Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Problemer på fullt ladetrykk

  1. #1
    Registrerte brukere Chrome sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Vikeså
    VCCN medlemsnummer
    73
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard Problemer på fullt ladetrykk

    Bilen min ('96 850R) virker som den kutter ved ca. 4000 omdreininger ved fullt gasspådrag, og den nykker litt ved køkjøring på tomgang. Har funnet ut at bilen har vært chippet før jeg kjøpte den, og så har chippen blitt tatt ut før salg, men ladetrykket er ikke stillt tilbake. (Jeg har montert ladetrykksmåler, og ser at den lader opp mot 1bar.)

    Bilia kan ordne dette for meg på garantien (de vil nok da stille tilbake ladetrykket til originalt), men det frister jo med litt ekstra hester, så jeg lurer litt på å få montert ny chip i bilen.
    Problemet er at med ny chip, så gjelder nok ikke bruktbilgarantien lenger, så dersom det ikke hjelper å chippe den på nytt eller at problemet ikke skyldes for høyt ladetrykk, så sitter jeg nok med skjegget i postkassa etterpå..

    Noen som har noen erfaringer med dette, som vet noe om problemet kan skyldes for høyt ladetrykk uten chip?
    Bilen er kjørt 220 000, men skal være bra vedlikeholdt, er det for mye for å chippe den?

    - Just smile and drive..

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Er nok ECUen din som kutter tenninga for å unngå skade ved overlading..
    Still ned grunntrykket på bilen din. Du har vel den originale magnetventilen?

    Kjøp deg ordentlig chip og la
    ECU
    stille opp ladetrykket elektronisk istedet om du ønsker mer krefter
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    vist du lader 1 bar uten chip,så har de sikkert strammet wastegaten med noen runder.mener den ska lade 0.7 bar vist det er automat.ser fort om den er strammet.ellers så kan det være lekkasje i vacum slangen fra turbo til ventil ,el fra ventil til wastegate.sjekk grunntrykk som nevnt.ska ligge på mellom 0.35-0.4 bar uten magnetventil innkoblet.

  4. #4
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet ville jeg fått fikset bilen slik at den gikk som den skulle. Når alt er i orden og man vet at ting er som de skal så kan man jo evt vurdere om man vil chippe og kontrollert sette opp ladetrykket.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  5. #5
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Ja det er ikke heldig om du lader mer enn hva den er beregnet for.. med original chip, vil du nok få for mager blanding av bensin og luft når du drar på.. og du risikerer at du blåser toppakning.. Men det er en enkel sak og justere grunntrykket tilbake til originalt.. koster ikke en krone.. (om du gjør det selv, google it)
    eller du kan få montert en BSR chip for ca 5-6000,- og da er det gøy å kjøre volvo

    PS: om membranen i wastegaten din lekker, så vil den ikke regulere ladetrykket.. og dermed lade fullt.. dette bør jo også sjekkes..

  6. #6
    Registrerte brukere Chrome sin avatar
    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Vikeså
    VCCN medlemsnummer
    73
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    Fant ut av feilen her.. Det viste seg at chippen som jeg fikk opplyst av Bilia om at var tatt ut før salg, og som skulle være grunnen til at bilen kuttet, faktisk ikke var tatt ut. Bilen var fortsatt chippa og ladetrykket ca. 1 Bar.
    Problemet låg i tenningsdelene som var for slitte, så etter å ha fått skifta fordeler, rotor, tennplugger og kabler, fungerer alt slik det skal.
    Men litt surt å vente så lenge på å få Bilia til å ordne opp, når det hadde tatt meg null tid å gjøre dette selv..

    - Just smile and drive..

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •