Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Bytte fjærer inkl heving av V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard Bytte fjærer inkl heving av V50

    Litt uvanlig spm skjønner jeg, de fleste vil senke.
    Dette gjelder en 2007 V50 med originalt sportsunderstell. En framfjær har knekt og vi må bytte. Vi vurderer å heve bilen til standard høyde samtidig, for det er bare klunder å ha lav og stiv bil.
    Kan vi bytte fjærer, men beholde sportsdemperne? Andre problemer?
    Er klar over at vi må ta hensyn til nivåsensorer (original xenon), og sikkert ta hjulstillingskontroll.
    2007 V50 1,6D

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Uten å si noe for sikkert så tror jeg disse senker 20 mm og det burde vel gå bra. Tviler på at demperene er kortere enn de vanlige. Men det er nok noen her som har koll på det og
    2011 S40 D2 Summum

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Takk Stig. 20mm! Det var ikke mye. Men kjekt allikevel.
    Kan nok hende det blir nye fjærer OG dempere rundt om. Bilen har 180k km, så det skader vel ikke å bytte alt nå.
    Men alle tips og informasjon tas i mot med takk.
    2007 V50 1,6D

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Jeg har sportsfjører foran til v50! De har gått bare 20000 km siden de ble kjøpt nye av forrige eier.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Takk. Det kan jo være interessant. Men dyrt å sende kanskje? Hvor bor du?
    Sist endret av V50bruker; 13/01/16 kl 20:26
    2007 V50 1,6D

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Mo i Rana, blir vel 200-300 kr i frakt vil jeg tro

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Har fått et ok tilbud på fjærer og dempere hos Torshov. Sachs og lesjøfors. Blir kanksje det, men får høre hva bileieren ønsker. Uansett litt mye pæng for 20mm heving.
    2007 V50 1,6D

  8. #8
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Har fått et ok tilbud på fjærer og dempere hos Torshov. Sachs og lesjøfors. Blir kanksje det, men får høre hva bileieren ønsker. Uansett litt mye pæng for 20mm heving.
    Er dette godkjente fjærer? Bilen din vil jo ikke se senka ut, men forrige gang jeg sjekka hadde Lesjøfors røde fjærer, og det pleier tekniske kontrollører å trigge litt på.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Har fått et ok tilbud på fjærer og dempere hos Torshov. Sachs og lesjøfors. Blir kanksje det, men får høre hva bileieren ønsker. Uansett litt mye pæng for 20mm heving.
    Av ren nysgjerrighet, hva er prisen du har fått for 4xfjærer og 4x dempere?

    Har nettopp konvertert min fra sport til standard, byttet alle støtdempere og fjærer, samt støvdeksel, bumpstop, tårnlager og topplate foran. Alt i merket KYB.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    6540,- inkl en rabatt på 15%.
    Hvordan føles din bil nå, i forhold til før ombygging. Tok du hjulstillingskontroll?
    2007 V50 1,6D

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Den er noe mykere, definitivt mer komfortabel. men virket som det er samme stivhet på fjærene, bare forskjellig høyde. Vertfall samme diameter på fjærstålet.
    Største forsljellen er at jeg ikke bunner fjæring i humper og fartshumper. men jeg hadde nok litt slappe dempere.
    Har ikke tatt hjulstillingskontroll enda, skal på eu-kontroll om 1-2mnd så da venter jeg til da i tilfelle jeg må skifte noe

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Er dette godkjente fjærer? Bilen din vil jo ikke se senka ut, men forrige gang jeg sjekka hadde Lesjøfors røde fjærer, og det pleier tekniske kontrollører å trigge litt på.
    Sorry, la ikke merke til dette svaret før nå. Takk for tipset. Det må jeg kanskje sjekke opp. Evt maler jeg fjærene før montering. Jeg ville nok uansett ha hatt på dem noe tykk tectyl.
    2007 V50 1,6D

  13. #13
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Sorry, la ikke merke til dette svaret før nå. Takk for tipset. Det må jeg kanskje sjekke opp. Evt maler jeg fjærene før montering. Jeg ville nok uansett ha hatt på dem noe tykk tectyl.
    Jeg klinte inn senkefjørene på gamlebilen min med Biltemas butylmasse. Ser slitne og gamle ut, sklei rett gjennom PKK
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  14. #14
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Lesjøfors har endret til svart, så det er ingen fare. Hadde lesjø på 850en da jeg kjøpte den, og de var svarte. Samme med 240en jeg hadde, der var også lesjøforsene svarte. Fulgte med et skriv fra lesjø om at fjærene hadde endret farge fra rød til svart, men at det fortsatt var samme fjærene som stod i papiret fra TÜV, hvor det stod at de var røde.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Mitt kom på 5900,- inkl. frakt og mva. 4x støtdempere, 4x fjærer, samt støvdeksel, bumpstop, tårnlager og topplate foran. Alt i merket KYB.
    Alt ble kjøpt fra autodoc.co.no, bortsett fra 3 støtdempere, støvdeksel og bumpstopp fra skruvat.

    Autodoc.co.no/autodeler.co.no/reservedeler24 osv osv er samme firma hele greierne. Utgir seg for å være norsk, men stammer fra samme firma i Tyskland; Autodoc GmbH.
    De har bra priser (husk at de oppgir pris uten mva), men virker som de prøver å lure med noen deler av sitt eget jallamerke (STARK) isteden for kvalitetsdelene du bestiller, priser forøvrig sitt eget merke høyere enn KYB og Sachs. Jeg bestilte og returnerte 3 dempere 2 gang før jeg gav opp og bestilte det resterende fra skruvat.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Okey. Takk for informasjon.
    Det ble billigere enn Torshov, men det frister ikke. Hater styr med bestillinger. Ikke mer enn ett år siden jeg byttet ett tårnlager, så jeg håper å kunne bruke det meste av det om igjen.
    2007 V50 1,6D

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,
    En liten oppdatering.
    Har byttet fjærer og dempere. Veldig fornøyd. Mer bakkeklaring og mer behagelig kjøring. Som skrevet over her. Merkes mest ved kjøring over dumper, ikke på flat vei selvfølgelig.
    Litt rart er det at den hevet seg mest framme, lurer nesten på om det er matchende sett vi fikk levert. Får se om jeg skal høre med Torshov om det.

    Målte høyde fra asfalten og opp til hjulbuen. Før byttet foran: 64 cm bak: 66,5 cm. Etter byttet foran: 70 cm bak: 69,5 cm. Ser ut som en
    AWD
    .

    Litt om jobben. Har dessverre ingen bilder.
    Sleit litt med bolter som hadde rustet fast. Overraskende med såpass ny bil synes jeg. Foran var det litt jobb å få åpnet navets grep rundt fjærbeinet/demperen. Det sitter en platebit på demperen som skal passe inn i åpningen. Denne hindrer bruk av meisel eller lignende for å åpne grepet. Jeg kappet den delvis bort på de nye demperne. Da er det lett å åpne grepet slik at demperen glir enkelt på plass.

    Bak ble det skikkelig pes pga. at den ytre festebolten på venstre bærebru var helt fastrustet. Bærebroen må senkes for å få ut fjæra, om en ikke har spesial fjærklemme. Jeg gikk på med mer og mer brutalt verktøy og hadde til slutt et rundt bolthode og sprukket pipe.
    Løsningen ble å kappe av mutteren, som er fastsveist til navet. Så kappe av bolthodet. Deretter fortsette med vinkelsliper, stikksag og baufil for å kappe bolten og litt av hylsen i foringen. Ved å bruke den klaringen jeg fikk kunne jeg tvinge broen løs.
    Etterpå måtte det 10 tonn til i pressa for å få ut resten av bolten. Var så gira og forbanna da jeg skulle skru løs indre bolt at jeg ødela den litt også. Glemte at det er justeringsbolt og trodde mutteren var fastsveist der også. Justering av hjulvinkel er nå litt klundrete. Justeringsbolten var montert med hodet pekende mot tanken for diesel-additiv, slik at den ikke kunne tas ut. Men med ytre feste løst kunne man vri bærebroen slik at bolten kom ut i annen vinkel. Har snudd bolten nå.
    Ytre bolt er nå montert med løs mutter. To avstandsskiver ved siden av foringen erstatter det jeg kappet bort.

    Justerte hjulvinkel ved å sikte framover langs bakhjulet. Når nedre bærebro flyttes inn/ut er det stort sett spissing som forandres. Svært lite virkning på camber. Jeg synes det er mye camber på begge bakhjulene. Dette kan ikke justeres. Men man får kjøpt justerbart camberstag på ettermarkedet. Skal se an om vi gjør det.

    Justering av lys ble ikke nødvendig. Tenkte feil der. Dette ordner bilen selv opp i når man har xenon.
    Gidder ikke ta hjulstillngskontroll. Tror det er bra nok. Bortsett fra en liten justering vi tar selv. I landeveishastighet kan vi så vidt kjenne at bilen trekker litt mot høyre når vi slipper rattet.
    2007 V50 1,6D

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk også veldig høy bakkeklaring foran til å begynne med, men det normaliserte seg etter å ha kjørt en stund.
    Jeg knakk bolten som holder demperen på ene siden foran (visste ikke at det var locktight, hjalp neppe at det var -20 grader når jeg skrudde). Måtte borres og freses ut, helvettes styr. Skadet gjengene noe under borringen og kjørte gjennomgangsbolt der isteden. Bak hadde jeg ingen problem, varmet godt opp for å løsne den blå locktighten. Løsnet du hele bærebrua bak? Jeg løsnet bare ytterste bolt og stabstaglinkene.
    Sist endret av glue; 11/02/16 kl 10:49

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Ok. Får se an høyden etterhvert da. Det er egentlig helt greit, men den er litt "bakpå" i forhold til andre V50'er.
    Jeg hadde ingen problemer med boltene foran. Trøbbelet var bare å få åpnet klypa nok. Men bak...
    Løsnet stabstaget ja. Måtte ta løs hele bærebrua på venstre side pga. bolten som måtte presses ut. På høyre side gjorde jeg som deg.
    2007 V50 1,6D

Lignende tråder

  1. Bytte fjærer bak
    By Kjelly&line in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 13/09/15, 18:18
  2. Bytte av fjærer bak på V70N
    By Svingen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/12, 16:44
  3. Bør man bytte fjærer ved bytte av nivåmat-dempere?
    By ThePlace in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 11/11/11, 09:27
  4. Bytte fjærer bak V70 AWD
    By Tore in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 04/11/10, 15:24
  5. Bytte fjærer
    By boble73s in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 16/10/10, 17:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •