Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Par grønnskolling spørsmål, XC70 2004 (kjølevæske + noe annet smått)

  1. #1
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Question Par grønnskolling spørsmål, XC70 2004 (kjølevæske + noe annet smått)

    Hei alle!

    Som tråden litt løst og fast fastslår, så er jeg på visse områder svært grønnskolling når det kommer til bil. Men jeg synes det er kjempespennende, og lærer mye nytt hele tiden.
    Trenger litt ekspertråd/oppklaringer på følgende par punkter:

    1. Kjølevæske:
    I går var en forholdsvis kald dag og jeg fikk varsel om lavt kjølevæskenivå da jeg skulle starte bilen, med beskjed om å stanse motoren umiddelbart.
    Kikket i kjølevæskebeholderen i motorrommet (er det ikke ekspansjonstank det heter?) og der så det ut til å være rett under minimumsnivå. Jeg tenkte jeg
    skulle kjøre til lokal BilXtra for å høre om jeg kunne få hjelp til å finne riktig væske og få etterfylt. Startet motoren igjen, og da jeg raskt etter kikket på tanken
    hadde nå nivået sneket seg opp til omtrent midt imellom max og min merket. Feilmeldingen var da borte.
    - Er det vanlig at dette skjer?
    - Jeg har fått høre at det fins flere typer kjølevæske og at det er viktig at jeg får tak i riktig farge - er dette korrekt?
    - Hvis sistnevnte er riktig, er det bare for meg å dyppe en liten hvit papirbit i væska rett i ekspansjonstanken/beholderen for å sjekke korrekt farge?
    - Er det bare å etterfylle rett i den holderen som jeg benevner som ekspansjonstank?
    - Er det noe annet jeg bør være obs på her?

    2. Smøring av dørhengsler:
    Har nevnt at det er blitt kaldere i været her, og jeg merker at et par av dørhengslene mine trenger litt smøring. Er det noe tips til hva jeg bør smøre disse med?

    3. Feilmelding
    ABS

    Etter jeg fikk Mekonomen til å sette på 4 nye piggdekk jeg nylig kjøpte, begynner
    ABS
    lampen min å lyse + at jeg får 2 feilmeldinger (relatert til det samme) når
    jeg svinger til venstre. Har identifisert at det er høyre fremhjuls sensor som kødder med meg. Når bilen er parkert og jeg starter på nytt forsvinner feilmeldingene,
    men kommer tilbake når jeg svinger til venstre i ca 60 km/t.
    Jeg har hørt at når man skrur av hjulet, så fremkommer et slags tannhjulliknende opplegg som har med
    ABS
    `en å gjøre, og at dersom det er smuss her så kan dette
    føre til det jeg skriver over her. Er det lett å komme til til dette "tannhjulet", og er det kurant å rengjøre dette?

    Det var vel de tingene jeg lurte på i denne omgang... og mer kommer vel etterhvert
    Sist endret av SirOlsen; 18/11/15 kl 19:20 Begrunnelse: Layout
    ____________________________________
    - XC70 2004

  2. #2

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Dersom mengden kjølevann er på grensen vil du kunne få melding når bilen er kald når kjølevannet blir varmt og pumpes rundt i systemet vil lampen kunne slukke men det er klart at dersom systemet er i orden har du for lite kjøleveske.
    Det finnes i hovedsak to typer kjøleveske, blå som er den vanligste og rød,disse skal IKKE blandes.Har du blå type får du kjøpt denne alle steder lag en blanding på 50 til 50.
    Ved varm motor fyller du til max merket så får du følge med på om kjølevesken forsvinner.du kan ha en lekkasje.
    Årsaken til feil på abs er ofte enten sensorene som sitter i hjulene eller feil på tannkransene.Ta ut sensorene som sitter bak bremseskivene rengjør og sjekk kransene med en lykt ned i hullet kransene kan være sprengt og dermed løs.
    Best er det om du kan få lest av feilkoder du vil da ofte få en peiling på hvilket hjul det gjelder eller om feilen sitter i hoved systemet.
    Jeg smører hengslene med kjedespray for sykler.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 18/11/15 kl 20:03

  3. Takk SirOlsen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Kjøp ferdig blandet frostvæske du - så blir gradene riktig fargen finner du lett ut med og måle hva frostvæsken din tåler av grader noe som er greit nå som det blir kaldere -burde jeg gjort selv også Abs feilen du fikk skyldes at dem som skiftet hjul har vært borti en ledning eller flere til abs sensor som sitter ved baksiden av bremseskiver . Men et triks kan være og ta av pluss minus på batteri -holde dem mot hverandre og vente en 5 min før du setter dem på igjen -om ikke av med hjul og løft av kontakten til abs sensorer og ha i crs eller annen kontaktspray. Dørhengsler -pinner smører du med f.eks crc -jeg bruker kjedefett på sprayboks siden jeg har mc - fett er også bra .Men la mekonomen ordne opp etter seg siden dem skiftet hjulene - og feilen kom da ,sett flere her her inne som har fått samme feil etter hjulskift på verksted .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  5. Takk SirOlsen takket for denne posten
  6. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    2. Er du sikker på at det er dørhengslene og ikke ikke dørstopperne på bakdørene som knirker?
    De originale dørstopperne har en svakhet, problemet er at glidemekanismen/hjulene ruster inni døren. Det er heldigvis kommet en forbedret modell som ikke ruster: art.nr 31217752, mer i denne tråden (SVXC krever innlogging, men er gratis)

    3.
    ABS
    -sensorene må sitte korrekt nedi hullene sine, men dette er sjelden problem med mindre de har vært demontert.
    Sjekk at det ikke er en sprekk i tannringen, sensoren kan da tro at det er en ekstra tann på denne ringen og vise feil fart.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    2. Er du sikker på at det er dørhengslene og ikke ikke dørstopperne på bakdørene som knirker?
    De originale dørstopperne har en svakhet, problemet er at glidemekanismen/hjulene ruster inni døren. Det er heldigvis kommet en forbedret modell som ikke ruster: art.nr 31217752
    De der har irritert meg grenseløst. Har du tilfeldigvis pris på disse? kan mann bytte uten å fjerne dørtrekk, eller må dørstopperen ut fra innsiden av døren?
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  8. #6
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Jeg husker ikke prisen, kjøpte dem ikke på nettet. Kostet noen hundrelapper i Sverige.

    Man må av med dørtrekket, og lirke den ut via høyttaleråpningen eller åpningen som er forseglet med skumplate.
    Trenger kun en passende pipenøkkel pluss en stor Torx-bits (og en liten for løsne skruen i håndtaket på dørtrekket).
    http://www.freewebs.com/howardsvolvo...ndinterior.htm
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  9. Takk SirOlsen takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. okt. 2012
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Hvis problemet med kjølevæske vedvarer og du må etterfylle så kan du ha en lekkasje i slanger eller radiator. Opplevde det samme på min 01 xc70. Måtte etterfylle mer og mer, og viste seg at det var hull i radiator og det blir ikke bedre av seg selv Byttet da hele radiatoren, gikk vel 6k på det

  11. Takk SirOlsen takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Eller kansje du har dieselvarmer med sprukkt brennkammer som gjør at kjøleveska forsvinner
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  13. Takk SirOlsen takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alfs80 Vis post
    Eller kansje du har dieselvarmer med sprukkt brennkammer som gjør at kjøleveska forsvinner
    Der er du kanskje inne på noe. Merket i dag etter å ha startet bilen (da hadde jeg for øvrig ikke varsel om lavt kjølevæskenivå), så hørtes det ut som om dieselvarmeren startet.
    Da jeg stanset ganske kort tid etter (ca 5minutt) så jeg at det kom noe røykaktig ut under bilen. Men får ingen feilmeldinger om noe.
    Er det noen ok måte jeg kan finne ut av det på, tro?
    ____________________________________
    - XC70 2004

  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det skal ryke fra parkvarmer - hadde blitt mer skremt om det ikke ryker for da virker den ikke Fyll på det vannet du mangler -fortsett og bruk bilen -minker det ikke mer vann er alt ok -fylte på 1,5 dl frostvæske på min i dag og lekker ikke noe som helst fra den -men vann fordamper selv i et kjølesystem dog i små mengder . Skal du gjøre noe bra for varmeren din så tvangstart den en dag og la den gå 1 times tid eller til den stopper av seg selv p.g.a at bilen er varm nok -da får du brent ut sot .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  16. Takk SirOlsen takket for denne posten
  17. #11
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Det skal ryke fra parkvarmer - hadde blitt mer skremt om det ikke ryker for da virker den ikke Fyll på det vannet du mangler -fortsett og bruk bilen -minker det ikke mer vann er alt ok -fylte på 1,5 dl frostvæske på min i dag og lekker ikke noe som helst fra den -men vann fordamper selv i et kjølesystem dog i små mengder . Skal du gjøre noe bra for varmeren din så tvangstart den en dag og la den gå 1 times tid eller til den stopper av seg selv p.g.a at bilen er varm nok -da får du brent ut sot .
    Ja, jeg tenkte vel egentlig i den banen da jeg så røyken jeg og. Men jeg var så stresset med noen andre saker at jeg ble brått i tvil hehe.
    Kommer til å følge rådet ditt der. Er i alle fall et fornuftig sted å begynne. Når det gjelder Dieselvarmeren forsøker jeg å la den brenne seg ren på den måten minst 1 gang pr. måned (leste ett eller annet sted at det kunne være lurt for å brenne den ren). Nå som frosten har kommet har jeg jo også satt på timeren slik at den er ferdig oppvarmet til jeg skal på jobb morgenen. Ser ut til å fungere veldig bra akkurat det i alle fall
    ____________________________________
    - XC70 2004

  18. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Har aldri vært noe lurt og lage problemer før dem kommer har jeg lært etter og ha hatt bil i snart 40 år , utgifter får en tidsnok uten at en skal skifte deler mer en nødvendig og forebyggende vedlikehold
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  19. Takk SirOlsen takket for denne posten
  20. #13
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Kan melde for øvrig, hvis noen har interesse av det, at jeg har løst alle de tre spørsmålene jeg hadde. Takk for god hjelp på veien!

    - Kjøleveske fylt opp - Check!
    - Dørhengsler smurt opp og låter nydelig igjen - Check!
    -
    ABS
    feilmelding borte. Skrudde av hjulet, og tok ut
    ABS
    sensoren som går ned til der hjulet er festet. Rengjorde denne sensoren, som var veldig skitten, og voila! Ikke noen feilmeldinger eller problemer å spore i etterkant
    ____________________________________
    - XC70 2004

  21. Takk HansOla takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Diverse spørsmål ang. bakdempere XC70 2004 D5
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 05/10/22, 20:20
  2. B230 FD kjølevæske spørsmål!
    By drange95 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 25/01/15, 13:04
  3. Spørsmål ang. regreim xc70 d5 2004
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 19/05/14, 01:07
  4. drenere kjølevæske xc70 D5 06 får bare ut 4 liter
    By khovde in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 17/12/11, 22:59

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •