Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  48
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 98

Tråd: eab - volvo 740 med b21

  1. #1
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard eab - volvo 740 med b21

    940'n med b21 tok fyr oppunder varmeapparatet en plass, så ny bil ble kjøpt for å fortsette "prosjektet"!



    Dette er altså bilen som skal få ta over der 940'n slapp. Alt av motor/drivverk og understell vil bli flyttet over til denne etterhvert. Pdd er den nettopp eugodkjent, og kan skilte med vanvittige fartsressurser i form av en b230f motor med 531 topp og vx3 kam. Bak der sitter det en m90 kasse og helt i enden en havarert slyngdiff og 3.54 utveksling.

    Bilen er en 1988 modell registrert i '89, og er opprinnelig en lh2.2 bil. Dette ledningsnettet er klipt og herja med, så nå er det et lh2.4 nett fra 240 som sørger for at motoren går (nesten) som den skal.

    Eksteriørt og innvendig blir det gjort fint lite, og mesteparten av motor/drivverk kan dere lese om i den gamle prosjekttråden.
    Sist endret av eab; 25/04/17 kl 13:36

  2. #2
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Den første uka i mitt eie har gått med til å få bilen eugodkjent og etter det så smått begynne å flytte over deler.

    Bilen har blitt senket (tatt en ekstra runde fram og 1,5 runder bak), og har nå gule konidempere framme, samt ipdstagene fra 940'en.



    Tåkelys framme har jeg også fått tak i, men må bestille nye lykter da de jeg fikk tak i var opprusta innvendig. Turbo/rutegrill står høyt på ønskelista.




    Bilen har sine skavanker, den verste er vel en jordfeil som gjør at instrumentpanelet lever sitt eget liv. Jeg har fått tak i et instrumentpanel fra en 89modell, men må klippe og skjøte litt i ledningsnettet for å få det til å stemme. Samt finne ut hva som egentlig er problemet. Mistenker at det er noe humbug med det ihjelklipte lh2.2 nettet som er i bilen. Men å bytte instrumentpanel til den typen med 4pins kontakt bak speedometeret gjør iallefall at jeg bare kan flytte over bakakselen fra 940'en (med 48tenners ring) uten å gjøre noe med speedoringen.

  3. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    And the fairytale keeps going?

  5. #4
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Følger med her ja. Synd med 940'en men bra du holder på fortsatt
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  6. #5
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    VCCN medlemsnummer
    784
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Må følges denna!

  7. #6
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Følger med på denna å jeg!

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  8. #7
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    And the fairytale keeps going?
    Mye ladetrykk er avhengighetsskapende!

  9. Takk HansOla, Torra takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard





    truetrac og 4.10 på plass bak!

    Har også fått byttet instrumentpanel, og kobla om så speedometeret virker. Hvordan man får et 4pins vdo speedometer (beregnet for 48tenners ring) til å virke i en bil som orginalt har 12t ring og 3pins kontakt bak selve speedometeret kan man lese om i denne tråden.

    Lys i instrumentpanelet mangler jeg fortsatt, og bensinmåler og turteller lever sitt eget liv, men det er nok på grunn av det fantastiske ledningsnettet som er klippet opp og div. jordingspunkter som sannsynligvis mangler. Det ble faktisk lys i instrumentpanelet da jeg plugget i den orginale tenningshjernen i det orginale ledningsnettet i bilen, men noen dager etterpå forsvant dette igjen. Men da begynte radioen å virke igjen. Og hvis man kjører varmeapparatvifta på full gass så viser turtelleren somregel riktig..

    Bortsett fra det så er det kun motor som mangler, men jeg må fortsatt vente til jeg får tilbake vems'et, som jeg også spurte om de kunne bygge om til å inkludere egt-inngang og logging på sd-kort

  11. Takk ArneR, vangsfreaken takket for denne posten
  12. #9
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Haha! Høres ut som et morsomt ledningsnett :-P

    Sent fra min C6903 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #10
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    følger denne her!
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  14. #11
    Registrerte brukere SkjenneM sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    ser du har b21et(?) hvordan løste du det med svinghjulsføleren? har b21ft som skal få lh 2.4, men er litt i tvil om det er nok gods i blokka for å borre opp hull baki der.
    -Martin Skjennem
    -Volvo 850 R 96'
    -Oslo

  15. #12
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg borra bare hull til braketten, det er jo kun snakk om to små m6 bolter. Det samme ble gjort med bankesensoren

    *edit: det kan være greit å måle på ei blokk som har hullene fra før, så du vet sånn ca. hvor det skal være. Det kan også være du må shimse sensoren litt for å få riktig avstand til svinghjulet. Står den for nære får du problemer oppover på turtall. Min sto for nære først (med lh2.4) og da gikk ikke motoren over 4000rpm. En liten millimeter eller to ut og problemet forsvant.

  16. #13
    Registrerte brukere SkjenneM sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar!

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    -Martin Skjennem
    -Volvo 850 R 96'
    -Oslo

  17. #14
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard





    Det har gått lang tid, men nå er riktig motor endelig på plass i bilen og b21-motoren har strekt på føttene for første gang på over et år. Når man er opptatt med brøyting hele vinteren og asfalt hele sommeren er det begrenset med tid til bil (og kvinnfolk). Fordelen med bilen er at den ikke maser så mye om at den ikke får oppmerksomhet

    Mangler å bytte bensinpumpe, og å rydde opp i deksler og ledninger inne i bilen. Venter også på en annen seriell-usb adapter, da brikkesettet i den jeg har tydeligvis skal krangle veldig med sprutet. Når det er klart er det bare å finne fram vinterhjula og leke seg i snøen, selv om dette oppsettet kanskje er litt overkill til slik bruk

  18. Takk Skårholen, HansOla, Batland, kjetil r takket for denne posten
  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Morro motoralternativ,men værre å få det godkjent kanskje?

    Ikke sikkert d er en prioritet uansett men

  20. #16
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ingen planer om å få det godkjent nei, det er nok lettere å ha en b230f og lh2.4 fra 240 liggende til bruk ved eu-kontroller.

  21. #17
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg trodde jeg skulle slippe å sende inn boksen til vems etter brannen i 940'n, men dessverre viser det seg at den fikk litt medfart likevel. Alt bortsett fra rs232 kretsen fungerer, så jeg får brukt bilen, men ikke mappet noe. Så boksen er sendt til ungarn så de får se på problemet.

    Har montert ei ny walbropumpe i tanken da den gamle plutselig bestemte seg for å dø. Pumpa under bilen er fjernet og ny/tykkere plussledning er lagt opp til den nye pumpa i tanken.

    Har også byttet ut de gamle 260mm bremsene med 305mm skiver fra V70N:







    Nå venter jeg somsagt på vemsboksen så jeg får mappe litt kaldstart og brukt bilen litt mer

  22. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  23. #18
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe nytt å melde, bortsett fra at småting som t3 pakning, nye tennplugger, ny manuell boostcontroller, turbogrill og det som svenskene kaller ankstjärt er handlet inn. Venter fortsatt på vemsboksen (det begynner å ta lang tid nå). Planen er å demontere turboen og se en gang til på wastegatehullet og eksosventilen som fungerer som lokk. Har en ørliten misstanke om at det ikke er 100% tett. Må vel også gjøre om gasswire/rulle/stag, litt kukete vinkel på staget fra rulla til arma på spjeldet

    Og som det står i signaturen så fungerer dessverre ikke direktelinking fra dropbox lenger, så jeg har begynt å flytte bilder til photobucket. Men å redigere alle forumposter for å forandre bildelinker gidder jeg ikke, så her følger et lass med tilfeldige bilder fra mappen som inneholdt worklog-bilder. Er det noe spesielt det ønskes bilde av så er det bare å si ifra.



























    Sist endret av eab; 31/03/17 kl 11:12

  24. Takk Kristian N takket for denne posten
  25. #19
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard




    Bilen har tjenestegjort som bruksbil i noen dager, og nå ser det meste ut til å fungere som det skal. En vask hadde nok ikke vært feil

    Måtte såklart klå litt på ladetrykkstyringa, så nå snuser vi såvidt på 2,3 bar. Dataloggen sier 0,5bar@2800rpm, 1bar@3200rpm og 2bar@3850rpm. Videre opp i turtall stiger den altså bittelitt til, men det begynner å bli litt vel hårete å mappe lenger opp i turtall etter veien. Dette var på en flat veistrekning i 4.gir der jeg ga full gass fra 1500rpm. Dysene er oppe i 90-95% med lambda på ca 0,80 (11,76 afr)

    *edit: må vel investere i dynotid, det hadde vært gøy å få til et papir som sier 300hester på bakhjula
    Sist endret av eab; 25/04/17 kl 13:42

  26. Takk Kristian N, GMV takket for denne posten
  27. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Umulig å la være å smile når jeg leser nye poster i denne tråden.

  28. #21
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Noe som gjør at jeg ikke smiler fullt så bredt er ledningsnettet i bilen. Var selv med å kobla opp lh2.4 motornett i den før jeg kjøpte den, etter at ei apekatt hadde gått berserk med avbitertang for å renske motorrommet, det er vel nevnt i en tidligere post her i tråden.

    Enda ser det ut til å være noe feil i bilens ledningsnett som fører til at triggersignalet faller ut en sjelden gang og vemstune mister kontakt med ecu'n. I går kveld monterte jeg en billig dabradio i bilen, og før jeg ble ferdig ble det mørkt ute. Det avslørte enda flere ulumskheter, når nærlysa er på så gløder indikatorlampene for langlys og høyre blinklys svakt i instrumentpanelet. Samtidig så gløder blinklyspæra på høyre framhjørne og nærlyset på samme side lyser mye svakere enn motsatt side...

    Og den fantastiske m90kassa høres ut som den knuser småstein ved motorbrems, men den skal uansett byttes til en med 0.7 i femtegir. 3000rpm i 100km/t er slitsomt i lengden.

    Men det er fortsatt gøy å gi gass da, det skal lavkomp-greiene ha Var på "langtur" her en dag på ca 20 mil med endel uøkonomisk kjøring ispedd dekkrøyk, og forbruket ligger på 1,26 l/mil

  29. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  30. #22
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Fikk ordnet jordfeilen som førte til at lysene levde sitt eget liv, og håpet om at ting nå var i orden var stort. Hadde med en kompis/testpilot ut mens jeg satt og trykte på pc'n, og akkurat i det han slipper gassen etter å ha dratt bilen til turtallssperra i tredjegir så dør alt ut. Mistet kontakten med sprutet, men den kom tilbake etter å ha tatt ut og satt inn usb-ledningen igjen. Vi triller fortsatt og ifølge dataloggen så mener sprutet at bilen går, og det kommer lave dype smell/drønn fra eksosen, men ikke noe liv i motoren. Fikk omsider trillet bilen inn på en sidevei og ser at alt av sensorer og utganger fra sprutet ser ut til å fungere som det skal, men likevel nekter motoren å starte.. Bensinpumpa går, og såvidt jeg kan se på pc'n (og kjenne på dysene) så åpner de. Alt utvendig på motoren ser ut til å være som normalt, ingen hull i blokka eller andre lekasjer. Så igrunn står det vel igjen å sjekke om det mangler gnist, så fort bilen kommer tilbake til verkstedet.

  31. #23
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Inget vidare med motor och drivline raset. :(
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  32. #24
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ny (brukt) svinghjulssensor ser ut til å hjelpe, så nå går bilen igjen.

    Men jeg ser i loggene at 630cc dysene er litt i minste laget. Fra 5500rpm og opp med 2,2 bar ladd ligger dc på 95%, og lambda på 0,79 (11,61 i afr).

  33. #25
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Om 630cc er i minste laget, er det visst ikke problem å kjøre 4bar bensintrykk på de

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •