva tåler forøvrig original løfter av løftehøyde fra kam? Mellom 12-13 mm et sted?
    Den tåler plenti, det går ikke på det. Du kan løfte "allverden" hvis du bare øker durasjonen. Si en kam med 256 grader og 10,5 mm løft. Hva vil du løfte? 13,5 mm? -> 256/10,5 x 13,5 = 329 grader-> ubrukelig til det meste.
    Hvis du skal ha maks løft og minimal durasjon, det er da du må opp i løfterdiameter. EVO toppen klarer vel 41 mm.

  18. Takk Holck takket for denne posten
  19. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok. Hvis man f.eks endrer løftet på T-kammen med 1mm på innsug og eksos, hvor mange grader mer over lapp får man ?
    Sånn ca. blir en T-kam + 1,0 mm til en A-kam. Det var vel 241 og 256 om jeg husker rett. Overlappet øker da tilsvarende, altså 15 grader- sånn ca. altså.

  20. Takk Holck takket for denne posten
  21. #42
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om dere har sett dette?

    Mätte upp några std kamaxlar för skoj och några andra också.
    Grader vid ventil lyft.

    Modell 0.2 0.5 1.27 9 lyft Nock Splitt Spel vid mätning
    Volvo Std T 240 220 205 52.5 9.5 107 0.5 0.3
    Volvo std A 254 236 218 80.5 10.3 107 0.3
    Enem V16T 268 248 230 114 11.8 112 1.5 0.35
    Okänd turbo 264 254 238 113.5 12 114 ca1.8 0.5

    Vad jag upptäckte var att ventil accelerationen för alla kammar utom enem kammen var som högst 4grader per 0.5mm, För enem 3grade per 0.5mm

    Tog med dur vid 9mm för att se skillnaden på ventil acc.
    Gir en pekepinn på ventilaks iallefall, burde kaste litt lys over differansen mellom setetiming og 1,27mm.

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic...32793&start=15
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. Takk Holck takket for denne posten
  23. #43

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den tåler plenti, det går ikke på det. Du kan løfte "allverden" hvis du bare øker durasjonen. Si en kam med 256 grader og 10,5 mm løft. Hva vil du løfte? 13,5 mm? -> 256/10,5 x 13,5 = 329 grader-> ubrukelig til det meste.
    Hvis du skal ha maks løft og minimal durasjon, det er da du må opp i løfterdiameter. EVO toppen klarer vel 41 mm.
    Ok.

  24. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Rart, må vel nesten montere den med gradskive og måle den ut om man skal være 100% sikker.
    Ifølge EAPro så kommer jeg fram til lobe centerline på 127* på innsug og 107* på eksos, som igjen fører til 117* og 10* retard.

    M-kam.jpg

    Se bort fra tallene på .050".
    Tør påstå at det nesten ikke er mulig å kjøre en 117 graders LCA kam med 10 graders retard uten å tape ekstreme mengder av alt i forhold til normale verdier - så her må noen ha bommet grovt.

  25. #45
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Aner ikke, tok bare tallene fra tabellen over her, The Volvo performance handbook.

    Tallene vil vel endre seg om man skriver inn et annet ventilløft, aner jo ikke hva de har brukt når de har skrevet dette.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  26. Takk Holck takket for denne posten
  27. #46

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Blir veldig forvirra, når man ser f.eks på L kam . Noen tall må jo være feil et sted

  28. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Blir veldig forvirra, når man ser f.eks på L kam . Noen tall må jo være feil et sted
    Hva tenker du på?

  29. #48

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hva tenker du på?
    http://www.mijnvolvo.nl/?p=738

    Tenkte på durasjon iforhold til løft på T kammen iforhold til L kammen. Men om det nedre Volvo oversikten er brukanes er usikkert.

  30. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sånn ja.

    Sannheten er at det i særklasse mest kundevennlige folkeslaget i forhold til kamakslinger er amerikanere. De er ikke perfekte de heller, men i forhold til resten av verden så står det svært bra til.

    Grunnen er at samtlige klarer å oppgi KAMMENE! sin durasjon ved 1,27 mm løfterløft. Dette betyr at løfteren ligger helt ned på basesirkelen, så vrir man kammen til denne løfteren er flyttet 1,27 mm og så måler man antal grader til løfteren er tilbake til 1,27 mm løft. Utrolig enkelt og greit. Tenk om alle kunne gjøre det slik. STS kammene er oppgitt slik!

    Volvo, KG osv gjør ikke dette. De gjør akkurat som de vil. Noen er oppgitt med 0-løft, noen er oppgitt med ventilklaring som f.eks durasjon fra 0,40 mm over basesirkelen, såkalt offseat durasjon, noen med 1,0 mm løft, noen med 1,27 mm, men er det 1,27 mm fra basesirkelen eller er det 1,27 mm etter at ventilklaringen er tatt opp? Begge deler er fullt mulig siden hydrauliske kammer ikke har ventilklaring og man gjerne vil sammenligne med noen slike og enhver sammenligning er umulig uten å vite mer enn kun ett durasjonstall. Jeg har f.eks målt noen kammer selv og tallene stemmer ikke med det Volvo selv oppgir dem til. Alt er ute å sykler så jeg kan garantere at jo mer du forsøker å nøste i dette og sammenligne, jo mer forvirret og frustrert vil du bli da kamtech. er innviklet.
    Sist endret av Batland; 16/03/16 kl 12:52

  31. Takk Holck takket for denne posten
  32. #50

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Sånn ja.

    Sannheten er at det i særklasse mest kundevennlige folkeslaget i forhold til kamakslinger er amerikanere. De er ikke perfekte de heller, men i forhold til resten av verden så står det svært bra til.

    Grunnen er at samtlige klarer å oppgi KAMMENE! sin durasjon ved 1,27 mm løfterløft. Dette betyr at løfteren ligger helt ned på basesirkelen, så vrir man kammen til denne løfteren er flyttet 1,27 mm og så måler man antal grader til løfteren er tilbake til 1,27 mm løft. Utrolig enkelt og greit. Tenk om alle kunne gjøre det slik. STS kammene er oppgitt slik!

    Volvo, KG osv gjør ikke dette. De gjør akkurat som de vil. Noen er oppgitt med 0-løft, noen er oppgitt med ventilklaring som f.eks durasjon fra 0,40 mm over basesirkelen, såkalt offseat durasjon, noen med 1,0 mm løft, noen med 1,27 mm, men er det 1,27 mm fra basesirkelen eller er det 1,27 mm etter at ventilklaringen er tatt opp? Begge deler er fullt mulig siden hydrauliske kammer ikke har ventilklaring og man gjerne vil sammenligne med noen slike og enhver sammenligning er umulig uten å vite mer enn kun ett durasjonstall. Jeg har f.eks målt noen kammer selv og tallene stemmer ikke med det Volvo selv oppgir dem til. Alt er ute å sykler så jeg kan garantere at jo mer du forsøker å nøste i dette og sammenligne, jo mer forvirret og frustrert vil du bli da kamtech. er innviklet.
    Ok . Takk for god forklaring. Når jeg tenker meg om har du sagt det før, men er ikke alltid alt sitter 1 gang eller 10

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Trimmer B230K! Trenger tips til kam
    By Tommy Skaug in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 18/01/15, 00:59
  2. B6304 trim (kam spec)
    By H.S.D.D. in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 08/01/12, 19:35
  3. b230k , med 2.5"eksos og v kam.
    By meduza18 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 36
    Siste post: 11/09/11, 23:47
  4. Hvilken kam? B230K
    By MikeNike in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 23/08/11, 01:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •