Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Vindusviskerarm foran XC70 2010mod

  1. #1
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard Vindusviskerarm foran XC70 2010mod

    Fikk nettopp se at den venstre pusserarmen (førerside) har såvidt slått opp i panseret, og laget et ørlite merke. Fikk nylig skiftet frontrute (hos Volvo) og lurer på om dette har sammenheng. Kan noen med tilsvarende bil poste et bilde av hvor viskerne "lander" i parkert posisjon? Lurer på om det kan være montert en splines feil på den venstre armen. Er det 30Nm moment på disse mutterne?
    Takker for innspill.

  2. #2
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Dette har skjedd med meg også, hadde av viskeren å flyttet den litt på splines, men flytter du den for langt ned så begynner den å lage lyd mot listen nede på frontrute, så den skal ligge litt over den listen i parkert posisjon

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Sist endret av Rasp; 04/09/15 kl 23:16

  3. #3
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Ja, den ser riktig plassert ut, men da skal den jo ikke treffe panseret! Er det mye forskjell å flytte et hakk på splines`n?
    Var armen ok å få av, trenger man avdrager?

  4. #4

    Medlem siden
    10. okt. 2014
    Sted
    Ulvik i Hardanger
    VCCN medlemsnummer
    1156
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Skade på panseret kan vel også oppstå om viskerne er vippet ut i serviceposisjon og tenningen deretter skrus på, slik at de går tilbake til parkeringstilling?

  5. #5
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    nei var greie å få av men blir litt gjetning å få flytte den, ganske fine splines

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juni 2010
    Sted
    Kjerkenesvåg, Nord-Trondelag, Norway, Norway
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Måtte av med plastplate og viskere når jeg monterte nytt understell på min, bare å løsne å rikle de rett ut, monterte tilbake på "øye"mål ble bra det

  7. #7
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Drar opp igjen denne.. Fikk justert armen slik at pusseren stopper der den skal nederst på ruta for en stund siden. Og den tar ikke borti panseret nå, men det er så immari nærme at ved lengere tids kjøring på maks pusserhastighet vil den antakelig hule ut panser "bulken" mer og mer. Fatter ikke hvordan dette kan være så dårlig konstruert, alle vet jo at når leddene i mekanismen blir slitt vil bevegelsene i ytterpunkt flytte seg etpar mm ut.
    Spørsmål; Vil noen med maken bil, XC70II (min er `10mod, 142`Km) være behjelpelig med å sjekke på sin bil hva klaringen er mellom arm/panser når pusseren går? Fant ut at dette er enklest å sjekke i mørket med en lommelykt.. På min er det ikke mer enn en snau mm før den tar borti panseret og lurer på hva klaringen skal være når dette er "riktig " Er ikke mulig å justere armen lenger ned, da tar den i plasten, og ikke virker mekanismen spesielt slitt heller, så passe rådvill

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    1950
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Merkelig dette..

    Har jobba med bilglass i snart 20 år, og har sikkert skiftet et par tusen Volvoruter opp gjennom årene,men jeg har aldri hørt om dette som har skjedd med panseret...
    Har selv skiftet overføringer på min gamle V70n ingen problem,av og på med nye og full gass med viskerene
    Har også sikftet rute på min 2008 V70II og ikke sett anntydning til noe slitasje på verken overføring eller akslinger...
    Men antar at jeg har ett mer trent øye til å se hvordan viskerene skal stå både før og etter ruteskift...ikke vet jeg...


    Fredrik
    08 V70III D5 AwD 235hk/490NM

  9. #9
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Hvilke viskerblad bruker du? Ikke ukjent at uoriginale viskerblad kan bygge mer ut og kan ta bort i panseret
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  10. #10
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FreddieAwD Vis post
    Merkelig dette..

    Har jobba med bilglass i snart 20 år, og har sikkert skiftet et par tusen Volvoruter opp gjennom årene,men jeg har aldri hørt om dette som har skjedd med panseret...
    Har selv skiftet overføringer på min gamle V70n ingen problem,av og på med nye og full gass med viskerene
    Har også sikftet rute på min 2008 V70II og ikke sett anntydning til noe slitasje på verken overføring eller akslinger...
    Men antar at jeg har ett mer trent øye til å se hvordan viskerene skal stå både før og etter ruteskift...ikke vet jeg...


    Fredrik
    Vet du ca hvor mye klaring det er mellom viskerarm og panser, da pusseren er på sitt ytterpunkt på din bil?
    For meg virker det som om det er ytterst lite klaring her, og da vil jo slitasje gjøre sitt til at den ikke lenger har klaring..
    Synes uansett dette er en merkelig konstruksjon. Er det forresten likt panser på V70 og XC70?

  11. #11
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Hvilke viskerblad bruker du? Ikke ukjent at uoriginale viskerblad kan bygge mer ut og kan ta bort i panseret
    Har originale pusserblad montert..

  12. #12
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Kom med ett bilde som viser problemet..

    For på min XC70II er det ett hav av plass der jeg kan se. Så viskeren kan aldri komme til å ta borti panseret.
    Eneste plassen den er i nærheten, er nede på akslingen, om ikke armen er presset langt nok ned på splines. Der er det ca 5 mm klaring, som jeg anser som god klaring.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  13. #13
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Kom med ett bilde som viser problemet..

    For på min XC70II er det ett hav av plass der jeg kan se. Så viskeren kan aldri komme til å ta borti panseret.
    Eneste plassen den er i nærheten, er nede på akslingen, om ikke armen er presset langt nok ned på splines. Der er det ca 5 mm klaring, som jeg anser som god klaring.
    Vet ikke hvordan jeg poster bilder desverre..

    Men du kommer med gode poeng, er der rett ovenfor akslingen hvor du refererer til problemet er. Du har 5mm klaring, jeg har snaut 1mm. Så hvordan få presset armen lenger ned på splines? Trakk til med 30nm der, men ser den kunne gjerne gått lenger ned. Legge skive under mutteren kanskje. Er vel ingen lur ide å smøre splinsen heller??

    Takker for svar

  14. #14
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Kikket litt mer på det nå. Den sitter godt nede på splinsen, møter en flens der, så ikke mer å gå på ved å tighte mutteren mer. MEN, ser at nedre del av armen har en liten vri på seg, noen grader forskjell i vinkel fra der den sitter på aksling og opp til leddet hvor fjæren sitter (om man måler anleggsflater). Skal det være slik da tro? Sert ikke ut som den høyre armen har denne "vrien"

    Kanskje jeg slipper unna med en ny viskerarm, det hadde jo vært moro

  15. #15
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    bilder kan du legge inn ved å bruke www.photobucket.com


    Evt. http://forumbilder.no/
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Kom med ett bilde som viser problemet..

    For på min XC70II er det ett hav av plass der jeg kan se. Så viskeren kan aldri komme til å ta borti panseret.
    Eneste plassen den er i nærheten, er nede på akslingen, om ikke armen er presset langt nok ned på splines. Der er det ca 5 mm klaring, som jeg anser som god klaring.
    Akkurat detsamme på bilen min, målt 6mm klaring akkurat nå. Og det er jo det eneste som på en måte kan slå på panseret. Så det hadde vært veldig flott med et bilde for å vite hva problemet ditt er.
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard



    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  18. #18
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar, ser ut som det er noe feil ved viskerarmen. Den ser vridd ut, skal kontakte Volvo til uka og evt få den skiftet..

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig- hvis det ikke er mye kan du god varme den og bøye litt. Men jeg hadde viskerarmen demontert før jeg hadde gjort det
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  20. #20
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Har nå skiftet vindusviskerarmen, kjøpte en pent brukt fra en -12modell, samme delenr. Denne passet bedre, dvs splins`n later til å være preget i en litt annen vinkel slik at viskeren nå ligger ca en tomme lavere på ruta i parkert posisjon. Dermed er det ca 5mm klaring mot panser i øverste posisjon (visker opp mot a-stolpen)

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Bra at du fikk ordnet det
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

Lignende tråder

  1. Plassering av jekk/jekkpunkter på XC70 2010mod.
    By GBXC in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 9
    Siste post: 24/10/20, 19:45
  2. Venstre vindusviskerarm 850 (LØST)
    By hammerpaal in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 14/08/18, 19:25
  3. Fanger, panserwire, vindusviskerarm, fangerfester til 240
    By alecxz in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 15/02/14, 15:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •