Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: ENDA en tråd om dieselvarmer og hvordan jeg fikset den

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2010
    Sted
    Karmøy
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard ENDA en tråd om dieselvarmer og hvordan jeg fikset den

    Holder på med, hold dere fast, dieselvarmeren på min V70-2004.

    Ved å bruke søkefunksjonen så ser jeg at enkelte har vært borti trøbbel med denne saken før Det er jo så mange tråder, at man går lei av å lete.

    Kunne det vært en ide med en sånn tråd som dette, hvor folk kan legge frem et "problem" og så spørre om noen kan huske/finne en tråd som kan hjelpe??


    Jeg begynner i allefall;

    Dieselvarmeren sluttet å virke ifjor engang. Har nå plukket den ut av bilen, og demontert. Den observante leser vil på bilde se at den viften som sitter inni selve brenneren har falt av. Den er også fucked beyond repair.
    Har også funksjonstestet vannpumpe, tenner, og viftemotor. Alt spinner fint uten ulyder. Brenneren var halvfull av diesel, sikkert etter endel mislykkede startforsøk, så tar utgangspunkt i at den får diesel. Og at det er bare den delen som har falt av som er problemet.

    Får man kjøpt kun den delen, mon tro? Noen som vet?


  2. Takk Alfs80 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Må kjøpe komplett sats hos Volvo, kommer på rundtomkring 3000,-
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

  5. Takk Black Edition takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2010
    Sted
    Karmøy
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Har ikke tenkt å betale Volvo 3000 for det greiene der, da får heller kjærringa fryse på vei til jobb

    Det Runis linker til er nærmere hva jeg vil gi, men strengt tatt så trenger jeg bare nederste "skålen" på det bildet, den sitter løst på skruen mellom "rotor" og "potta" oppafor. Ser ut som om min er brent sundt i kantene, så hele perifirien er borte.

    Finner jeg et emne, så tror jeg nesten jeg skal klare å lage den delen. Verdt et forsøk, ihvertfall.

    Hvis ikke han som sendte meg en PM her inne har den delen, til en overkommelig pæng

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2010
    Sted
    Karmøy
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Jaggu fikk jeg tak i den ene delen som var ødelagt, av en fremmed "medforumist". Ikke dårlig. Og prisen var høyst overkommelig.

    Her ser dere den ødelagte delen, sammen med den nye :



    Legger inn et par bilder av sammensettingen, i tilfelle noen er interessert. Som dere ser, så er det laget sånn at det ikke går an å sette feil sammen, det stikker en liten tapp gjennom et hull som sikrer at det blir riktig:



    Har VD og license to kill..

  8. #6
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Hvis brennerer din er halvfull i diesel ville eg bytta/kontrollert dysa.
    Her faller dysespissen av. Da fyller man varmeren med diesel. Og dette fører til svidd kabelmatte og brennenhet.

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2010
    Sted
    Karmøy
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Hvis brennerer din er halvfull i diesel ville eg bytta/kontrollert dysa.
    Her faller dysespissen av. Da fyller man varmeren med diesel. Og dette fører til svidd kabelmatte og brennenhet.
    Nå har jeg aldri sett disse varmerne innvendig før jeg åpnet denne, og vet således ikke hvordan det skal se ut. Men det var ingenting med dysespissen som jeg reagerte på, det var rett og slett bare et veldig tynt rør. Skal det være en dyse på enden av dette røret? Isåfall manglet den.

    Noen som har bilde av hvordan dette skal se ut? Og hvordan tester man den? Jeg blåste bare gjennom.

    Jeg innbiller meg at det ikke skal være noen dyse på enden av dette "innføringsrøret", utifra hvordan jeg ser det er bygd opp. I mitt enfoldige hode, ser det ut som om dieselen blir sluppet ned i "skåla" for så å bli slynget rundt av den "rotoren" som står montert helt nederst. Den greia går ganske fort rundt, og vil nok knuse/fordele dieselen jevnt sånn at den får en god forbrenning.

    Og at potta var halvfull i diesel, tror jeg var pga. at skåla med rotor var falt av. Når så varmeren kjører på med diesel, så vil det bare bli en pissestråle som tenneren ikke har en sjanse å tenne.3 bomstarter + 3 til etter at jeg re-satte feilmeldingene tipper jeg er nok til å kjøre inn et par desiliter. Det er min frittenkende teori.
    Har VD og license to kill..

  10. #8
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Den skal se slik ut... litt dårlig bilde.

  11. Takk FroBe takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Den skal se slik ut... litt dårlig bilde.
    Viktig å se på enden her. Skal se ut som en kule som ligger der. Hvis du ser et stort hull har denne falt av. Og da blir ofte varmeren full i diesel.

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2010
    Sted
    Karmøy
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Mener å huske at enden så sånn ut,litt avrunda. Veldig lite hull, så satser på suksess når jeg monterer og starter opp.

    Takk for respons.
    Har VD og license to kill..

  14. #11
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Endret tittel på tråden iht.
    §8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
    Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2010
    Sted
    Karmøy
    Innlegg
    48
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Endret tittel på tråden iht.
    §8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
    Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.

    Nå var intensjonen med denne tråden at folk skulle lede meg til en tilsvarende tråd med mulige løsninger, i dette tilfellet om denne delen solgtes enkeltvis og eventuellt hvor.

    Således var tittelen på tråden spot on. Men ser jo at tråden sklei litt ut...
    Har VD og license to kill..

  16. #13
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Det er helt naturlig at brennkammeret inneholder en del diesel ved en slik feil. Det pumpes jo diesel inn i brennkammeret som bare drypper ned til bunns istedet for å piskes rundt og antennes hver gang man prøver å starte varmeren

    Er det ekstremt mye så kan det jo såklart være at dysespissen har falt av.

  17. #14
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Det er helt naturlig at brennkammeret inneholder en del diesel ved en slik feil. Det pumpes jo diesel inn i brennkammeret som bare drypper ned til bunns istedet for å piskes rundt og antennes hver gang man prøver å starte varmeren

    Er det ekstremt mye så kan det jo såklart være at dysespissen har falt av.

  18. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2014
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Heisann!
    Min dieselvarmer var defekt, da jeg åpnet den så jeg at lagerhuset på vifta hadde vært så varm at den var deformert og motoren var ødelagt, byttet da viftedelen (Ikke dysa siden dysa var defekt på den delen jeg fikk). Nå funker varmeren delvis, det drypper diesel ned langs ledningene og skruene. Hva skal til for at "ventilen" på baksida av dysa skal begynne å sprute ut diesel der? Får blåst igjennom dysa med vann i munnen uten at den "ventilen" åpner seg. Virker nemling som at den ventilen åpner seg og spruter diesel over brennkammeret og dieselen renner rundt overalt.
    What to do?

  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Du har nok en defekt trykkutjevner.(den delen dysespissen sitter i).Denne får du kjøpt løs på bilia.Sett på et lite dieselfilter på slangen rett før varmeren din.Min trykk utjevner ble ødelagt av at det kom noe inn i denn med dieselen å tettet dysen .Mortrykket ble for stort å membranen inni trykkutjevneren begynte å lekke,slik du beskriver.

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2014
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar, svarte på den andre posten min også. Så trykkutjevneren er altså tuppen på dysa? Fikk bytta den til en jeg fikk med når jeg kjøpte vifta, den var tett, men hadde ikke mista tuppem. Åpna den ventilen og rota litt inni med en liten skrutrekker og fikk blåst den rein, men den hadde hvertfall tuppen på. Hvis den blir tett igjen blir jeg nok å gjøre som du sa å montere ett dieselfilter før dysa, supert tips!

    Så det hjelper ikke bare å se om du får luft gjennom dysa hvis du skal teste den, man må se at man har den halvkula på tuppen som får dieselen til å dusje ut istedet for å renne.

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har vida så tar du ut trykkjevneren å setter denn på dieseltilførsel slangen til varmereren.Tvangskjør dieselpumpen med vida,se hvordan stråle bilde ut fra dysen ser ut.Slik fant jeg ut at min trykkutjevner var defekt.Dieselen bare rant ut fra membranhuset,å ikke fra dysen.lykke til

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2014
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Den gikk visst tett igjen. Noen som har en dyse i reserve eller vet om hvor jeg får tak i en ny? Så den kosta 114£ på skandix, så det er uaktuelt.

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Koster rundt 1000 lappen på bilia ny

  24. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Har div brukte dyser har vel 15 brennerenheter i deler

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. mars 2014
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sender deg en PM

  26. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Har div brukte dyser har vel 15 brennerenheter i deler
    Sender deg PM jeg og

Lignende tråder

  1. Hvor finner jeg kamakslinger?
    By skurk in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 02/06/13, 16:47
  2. hvor finner jeg ??
    By Mo3 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 06/12/12, 12:10
  3. Hvor finner jeg understellsnummer?
    By sleepy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 02/03/12, 23:01
  4. Svar: 4
    Siste post: 29/06/11, 16:02
  5. Hvor finner jeg tenningsmodulen?
    By SitronMannen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 30/09/10, 21:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •