Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  19
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Thorvaldsen`s Volvo 850 T-5R 1995

  1. #1
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard Thorvaldsen`s Volvo 850 T-5R 1995

    Da har jeg endelig fått satt meg ned å laget en tråd på bilen! Har selv eid den siden sensommeren 2014, så har jo skjedd en del med bilen siden den tid. Har noen bilder fra tiden jeg har eid den, så skal til beste evne prøve å få med noe av det

    Må vel nevne at jeg sånn i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe ny bil. Men da en kamerat gikk til innkjøp av en V70R, tok det ikke lange tiden før jeg selv begynte å se litt rundt, og plutselig var jeg eier av noe som lenge har vert en drømmebil, nemlig en dønn ekte T-5R. Fristelsen ble rett og slett for stor.

    Tok med meg en kamerat å kjørte turen fra Skien-Lærdal for å se på bilen. Var vel egentlig solgt etter første blikk hvor bilen sto så fint parkert ute på plenen hos tidligere eier, nyvasket og fin! En liten prøvetur, litt tenking og bilen var min.
    Kjørte hjem fra Vestlandet samme dag, så ble da til at det bare var å hoppe i bingen når en tilslutt hadde kommet seg hjem for å si det slik.
    Bilen ble i 1998 importert fra Tyskland, til Stavanger. Har for det meste gått i det området før tidligere eier tok den med seg ned til Lærdal. Der ble den kjørt 25 000km, fordelt på 4 år som var tiden tidligere eier hadde den. Sommeren jeg kjøpte den, var vel bilen det jeg tør påstå så og si dønn original. Godt vedlikeholdt og tatt vare på, men dog ikke stort som er endret kosmetisk på bilen siden 1995. Men igjen en av grunnene til at valget falt på bilen var også det at jeg forhåpentligvis ikke kjøpte noe som var skrudd i stykker.
    Bilen har en veldig god servicehistorikk, samt at alt av papirer på det som er gjort siden 1998 finnes, og er utført på verksted.
    Bilen er i det jeg vil påstå i god teknisk stand. Rust finnes, men ingenting stort å snakke om. Utvendig bærer bilen litt preg av å ha rundet 20 år, men generelt sett er det et pent eksemplar. Interiøret er nå i mine øyne veldig pent og lite slitt. Kunne skrevet veldig mye, men legger heller ved litt bilder fra tiden jeg har eid bilen. Har mye store drømmer når det gjelder planene for bilen, men hvordan det blir enda får jeg vente å se litt.
    Gjerne kom med kommentarer og innspill. Setter stor pris på slikt

    Generelt om bilen:

    Merke: Volvo
    Modell: 850 T-5R
    Årsmodell: 1995
    Farge: 421 / Dark Olive Pearl
    Girkasse: Automat

    Hva er gjort:
    • V70 lykter
    • Ny AC-kompressor samt service – Sommer 2014
    • Nye skvettlapper bak – Høsten 2014
    • XC-Grill med XC90 emblem
    • US Blink – Vinteren 2015
    • Byttet til Polyforing øvre motorfeste – Sommer 2015
    • Ta-Technix Coilovers - Sommer 2015 (Godkjent i vognkort)
    • Ny katalysator – Vinter 2016
    • Byttet PNP bryter samt justert hos Volvo – Vinter 2016
    Planer for bilen:
    • Montere x70 Dørhåndtak (kjøpt i bilens farge)
    • Ta det som finnes i rust i hjulbuer.
    • Sende R-fager til lakk til våren 2016
    • Nye sommersko, våren 2016.
    • Bygge om fra automat til manuell (prosjekt på sikt)


    Første bilde av bilen.


    Full tank og klar for den lange veien hjem over fjellet fra Lærdal!


    Liten stopp på Shell i Hemsedal.


    Dagen etter jeg hentet bilen.






    Polytrol gjør underverker






    50/50 bilde med ett strøk polytrol.












    Sommeren 2015. Hadde her nylig montert coilovers





    Klargjøring av vintersko.



    Slik bilen ser ut per dags dato




    Legger ved litt bilder av interiøret også



















    Har skjedd litt med bilen i det siste også, så bilder og oppdateringer kommer forløpende

  2. Takk Runar, TurboNoob, THL_Førre, skjetvingen, Volvo244GLT takket for denne posten
  3. #2
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Får vel prøve å blåse liv i denne igjen også Har jo skjedd en del med bilen, men har vert svært dårlig med oppdateringer her.

    Ble i alle fall en aldri så liten men etterlengtet motorvask i dag. Har også etter snart å eid bilen i tre år fått VCCN dekalene på bakrutene. Neste som står for tur nå er ny lakk på framfanger og høyre sideskjerm samt skifte av registerreim og vannpumpe







    Fant også et par bilder av bilen på sitt beste fra i fjor sommer. Bare dårlige mobilbilder, men kan vel legge det til. Lakken trenger også en god runde stell etter vinteren, men dette ligger i planene









  4. Takk Benjamin, kimar, regeli, Tonytic takket for denne posten
  5. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Utrolig fin bil! Er enig med at den burde bygges om til manuell girkasse har aldri forstått hvorfor slike biler som dette blir levert med automat

  6. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  7. #4
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Utrolig fin bil! Er enig med at den burde bygges om til manuell girkasse har aldri forstått hvorfor slike biler som dette blir levert med automat
    Takk for det

    Ja, hadde nå kanskje vert litt artigere å kjøre med manuell kasse. Men igjen så er egentlig automaten i denne utrolig god også, å en får en liten følelse av "luksus", hehe.
    Noe som forundrer meg litt var at eier før meg som byttet automatkassen i bilen ikke bare investerte i en manuell. Han var jo mekaniker også, så satt nå i alle fall inne med kompetansen
    Men klart dette er den enkleste løsningen med tanke på hvordan bilen er utstyrt originalt.

    Får se litt hva det blir til, da jeg også har hatt det litt i tankene å vurdere salg av bilen..

  8. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ja det er jo litt styr og bygge om til manuell kasse hadde selv ikke begynt på det.
    Kan jeg spørre om va som er grunnen til at du vurderer og selge denne?

  9. #6
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Ja det er jo litt styr og bygge om til manuell kasse hadde selv ikke begynt på det.
    Kan jeg spørre om va som er grunnen til at du vurderer og selge denne?
    Neida, det er så sant. En skal jo vite litt hva en driver med i alle fall, så lar det nok være for min del..

    Når det gjelder tanken jeg har hatt rundt salg av bilen så er vel det egentlig fordi jeg sitter med to av disse bilene, og at jeg egentlig ikke ser helt behovet for det.
    Har vel derfor hatt litt nyere Volvo i tankene, som heller egner seg litt bedre som en mer "fornuftig" bruksbil. Spørs jo litt hvordan en ser det så klart..

    Ingenting er fastslått enda, så har det bare i tankene en så lenge.. Ønsker i utgangspunktet heller å bruke tid og energi på den andre R`n, å heller ha den som en godværsbil..

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Den ser jeg skjønner det godt er ikke mange som har disse som bruksbil

  11. #8
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Den ser jeg skjønner det godt er ikke mange som har disse som bruksbil
    Er jo en utrolig artig bil å ha, men finnes vel mer "fornuftige" biler å ha som bruksbil ville jeg tro. Igjen så spørs det helt hvordan en ser det
    På et annet vi er det jo egentlig litt synd å bruke opp en T-5R på den måten også..

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thorvaldsen Vis post
    Er jo en utrolig artig bil å ha, men finnes vel mer "fornuftige" biler å ha som bruksbil ville jeg tro. Igjen så spørs det helt hvordan en ser det
    På et annet vi er det jo egentlig litt synd å bruke opp en T-5R på den måten også..
    Skal si meg enig med det at disse utgavene burde få slippe og bli brukt opp og spesielt få slippe salt suppa om vinteren.
    Er mest kosebiler dette synes jeg
    Sist endret av kimar; 03/05/17 kl 15:56

  13. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  14. #10
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da har det skjedd litt småtteri igjen. Fått tilbake frontfanger og lyktelister fra lakk. Hadde tilfeldigvis to nye liggende uten hull, så leverte disse også i samme slengen. Ende også med å kjøpe ny sideskjerm hos Volvo da jeg aldri fant noe brukt som var stort å ha. Slipper i alle fall å tenke på dette på en stund. Denne er vel forhåpentligvis snart ferdig hos lakkerer og rett rundt hjørnet.

    Måtte også bestille to nye innerskjermer fremme da disse som var her var helt ferdige. Skal bli godt å få en hel og pen front på bilen igjen








  15. Takk regeli, kimar takket for denne posten
  16. #11
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da var framskjermen også kommet tilbake fra lakk og montert på bilen. Fikk montert framfanger i dag også. Ikke fått på plass plastdeksler og tåkelys enda, men dette kommer.

    Fikk også satt på et sort N merke på skiltet. Liten men fin detalj syntes jeg.
    Nylakkerte lyktelister ble også montert. Nye innerskjermer ligger å venter på mekonomen, bare ikke rukket å få hentet ut enda.

    Dårlige mobilbilder, men i alle fall bedre en ingenting




  17. Takk regeli, Nero, HansOla, TurboNoob takket for denne posten
  18. #12
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Her er det en stund siden sist. Bilen er solgt, men tenkte jeg kunne lage en siste oppdatering.

    Bilen var vel aldri så flott i mitt eie som da jeg solgte, nesten synd å selge etter alle disse timene og alt arbeidet jeg la ned på slutten, men slik ble det nå. I alle fall godt når det en selger er helt og i orden. Setter i alle fall ofte pris på det selv.
    2. Desember kjørte jeg bilen bort til Sandefjord hvor jeg møtte en trivelig kar som hadde flydd fra Kristiansund. Bilen ble da prøvekjørt og solgt.

    Ukene gikk uten at jeg hørte stort mer fra kjøper. Ble plutselig oppmerksom på at bilen var avregistrert. Tenkte jo det kunne være bilen var satt bort til vinterlagring, uten å tenke stort mer over dette. Valgte en dag å sende melding til kjøper, som etter noen dager svarte med at han på dårlig føre hadde vært uheldig, snurret og endt i en fjellvegg. Dette var da 2 dager etter salg. Det viktigste her er at det gikk bra med de som kjørte, godt er det. Bilen ble taksert med skader for mer en hva jeg solgte for, så bilen ble dessverre kondemnert. Etter noen telefoner fant jeg tilslutt ut hvor bilen endte, som da var hos Møre Bruktbilsenter i Ålesund. Et firma som ofte kjøpte vrakbiler fra forsikringselskapene rundt om.

    Fikk etter noen dager pris på interiør da jeg var interessert i kjøpe tilbake dette. Så ble det tur til Ålesund!
    Ble så leiebil fra Rent-A-Wreck, tok med meg to gode venner og satt kursen oppover. Dro fredag ettermiddag, hvor vi overnattet i litt forbi Lillehammer. Ble så kjøring videre herfra dagen etterpå hvor vi var fremme kl. 10 hos Møre Bruktbilsenter. Noe spesielt og litt rart var det når en av de ansatte satt seg i hjullasteren å skulle hente bilen.. Her var det ikke stort igjen. Bil var skadet i både front og bakende.
    Etter 4 timer var alt ute. Lastet opp bilen og startet hjemturen. Etter nesten 140 mil, og nesten 20 timer i bil totalt var vi hjemme igjen, på sett og vis med halve bilen tilbake i gårdsplassen..

    Kjempefin tur, med masse flott natur. Selve turen var jo opplevelse i seg selv

    Legger ved noen bilder.
































    Lite bilde fra hjemmturen. Flott landskap

  19. Takk Nero, regeli takket for denne posten
  20. #13
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Huff huff, sånn kan det gå...:(

    Fikk du med deg Titan-felgene også?
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  21. #14
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Huff huff, sånn kan det gå...:(

    Fikk du med deg Titan-felgene også?
    Ja, synd var det. Men heldigvis alt bra med de som satt i bilen.

    En av de som var med tok med seg Titan felgene, holder smått på med renovering av en T-Gul.

  22. #15
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thorvaldsen Vis post
    Ja, synd var det. Men heldigvis alt bra med de som satt i bilen.

    En av de som var med tok med seg Titan felgene, holder smått på med renovering av en T-Gul.
    En av dem som var med deg oppover?
    Ikke mange T-Gule rundt her i grunn...
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  23. #16
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    En av dem som var med deg oppover?
    Ikke mange T-Gule rundt her i grunn...
    Ja, en av de som var med oppover. Bor i Hamar området.
    Nei, er vel kun 2stk jeg vet om her nede. Begge to går på Nenset og Tollnes vet jeg.

    Den ene står vel bare å samler støv på låve, med lav kilometer. Eldre eiere på begge to

Lignende tråder

  1. Thorvaldsen`s 1995 Volvo 850 2.5
    By Thorvaldsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 28/09/14, 21:52
  2. Volvo 850 2.5L 1995 selges
    By firkløwern in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 09/06/14, 20:26
  3. 1995 Volvo 850, Selges
    By Erlend Dystland in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 02/10/11, 11:08
  4. 1995 Volvo 850 T5
    By TomR in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 29/06/10, 23:37

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •