Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 78

Tråd: LowFlyer's "nye" 940 turbovogn

  1. #1
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard LowFlyer's "nye" 940 turbovogn

    Hadde da en 740 som førstebil. Den skulle få turbomotor, men dagen før den ble begynt på så skulle det tas EU kontroll. Da ble det funnet ut at den var opprusta. Mildt sagt. Var ikke vits i å prøve engang. Så etter å ha kjørt automat BMW i et år så begynte jeg å bli lei av det. Så hadde en kompis en 740 som har stått endel år. Den var sist registrert i 2007. Det begynner å bli et par år siden. Men den var visst for bra stand til å bli hugget. Det er overraskende lite rust. Kun litt ved jekkfeste i gulvet høyre side forran.

    Hadde den på EU nå for å se at det ikke var noe alvorlig feil og fikk 21 feil til sammen. Fikk 7-8 feil på lys. Fikk 5 feil på eksos, siden jeg ikke hadde detta (Orka ikke koste på eksos før EU når jeg ikke visste noe enda). Må bytte håndbrekkswire, fikse noe rust i gulvet, sette i spylevæsketank, legge i refleksvest og varseltrekant, fikse bakdørene siden de kan ikke åpnes fra utsiden og stramme batteriet. Har lagt ny eksos og stramma batteriet.

    Denne bilen er da en GLE versjon med soltak og sentrallås som eneste ekstrautstyr. Men det er det eneste jeg trenger egt. Den har svart stoffinteriør, B230E motor med M46 kasse. Den ble solgt til en som eide den fra 1987 til 1995 elns. Så var det en som kjøpte den av han som brukte den til den ble solgt i nærområde rundt 2005. Han karen her solgte den ganske kjapt etter å ha brukt 35K på motoren siden den stoppa hele tiden. Det var mye penger på en motor på den tiden. Så har det vært noen karer som har ruga på den siden det. Men jeg har nå tenkt til å redde denne fra huggern. Men det blir ikke noe originalbil, men blir heller ikke noe opphora harrybil!

    Planene er fremover å bytte ut motoren med en turbomotor å samtidige bygge om til LH 2.4 så får det komme noe grommere med tiden. Skal lakkeres om da lakken er slitt og jeg syntes den rett og slett er døll og kjedelig. Må senkes endel da den har feriestuket på plass og høydeskrekk så det holder. Lister på dørene blir nok tetta på et vis, er cleanere uten syntes jeg. Lister osv. blir svart da jeg hater chrome. Ellers blir det spart på ting her, blir budget og ting blir gjort etterhvert som penger er til overs. Lysta er på topp og skal nok bil av det her til slutt også.

    Også litt bilder:





    Sist endret av Lowflyer; 10/12/15 kl 22:47

  2. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Fikk da bygd opp eksosen. Er strakt 2" rør fra manifoil også over bakakslinga og deretter en lyddemper til slutt. Er usikker på om jeg burde hatt 2 stk. lyddempere til EU. Noen som veit noe om det? Syntes ikke det var veldig høy lyd, med tanke på at det var en eldre bil. Er litt eksoslekasje i skjøytene så skal få på litt eksospasta også trur jeg at jeg bare lar eksosen være sånn.





    Også fikk jeg stramma batteriet. Gjorde det på en måte jeg har fått det godkjent før, gjengestag på hver side med plate over batteriet. Sitter som faen, og har ikke vært noe problem før. Har tatt på teip alle steder der polene kan komme borti, men pga. batteriet har polene på andre siden enn originalt så er ledningene veldig stramme så det er ikke noe fare for noe kortslutning selv om det kan se sånn ut.



    Ellers har jeg fått ettergodkjenning mandag 31. August. Har omregistrert den og bestilt skilter, så mangler bare å vise den og forsikre nå.
    Trenger framlykter og baklykter til EU, noen som har!?
    Volvo 940 - Worklog

  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Må følge med her trur jeg Har også lamper forran og bak til deg, strøkne baklamper fra eget prosjekt, og skal se standen på framlamper jeg har her
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  5. #4
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Takk Høres flott ut det, sender deg en PM jeg Update kommer!
    Volvo 940 - Worklog

  6. #5
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fortsatt litt!
    Lakkert listene:













    Som dere ser på bildene sleit jeg med at maskeringsteipen ga ifra seg lim, som den ikke skal gjøre. Skal jo pusse ned bilen, men allikevel... Satt igjen litt sånn her på vinduene, som betyr ekstra arbeid...:



    Viktig å "hulle" litt:



    Lager til snap-off på frontfangeren. Ble litt herming av andre, men er veldig kurrant hvis jeg må bytte noe og når jeg skal inn med ny motor osv.

    Må få retta litt på den siden her..





    Så har jeg begynt å pusse litt:



    Der det er bart stål har det vært overflaterust, rustriper, steinsprut osv. Altså sliten i lakken. Og syntes den fargen er så typisk norsk, kjedelig...







    Bilene per dags dato:

    Volvo 940 - Worklog

  7. #6
    Registrerte brukere kvg4life sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2012
    Sted
    Løten, Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    841
    Innlegg
    356
    Antall takk

    Standard

    Skal følge med på denna, hvilken farge tenker du?
    Volvo 740 Turbo Worklog
    Volvo V70N Turbo Worklog
    96' Toyota Supra 2JZ-GTE helgebil/lekebil..

  8. #7
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard


    Er ganske usikker, har stått mellom Svart, 214 Koksgrå som gamlebilen, british racing green/army green(matt) og gul(favorittfarge), men ser ut til å bli ingen av delene. Blir ikke noe show bil så ser ut som det blir en helt annen farge igjen, som jeg fant billigere enn de ovenfor, så vi får se Driver å bytter håndbrekkswire, knot arbeid hjemme i oppkjørselen i regn... Blir nok fixing og klargjøring i morra, også lakk på fredag. På mandag blir det forhåpentligvis, skilt!!
    Volvo 940 - Worklog

  9. #8
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Har en passe lang liste som må utbedres i morra, men tror det skal bli grei skuring! Må få av hengerfeste, montere spylevæsketank, bytte bremsebånd, bytte lykter, sette inn litt interiør osv. Går vel det!
    Den er også lakkert nå, greit resultat med tanke på at jeg var litt for hard med pussinga, lakkerte med biltemalakk med biltemasprøyte i garasjen hjemme. Kunne med andre ord vært bedre resultat.

    Fant litt dritt bak lykta, det der var ca. 1/4 av det som datt ut...



    Aner ikke hva tidligere eiere har gjort her, skrudde av pæra så lå det 2 pærer inni den ene firkanten..!



    Ferdig pussa!



    Ferdig maskert!



    Liten teaser av nye lakken:

    Volvo 940 - Worklog

  10. #9
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Bilen skulle egt. inn til EU på mandagen, men det gikk jo ikke... Når jeg hadde fiksa alt så streika motoren... Mistenker det mek.innsprut dritet, prøvd litt forskjellig, men har gitt opp. Siden den skulle bygges om til turbo ved seinere avdeling så tenkte jeg at det er like greit å gjøre det nå. Så nå er den taua opp til besteforeldra mine hvor motorbytte og nytt ledningsnett skal skje. Henter mest sannsynlig motor på søndag. Så da fårn prøve å få den opp å gå til uka, blir nok og sette den sammen som en sugemotor for å få den EU godkjent også putte på turbo etter det og godkjenne med motor litt seinere igjen. SÅnn står den nå!:







    Volvo 940 - Worklog

  11. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  12. #10
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Blei jo bra i hvit!

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #11
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Ja, er fornøyd med fargevalget! Mangler endel på utseende, men det er ikke førstepri akkurat nå, må få motor i den og få starta den og godkjent den!
    Begynt å demontere, kom lenger, men mobilen gikk for strøm..





    Sånt et jallarør...


    Så måtte jeg sette sammen en mopedmotor for en kompis, minner:



    Volvo 940 - Worklog

  14. #12
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Har ikke fått starta no særlig på motoren enda..
    Men har fått den i hus, ikke helt komplett og mangler litt, haha



    Innsug, fordeler + litt deksler



    Litt større turbo enn originalt, den har litt større eksoshus iforhold til en originalturbo en kompis hadde så har trua på det her!



    Så fikk jeg med 2 blokker, en med papirer på som fungerer og den andre blir mer deleblokk, siden ene stempelet ser sånn her ut:



    På kvitteringa/papirene ser jeg at den stammer tilbake fra 240Racing på forumet her, kanskje du har no mer info om den?
    Volvo 940 - Worklog

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Den siste blokka uten papirer kommer fra delebilen min Har gått på meget høyt trykk den :P Den andre er det også jeg som skaffet Marius Så du var innom å henta deler serru Jeg som har den røde 744en i verkstedet der
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  16. #14
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Åja, så ikke helt potent ut det stempelet nei, men den andre så jo fin ut, blir nok bra det her, har jo en 531 topp i bilen nå som jeg tenkte å bruke, så får heller den blokka uten papirer bli motorprosjekt Blir nok lysten på smidd innmat, datasprut osv. seinere!
    Jeg fikk ikke vært med å henta delene desverre.. Var en kompis som henta det for meg Følger med på tråden din, ser bra ut det!
    Volvo 940 - Worklog

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Akkurat ja
    531 er ikke noe nødvendighet på turbomotor før du skal ha mye hester, 530 toppen er god for 300hk i alle fall mer med litt bearbeiding også 531 kan tippe lasset feil vei med for lite effekt også, men rundt 300hk, så større turbo, dyser, original innmat holder bra med vettugt ladetrykk, så velger du A-kam eller VX-kam SÅ har du en fin motor
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  18. #16
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Ble mye repp på bimmern nå, hele understellet var omtrent kaputt, så har glømt litt bort Volvoen... Men var oppom en tur i går og i dag og har fått gjort litt mer, får lønn nå også så da blir det fort ny motor satt i hop!

    Løsna og klar for å lempes ut nå, må bare få lånt en elefantjekk!



    Er detta hallgivern?



    Den ender inn her i fordeleren, og som ses så var nok det grunnen til at den ikke ville starte med tanke på at ledningene var kaputt!



    Og ledningsnettet så sånn ut, et teipa helvette...



    Hva er det her?



    Ender i den stygge klompen her, så hvis den skal brukes lurer jeg på hvor den skal sitte fordi den kommer jo i veien for manifoilen...



    Blir morsomt å sette sammen ny motor med tanke på meget god orden i skruer og div.. :P

    Volvo 940 - Worklog

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Det er hvertfall kontakta til hallgivern tenker jeg, og det røret på manifolden er til egr. Går vel inn på innsuget om jeg ikke husker helt feil, kan vel egentlig bare fjernes. Og når det kommer til muttere og skruer så ville jeg kjøpt norlock eller urunde muttere evt kobbermuttere til eksosen da de har lett for å vibrere av med vanlige muttere. Pleier å gå greit med original manifold men ved ettermarkeds grenrør så er det et must.

  20. #18
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Ja, den kontakta til hallgiveren var helt revna så det var vel grunnen til at den plutselig ikke ville starte, men gidder hvertfall ikke bygge opp igjen E motoren nå, haha Tenkte det var noe med det egr styret, sitter noe på den ene deleblokka også, men må ha blitt vridd på elns. siden den sto mellom grenrør og blokk, bare skrudde den av i stad når jeg skulle teste den på gamleblokka Tenkte å ta vekk hele det egr styret og bare blende det, like greit det!
    Volvo 940 - Worklog

  21. #19
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Har vært å henta 4 15" breie fondmetal ish felger nå, med "slicks". Var oppom en kompis som ga meg 4 piggdekk med myye spor igjen i. Sammen med felgene stakk jeg innom Pedersen Racing og kjøpte meg 763 trykkplate, luisi boss, 2-eika Sabelt drifteratt og komplett pakningsett. Har fått ut gamle motoren nå, satt på svinghjul med 60-2 hull, trykkplate, clutch og ny bunnpanne med uttak til turbo-retur på nye motoren. Har løfte den nedi, men svinghjulssensoren gikk borti clutchhuset så må bende den opp litt. Men hadde drivi på i 13-14 timer og temperaturen lå på 0,5 + grader når jeg ga meg så var litt friskt ute...

    Sånn står den:



    Montert på bakdelen:



    Tomt gitt:



    Svinghjulssensor går borti clutchhuset...



    Kan jeg bare ta ut det egr greiene her og sette i et oljefilter i stedet? Siden det står der oljefilteret sto på den gamle motoren!



    Står på en grusplass med en elefantjekk som har 2 av 4 hjul ødelagt, blir litt banning av sånt..!

    Volvo 940 - Worklog

  22. #20
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Haha, fant ut av den egr greia og OLJEKJØLERN, haha..!
    Fått i motor og topp ++ nå!

    Var visst bare å ta en tang å dra av det på clutchhuset til sensoren:



    Blokka festa i girkasse og i motorfester, topp festa i blokk og turbo og innsug prøvemontert:





    Kommer noen spørsmål her:

    Hvorfor blir fordeleren min så skjeiv? Får bare skrudd den på sånn, samma med den gamle, var rett når jeg skrudde den av og ble skjev når jeg skrudde den på igjen...
    Best å bruke turbo retur i bånnpanne eller i blokk? Er litt grønn på de motorene, så bytta til en bånnpanne med uttak da jeg ikke hadde det fra før, men fant ut at retur slangen passer rett inn i blokka... Hvordan skal jeg evt. blende det hullet?

    Hva er det her?



    Hvilket svinghjul er det her?



    Har et mål om å få kjørt bilen i løpet av neste uke!
    Volvo 940 - Worklog

  23. #21
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Skjedd litt mer her nå, må få henta bensintur, fuelrail og litt div! Venter også på formotstander til dysene og hjerner!

    Henta nytt ledningsnett:



    Fått taki intercooler og slanger nå:



    Fått lmm:



    Montert opp mer nå, montert og tima opp registerreima, turbo og innsug er inne for å bli!



    Fått pressa inn nye ledningsnettet:



    Og montert opp nye gromrattet!

    Volvo 940 - Worklog

  24. Takk HansOla takket for denne posten
  25. #22
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Skulle drive på i hele dag, men blei opptatt av å selge bruksbilen..
    Fikk forlenga jordinga til blokka å flytta batteriet, mangler å forlenge en kabel til +. Fikk også blenda EGR styret, tok bare å kappa av biter på ca. 4-5 cm der det skal festes på innsug og grenrør og satt røret i skrustikka og dro til, blei godt pressa sammen det!

    Når man bruker LH 2.4 fra 240, skal man bare sette formotstanderen der det står på dette bildet?

    Sist endret av Lowflyer; 13/10/15 kl 22:12
    Volvo 940 - Worklog

  26. #23
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    En kompis har hjelpt meg både i går og i dag så nå er så og si alt på motoren kobla opp! Mangler å sette på luftfilter, lmm, koble sammen ledningene til lamda-en, en bensinslange til btr-en, sette på veivhusfilter, servoreima, rydde ledninger og slanger, sette på slangen fra bremsekraftforsterker til innsug, sette kjøleslanger inn til kupevifta og snu batteriet. Skal inn på ettergodkjenning neste torsdag så da er det bare å stå på og krysse fingra gitt, gjenstår litt småplukk. Bilder kommer seinere da mobilen ikke tålte minusgrader..
    Volvo 940 - Worklog

  27. #24
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Fått gjort litt i dag, kobla sammen lambda med ledningsnettet og måtte klippe og skjøyte ledningene mellom LH 2.4 og bilens kontakt. Fikk også satt på veivhusfilter og kobla på en vannslange fra varmeapparatet til blokka. Skal opp igjen etterpå å rydde litt mer i ledninger og slanger.

    Jævla rotete:


    Kobla noen ledninger på "bilens kontakt":


    Og satte de på LH 2.4 sin kontakt:


    Teiper over når jeg vet at alt funker!

    Kobla sammen lambda ledningene og stripsa de fast til bremserøra sånn at de ikke henger og slenger inntil downpipen!



    Må også ha ny fuelrail, igjen. Blir 3dje jeg setter på nå... Den første var bøyd, så dyse 1 eller 4 hadde begynt å lekke.. Den jeg har nå har uttak til kaldstartsdyse (tror det er det det er, en banjoslange fra undersiden av fuelrail til undersiden av innsug) og det er ikke hull til det på innsuget. Så reiser opp til en kompis i mårra og får henta en fuelrail. Kjøper med noen slanger også så jeg får montert opp alt og forhåpentlig vis får start. Så blir det nok prøveskilt og kjøring på tirsdagen, evt. onsdag!
    Volvo 940 - Worklog

  28. #25
    Registrerte brukere Lowflyer sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2015
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Rydda mye i elnettet i går kveld og i dag, fått stripsa sammen og hengt opp ledningskabelen, kobla til lys og div begge sider og hengt det opp i framskjermene. Har også kobla opp strøm og givere på oljetrykksmåleren og oljetemperaturmåleren. Brukte originaltrykkkobling. Skrudd oljetemperaturmåleren fast i hullet til bunnpanna, siden brukte en fra AT da jeg ikke trodde det var returhull på blokka, så da fikk jeg brukt den til noe fornuftig.
    Ble jævlig forbanna da jeg ikke fikk gnist og bensinpumpa ikke gikk i dag så orka ikke ta noen bilder før jeg sku på jobb.. Men fant ut at jeg hadde glømt å koble signalet til hjernene til strøm og koble signalet fra LH 2.4 til bensinpumpa, haha, så skal fikse det i mårra, og forhåpentligvis starter den. Så mangler egt. bare et par slanger, koble det jeg skrev som sagt, trekke turbotrykksmåleren inn i bilen, sette på lmm og litt småting. Blir det start i morra, blir det klargjøring til onsdag og prøveskilt, evt. prøveskilt i mårra, blir gødt!
    Volvo 940 - Worklog

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Volvo_s90r: 855 2.5 "Familie racer`n" overhaling av motor
    By Volvo_S90R in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 110
    Siste post: 15/02/15, 20:25

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •