Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  97
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 127

Tråd: Monzav8's '92 940 GL "No f*cks given"

  1. #1
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard Monzav8's '92 940 GL "No f*cks given"



    Ett stykk ikke veldig glamorøs 940, i usmakelig sølvgråish. Aldri vært på hugget etter å ha en 940 i mitt navn, da (beklager hvis jeg tråkker på noen tær her nå!) 940 generelt (Husk, GENERELT) ikke er en særlig pen bil, ligger liksom en os av "bestefar" over dem. Flere på dette forumet som klarer å gjøre disse pene, men originalt er det ikke noe pent syn gitt. Men, jeg trengte en vinterbil da jeg ikke har særlig lyst til å kjøre 142'n i saltlaka.

    Kan gå igjennom lista med utstyr og lignende:
    - Sentrallås - Check!
    - Muskel-vinduer - Check!
    - Varmeseter - Check! (De funker, sånn passe.)
    - Deilig blått stoff interiør - Check!
    - Dørhåndtak som bare fungerer hvis temperaturen er riktig - Check!
    - Racing striper langs bilen (+100 hester) - Check!
    - Km stand som er på god tur mot 400' - Check!
    - Veldig bra for rust egentlig, utrolig nok.

    Etter sånn ca. første turen med bilen etter jeg henta den fant jeg ut at B230FB som har gått snart en halv million ikke akkurat dro skinna av pølsa... Så, førstkommende helg ble den lempet ut og B230FT ble satt inn. Det hjalp kan man si, plutselig skjedde det noe når man trykka på gasspedalen, isteden for ett "Ufffffffffffff, må jeg?" som FB'n var mest fan av. M47 kassa derimot, var ikke særlig fan av plutselig økning av moment. Under ett "lite" pådrag i 3'dje gir så utviklet kassa en rimelig høy skurrelyd. 5te fulgt tett etter, etter en litt krapp bakke med full bil og full øs, såklart. Fordelen var nå at det hørtes ut som jeg hadde dogkasse, +1000 streetcred med en gang.

    Kjørte omtrent en uke med denne motoren før jeg fikk en sånn liten fin lyd i motoren som noen kaller for "Skjørtebank". Hmm. Joda, det var en koselig lørdagskveld, startet å slå i Maura (Var en tur og hjalp en kompis å skru litt) og hadde fortsatt ikke gitt seg når jeg var på Kløfta, levde i trua . Forbanna nivået mitt var da midt på skalaen, sånn passe. Lot bilen kjøle seg ned og gjorde alt annet enn bil skruing de neste timene. Fikk noen meldinger av drita x'er og diverse, skalaen begynte å stige, så jeg satt meg inn i bilen og skulle kjøre den hjem. Jupp, banker fortsatt, hmm. Ladelampa begynte å flikre rundt en km hjemmefra og sånn ca. 100m unna gårdsplassen, stoppa hele driten. Ble ikke mindre irritert av dette kan man si. Så så jeg at det blinka litt rundt fronten på bilen, sånn typ bål i mørket. Åpnet panseret og ja, hele dritten i fyr og flamme. Tok årets treningsrunde og dyttet driten inn på gårdsplassen og fikk slukka brannen (Frostvæske konsentrat brenner veldig godt forresten, ikke tøm det på en åpen flamme ). Nå var jeg utenfor skalaen for irritert, så dytta bilen til der den ikke sto iveien for noen (Halveis inn i en hekk), tok en pils og ga faen.

    Grunnen til at den tok fyr var ei elektrisk eller lekkasje av noe slag. Kilen på registerdrevet røyk av og reimhjulet på veiva ble nå en stor flapdisk av noe slag som spiste opp seg selv og veiva i framkant og spytta fra seg glødene stål som registerdekselet ikke likte og ble helt "tent" . Skal sies at bolten som holder reimhjulet satt dønn fast (Brukte 3/4 muttertrekker på full guff for å løsne locktite'n.). Nå var jeg egentlig lei hele bilen, som jeg hadde eid i litt over en uke. Men så kom en brilliant idè (Alle er nok ikke enige i denne....).


    Så, bilen ble dytta inn i en alt for liten garasje, elefant og stropper ble hentet og vi satte igang! (Når jeg sier vi, så mener jeg meg!)



    Så en kjapp tur på høggern og finne en passe en donorbil. Så på noen BMW'er av noe slag, men ingenting som var av int. Så kom jeg over en '99 Suburban, bensin! Ahhhh, L31 Vortec hørtes bra ut! Motoren ble demontert sammen med 2 kompiser, en hjullaster, slegge, spett og støttebukker laget av dekk (HMS inspektører hadde nok fått hjerteinfarkt.) Kastet den bakpå planet på Nissan'n og kjørte den hjem til den alt for fulle garasjen. Koblet på en TH350 kasse og hang den i elefanten og begynte med prøvetilpassning, så jeg så hvor mye tunnelen måtte bankes!





    ... Eller ikke! Tunnelen måtte masseres en del for å få riktig vinkel på mellomaksling mtp. hvor lavt motoren måtte settes i bilen. Motorfester ble laget og M47 girkasse feste passet spot-on, med litt sveising.



    Så sta som jeg er og mtp at dette er ett budsjett bygg, så fant jeg fram noen grenrør som en gang i tiden har vært montert på en '69 Camaro. Disse var da longtube og tykkvegga, og passet absolutt ikke. Da var det bare å finne fram sveiseapparatet og ta jomfru'n på å lage grenrør. Herre min hatt hvor god tålmodighet du må ha for å lage grenrør, hvertfall når det er så satans trangt. (Har tydeligvis ikke tatt noen bilder av ferdig grenrør på førersiden, det får komme senere.)



    Her får dere en følelse hvor trangt det er på førersiden, da det skulle komme 3 rør til ned der. (Og ja, jeg får fortsatt byttet oljefilter uten å ta av grenrøret, WIN!)



    3 raders Alu radiator var ett must og hadde visst en som passet absolutt perfekt liggende, WIN igjen. Stjal ett innsug med gassere fra lillebruttern, just for show. (Blir IKKE skjært hull i panseret på denne, blir "Grandpa" stil hele veien.)



    Jeg fant ut at jeg ikke hadde klart å leve med en så møkkete og rusten motor, så jeg fant fram vinkelsliperen, skrudde på en stålbørste og støvdekte mesteparten av garasjen. Byttet så bunnpakning og registerdeksel. 3 strøk med lakk, ble som ny!



    Så var det bare å begynne å grave i hyllene og montere:
    - Stage 1 Vortec ALU innsug for gasser.
    - Kort vannpumpe (327 Corvette pumpe) pulverlakkert svart.
    - ARP bolter til det meste på motoren.
    - Bling bling termostathus.
    - Autolite racing shorty plugger.
    - Osv, har ikke montert alt ennå, vel, har ikke bilde av resten som er montert!



    Når først motoren hadde blitt så blank, så måtte motorrommet hvertfall få en liten shinings. Sveiste rust bak batteriet, spylervæsketanken og ett lite hull i venstre innerskjerm. Travers ble pusset ned og malt med POR-15. Sølvfargen ble kjøpt med øyemål av fargen, ble noe fargeforskjell kan man si . Litt mer shinings, så blir det bra tror jeg . De eneste som skal nedi motorrommet på denne er vel BT når jeg blir stoppa og jeg tror ikke de bryr seg så fælt om fargeforskjellen da.




    Mellomaksel ble levert til GKN forrige uke, så den kommer nok en gang utover i måneden. Blir å rote fram noen fittings og bensintrykksregulator de nærmeste dagene, så det blir på G. Tanken er at det skal være mulig å sette i rødblokk igjen, ved evt. EU eller teknisk.
    Sist endret av Monzav8; 10/11/15 kl 07:25
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  2. #2
    Registrerte brukere sverre2210 sin avatar
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Sylling, Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    743
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    Må følge denne, når jrg begynnte å lese så tenkte jeg at dette blir turbovinterbil og that it.... tok en helt annen retning plutselig, men liker ideen og spent på hvordan den blir stå på
    Volvo 760ft sedan prosjekt
    Volvo 960 sommerbil

  3. #3
    Registrerte brukere Geitung sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Sted
    Laksevåg, Hordaland, Norway, Norway
    Innlegg
    834
    Antall takk

    Standard

    Nå fikk jeg meg en god latter godt det ikke eskalerte for mye dette blir tøft

    Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2012
    Innlegg
    109
    Antall takk

    Standard

    Gøy å lese sånne historier, må følge med videre her


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #5
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Tøft! Flira litt når beg leste gjennom her Blei jo stilig motor da Følger med på denne her!

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #6
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Følges uten tvil! god tel og skrive du så dette er moro lesning

  7. #7
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sverre2210 Vis post
    Må følge denne, når jrg begynnte å lese så tenkte jeg at dette blir turbovinterbil og that it.... tok en helt annen retning plutselig, men liker ideen og spent på hvordan den blir stå på
    Planen, i det store og det hele, var akkurat som du tenkte, vinterturbobilsveisesperrekjøregris...erhm,veldig pent. Men som alltid med biler jeg har og har hatt, så baller det på seg uansett jeg vil eller ikke!

    Sitat Opprinnelig postet av Geitung Vis post
    Nå fikk jeg meg en god latter godt det ikke eskalerte for mye dette blir tøft

    Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
    Enkleste hadde nok vært å kasta i en rødblokk igjen, men hjernen min fungerer tydeligvis ikke sånn ! Håper det blir, krysser tomler og tær .

    Sitat Opprinnelig postet av aoo97 Vis post
    Gøy å lese sånne historier, må følge med videre her


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Historien er nokså morsom den dag i dag, var mindre artig den kvelden ! Men, det trigga de hjernecellene jeg har igjen og en idè kom frem!

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Tøft! Flira litt når beg leste gjennom her Blei jo stilig motor da Følger med på denne her!

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
    Latter er den beste medisin sier de . Utrolig hva litt lakk gjør!

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Følges uten tvil! god tel og skrive du så dette er moro lesning
    Kjenner jeg meg selv og mitt bilhold rett, så er nok ikke dette den siste historien med denne bilen... Hjelp...
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  8. Takk sverre2210 takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere Turbo-Am sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Neslandsvatn
    Innlegg
    234
    Antall takk

    Standard

    Detta er prosjekt som e liker godt
    Ligner nesten på historia om gamle 744n eg hadde.. B230f var dyr å kjøre med så blei LD28 laurel diesel motor med turbo. Og da den strauk med av varme uten radiator så blei det L24 laurel bensin motor med forgasserrekke med 6 x 40mm hull. før den blei solgt uten motor og gir
    If it don't go fast, it most go sideways
    - 1988 Volvo 745
    - 1983 Nissan Laurel
    - 1975 Datsun Laurel
    - 1967 Plymmouth Valiant

  10. #9
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard Bensinsystem og diverse.

    Har ikke gjort så mye mer enn å bestille en boks med grenrørlakk og rotet litt delehyllene. Kjenner meg skikkelig produktiv......... NÆT (Borat referat). Kan jo også komme med noen planer for de følgende systemene som må til for at en vri8er skal fungere i en 940, hvis noen noensinne vil gjøre dette selv.

    Penisys.... BENSINsystem:

    Her har jeg klart å rote frem en god slager, en slik en:


    Hvis det ikke var åpenbart, så liker ikke en Holley (1850 600-cfm) full øs av bensintrykk som 2 bensinpumper (Mulig bare en fungerer, har ikke sjekket for å være ærlig!) som er tilegnet EFI motorer. Forgasseren blir mest sannsynlig en fontene av bensin og deretter en flammekaster (gidder IKKE det igjen.), så trykket må skrus ned til en 6-8 PSI. Har funnet noen overganger fra 12x1.5 (Muligens 14x1.5, hjernen på tomgang for øyeblikket) til 3/8", sånn at jeg kan bruke original tilførselslangen rett i regulatoren. Da slipper jeg å finne opp bensinsystemet på nytt og det blir reverserbart NÅR jeg må tilbake til originalt drivverk. (Til sånne obligatoriske EU greier og sånt.). Returen på regulatoren blir fra 3/8" til en eller annen "barb" nippel som passer på retur slangen. Fra regulator til forgasser blir det først 3/8" til -AN 8 kobling med uttak for trykkmåler. Blir så en reducer ned til -an 6, en slangestubb inn på en -an 6 på forgasseren. (Ja, ett rot av koblinger, men man taver det man haver, sies det hvertfall.) Dette er en løsning, finnes garantert noen bedre, men det er den jeg har valgt.

    Girkasse (Autolat): Ignorer mesteparten her hvis du er smart og setter i en manuell kasse

    Valget gikk for en TH-350 kasse, rett og slett fordi den har ligget på samme sted i snart 4-5 år nå. Har rotet fram bling bling bunnpanne til denne grunnet ingen tappeplug på den gamle = Jeg borret ett hull i den før å tømme den. (
    ATF
    flekker er no' drit på betonggulv.) Ulempen med Th-350 og de fleste automatkasser av den sorten er for det første, det er automat, døh. For det andre, disse girkassene er breie over hofta ("Clutchhuset", Converterhuset (?), bellhousing på godt 'Murica.). Tunnelen i en 940 klarer ikke å vie seg ut såpass originalt, så har måtte det hjelp til med både 2 og 5kg's slegge. Hvis du plasserer girkasse og motor omtrent som originalt i 940 (Litt av girkassa i motorrommet.) så liner M47 traversen opp helt perfekt med 350 kassa.. Mtp på oljekjøler til kassa så er det montert adaptere i selve kassa og adaptere utenpå adapterne til -AN 6 (Mye adaptinginging her nå.) Her er det, utrolig nok, veldig god plass til å koble rør og slanger, med motor og girkasse i bil, artig. Så kommer vi til en girspak. Etter mye grubling og tenking, så innså jeg at å prøve å lage en H giret automatkasse var over mitt nivå og løftet spaken ut av hullet (sa brura) den har levd hele sitt liv og la den pent og pyntelig i skuret. Tenkte på å bruke original shifter fra automat for ultimate sleeper stil, men tapet av streetcred hadde vært for stort. Da var det bare å begynne å leite etter shiftere og jaggu fant jeg noen. Valget står nå mellom å korte inn en Megashifter (Short-Megashifter?) eller kjøre fullt ut med Pro Bandit shifter. Vi får se når vi kommer så langt.

    Eksos:

    Hvis du vil gjøre det "enklere", kjøp blockhuggers med en gang. Basta. Longtube headers er mye flottere å se på, though. Grenrøra blir lakkert og wrappet, grunnet mangel av klaring til starter og viktige komponenter som egentlig ikke liker å bli varme. Utifra grenrøra sitter det 3" flenser,
    som det blir sveiset inn 3" rør og førersiden blir koblet sammen med passasjersiden etter girkassetravers og 3" ut bakover. Potter har jeg ikke anskaffet enda, jeg vet bare at det ikke blir rakrør. 3" eksos kommer til å bli lakkert sort og gjemt bak ett eller annet sted hvor den ikke vil lage alt for mye resonans og ett spinkelt originalt enderør vil bli sveiset på, just for fun.
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  11. Takk kjetil r takket for denne posten
  12. #10
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    + Elektronikken!

    Her er det to viktige faktorer:
    - Strøm til fordeler (HEI).
    - Strøm til starter.

    Done
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  13. #11
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Turbo-Am Vis post
    Detta er prosjekt som e liker godt
    Ligner nesten på historia om gamle 744n eg hadde.. B230f var dyr å kjøre med så blei LD28 laurel diesel motor med turbo. Og da den strauk med av varme uten radiator så blei det L24 laurel bensin motor med forgasserrekke med 6 x 40mm hull. før den blei solgt uten motor og gir
    Tror det blir litt omvendt her, mtp bensinforbruk . Artig å prøve noe nytt (Noe nytt for meg hvertfall!).
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  14. #12
    Registrerte brukere Turbo-Am sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Neslandsvatn
    Innlegg
    234
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Monzav8 Vis post
    Tror det blir litt omvendt her, mtp bensinforbruk . Artig å prøve noe nytt (Noe nytt for meg hvertfall!).
    Blei jo det ettervært for min del oxo Men til tross for 2,4 rekkesekser med 3 doble gassere labba den rundt på 1,1 på mila ved finkjøring
    If it don't go fast, it most go sideways
    - 1988 Volvo 745
    - 1983 Nissan Laurel
    - 1975 Datsun Laurel
    - 1967 Plymmouth Valiant

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Har sansen for sånne "sleggemekkprosjekter" der det er holdt på ett passelig useriøst nivå.
    Hva ligger egentlig effekten på i en sånn vortec maskin originalt? Det er vel egentlig gode motorer rent ytelsesmessig hvis en gjør noen småjusteringer...

    Den motoren der med innsprut og ei elektrisk styrt automatkasse med programmerbar styring (paddleshift) hadde vært noe, men da begynner det å bli litt vel seriøst igjen...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  16. #14
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Har sansen for sånne "sleggemekkprosjekter" der det er holdt på ett passelig useriøst nivå.
    Hva ligger egentlig effekten på i en sånn vortec maskin originalt? Det er vel egentlig gode motorer rent ytelsesmessig hvis en gjør noen småjusteringer...

    Den motoren der med innsprut og ei elektrisk styrt automatkasse med programmerbar styring (paddleshift) hadde vært noe, men da begynner det å bli litt vel seriøst igjen...
    Å være useriøs er noe jeg kan! Dog, har vært hvertfall litt serløs, mtp på plassering av motor og drivlinje! Her fungerer dessverre ikke sleggemekk, med mindre man vil ha en bil som er ubrukelig å kjøre med!

    Motoren her yter 255HK/447NM, dvs den "lateste" i L31 serien. Disse motorene har de beste toppene som noen gang kom ut av GM fabrikken, hvertfall på GEN-I/II og rullekam originalt.

    Hvis det blir blod på tann, mye vil ha mer, ja, du skjønner tegninga, så blir nok montert ett datasprut og en singelturbo. Muligens noen alu-topper i lik utformelse, da ståltoppene er bedre kjent som båt anker, noe tunge.
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  17. Takk sverre2210, TurboHenrik takket for denne posten
  18. #15
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Får gjøre som har amerikanern med 242 LS motor og ebay-turbo! Lavbudsjett og går styggbra!

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  19. #16
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Får gjøre som har amerikanern med 242 LS motor og ebay-turbo! Lavbudsjett og går styggbra!

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
    Vært inne på tanken med en LS basert motor, LM7 5.3l med turbo, men tilgangen er ikke like stor enda på disse i Norge. Men, staten salter mer og mer på veiene, så snart står det vel noen opprusta Tahoer med disse i på høggern, og da står jeg klar med slegge og spett
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  20. Takk HansOla, Madice takket for denne posten
  21. #17
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    rått! skal følge med her! får motivasjon av slike tråder
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  22. #18
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ellingsøyern Vis post
    rått! skal følge med her! får motivasjon av slike tråder
    Hvor rått det er veit jeg ikke helt, hehe . Motivasjon er alltids bra, bare å skru nå
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  23. #19
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard Potet bilder og skryt.

    Sliter noe hinsides med søvn i disse dager, blir ikke akkurat produktiv av det! Men, sutring er vel ikke det dere klikket dere inn på tråden her for, så her kommer det noen potet bilder av grenrør:



    Førersiden:



    Selvgjort er velgjort, tror jeg. Kanskje litt synd å ta livet av 400$ headers, men pytt pytt. De hadde ingen annen nytte enn å ligge å tiltrekke seg støv .


    Så over til litt skryt.

    Fant ut at vibrasjonsdemperen ikke hadde tenningsmerker når jeg monterte denne sist helg og manglet litt diverse småplukk. Så, jeg logget meg inn på Summit-racing og la inn en ordre. Fikk ikke ræva i gir før onsdag denna uka til å faktisk bestille delene, ting tar tid om dagen! Joda, delene ble sendt på dagen med DHL og fikk tilsendt tracking nummer. Jeg sjekket ikke dette nummeret før idag og da var delene allerede på vei, i Norge, til meg. Pakka ble levert på døra istad, pakket godt inn og alt var som det skulle være, fornøyd! Eneste jeg ikke var så fornøyd med, det er dollarkursen! Snart er det like dyrt å få tak i deler i USA, som i Norge. Men, når Summit er raskere enn norske forhandlere, så er ingen tvil om hvem jeg velger
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  24. #20
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard 50 Redbull/Battery/Kaffekopper...

    Som tittelen sier, så trengtes det litt motivasjon på boks/krus for å komme seg ut i garasjen i helga . Sikkert redusert livslengden med ett par år bare på to dager, hvis man skal tro alt man leser! . Om det var verdt vet jeg ikke, da jeg har glassfiber (Fra wrapping) hvor man ikke vil ha glassfiber, nok støv i nesa som får ett nedlagt bygg til å virke rent og følelsen av hangover som ikke gir seg!......... MEN.... Jo, det var verdt det!


    Dette er mitt tredje grenrør jeg noensinne har wrappet, så ikke døm meg! (Joda, litt)



    Girkasse fikk nytt filter, bunnpanne, justerbar kick-down wire og -AN koblinger. Fant også ett overføringskit til å bruke Uoriginal shifter. Når jeg skulle løfte motoren av motorstativet igjen så kom jeg på at jeg hadde fjernet alle heisepunkter på motoren grunnet IKKE pent, smart. Klødde meg litt i hodet, ble litt mer hårløs enn jeg var og begynte å bygge en plate med løftepunkter som jeg satt der forgasseren skal sitte. Har ikke bilde av denne, men er i teorien en plate med en annen plate sveist fast i og borret ett par hull, hm. Var ikke helt sikker på om pinneboltene til forgasseren likte 300ish kg, men funket gull . Heiset driten nedi bilen med hjelp av min stefar og du verden hvor enkelt alt gikk på plass mtp motorfester og girkassefeste, var nesten morsomt. Helt til jeg skulle sette på grenrøret på førersiden! Ble ikke akkurat noe bedre plass til boltene til grenrørflensen med wrapping på, så her ble det litt krangling og "wiggle wiggle" for å få i alle boltene. Tenning er timet opp, kan være 180 grader feil, da det er 50/50 sjanse uten toppdeksler eller registerdeksel av, Men brukte tommel-mot-tennplugghullpåsyl1-turne-motor, så det skal i teorien være OK. (For de som har drevet endel, eller hvertfall litt med SBC, de føler smerten med å sette nedi en fordeler på disse, forbanna oljepumpedrev...). Grenrør på passasjer siden kommer på så fort jeg får koblet automat kjøleren





    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  25. #21
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Du mister, er en jævel til å skrive! Haha. Tror jeg Dæva når jeg leste å kom til "wiggle wiggle" !

  26. #22
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Du mister, er en jævel til å skrive! Haha. Tror jeg Dæva når jeg leste å kom til "wiggle wiggle" !
    Skulle poste en wiggle wiggle video her, men overgikk meg selv og feila! Hehe, jævel er jeg nok
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  27. #23
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard Bensin og girkasse lotteri!

    Fått kobla opp og skrudd til det meste nå, føler jeg, nesten. Må lage brakett til gasswire, dynamo osv Jeg kan la bildene tale for seg selv! (PS PS PS, Hvis du er fotograf, uansett tittel, så kan disse bildene gjøre deg noe uvel, da kvaliteten er elendig, rett og slett.)





    BTR koblet opp til originale rør/slanger!




    Angående girkasse lotteri så har jeg fått høre nå at den kassa som sitter i bilen nå, KAN være skrot. Hvis dette er den kassa vi satt i en '67 Biscayne for en stund sia, så er jeg stygt redd for at den mangler noen gir, alle for å være eksakt. MEN, det kan også være en preppet
    kasse som satt i en SBC konvertert Firebird, såååååå..... Dette kan bli spennende


    Litt andre prosjekter i garasjen (Ja, er faktisk mulig å presse inn 2 personer, i arbeid, i denne garasjen, med god tro.)

    Sist endret av Monzav8; 21/11/15 kl 00:26
    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

  28. Takk Kristian N, SirKim, Anders Dybvadsskog, Straydog, HansOla takket for denne posten
  29. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Alltid kult å lese i dine tråder...hvordan går det med den 245'en du holdt på med , ble den ferdig ?
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  30. #25
    Registrerte brukere Monzav8 sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2011
    Sted
    Vormsund
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 245 gl Vis post
    Alltid kult å lese i dine tråder...hvordan går det med den 245'en du holdt på med , ble den ferdig ?
    245'n står på lageret for øyeblikket, venter på bedre tider

    1992 Volvo 940 GL
    1979 Volvo 245 L
    1971 Volvo 162

Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Monzav8's "142"
    By Monzav8 in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 8
    Siste post: 16/07/15, 21:38
  2. Svar: 4
    Siste post: 12/04/12, 15:01
  3. Svar: 0
    Siste post: 13/11/11, 13:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •