Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  48
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 98

Tråd: eab - volvo 740 med b21

  1. #26
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    å gå fra 3 til 4bar trykk vil jo gi en økning fra 630cc til rundt 720. Da henger de nok med litt lenger ja, så slipper jeg å kjøpe nye dyser

  2. #27
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Tom Andre (dre-racing) har gjort det ved flere anledninger, uten at dysene har tatt skade av det

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #28
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    O'store internett påstår jo at disse dysene funker helt fint på 6bar også, da leverer de visstnok 890cc/min. Vet at det finnes 4bar bensintrykksregulatorer som passer rett på volvorailen, så det er jo en enkel oppgradering.

    Et annet litt kjedelig faktum er at det kjennes ut som om noe bremser litt over 5500-6000rpm. Men det kan like gjerne være topp/kam/grenrør som mappingen vil jeg tro. Den er ikke så veldig kjapp på å varve ut til sperra på 7000rpm.

    *edit: har bestillt ny 4bar bensintrykksregulator (fra dodge/chrysler) som passer rett på volvorailen, og en ny elringpakning. Fant nettopp ut at det forsvinner kjølevæske, og det kan også forklare litt om hvorfor den oppfører seg annerledes. Bil er noe herk
    Sist endret av eab; 25/06/17 kl 18:47

  4. Takk HansOla takket for denne posten
  5. #29
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Ah, kjedelig med vannforbruk da, men forhåpentligvis er det årsaken til rar oppførsel

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #30
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ja, håper det er så enkelt som å bytte pakning.

    Av og til banker den, av og til banker den ikke, enkelte ganger blåser den ut gnisten og andre ganger går den som ei kule. Dette begynte en kveld jeg holdt på å trykka litt på ve-mappet, den begynte helt plutselig å banke på turtall/belastning som før ikke var noe problem. Prøvde å dra av flere grader tenning, legge til bensin, og alt hva jeg kunne uten å bli kvitt bankinga som kom og gikk. Så rota jeg meg helt bort og la inn mappet som var der fra før (ve og tenningsmap som den har kjørt med uten problemer i lange tider), uten at det ble noe forskjell.

    Nå som det ser ut til å minke i ekspansjonstanken så er det kanskje ikke så mye å lure på. I tillegg stiger tempen fra 67-68grader og opp til 90-95 grader ved pådrag og bruker laaaaang tid på komme ned på normalen igjen.

  7. #31
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Får håpe det er toppakningen som fjusker litt da, for da hadde det vært ganske kurrant

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  8. #32
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    ny 4 bar btr og toppakning montert. Og photobucket har stoppa alle gamle bilder....


  9. Takk Batland, HansOla takket for denne posten
  10. #33
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, på flere plasser også

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    å gå fra 3 til 4bar trykk vil jo gi en økning fra 630cc til rundt 720. Da henger de nok med litt lenger ja, så slipper jeg å kjøpe nye dyser
    Dette er en god løsning, men man MÅ være klar over at kravet til bensinpumpen øker. Jeg anbefaler alltid at man tester kapasiteten. BTR tilføres trykkluft tilsvarende maks ladetrykk + 0,1 BAR. Så trenger man iallefall 20% høyere pumpefløde enn det dysene kan flytte for å holde bensintrykket noelunde oppe så: 0,72 L *4 stk. + 20% = 3,456 L/min. -> Du må klare å fylle en 1,5L flaske på MAKS 26 sekunder.

  12. Takk eab takket for denne posten
  13. #35
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Det ser ut som walbropumpa skal klemme ut ca 220 liter i timen med bensintrykk på 4 bar, så da er det sånn akkurat nok. Har lagt opp dedikert tykk pluss og jording til pumpa, så spenningen er oppegående også.

    Jekka ned hele ve-mappet noen hakk og kjørte langtur i dag. Fortsatt 2,2 bar ladetrykk, 93%dc (men nå med afr på 10.4), ingen tenningsbank og forholdsvis stabil kjølevæsketemp. Litt tregere ladetrykk når den går så fett kontra tidligere.




  14. Takk Batland, Kristian N, Benjamin, vangsfreaken, SirKim takket for denne posten
  15. #36
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Lurer på om jeg tenkte feil ang. bensinmengde i forrige innlegg. Hvis grunntrykket er 4bar, og jeg lader 2,2 så blir vel trykket pumpa skal levere 6,2? Isåfall er man nede på ca 170 liter i timen, 170/60= 2,83 liter i minuttet.

    Eller er jeg helt på bærtur nå? Bilen ser ikke ut til å slite med bensinmangel

  16. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Lurer på om jeg tenkte feil ang. bensinmengde i forrige innlegg. Hvis grunntrykket er 4bar, og jeg lader 2,2 så blir vel trykket pumpa skal levere 6,2? Isåfall er man nede på ca 170 liter i timen, 170/60= 2,83 liter i minuttet.

    Eller er jeg helt på bærtur nå? Bilen ser ikke ut til å slite med bensinmangel
    Du må tilsette trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på BTR så 6,2 BAR er det riktige trykket og teste på ja. 2,83 L/min - 20% = 2358 ccm til disposisjon / 4 stk. dyser = 590 ccm / 81% duty = 727 dyser. (dvs 630 dyser med 4 BAR grunntrykk.)

    Hvis du er over 80% duty så er det pga at det kompenseres for ugunstig lavt bensintrykk, dvs godt under 6,2 BAR ved 2,2 BAR ladetrykk. Vår erfaring er at dette er en dårlig løsning selv om AFR viser lave verdier.
    Sist endret av Batland; 19/09/17 kl 10:26

  17. #38
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Det er mye forskjellig info å finne på det store internett, men forhandleren jeg kjøpte pumpa av skriver på sine sider at en gss341 (hp pumpe) skal levere 210 liter i timen ved 80psi, kontra normale 255 pumper (ikke high pressure) knapt leverer 130 liter i timen på same trykk. Det skrives også mye om en overtrykksventil som begynner å åpne rundt 85psi, som enkelt kan modifiseres slik at bensinmengden ikke sirkulerer i pumpa ved for høyt trykk.

    en test @ 13,2 volt:
    80 psi: pumpa god for 3 liter i minuttet
    100psi: pumpa god for 1,68 liter i minuttet

    http://www.4gtuner.com/topic/6672-ho...-pump-support/

    Blir spennende å se hva en praktisk test viser, og jeg regner med pumpa må ut for å uskadeliggjøre denne pressure relief valve'n.

    https://www.evolutionm.net/forums/ev...ng-walbro.html

  18. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Det er mye forskjellig info å finne på det store internett, men forhandleren jeg kjøpte pumpa av skriver på sine sider at en gss341 (hp pumpe) skal levere 210 liter i timen ved 80psi, kontra normale 255 pumper (ikke high pressure) knapt leverer 130 liter i timen på same trykk. Det skrives også mye om en overtrykksventil som begynner å åpne rundt 85psi, som enkelt kan modifiseres slik at bensinmengden ikke sirkulerer i pumpa ved for høyt trykk.

    en test @ 13,2 volt:
    80 psi: pumpa god for 3 liter i minuttet
    100psi: pumpa god for 1,68 liter i minuttet

    http://www.4gtuner.com/topic/6672-ho...-pump-support/

    Blir spennende å se hva en praktisk test viser, og jeg regner med pumpa må ut for å uskadeliggjøre denne pressure relief valve'n.

    https://www.evolutionm.net/forums/ev...ng-walbro.html
    "Vi" har flödetestet pumper på beskrevet måte i mange år nå og det hörer til sjeldenhetene av bensinsystemene er så kapable som det eierene tror för ("denne heeelt unödvendige testen") er gjennomfört. Når alt er sagt og gjort så får man FULL forståelse for hvorfor seriöse biler i motorsport ofte bruker GENUINE BOSCH 044 pumper som er "Made in Czech republic" eller noe slikt. Så godt som alt annet er noe oppskrytt når det i praksis begynner å bli alvor med oppjustert grunntrykk og hyggelig med ladetrykk.

    Det er også slik at alle elektriske motorer elsker turtall, så boost-a-pump og den type ting bör alltid vurderes.
    Sist endret av Batland; 17/07/17 kl 17:41

  19. #40
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard



    En hy35 er jo ganske liten, så hvorfor ikke en hx40













    Men fra spøk til alvor (hx40' skulle på en 6.5 diesel), bilen går overraskende friskt og det er (nesten) ingen problem å starte en burnout i tredjegir på tørr asfalt i sommervarmen. Men med diffbrems og 225 dekk så må man riktignok være litt brutal med turtall og clutch for å få snurra igang hjulene. Har tatt ut bensinpumpa og klemt sammen fjæra til sikkerhetsventilen og etter dette ble gjort så er jeg ikke mye over 85% dc. Har enda ikke fått målt bensinmengde slik Batland har foreslått.

    Dynamo er byttet, for å prøve å få bukt med at vemstune mister kontakten med sprutet helt ut av det blå enkelte ganger. Den nippon denso saken som sto på motoren hadde noen ødelagte dioder og strømmen gikk faktisk tilbake inn gjennom ladelampa og holdt liv i bilen selv med nøkkel i av-posisjon. Helt bra ble det ikke, så nye tenningsdeler er på vei over dammen. Har også bestillt en billig bluetoothmodul for å kunne bruke blåtann istedet for rs232-usb overgang. Dette gir meg også muligheten til å bruke vemsdisplay appen på andoid (nettbrett og mobil). Sjekk det ut her: https://www.youtube.com/watch?v=3PObqpMr-iM

    Planen framover er å shimse ventiler, bytte tenningsdeler og så bremse bilen før noe mer går istykker. Hardykobling, clutch, girkasse og bakaksel begynner å få litt medfart etter harde utclutchinger og uvettig bruk

  20. Takk Batland, vangsfreaken takket for denne posten
  21. #41
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Har funnet ut at bilen fortsatt bruker litt kjølevæske, den fjusker litt ved vanlig kjøring og tempen stiger fra 68-69 grader og opp mot 84-85 under lengre pådrag på fullt ladetrykk. Så det spørs om toppen må av igjen og ting sjekkes over litt mer nøye

  22. #42
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Heldigvis har man vært sløv og bare glemt å stramme en radiatorslange, nå brukes det ikke vann og tempen holder seg mer stabil. Måtte såklart sjekke i noen gamle logger, og ser at tempen vanligvis stiger litt under pådrag (sist banekjøring var tempen oppe i 94 grader, selv med 71graders termostat). Håper dette kanskje ordner seg etter litt skikkelig mapping, som jeg har forhåpninger om å få til i slutten av uka





  23. Takk HansOla takket for denne posten
  24. #43
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    "skikkelig mapping" som i få en kompis til å trykke på laptopen mens du kjører, eller en tur i benk? Hadde vært morsomt å sett noe tall på oppsettet

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  25. #44
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    benk ja

  26. #45
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Har 70°termostat jeg å, men etter mange runder på våler var temp nærmere 80-90° la jeg merke til. Det var veldig varmt i går da, og har kun org radiator med slurevifte. Blir morro å se hva du kan klare i benken!

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  27. #46
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Orginal radiator og fungerende slurevifte her også, det funker faktisk veldig bra. Kan stå på tomgang i evigheter uten å komme over 70 grader. Ligger på 66-67 ved vanlig kjøring

    Håpet er å komme over 300/450 på hjula. Har vel litt liten motor og feil turbo for å klare 500nm :-p

  28. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Orginal radiator og fungerende slurevifte her også, det funker faktisk veldig bra. Kan stå på tomgang i evigheter uten å komme over 70 grader. Ligger på 66-67 ved vanlig kjøring

    Håpet er å komme over 300/450 på hjula. Har vel litt liten motor og feil turbo for å klare 500nm :-p
    Det gjør det, men for tallene sin del kan det vurderes om du skal gjøre en test i benken med å ta av viften.

    Kan overhode ikke tenke meg at det er ett problem. Jeg hadde to stk. AT for gasser på en Volvo penta manifold og en 51 mm turbo på 940 manifold samt D-kam. Første pullet i benken var på 1,0 BAR. På det andre pullet nappet jeg slangen til actuator og plugget den med en skure. Ladet 1,8 BAR på 4300 o/min og 1,5 var det vel på 6000 o/min. Dette førte til 428 Nm og 306 hp på nav. Husk da HELT uten noe som helst etterjustering og mapping. Med bedre ladetrykkstyring, og litt arbeid med tenning og fuel så hadde resultatet HELT sikkert blitt bedre. Tema Baileys Tuning holder i disse dager på å bygge sammen ett oppsett som skal klare bedre.

    Jeg forventer at ditt oppsett klarer LANGT bedre og ser frem til å høre om sluttresultatet. Håper at du slipper unna uten ALT for mye problemer i benken.

  29. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    å gå fra 3 til 4bar trykk vil jo gi en økning fra 630cc til rundt 720. Da henger de nok med litt lenger ja, så slipper jeg å kjøpe nye dyser
    Du slipper kjøpe nye dyser. Vi har testet Siemens 961 dysene (630 ccm) i dysetester og kjører manometeret i bunn uten at dysene kubber. Mange andre dyser slutter å åpner når bensintrykket blir for høy, men ikke disse.

    Problemet er det som skjer med bensinpumpen. Når BTR justeres hardere blir det vanskeligere for pumpen å levere fuel mot dette trykket. Kapasiteten reduseres derfor og ofte ikke utbetydelig. Dette bør derfor testes FØR du går på mapping.

  30. #49
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg forventer at ditt oppsett klarer LANGT bedre og ser frem til å høre om sluttresultatet. Håper at du slipper unna uten ALT for mye problemer i benken.
    Jeg er litt bekymret for kjølevæsketempen, den stiger somsagt ved belastning og høyt ladetrykk. Fulgte kanskje ikke så mye med på den tidligere, men etter at toppakningen gikk så har jeg blitt litt paranoid. Ser i gamle logger at tempen har steget etter mye herjing før også, og har somsagt vært oppe på midten av 90-tallet utpå banen. Så krysser fingrene for at kjølesystemet er godt nok til å stå i benken også.

    Når det gjelder dysene og bensinpumpe, så vet jeg at dysene klarer trykket og ifølge andres erfaringer skal walbro 255hp pumpene levere nok bensin etter at bypass-ventilen er modifisert. Det vises også i dataloggene at duty på dysene falt etter at jeg tukla med ventilen. Det blir uansett ikke gjort noe mer med bensinsystemet, så da får resultatet bli deretter .

  31. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Interessant blir det uansett.

    Her en rimelig, svensk B21 med 2 x dobble forgassere og Holset turbo:



    Sist endret av Batland; 28/08/17 kl 18:13

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •