Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 9 av 11 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 201 til 225 av 258

Tråd: Hissimann`s Turbo 745 - Ny 745fk delebil, bilder

  1. #201
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Heisann

    Handlet nylig 2x45 webere som jeg skulle bruke på en turbomotor. dere sa de skulle tåle trykk. Jeg ser nå at gasserene lekker bensin ut av alle skruer, og akeslføringer. Det er da snakk om ca 0,3-0,4 bar trykk jeg har prøvd meg på. Var klar over at det kom til å bli en del jobb med å få det til å fungere (dysing/justering), men er umulig for meg, og få dette til når forgasserene lekker. Jeg spurte flere ganger om de var klare for turbotrykk, fikk ja som svar.

    Var innom en gang tidliger ang. hvordan jeg skulle dyse den. har ikke fått dyset den om ennå, men vil være uaktuelt å kjøre med gassere som lekker.

    Forgasserene er synkronisert, og får ikke noe tenningsbank eller tilbakeslag. lekasjene oppstår rett og slett på grunn av turbotrykket.

    Har prøvd å justere tenningen etter sugemotorstandar (36-38 grader på 3500 o/min), og etter anbefalt turbomotortenning (26-28 grader)

    Får heller ikke motoren til å vare kjørbar, grunnet lekasjene. Da den får for lite bensin, har bredbånslambda, så ser den får for lite bensin. Har også fkt2 bensintrykkregulator, og org 940 bensinpumpe 8mm rør til retur, og bensintrykk. Har matet på med anbefalt 0,2-0,3 bar bensintrykk. Den er progressiv så bensintrykket øker med takt til turbotrykk.

    Så vil ikke si det er noe feil med opplegget rundt weberne, tenning og bensintilførsel. Er også en nyoverhalet bunndel med ca. 8:1 comp i alle syllindere

    Hva skal jeg gjøre, hva kan dere gjøre? Hadde jo regnet med av weberne ville holde tett. hadde det bare vært rundt en pakning hadde jeg forstått, men det lekker tross alt rundt alle skruer, pakninger til choke og akselføringer.

    Håper jeg har gjort meg forstått, vet at dette ikke er et altfor utprøvd felt for dere på ------. Men når jeg fikk til svar at de skulle tåle turbotrykk, syntes jeg dette er leit.

    Er ellers meget fornøyd med kundeservise, så regner med at saken vil løse seg



    Dette er en kopi av en mail som har blitt sendt. Det meste står jo skrevet om hvordan situasjonen ligger ann nå. Skal være plastflottører i gasserne, og skal være klare for trykk. Men fortsatt lekker de bensin, så håper dette vil ordne seg. Vil fortsatt gjøre alt for å beholde weberne vis det er mulig å konvertere, eller rette opp en feil jeg muligens har gjort.

    Vil si at jeg ikke føler meg lurt på noen måte, og er meget fornøyd med kundebehandling. Alle kan gjøre en feil, mulig det er noe feil med gasserne også. Regner med at det vil løse seg, og det blir turbowebere







    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  2. #202
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Kommenterer noen saker.
    1. Dette er med all tydelighet IKKE turboforgassere.
    2. En mann som deg fikser lett dette. Stikkord, boost-box. Dette er helt vanlig på V8 motorer.



    3. Det er IKKE lekkasjene på forgasseren som gir dårlig kjørbarhet, det er dysingen som er tilpasset en sugemotor!
    Du MÅ betydelig opp i størrelse på hoveddysene når du komprimerer luften som går inn i forgasserene.
    Sist endret av Batland; 04/06/13 kl 11:55

  3. #203
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har tenkt på å kapsle inn gasserne i en boks tidligere, men er virkelig ikke noe jeg har lyst til. Må bli siste utvei i så fall, men noe jeg nødig vil gjøre. Har jo betalt godt for å få turbogassere (?)..

    Men vil tro at bensinen blåser ut av weberne vil påvirke kjørbarheten betydelig. På 0,3 - 0,4 - bar skulle i allefall motoren vært noe i omeråde kjørbar ville jeg tro, vis ikke bensinen blåste ut. Skulle jo bare gått veldig magert. Men skal prøve å skaffe større dyser og se hva som skjer. Men skal ha et svar på mailen før jeg begynner å borre hoveddysene.

    Tror nok vi skal få det til uansett, mulig jeg må dreie inn noen o-ringer i akeslføringer. Men litt kjedelig å gjøre på helt nye forgassere. Men skal ikke spekulere for mye, før jeg får svar
    Sist endret av Hissimann; 04/06/13 kl 13:29
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  4. #204
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Damn dette er jo helrått da^^
    Åssen går den med dette oppsettet da?Å eventuelt hva bruker den av "kjøreglede" (bensin)
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  5. #205
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Har tenkt på å kapsle inn gasserne i en boks tidligere, men er virkelig ikke noe jeg har lyst til. Må bli siste utvei i så fall, men noe jeg nødig vil gjøre. Har jo betalt godt for å få turbogassere (?)..

    Men vil tro at bensinen blåser ut av weberne vil påvirke kjørbarheten betydelig. På 0,3 - 0,4 - bar skulle i allefall motoren vært noe i omeråde kjørbar ville jeg tro, vis ikke bensinen blåste ut. Skulle jo bare gått veldig magert. Men skal prøve å skaffe større dyser og se hva som skjer. Men skal ha et svar på mailen før jeg begynner å borre hoveddysene.

    Tror nok vi skal få det til uansett, mulig jeg må dreie inn noen o-ringer i akeslføringer. Men litt kjedelig å gjøre på helt nye forgassere. Men skal ikke spekulere for mye, før jeg får svar
    Enig og jeg lurer på hva dette ender med. Det rette hadde vært at de tok Webrene tilbake og at du kjøpte Dellorto som faktisk leverte ekte turboforgassere.

    Her ett eksempel på hvor stor forskjell det er på dyser på sug vs turbo og 1,2 BAR ladetrykk:
    Bestykning Weber 45 mm sug: 165 Bensin och 190 luft F16

    Bestykning Weber 45 mm trykk: Turbo 185 Bensin och 150 L samma F16 E-rør.

    55 acc pump som alltid

    "fick till lamdan riktigt bra här också ca 185H och 150 luft på F16 rören och 55F8 låg fart och 55 acc punmp."

  6. #206
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk for det, morsomt å prøve seg på noe slikt ja. Kommer nok ikke til å bli for miljøvenlig nei, hehe

    Dellorto hadde deffinitivt vært en god erstatter ja..

    Se der ja, nå fikk jo jeg vite at jeg har 45 acc da, vis det ikke er en skrivefeil. Får clutchwire i løpet av uka så skal prøve meg litt frem i helga, skal se om jeg finner noen brosjer og prøve meg litt frem på hoveddysene. Da bunskjettet er helt på trynet, har jeg ikke råd til nye dyser, (eller mat....) Har et par gummipakninger liggenes hjemme, skal montere de. er også mest rundt chokeakselene det lekker, så skal evt.u fikse det. Og jeg skal ha choke, ikke noe alternativ å plombe.

    De har sendt mailen videre til weber nå, men kommer nok til å ta litt tid før jeg får svar derfra.
    Sist endret av Hissimann; 05/06/13 kl 08:22
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  7. #207
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Takk for det, morsomt å prøve seg på noe slikt ja. Kommer nok ikke til å bli for miljøvenlig nei, hehe

    Dellorto hadde deffinitivt vært en god erstatter ja..

    Se der ja, nå fikk jo jeg vite at jeg har 45 acc da, vis det ikke er en skrivefeil. Får clutchwire i løpet av uka så skal prøve meg litt frem i helga, skal se om jeg finner noen brosjer og prøve meg litt frem på hoveddysene. Da bunskjettet er helt på trynet, har jeg ikke råd til nye dyser, (eller mat....) Har et par gummipakninger liggenes hjemme, skal montere de. er også mest rundt chokeakselene det lekker, så skal evt.u fikse det. Og jeg skal ha choke, ikke noe alternativ å plombe.

    De har sendt mailen videre til weber nå, men kommer nok til å ta litt tid før jeg får svar derfra.
    Når man treffer riktig med bestykningen og ikke minst FØLGER OPP MED ETT KRAFTIG TENNINGSANLEGG så blir ikke forbruket høyt.
    Det er revva bestykning og enda mer revva tenningsanlegg som har gitt forgassere så dårlig rykte.
    EFI er nødvendig for å holde AFR på 14,7:1 for at katalysatoren skal fungere optimalt, men det er IKKE 14,7:1 som gir lavest forbruk.
    Hvis man har ett godt tenningsanlegg som klarer å antenne 16-17:1 i AFR så klarer forgasserene fint å gi dette.
    Jeg filmet Lambdameteret med min modifiserte Strømbergforgasser og på rolig kjøring er jeg utenfor skalaen på mager side - og uten fusking og nøling.

    Vi får gå litt stille i dørene nå slik at ikke High-tech onanistene dåner.
    Når budsjettet er oppbrukt og bestykningen feil, da må billige alternativer vurderes. Man kan ikke kjøpe for 1000,- vis i dyser og teste i det uendelige.
    Løsningen på problemet med de store luftdysene er å lodde dem tett med loddetinn og borre dem opp med 1,5 mm bor.

    Når man har testet og funnet riktige størrelser, og når man har opparbeidet ett lite dysebudsjett, så kjøper man nye originaldyser i riktig størrelse.

    Weber DCOE har så elendig chocke mekaniske at disse plomberes selv på sugemotorer for å unngå problemer. På turbomotorer er behovet for dette enda større.
    2 x dobble forgassere kan ikke sammenlignes med f.eks Strømberg. Strømberg MÅ!! ha fungerende chocke for å fungere godt og gi lavt forbruk. 2 x dobble forgassere har i praksis ikke behov for fungerende choke.
    Ett par pump på gassen, oppstart og litt jukking med pedalen 5 - 15 sek. avhengig av utetemp. - og så går den.

  8. #208
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Okej, høres bra ut , i værste fall dreier jeg inn en o-ring rundt aksel. syntes det er greit når det fungerer

    Tenningssanlegget føler jeg er greitnok, kun det og få stilt inn tenningsgrader som må jobbes litt med, fikk til å ligge 10 grader fortenning på tomgang og rundt 26-28 grader maks. titta i tenningslampa, gradene steg pent og rydding oppover å ingen noe fusking.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  9. #209
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Okej, høres bra ut , i værste fall dreier jeg inn en o-ring rundt aksel. syntes det er greit når det fungerer

    Tenningssanlegget føler jeg er greitnok, kun det og få stilt inn tenningsgrader som må jobbes litt med, fikk til å ligge 10 grader fortenning på tomgang og rundt 26-28 grader maks. titta i tenningslampa, gradene steg pent og rydding oppover å ingen noe fusking.
    Jeg har gjort det samme selv med godt resultat, men med 8 stk. o-ringer så spørs det hvor tregt akslingene vil gå etterpå. Det er verd ett forsøk.

    Du har glimrende tenningsanlegg så dette vil takle magre og fine cruiseblandinger med letthet.

    Jeg har sjekket endel orginale fordelere og 10 - 27 grader er så uvanlig lite at jeg blir litt skeptiske til om det er helt korrekt.
    10 grader øker forbruket i forhold til 15 - 16 grader på tomgang, jeg kjører derfor modifisert fordeler med boost retard og har 18 grader på tomgang pga ekstra lav komp.
    Hvilket nr. står det på siden av fordeleren din?
    Sist endret av Batland; 05/06/13 kl 15:10

  10. #210
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Litt usikker på nr på fordeler kan sjekke opp. Men tror det er en gammel 240 fordeler, er med rotor uten turtallssperre. Men tror denne må byttes da det er en rar "klakke" lyd i vacumen. sikkert kommet en backfire å tatt knekken på den. jeg skal prøve å få tak i en enveis-ventil å sette på slangen til vakumklokka.

    Lekker ikke bensin ut av spjellakslene kun choke aksel, så får vel gå.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  11. #211
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Litt usikker på nr på fordeler kan sjekke opp. Men tror det er en gammel 240 fordeler, er med rotor uten turtallssperre. Men tror denne må byttes da det er en rar "klakke" lyd i vacumen. sikkert kommet en backfire å tatt knekken på den. jeg skal prøve å få tak i en enveis-ventil å sette på slangen til vakumklokka.

    Lekker ikke bensin ut av spjellakslene kun choke aksel, så får vel gå.
    Ja det må du gjøre.

    Enveis-ventil må du ikke bruke. Den vil sende vakumklokken i èn retning - og så blir den stående uvirksom der.

    Det lekker ikke værre enn det for øyeblikket nei? Da er det jo greit.

  12. #212
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    stemmer det jeg, tenkte jeg ikke på :P

    Har fått tettet noen av lekasjene og borret til 190 eller 1,9 hoveddyse. Etter fult ladetrykk (ca.0,8) har kommet går motoren velding bra, og fin afr. Men går alt for magert ved 1500 - 3000 o/min, når choke er inne går motoren fint over hele registeret. Hva må gjøres? borre enda større dyser?

    hoveddysene var 145 borret deretter 160-170-180-190. er på 190 går den fint på afr på topp

    Er vel antagelig lavfart dysene som må opp en del.. 55 f-8

    Edit: Borra opp lavfartsdysne til 80/0,8mm, gikk betydelig bedre. Tror vis jeg borrer opp til 1 mm, så vil den gå pent. lekker fortsatt bensin... tror det kommer ut av justeringskrune til tomgang. så blir å finne riktig afr på tomgang å bruke gjengetettning

    Så nå er hovedyse 200 og lavfarrt 80. turbotrykk ca. 0,8. bensintrykk 0,3
    Sist endret av Hissimann; 06/06/13 kl 20:19
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  13. #213
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    stemmer det jeg, tenkte jeg ikke på :P

    Har fått tettet noen av lekasjene og borret til 190 eller 1,9 hoveddyse. Etter fult ladetrykk (ca.0,8) har kommet går motoren velding bra, og fin afr. Men går alt for magert ved 1500 - 3000 o/min, når choke er inne går motoren fint over hele registeret. Hva må gjøres? borre enda større dyser?

    hoveddysene var 145 borret deretter 160-170-180-190. er på 190 går den fint på afr på topp

    Er vel antagelig lavfart dysene som må opp en del.. 55 f-8

    Edit: Borra opp lavfartsdysne til 80/0,8mm, gikk betydelig bedre. Tror vis jeg borrer opp til 1 mm, så vil den gå pent. lekker fortsatt bensin... tror det kommer ut av justeringskrune til tomgang. så blir å finne riktig afr på tomgang å bruke gjengetettning

    Så nå er hovedyse 200 og lavfarrt 80. turbotrykk ca. 0,8. bensintrykk 0,3
    Ser man det ja. Her går det rette veien.

    Forgassere bryr seg mer om mengden gasspådrag enn om turtall. Hvor mye gass gir du på 1500 - 3000 o/min når du får problemer? Lite gass eller full gass?

    Å passere 70 dyser på vei oppover er egentlig unødvendig stort. Hvis problemet er ved lite gasspådrag kan tyde på at F8 lavfarts E-røret gir for mye luft.

    Foreslår uansett at du skrur opp én av store pluggene helt fremme på ene forgasseren og teller antall progressjonshull.
    Gjennom forgasserhistoren har anntall progresjonhull økt for å få bukt med akkurat det problemet du har. Man begynte med 3 små hull og økte etterhvert til 7 hull.
    Jeg har 7 progresjonshull i mine Turboforgassere.

    En tryggere løsning enn å borre nye progresjonshull er å merke gasspjeldene i området ved progresjonshullene, skru av gasspjeldene og slip av dem i dette område på motorsiden av gasspjeldene.

    Denne løsningen er faktisk original på enkelte forgassere så det er ikke noe å bekymre seg for.

    Ser frem til du kommer til 1,2 - 1,3 BAR, men deretter må du vise forsiktig pga tenningstidspunktet pga manglende stor vakumklokke.
    Sist endret av Batland; 08/06/13 kl 11:29

  14. #214
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Gikk utrolig bra over hele registert en stund kjørte på 1.bar. Afr lå midt på det grønne hele tiden (under pådrag og "penkjøring") men fikk mye på tomgang , hadde da 100 lavfart og 200 hoveddyse. Men la merke til at eksosen var veldig svart og sterk i lukten. Skulle jo tro den fikk for fet blanding da, men afr var fin.. Tror heller ikke at motoren bruker olje, her peilet olja mye, bruker ikke noe som jeg kan se. Er jo også nye stempelringer. Mulig at turbo lekker, men virker ikke slik. Er mest lukt av bensin.

    Men gikk lei av at det lakk bensin, så plomberte choke. Plomberte også hullet under choke. (se Link) http://www.downeasttradingco.com/ima...ber45DCOE3.jpg

    Da fikk den alt for mye bensin, dumt av meg og tette det hullet muligens? er det her lufdysene får luft fra? eller er bare dysene for store, hmm. er ikke sikker på om det lakk bensin derfra, men gikk i allefall utrolig dålig etter at jeg plomberte det hullet

    Var 4 progesjonhull, det ene var større enn de andre

    Var morro å få litt smaken på hvor bra det ville gå, var helt rått. Responsen og suget når tuboen slo inn var i en annen verden, iforhold en enkelt gasser bunndrag var også merkbart bedre, utrolig skøy!
    Sist endret av Hissimann; 08/06/13 kl 17:14
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  15. #215
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Gikk utrolig bra over hele registert en stund kjørte på 1.bar. Afr lå midt på det grønne hele tiden (under pådrag og "penkjøring") men fikk mye på tomgang , hadde da 100 lavfart og 200 hoveddyse. Men la merke til at eksosen var veldig svart og sterk i lukten. Skulle jo tro den fikk for fet blanding da, men afr var fin.. Tror heller ikke at motoren bruker olje, her peilet olja mye, bruker ikke noe som jeg kan se. Er jo også nye stempelringer. Mulig at turbo lekker, men virker ikke slik. Er mest lukt av bensin.

    Men gikk lei av at det lakk bensin, så plomberte choke. Plomberte også hullet under choke. (se Link) http://www.downeasttradingco.com/ima...ber45DCOE3.jpg

    Da fikk den alt for mye bensin, dumt av meg og tette det hullet muligens? er det her lufdysene får luft fra? eller er bare dysene for store, hmm. er ikke sikker på om det lakk bensin derfra, men gikk i allefall utrolig dålig etter at jeg plomberte det hullet

    Var 4 progesjonhull, det ene var større enn de andre

    Var morro å få litt smaken på hvor bra det ville gå, var helt rått. Responsen og suget når tuboen slo inn var i en annen verden, iforhold en enkelt gasser bunndrag var også merkbart bedre, utrolig skøy!
    Flott. Da har du sett lyset. Ingenting kan sammenlignes med ett gasspjeld pr. sylinder.

    100 dyser på tomgang er uten tvil alt for stort. Du er ikke den første som har justert deg bort ved hjelp av lambdameter. Når det kommer svart eksos er AFR nedpå 10 tallet som er ALT for fett. Hvis du tar ut tennpluggene så får du dette bekreftet.
    65F9 vil være mer enn nok på en slik motor hvis progresjonen blir korrekt.



    De ALT for store bensindysene har løst "alt for mager progresjons problemet", men har til gjengjeld gitt alt for mye bensin alle andre plasser også.

    Idle jets from rich to lean: F6 F12 F9 F8 F11 F13 F2 F4 F5 F7 F1 F3.

    Du er ikke den første som har dette problemet med Weber.

    http://www.alfabb.com/bb/forums/carb...ification.html

    Det er hullet ved den ene trakten i forkant av forgasseren som mater dysene med luft.

    Det er bare å stå på videre, men jeg vil påpeke en ting. Nå har du jobbet endel med Webrene og fått soleklare forbedringer i resultatet.
    Nøyaktig det samme skjer når man legger ned arbeid i Strømberg forgasserene også.
    Inntrykket du har at Strømberg for øyeblikket er detfor ikke helt reelt. Det er MYYE å hente ved å modifisere disse korrekt også.
    Sist endret av Batland; 10/06/14 kl 22:29

  16. #216
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sant som du sier. Kommer til å lodde igjen og prøve. kommer til å beholde F8 røret enn så lenge. Men gikk utrolig bra før jeg tettet chocke, så var utvilsomt der problemet var. Synd jeg ikke bare tettet den med en gang, syntes selv det var rart jeg måtte borre såpass mye..

    Men i morgen vil bilen gå ordentlig igjen håper jeg. blir muligens en video

    Men som det sto i linken at 152G weberne var en oppdatert versjon med 4 progresjonhull. (de jeg har) Tror du det fortsatt er nødvendig med flere hull? uansett kommer jeg til å prøve meg frem med dysene først, så evt.u borre vis jeg ikke får den til å gå bra.

    http://www.alfabb.com/bb/forums/carb...ification.html
    Sist endret av Hissimann; 09/06/13 kl 21:57
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  17. #217
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Sant som du sier. Kommer til å lodde igjen og prøve. kommer til å beholde F8 røret enn så lenge. Men gikk utrolig bra før jeg tettet chocke, så var utvilsomt der problemet var. Synd jeg ikke bare tettet den med en gang, syntes selv det var rart jeg måtte borre såpass mye..

    Men i morgen vil bilen gå ordentlig igjen håper jeg. blir muligens en video

    Men som det sto i linken at 152G weberne var en oppdatert versjon med 4 progresjonhull. (de jeg har) Tror du det fortsatt er nødvendig med flere hull? uansett kommer jeg til å prøve meg frem med dysene først, så evt.u borre vis jeg ikke får den til å gå bra.

    http://www.alfabb.com/bb/forums/carb...ification.html
    Den chocke historien er merkelig. Det går noen passasjer mellom selve chocke mekanismen og inn på motorsiden av gasspjeldene. Det er disse du har tettet, ikke sant?

    Som du ser er forskjellen på F8 og F9 røret at hull C er 1,20 og 1,0 mm. Du kan lodde igjen 1,20 mm hullet og borre nytt 1,0 mm hull på motsatt side.

    Hvis ikke dette er tilstrekkelig, da må du teste og finne ut ved hvilke gasspådrag du har problemet.
    Hvilke halsringer har du forresten? Hvis de er for store kommer hovedsystemet for sent i gang og da får du også problemer med mager blanding i overgangen.

    Hvis problemet er ved små gasspådrag er det progressjonen. Er det ved store gasspådrag er det for store halsinger for turbomotorer foretrekker betydelig mindre halsinger enn sugemotorer.
    Sist endret av Batland; 10/06/13 kl 06:48

  18. #218
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Ja utrolig rart. Men jeg plomberte den "luka" du ser på bildet her: http://www.downeasttradingco.com/ima...ber45DCOE3.jpg (braketten med hull i midten) tror det blåste ut suppe der. når jeg åpnet var det er rom der hvor fjøra til gasspjellene var. + rørene til choke. Aner ikke hvorfor det skulle gjøre så stor forskjell og plombe dette.. var som dag og natt. Gikk fint på afr uten den plomberingen, bra drag i bilen. Når denne var plombert gikk afr på topp hele tiden, og bilen døde ut.

    Hvor på registeret vil jeg eventuelt merke forskjell på F9 kontra F8? midtregister?

    Halsringer vet jeg ikke nå, men er standar 152g gassere, så er org. fant noe info på nett:
    Trumpets-- 60mm
    Chokes-- 36mm
    Aux Venturi-- 4.5
    Emulsion Tube--f16
    Main Jet--145
    Air Jet--155
    Idle Jet--f8/55
    Pump Jet--45

    Hadde i allefall ikke noe problem etter 3000 o/min, før jeg plomberte. Lada da 1 bar for å prøve.


    Fikk loddet dysene også, brukte sølvlodd og borret i dreibenk. ble bra! Litt nervepirrende å borre med 0.6mm borr.
    borret hovdyse på 170 og 60 lavfart nå først, får heller borre opp litt ettervært, men har ikke tilgang på borr med +0,05mm etc. 1,75mm. har kunn hele tiendes borr.

    Har prøvd å lese meg frem litt til progresjons hull borringen, slik jeg har forstått der er det hull som må borres ovenfor gasspjellet? som mater på med bensin?

    Noen greie linker:
    http://www.carburetion.com/Weber/adjust.htm
    http://www.webercarbsdirect.com/v/vs.../45DCOE152.pdf
    Sist endret av Hissimann; 10/06/13 kl 12:52
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  19. #219
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Ja utrolig rart. Men jeg plomberte den "luka" du ser på bildet her: http://www.downeasttradingco.com/ima...ber45DCOE3.jpg (braketten med hull i midten) tror det blåste ut suppe der. når jeg åpnet var det er rom der hvor fjøra til gasspjellene var. + rørene til choke. Aner ikke hvorfor det skulle gjøre så stor forskjell og plombe dette.. var som dag og natt. Gikk fint på afr uten den plomberingen, bra drag i bilen. Når denne var plombert gikk afr på topp hele tiden, og bilen døde ut.

    Hvor på registeret vil jeg eventuelt merke forskjell på F9 kontra F8? midtregister?

    Halsringer vet jeg ikke nå, men er standar 152g gassere, så er org. fant noe info på nett:
    Trumpets-- 60mm
    Chokes-- 36mm
    Aux Venturi-- 4.5
    Emulsion Tube--f16
    Main Jet--145
    Air Jet--155
    Idle Jet--f8/55
    Pump Jet--45

    Hadde i allefall ikke noe problem etter 3000 o/min, før jeg plomberte. Lada da 1 bar for å prøve.


    Fikk loddet dysene også, brukte sølvlodd og borret i dreibenk. ble bra! Litt nervepirrende å borre med 0.6mm borr.
    borret hovdyse på 170 og 60 lavfart nå først, får heller borre opp litt ettervært, men har ikke tilgang på borr med +0,05mm etc. 1,75mm. har kunn hele tiendes borr.

    Har prøvd å lese meg frem litt til progresjons hull borringen, slik jeg har forstått der er det hull som må borres ovenfor gasspjellet? som mater på med bensin?

    Noen greie linker:
    http://www.carburetion.com/Weber/adjust.htm
    http://www.webercarbsdirect.com/v/vs.../45DCOE152.pdf
    Det er slik at jeg foretrekker Dellorto og har faktisk ikke skrudd på Weber DCOE, men den plomberingen der hørtes suspekt ut. Det skal være en åpning i hver forgasserhals som tilsetter ekstra bensin når choken dras på og det er disse hullene som må tettes.

    Starting Mixture her:



    Hvorfor det lekker bensin mellom spjeldene vet jeg ikke, men mulig rundt akslingen.
    Forskjellen mellom F8 og F9 merkes best mellom 0 gass og ca. 1/4 gass dvs det du i praksis bruker på gate.
    Det er derfor dette som er mest avgjørende for bensinforbruket.
    60F9 vil være en ok test.

    36 mm er kansje, presiserer kanskje litt stort, men det er ingen katastrofe.

    Progresjonshullene er plassert under de store messingpluggene som er plassert rett over gasspjeldene. Skrur du ut disse så ser du hullene.
    Fra rett over tomgang til ca. 1/4 gass mater disse hullene på med en luft og bensinblanding som før ble bestemt av 55F8, så 100F8 og nå 60F8.

    Antall og størrelsen på hullene bestemmer hvor stor mengde med tomgangsblanding som kommer ut til luften ved gasspjeldet. Tomgangsdysen bestemmer kvaliteten / eller styrken om du vil.
    Lettere å se for seg hvis du tenker på bensin som rød saft og luft som blankt vann.

    Eller slik:

    Sist endret av Batland; 10/06/13 kl 15:14

  20. #220
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Tror dette er de riktige dysene, afr stort sett grønn over hele linja og jevnt drag over hele registeret. ikke noe form for fusking Men fikk ikke turbo til å lade over 0,5 bar, syntes det var utrolig rart, for et par dager siden ladet den 1 bar lett.. hva kan ha skjedd?

    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  21. #221
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Tror dette er de riktige dysene, afr stort sett grønn over hele linja og jevnt drag over hele registeret. ikke noe form for fusking Men fikk ikke turbo til å lade over 0,5 bar, syntes det var utrolig rart, for et par dager siden ladet den 1 bar lett.. hva kan ha skjedd?
    Flott. Det lover godt.

    Første test er å trykksette hele trykksystemet. Erstatt luftfilteret med en plugg og tilsett trykkluft til ladetrykksmåleren viser minst 1,5 BAR. Spyl Zalovann på mistenkelige steder.

  22. #222
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, så ikke forklaringen på progresjonhullene før nå. men da forstå jeg, luften trekkes gjennom progresjonhull, videre til tomgangsdyse/lavfart, der den blir blandet med bensin, deretter til justeringskrue og inn i motor. Så fungerer litt som en sidakanal rundt spjellet.
    Altså lufta går: -> Progresjonhull -> Tomgangsdyse -> Justeringskrue -> Motor.

    Fikk jo som sagt tidligere, prøvekjørt bilen en tur. utrolig morsomt. veldig behagelig å kjøre. Men ladet da kun 0,5 bar, gikk forsåvidt ganske greit. Gikk fint i hjulspinn, hehe. Afr lå fint, skal se om jeg får med meg en kameramann i morgen, så jeg kan legge ut en liten film

    Fant også ut hva som gjorde at den ikke ville lade mer enn 0,5. var en sprekk i trykkboks, derfor skal man ikke slipe sveiser!
    Sist endret av Hissimann; 11/06/13 kl 00:41
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  23. #223
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Ser man det. Her er det jevn og god fremdrift.
    Det der med hjemmelagde plenum er ett problem. De fleste gidder ikke bry seg med å regne på kreftene som virker på platene.

    Med 1,5 BAR så er det 1,5 kg på hver cm2. Med 40 x 10 cm så blir det 600 kg som prøver å rive boksen i filler. Slikt går sjelden bra over tid hvis man ikke er klar over dette på forhånd og bygger trykkboksen / plenummet deretter. Du skal altså kunne løfte 4 stk. rødmotorer samtidig etter èn trykkboks. Man kommer ikke langt med tynnlate og pene sveiser da vet du. Her må man til med ekte traktor landbruksmekanikk.
    Dette er grunnen til at jeg anbefaler E-manifold på innsprutsmotorer og støpte trykkbokser / plenum som Cosworth, Hart eller Jenvey til løse innsugsmanifolder.
    Disse har vist seg å holde godt.

    Kjekt at det går veien her nå. Gleder meg til å se den med ca. 1,4 + BAR ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 11/06/13 kl 07:39

  24. #224
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Er mye krefter i sving ja, sprakk fordi jeg slipte sveisene for mye. syrefast er jo også ganske utsatt for tretthetsbrudd også (dvs. vibrasjoner). Men la på noen larver rundtom nå, så da holder det tenker jeg. er 2mm plater så tror det holder lenge

    Skal bli godt å komme hjem å prøve bilen nå merker jeg. Mulig jeg må justere litt mer evt.u bore hovedyse.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  25. #225
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Fikk kjørt et gasspadrag, lada rundt 1,2 bar, så smalt lokket som sitter i bakkant av kammen av. var en del overtrykk i veivhus... Noen tips om hva som kan gjøres? borre et ventilasjonshull i topplokk med filter?

    Det ånder fint ut av org. åndinga etc. oljefelle. vil tro at dette ikke er nok da
    Sist endret av Hissimann; 11/06/13 kl 21:22
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

Side 9 av 11 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •