Jeg kjøpte min MY11 XC60 D3
AWD
i mai i år. (Manuell kasse)
Meget fornøyd med både pris og kjørelengde, nå kjørt tot 65000KM.

Men etter en tur i en leiebil i sommer, (en MY 12 V70 D3
FWD
med 120k KM på telleren), ble jeg overrasket over "Støynivået" i min XC60 da jeg satte meg inn i den etter turen i V70'n.
Jeg kjørte ca 1200km med V7'0n i Norge og Sverige så jeg fikk litt tid til å fryde meg over hvor fantastisk god komfort og lavt støynivå det var inne i kupéen. Selv med de billigste Linglong kina dekkene..

Min XC60 har en durende/gnagende/ulende "lyd" som høres ut som om den kommer fra forstillingen. i mangel på bedre beskrivelse er det et vamvamvamvam lyd i høy puls.
Dette kjennes og på gasspedalen når det oppstår.
Lyden er sterkes i 65km't + og når jeg bruker cruise eller ligger på vedlikeholdsgass eller slipper gassen i nedoverbakke. Lyden "blir borte" eller overdøvd når jeg gir på uansett hastighet. Kjenner ingenting ved bremsing

Var innom Bilia i går, de heiset opp bilen og satte den i gir og dro litt på. Mekaniker nr 2 gikk da rundt i alle hjørner holdt i fjærene, lyttet på innsiden og sjekket drivverket (spesiellt mellomaksling) samtidig.
De sa alt var ok. Ingen ulyder/vibrasjoner.
Jeg insisterte på at mekanikeren ble med på kjøretur, noe han gjerne gjorde og vi kjørte på bar asfalt og jeg fikk forklart og fremprovosert "lyden"
Mekanikeren mener det er dekkene som lager lyden, (flett nye Hakka 8 rund baut), det sa jeg at var nok neppe tilfelle da orifginal sommerhjulene på 18 tom (Pirelli som byttes i Nokian Nordman S SUV) laget samme lyd i sommer, Hakka R piggfridekkene laget samme lyden når jeg la om i høst og de nye Hakka 8 jeg byttet til romjulen lager samme "lyd". Piggdekkene lager piggstøy sus som kommer i tillegg til denne lyden.

Nå vil jeg gjerne høre med dere om noen av dere har opplevd det samme eller har en pekepin på hva dette kan være...
Jeg har tenkt å utføre olje og filterskift på Motor, Gir, Vinkeldrev, AOC og Bakdiff nå i Januar som pevantivt vedlikehold. men det hadde vert fint å funnet ut av dette før jeg gjør det.

Dette synes jeg er trasig da grombilen ikke gir den godfølelsen en så bra bil skal ha.. Håper dere kan hjelpe..
(Har og vurdert å stikke innom ett annet verksted for bare å få en second opinion...)