Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: xc70 D5 2005 Døende servopumpe eller bare for lite olje?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard xc70 D5 2005 Døende servopumpe eller bare for lite olje?

    Jeg har i det siste hatt en gagende ulyd fra servopumpen ved kaldstart, og den har svettet en del olje. Siden svettingen dekker både området rundt akslingen og rundt slangen fra reservoaret samt bakover mot motoren så er jeg usikker på hvor lekkasjen sitter. (så dette først i går kveld)

    Peilet oljen i går, og den rakk ikke opp til peilepinnen, så det er tydelig at noe ikke er helt slik det skal være.

    Bør jeg bare bytte pumpa med en gang, eller kan dette leve lenge bare jeg passer på at det er nok olje på ? Ved havari, er risikoen stor for å ødelegge tannstanga også?

    Hva er riktig spesifikasjon på servoolje på disse bilene?

  2. #2

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Du bør finne lekkasjen men tannstanga vil ikke ta skade dersom du hele tiden etterfyller olje og ikke går fullstendig tørr.
    Har du sjekket alle slanger osv.Du kan gjøre godt reint og så opservere lekkasjer.
    Dersom du er sikker på at pumpen bråker med olje på er pumpen gåen. Kontakt bilhøgger.
    Servoolje type grønn kan brukes på din bil.

  3. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av khovde Vis post
    Jeg har i det siste hatt en gagende ulyd fra servopumpen ved kaldstart, og den har svettet en del olje. Siden svettingen dekker både området rundt akslingen og rundt slangen fra reservoaret samt bakover mot motoren så er jeg usikker på hvor lekkasjen sitter. (så dette først i går kveld)

    Peilet oljen i går, og den rakk ikke opp til peilepinnen, så det er tydelig at noe ikke er helt slik det skal være.

    Bør jeg bare bytte pumpa med en gang, eller kan dette leve lenge bare jeg passer på at det er nok olje på ? Ved havari, er risikoen stor for å ødelegge tannstanga også?

    Hva er riktig spesifikasjon på servoolje på disse bilene?
    Du kan jo prøve med det viktigaste, skifte olje (det har neppe vorte gjort før!) og passe på at det er nok olje.

    Når det skal seiast så har desse pumpene eit hardt liv, tung bil i fronten så det går med noken pumper. Dog har mi pumpe gått 350 000km uten problemer, svetta litt men det har den alltid gjort. Som lars otto seier så er det viktig å ha den grønne servooljen på og IKKJE RØD
    ATF
    olje som er vanleg.

    For å bytte bør du ta av returslangen på tanken, køyre tomt for olje og fylle på ny frisk olje et par ganga. Går med 2liter i alle fall for å få det sånn nogenlunde bra.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Henger meg på her.Min V70 har en ulyd i det jeg starter bilen,men bare på kaldstart.Varer i noen sekunder for så å bli borte.Har fått høre at det kan være alt fra servopumpe,frihjul på dynamo til strammehjul på multireim.Kjente en gang på servopumpa når ulyden var der,kjentes som små slag i pumpa når ulyden kom og gikk.Men det kan jo like gjerne være at dette forplanter seg,disse delene sitter jo rimelig i nærheten av hverandre.Min pumpe svetter også litt rundt akslingen og har den røde oljen.Hvorfor er det bedre med den grønne oljen?

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hvorfor er det bedre med den grønne oljen?
    Fordi det er den som skal vere der...

    På en måte så er diesel best til en dieselmotor, berre fordi det er det som skal vere der ;-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Min bil er en V70 2007 mod,det har det aldri vært byttet servoolje på den og olja her er rød.

  7. #7
    Registrerte brukere matsS sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2012
    Sted
    Østre Toten
    Innlegg
    144
    Antall takk

    Standard xc70 D5 2005 Døende servopumpe eller bare for lite olje?

    På min 2005 XC70 D5 hadde jeg akkurat lekkasje på returrøret i fra tannstangen og opp til beholderen, det hadde ligget å gnisset på stabstaget over tid, så lekkasjen ble bare større og større. (Alu delen av servorøret)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    2004 Audi A6 1.8TQ
    2005 Volvo XC70 D5 awd - SOLGT
    2002 Volvo S60 2.0T - SOLGT
    1999 Audi A6 1.8TQ - SOLGT
    1990 Volvo 240 GL - SOLGT
    1995 Volvo 855 2.0 T5 - SOLGT

  8. Takk khovde, Turbom takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Min bil er en V70 2007 mod,det har det aldri vært byttet servoolje på den og olja her er rød.
    Den var grønn når den forlot fabrikken, det er alt eg kan garantere.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips folkens. Har nå vasket rent rundt aksling og toppet opp med olje. Ingen ulyd i dag tidlig med -7 grader. Akutt pumpebytte er avlyst, men det blir spennende å se hvor lenge den holder på oljen. Er godt fornøyd om den holder til våren. Mye hyggeligere å skru med fuglekvitter og solskinn sammenlikned med en mørk vinterkveld.

  11. Takk matsS takket for denne posten

Lignende tråder

  1. XC 70 d 5 2005 lader bare 13,2 - er dette akseptabelt
    By Frasal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 25/02/15, 22:53
  2. Mye olje i innsug, tegn på døende turbo?
    By xxhyp0crisyxx in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 15/02/15, 22:00
  3. U lyd i dynamo eller servopumpe??
    By Bjørnstad in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 12/01/14, 07:32
  4. Svar: 6
    Siste post: 03/08/13, 10:04
  5. For lite bensintrykk på B230FK, har bare såvidt 2bar
    By Jack89 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 10/08/10, 14:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •