Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: rensing av projeksjons linse bi-xenon

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard rensing av projeksjons linse bi-xenon

    Er det noen her som har gjort det ?
    Leste på en tysk forum at det er mulig å rense linsen med isopropanol. Som fåes på apotek i Tyskland.
    Eneste man trenger er vel en liten sprøyte med 20ml isopropanol.
    Først fjerner man pære eller brenner for å så sprute in væske. Den fordamper i løpet av få timer og linsen er ren igjen.
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  2. #2
    Taggen sin avatar
    Medlem siden
    16. jan. 2011
    Sted
    Tomter - Østfold
    VCCN medlemsnummer
    348
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Har du fått prøvd dette?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Har nå bare skiftet begge D1s pærer mot Osram Xenarc Nightbreaker. Hadde standard Bosch pærer fra før av og lyset er mye bedre nå.
    Skal rense linser I våren . Det er nok ikke bare bare med rensing. Hvertfall går dette ikke i løpet av en kveld. Og bilen er i bruk hver dag...
    Selve holderen til lyspære og linsen er skruet fast I lykt. Og jeg tror at det er lurt å få denne ut for å så rense denne inne et sted hvor du har veldig god lys for å se ordentlig på hva du driver med. Siden jeg ikke har garasje venter jeg med det til etter vinteren.
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Har i dag demontert venstre hovedlykt- vil si at jeg prøvde det.
    Det er tre torx skruer som holder reflektoren og lens. Disse får jeg løst og jeg kan så bevege hele enhet.
    Problemet er at jeg ikke kan fjerne den fra lykten fordi åpning bak er alt for trangt.
    Den må fjernes gjennom lykteglass. Der er åpning stor nok.
    Selve glasset ( er jo plast ) er limet og klipset fast.
    Har sett at noen fikk fjernet selve glasset på en XC 60. Han brukte varmluftpistol og tålmodighet...
    Vet ærlig talt ikke om jeg tør det...
    Det nytter å spraye litt isopropanol på innsiden av lens, men lensen er ikke helt tilgjenglig pga blenden til nær-/ fjernlys.

    Så hvis noen har en ide hvordan jeg få løst glasset, hadde jeg vært veldig takknemlig...
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det er nok ikke så mange andre muligheter en og varme opp for og fjerne glasset / dele lykten - sikkert greit og sjekke hva en ny koster før du prøver om det skulle gå galt -regner med at den ikke er billig ,ser ivertfall dyre ut dem som sitter på min bil Sett video på nett hvor dem bytter glass - bygger om lamper , sikkert ikke vanskelig men kanskje ikke verdt det for og renske en linse ?
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  6. Takk orfaman68 takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Da så vi nok detsamme video... Bygget om fra halogen til xenon.

    Snakket med Gustavsson i dag og fikk beskjed, at det ikke er mulig å kjøpe kun glass til V eller XC 70. Men fullt mulig til XC 60.

    Så få se hva jeg gjør. Men flere tusen for en ny lykt ? Nei takk Ble jo bedre med Xenarc Nightbreaker- men jeg ser at linsen er ikke helt rent...
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Da tok jeg meg litt tid og renset linser på begge lykter:



    Det er det du trenger til jobben: REN Isopropanol, som fåes KUN på apotek. Elektro-rengjøring, blåsprit eller liknede duger IKKE fordi det dannes en tynn hinne. Og siden du ikke har noen som helst mulighet til å nå fram med duk osv trenger man en rensemiddel som gjør hele jobben. Det fåes kun i 1 liter og koster 150,- I tillegg trenger man en lang pipette, kjøpte mine hos Pandora Hobby på Nordby senter. Pluss skruetrekker og torx. Det er alt.



    Første man gjør er å fjerne styrenhet / ballast som er boltet fast med tre torx skruer. Dette er MEGET viktig å gjøre fordi ballasten er vanntett med pakning fra undersiden, men ikke på toppen. Og hvis væske kommer inn der blir det nok minst en tusenlapp...



    Her ser man undersiden av lykt med demontert ballast. Er litt vrient å klipse ut kabler, men det går an- svært lite plass der...



    Topp til ballasten- man ser tydelig at den ikke er tett ved siden av kontakter



    Deksel som sitter bak på lykten som klipses ut uten verktøy. Må fjernes til å fjerne eller byte av pærer



    D1s Osram Xenarc Nightbreaker xenon pære som må fjernes. Først fjerner man stikkontakten på underside for å så fjerne metallklips som holder pære. Går fint med pekefinger



    Her er pære fjernet. Man kan se selve linsen helt nederst. I midten ser man denne mekaniske blende som gjør at man også har langlys med denne pære.



    Selve linsen hvor alt dreier seg om... Har virkelig prøvd alt for å få det til at man kan se at denne ikke er ren, men fikk det ikke til. Med øyene ser man dette bra



    På denne bilde ser man tydelig at åpning er ganske trang, selv med en tynn pipett... Dette er selve rensing. Er bare å sprute isopropanol med pipett på selve linsen. Vær obs på at du bruker nok ( ca 4 pipett ) for å oppnå resultat. VIKTIG- sprut også på randen, slik at isopropanol kommer på BEGGE sider av linsen



    Her har jeg renset linser i begge lykter. Etter rensing burde man riste lykter litt slik at væske kan renne ut. Resten som ikke kommer ut fordamper i løpet av rundt tre timer.
    Viktig er å sjekke linsen etter rundt en time tørkning. Det kan være ( har vært ) så mye møkk på linsen at man er nødt til å rense en gang til. Kan ikke beskrive det, men man ser det tydelig. Var tilfelle på høyre lykt på bilen min. Holdt med en gang på venstre side.


    Vil virkelig anbefale dette til alle her som er litt opptatt av god lys.
    Aleine bytte fra standard Bosch til Osram Nightbreaker gjorde en utrolig stor forskjell.
    Hadde aldrig trodd at denne resultat kunne TYDELIG toppes med rensing av linser...

    Skal nok si at bilen min har hittil gått 352 tusen km. Da kan man kanskje tenke seg hvordan lykteglass ( er vel plast / polykarbonat ) så ut.
    Lykteglass på begge lykter polerte jeg med autosol chrom polish i høst. Begge to ble som ny
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  9. #8
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Volvo har også isopropanol.

  10. Takk orfaman68 takket for denne posten
  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Volvo har også isopropanol.
    Seriøs ???? Har prøvd mange steder, men selvfølgelig IKKE Volvo...... Man trenger jo maks 20ml, så litt teit å må kjøpe 1 liter.... Men hvis noen trenger litt er det bare å komme. Jeg har nok
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

Lignende tråder

  1. Pære type i fjernlys v70n 06 med bi xenon? xenon konvertering
    By ole1 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 05/03/13, 14:57
  2. xenon til s60
    By Bratlie in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 22
    Siste post: 04/11/10, 22:22
  3. 850: Nye klarglasslykter med linse
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 16/08/10, 17:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •