Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: JohnE: Volvo V70 1999 2.5 10V - Redd en Volvo

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Karasjok, Finnmark
    VCCN medlemsnummer
    1441
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard JohnE: Volvo V70 1999 2.5 10V - Redd en Volvo

    Lager en tråd i tilfelle noen finner dette interessant.

    Kom over denne V70en for par år siden, så den sto i hagen til en i bygda avskiltet. Spurte i fjor om å kjøpe den, men eieren ville reparere selv. I sommer når jeg var i Piteå skrev eieren og spurte om jeg enda var interessert. Og plutselig var det en ny V70 på tunet etter ferien. Bilen har en B5252S motor, og har stått minst de 2 siste årene grunnet registerhavari. Manuell girkasse. Denne tråden varer minst til bilen er i gang og har fått skilt på seg. Klimaanlegg og cruisekontroll var + i boka når jeg var og så på bilen. Minuset var 2 bulker, en i venstre bakdør og en i venstre forskjerm. Har ikke enda hatt strøm på, så km.stand er uvisst og det elektriske er ikke testet ut. Selger sa den er gått i overkant av 300.000km.


    Plan:
    Få bilen kjørbar
    Fikse bulk på venstre bakdør samt forskjerm
    Se hva som skjer så etter det

    Bilder fra da den fant veien hjem:














    Neste på planen er å ta av toppen og se på skadene, og ta det derfra. Så vaske bilen utvendig og innvendig og se hvordan det er kosmetisk utover de nevnte bulkene. Som man ser av bildene trenger den en god vask.
    2011 Volvo S60 D3
    2009 Volvo V70 D5 AWD
    2002 Volvo V70 2.4t AWD (Selger deler da den er vraket)
    2001 Volvo V70 2.4t AWD
    2019 Yamaha Sidewinder B-TX

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Karasjok, Finnmark
    VCCN medlemsnummer
    1441
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha vært på bryllup i helga med 2 dagers feiring, så er nu noe gjort etter siste oppdatering. Tatt toppen av, og det viser seg at 4 ventiler er bøyd. 1 innsug og 3 eksos. Ingen ventilstyringer som har tatt kvelden. Forrige eier hadde kjøpt registerreim til bilen, så bestilte ventilene og resten av registerreimkittet. Pluss pakningssett til motoren og oljeutskiller til veivhusventilasjon. Mens jeg venter på disse delene, så skal jeg se på det kosmetiske. Noen bilder til fra toppdemontering


    Toppdekslet og registerreima var tatt av av forrige eier.






    Skjer noe med ventilene når de hilser på stemplene.



    Har enda fått satt på strøm og sjekket det elektriske. Bilen er gått 306.004km. De feilene man fant var vindusheis på sjåførdøra og lyset på bryteren til passasjersetevarmeren. I tillegg var tåkelyset framme på høyreside full av vann. Denne skal av og sjekkes om den kan reddes. Nu skal motordelene vaskes ordentlig, sjekkes at det ikke er noen overraskelser og bilen skal få seg en vask innvendig og utvendig.


    Til slutt et bilde av hekken på bilen, ser jeg har glemt dette i første post.
    2011 Volvo S60 D3
    2009 Volvo V70 D5 AWD
    2002 Volvo V70 2.4t AWD (Selger deler da den er vraket)
    2001 Volvo V70 2.4t AWD
    2019 Yamaha Sidewinder B-TX

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Karasjok, Finnmark
    VCCN medlemsnummer
    1441
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Da kom delene til toppen. Som sagt tildligere så var 4 ventiler bøyd. Vasket toppen, og så etter sprekker. Fant ingen heldigvis. Satt de rette ventilene på samme plass som de sto i før, og de nye. Før jeg begynte slipingen av ventilsetene, så dobbeltsjekket jeg alt, og irriterende som det var oppdaget jeg enda en bøyd ventil. Innsugsventil som var minimalt bøyd, derfor jeg ikke oppdaget det før nu. Så satt vekk toppen, og skal bestille en ny ventil idag.

    Slappet av i helga, og tok små jobber. Tok vekk ene tåkelyset som var full av vann. Posistivt overrasket hvor enkelt det var å ta av reflektoren, og vasket innvendig glass og reflektor. Tettet hullet i plasthuset til lyset med sigaflex og satt sammen igjen. Funket som snus.

    Ikke vant til å ta bilder mens man skrur, så det er lite med det. Men noen ble det.

    De 4 bøyde ventilene med tetteringer


    Toppen før vask


    Vasket reflektor



    Test av lys, ikke stilt lysene enda


    Spørsmål til kjennere, fulgte med et sett med 16" felger med R merke. Trudde først at dette var en eller annen ettermarketsfelg type. Googlet litt og de ligner på Satellite felger som originalt sitter på 2000 V70R. Stemmer dette? Og om mulig hvordan sjekker jeg om de er "ekte"?


    Neste på agendaen er vel å rydde garasjen, og skifte eksos pakninger på snøscooteren samt overhale variatoren mens man venter på siste ventil.
    2011 Volvo S60 D3
    2009 Volvo V70 D5 AWD
    2002 Volvo V70 2.4t AWD (Selger deler da den er vraket)
    2001 Volvo V70 2.4t AWD
    2019 Yamaha Sidewinder B-TX

  4. #4
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    De er nok ekte ja.

    Bakside av eikene skal ha ett delenr og teksten VOLVO

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Karasjok, Finnmark
    VCCN medlemsnummer
    1441
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Fiiine greier, var en positiv overraskelse ja. Var meget sikker på at det ikke var originalt.

    Slenger ved et bilde fra jobbparkeringen. Den røde helt ytterst må ha feilparkert.
    2011 Volvo S60 D3
    2009 Volvo V70 D5 AWD
    2002 Volvo V70 2.4t AWD (Selger deler da den er vraket)
    2001 Volvo V70 2.4t AWD
    2019 Yamaha Sidewinder B-TX

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Karasjok, Finnmark
    VCCN medlemsnummer
    1441
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Her har det skjedd lite de siste månedene. Har satt toppen på, og bilen går fint som bare det. 2 feil som dukket opp etter start. Lyset som indikerer lite frostvæske lyser, og kablingen til bagasjeromsdøra virker kaputt. Ekstra bremselys fungerer kun når døra er åpen. Venter med registrering til etter nyåret, så slipper jeg halv årsavgift for en mnd bruk.
    2011 Volvo S60 D3
    2009 Volvo V70 D5 AWD
    2002 Volvo V70 2.4t AWD (Selger deler da den er vraket)
    2001 Volvo V70 2.4t AWD
    2019 Yamaha Sidewinder B-TX

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Karasjok, Finnmark
    VCCN medlemsnummer
    1441
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Var 3 kabelbrudd der det bruker til bagasjeromsluka. Åpnet kabelstrømpa, og loddet disse. Satt enda på krympestrømpe på kablene. Nu funker bremselyset, og alt annet. Rørte litt ved føleren til ekspansjonstanken til frostvæsken, og lyset forsvant som indikerer lav frostvæskenivå. Hatt prøveskilt på bilen, og den gikk som en klokke. Stødig som disse bilene er, var den en fryd å kjøre på vinterføre. Har nu levert skiltene til 850en, og venter på nytt år. Pluss hentet prøveskilt til imorgen enda.

    Plages med kald luft som blåser ved hanskerommet. Lufta kommer rett under hanskerommet, og fant ut det kommer fra der strømkabelen går inn til vifta. Skal det være noe polstring der?

    Fant ut at skiltlyspæreholderen var gåen. Sjekket delelista, og finner ikke pæreholder løs, kun pakning og glass til lysene. Men må vel være en smal sak å tilpasse en vanlig pæreholder til den. Det er neste prosjekt mens man venter på nyåret.
    2011 Volvo S60 D3
    2009 Volvo V70 D5 AWD
    2002 Volvo V70 2.4t AWD (Selger deler da den er vraket)
    2001 Volvo V70 2.4t AWD
    2019 Yamaha Sidewinder B-TX

Lignende tråder

  1. 1999 Volvo V70 TDI selges
    By MartinV in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 31/07/14, 16:51
  2. Volvo v70 1999 Selges
    By roffenn in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 31/03/14, 17:21
  3. VS: Volvo V70 1999 2.5 10V
    By Karsko1 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 26/10/10, 21:35
  4. 1999 Volvo S80
    By S80 T5 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 15/09/10, 21:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •