Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: ØDP..kam hjul veiv hjul!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard ØDP..kam hjul veiv hjul!

    Er diameteren forskjellig på kamhjulet og hjulet på veiva sånn at når du har satt allt i øvre dødpunkt og starter motoren og latt den gått litt så ligger ikke kamhjulet i ødp med veivhjulet????

  2. #2
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Nei, de skal alltid harmonere.. Men, styresplinten på reimhjulet nede, har en tendens til å knekke.. Og da kan det bli "mismatch" mellom dødpungtene.. Stol på ødp på kamdrevet.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Nei, de skal alltid harmonere.. Men, styresplinten på reimhjulet nede, har en tendens til å knekke.. Og da kan det bli "mismatch" mellom dødpungtene.. Stol på ødp på kamdrevet.
    F.... Da skal jeg ut og se om det er det som har skjedd!!
    Takk for svar..
    Men motoren går ikke ujevnt da burde den ikke egentlig det da??? har bare fått testet det på tomgang da turbon min lekker olje i banjokoblingene akkuratt nå!!
    Har men ikke før fikset en ting så dukker det andre opp på denne hersens volvon!!!1:(

  4. #4
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Neida, er bare reimhjulet som forskyver seg i forhold til drevet til registerreimen..
    Knekker styresplinten til registerdrevet(den mot veiven), da får du problemer.. Men, dette forekommer ikke så ofte..

    Lekker du olje på banjokoblingene, så tar du av kobberringene, varmer de godt opp.. Så pusser du de lett med 1000papir eller noe.. Da blir de plan, myke og fine.. Og holder tett nestegang du monterer de..

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Neida, er bare reimhjulet som forskyver seg i forhold til drevet til registerreimen..
    Knekker styresplinten til registerdrevet(den mot veiven), da får du problemer.. Men, dette forekommer ikke så ofte..

    Lekker du olje på banjokoblingene, så tar du av kobberringene, varmer de godt opp.. Så pusser du de lett med 1000papir eller noe.. Da blir de plan, myke og fine.. Og holder tett nestegang du monterer de..
    Styrepinnen var like hel den, mulig det har kommet olje på drevet så registerreima glepper atså!! Får kanskje prøve å rengjøre navet grundig da kanskje?
    Grunnen til at jeg har hatt av dette er mistanke om lekkasje fra pakningen i fremkant på kammen!!

    Har pusset og varmet kobberringene i går men hjalp ikke mye gitt prøvde med noen nye kobberringer i går også men lekker likevell mye, må kjøpe noen tykkere tror jeg!

  6. #6
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Det er jo 2 styrepinner på det drevet, en som styrer drevet mot veiven, og en som styrer reimhjulet mot drevet..
    Var begge hele?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Det er jo 2 styrepinner på det drevet, en som styrer drevet mot veiven, og en som styrer reimhjulet mot drevet..
    Var begge hele?
    Hvem drev tenker du på nå da drevet til veiva??
    Jeg har ikke hatt av det drevet i så fall!!

  8. #8
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Drevet til registerreimen, det som står nederst.. Der som reimhjulet er festet..

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Drevet til registerreimen, det som står nederst.. Der som reimhjulet er festet..
    Åh ok!! den har jeg ikke hatt av da drevet forran som går til viftereimene sitter som F.... Noen god ide om hvordan greit få av drevet i forkant??

  10. #10
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Er sikkert mangen som har innvendinger mot denne metoden, men jeg har gjort det mange ganger..
    Du tar en en passende pipe(27?) og en latmansarm, så legger du latmansarmen på rammevangen, så setter du deg i bilen, og vrir nøkkelen, akuratt nok til at starteren slår inn (max 0.1 sekunder), da løsner bolten..

    Evnt. Kan du skru av starteren, og kile fast svinghjulet med å sette noe inn i tannkransen til starteren..

  11. #11
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Men, skal du bare vite at bunndelen er i ødp, så kan du skru ut pluggen på 1. syl, og stikke noe tynnt inni, og vri veiven frem og tilbake, slik at du er sikker på at stempelet er helt på topp.

    Så stiller du kammen inn på ødp, og hekter på reimen..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Men, skal du bare vite at bunndelen er i ødp, så kan du skru ut pluggen på 1. syl, og stikke noe tynnt inni, og vri veiven frem og tilbake, slik at du er sikker på at stempelet er helt på topp.

    Så stiller du kammen inn på ødp, og hekter på reimen..
    Funket knall med pipe 24mm, og en latmansarm i rammevangen så bittelitt og fikk den av med starteren, takker for tipset
    så det har ikke så mye å si om den ene styrepinnen har knekt kan bare stille inn øvre dødpunkt med sånn du sier over så skru fast allt så skal det sitte der??

  13. #13
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Jepp, det funker fint. Men, er jo seff. greiest og få fatt i ett nytt drev, slik at alt stemmer..
    Det er lett og bomme på en tann eller 2, ved at du ikke klarer og føle at stempelet er 100% på topp.. Men, jeg har gjordt det etpar ganger, og det går somregel greit om du er litt nøyaktig.

    Du vil jo ikke klare og skru til reimhjulet, og treffe akuratt slik at dødpungtene stemmer, uten å ha styrepinnen på drevet.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    VCCN medlemsnummer
    243
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Jepp, det funker fint. Men, er jo seff. greiest og få fatt i ett nytt drev, slik at alt stemmer..
    Det er lett og bomme på en tann eller 2, ved at du ikke klarer og føle at stempelet er 100% på topp.. Men, jeg har gjordt det etpar ganger, og det går somregel greit om du er litt nøyaktig.

    Du vil jo ikke klare og skru til reimhjulet, og treffe akuratt slik at dødpungtene stemmer, uten å ha styrepinnen på drevet.
    Da får jeg prøve på å treffe. styrepinnen som er på innersiden av drevet er likehel men den på framsiden av drevet mot reimhjulet ser jeg at er endel slitasje på!
    Tusen takk for nyttige tips

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •